Information om våbenloven ang. knive
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Re: våbenloven ang knive
"Troværdighed"!?!
Så man vil binde hvorvidt nogen skal idømmes 40 dage i skyggen op på et så subjektivt og diffust begreb som "troværdighed"?
Jeg mangler ord...
Bonusinfo: Det er en, igennem mange år, veletableret retspraksis at en betjents vidnesbyrd og vurdering pr. definition anses for at være mere troværdigt end en alm. borgers. Med mindre der forelægger specifikke og meget tungtvejende grunde til at antage at det forholder sig anderledes.
Så man vil binde hvorvidt nogen skal idømmes 40 dage i skyggen op på et så subjektivt og diffust begreb som "troværdighed"?
Jeg mangler ord...
Bonusinfo: Det er en, igennem mange år, veletableret retspraksis at en betjents vidnesbyrd og vurdering pr. definition anses for at være mere troværdigt end en alm. borgers. Med mindre der forelægger specifikke og meget tungtvejende grunde til at antage at det forholder sig anderledes.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Søren Pinds eneste forklaring på hvorfor man specifikt vælger at fjerne EDC delen af loven, er at der skulle have været kriminelle som havde "misbrugt" at de kunne bære lovlig kniv.
Med den logik så er vi alle sammen låst fast i gummiceller da der ALTID i ALLE henseende vil være fjolser som ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt.
Med den logik så er vi alle sammen låst fast i gummiceller da der ALTID i ALLE henseende vil være fjolser som ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt.
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Som det ser ud nu, nej så er der ingen behov for yderligere midler, men tak alle sammen for at tilbyde det.C-X skrev:Er der behov for, at tilføre midler til RT eller dækkes disse ind via støtte til NVF?

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
våbenloven ang knive
Ud fra samme logik:BasicReality skrev:Søren Pinds eneste forklaring på hvorfor man specifikt vælger at fjerne EDC delen af loven, er at der skulle have været kriminelle som havde "misbrugt" at de kunne bære lovlig kniv.
- Fartspærre på alle biler, fordi nogen kører for stærkt.
- Forbud mod hunde i off. rum, fordi nogle hunde bider.
Etc...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- Silver Member
Netop, det er argumentation på børnehave niveau og er uendeligt træls over at der ikke er flere som hænger ham op på det.Elbæk skrev:Ud fra samme logik:BasicReality skrev:Søren Pinds eneste forklaring på hvorfor man specifikt vælger at fjerne EDC delen af loven, er at der skulle have været kriminelle som havde "misbrugt" at de kunne bære lovlig kniv.
- Fartspærre på alle biler, fordi nogen kører for stærkt.
- Forbud mod hunde i off. rum, fordi nogle hunde bider.
Etc...
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Opklarende? Er det ikke præcist den samme tågesnak de er kommet med hele tiden?Styer SSG skrev:http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... aa-kritik/
Så er der et officielt svar fra justitsministeriet. Man skal se på folks troværdighed.![]()
Så hvis vi er troværdige med vores formål, er der ingen problemer.![]()
Styer ssg
Jeg kan da ikke se noget nyt der?
-
- Bronze Member
- Interesser: film
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 73 times
Det er fordi der intet nyt er. De kører i ring med samme slidte fraser, og fastholder forbudet mod at gå med lommekniv eller multitool, med henblik på løsning af uforudsete gøremål og situationer der kunne dukke op i løbet af dagen. Altså hele grundtanken ved lommeknive og multitools - Deraf navnet lommekniv, en kniv man altid har ved hånden/lommen til uforudsete situationer.
På facebook er Søren Pind ligeså stædig og uimodtagelig for gode argumenter som han har været alle de forrige dage. Dette bekræfter klippefast at der ikke er tale lovsjusk, det er intentionen den er gal med. Det håber jeg snart går op for jægerforbundet som nogle af de sidste. Men de mistolkede jo også selve aftaleteksten da den blev offentliggjort, så jeg er ikke overrasket over de fortsætter i samme spor og mistolker intentionen bag også.
På facebook er Søren Pind ligeså stædig og uimodtagelig for gode argumenter som han har været alle de forrige dage. Dette bekræfter klippefast at der ikke er tale lovsjusk, det er intentionen den er gal med. Det håber jeg snart går op for jægerforbundet som nogle af de sidste. Men de mistolkede jo også selve aftaleteksten da den blev offentliggjort, så jeg er ikke overrasket over de fortsætter i samme spor og mistolker intentionen bag også.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Er der nogen der kan formulere en så simpel tekst, at den kan overbringes til EB.dk, som så kan bruge den som den er?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Silver Member
Ikke lige ved hånden, kunne godt bruge tid på at formulere en version af lovteksten som giver mening for almindeligt dødelige.C-X skrev:Er der nogen der kan formulere en så simpel tekst, at den kan overbringes til EB.dk, som så kan bruge den som den er?
Når det så er sagt så tror jeg ikke ekstrabladet er det oplagte medie til at få medlidenhed her, deres læsere er i høj grad pampere og så kaldte "soccer moms" som med garanti syntes det er fornuftigt at have totalt forbud mod EDC.
Generelt (beklager hvis der er nogle der føler sig truffet her) så er folk som lever inden for storbyerne bare ikke vokset op med en lommekniv i lommen, og syntes altså det er noget underligt noget. Har så sent som i dag diskuteret med flere familiemedlemmer, som syntes det bar præg af voldsmager hvis man gik med kniv "uden grund".
- Scrapper
- Platin Member
- Interesser: Knive, bushcraft, vandring
- Geografisk sted: Kokkedal
I en meget sigende samtale med min assistent, udtrykte hun STOR utrykhed ved at jeg går med kniv.BasicReality skrev:
Generelt (beklager hvis der er nogle der føler sig truffet her) så er folk som lever inden for storbyerne bare ikke vokset op med en lommekniv i lommen, og syntes altså det er noget underligt noget. Har så sent som i dag diskuteret med flere familiemedlemmer, som syntes det bar præg af voldsmager hvis man gik med kniv "uden grund".
Med hendes egne ord: "hvad nu hvis du lige pludselig bliver sindsyg?"
Typer som hende findes der desværre nok flere hundrede tusinde af i dette samfund.
Og det er egentlig dem vi er oppe imod, for det er dem der er nemme stemmer i.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Bare rolig lille De, når det sker er det meget nemmere at drukne Dem i toilettet end at strimle Dem med en foldekniv uden lås.Scrapper skrev:"hvad nu hvis du lige pludselig bliver sindsyg?"
Eller skubbe dem ud af vinduet, eller køre Dem ned på vejen hjem... Eller flække Deres pandeskal med denne stegepande...
Suk...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 16 times
Undskyld min ligefremhed, men jeg håber ikke at din assistent bliver betroet med alt for vigtige opgaver, for tilsyneladende er selvstændig, rationel tænken ikke en af hendes forcer.Scrapper skrev:I en meget sigende samtale med min assistent, udtrykte hun STOR utrykhed ved at jeg går med kniv.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
- Holmgren
- Bronze Member
- Interesser: Nnnn
- Geografisk sted: Nnnn
- Been thanked: 2 times
Man kunne nøjes med at lade det generelle forbud mod små EDC knive omfatte folk der har vold på straffeattesten. Det er lovteknisk nemt og fjerner problemet med at de forkerte personer har den rigtige kniv - uden at kriminalisere alle os andre.
...
- Starling
- Silver Member
- Interesser: Knive, pistol, luftvåben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 6 times
Min søster og hendes familie hader våben. Så det at jeg interessere mig for blankvåben og er medlem af en skyttekreds, synes min søster er forfærdeligt. Hun har da også offentligt udtalt at hun mener at jeg er sindssyg.Scrapper skrev:I en meget sigende samtale med min assistent, udtrykte hun STOR utrykhed ved at jeg går med kniv.BasicReality skrev:
Typer som hende findes der desværre nok flere hundrede tusinde af i dette samfund.
Og det er egentlig dem vi er oppe imod, for det er dem der er nemme stemmer i.
Spørgsmålet er så om det ikke er min søster der er galt intolerant over for sin bror.
Jeg har ikke mere kontakt til min søster. Og jeg ønsker ikke at blive sjoflet til, bare fordi at jeg interessere mig for våben.
Endelig ser jeg en kniv som et værktøj, og ikke som et våben !
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Hvis du pludseligt bliver sindsyg så er der nok sjældent mindre end 10 ting inden for rækkevidde som du kan gøre lige så stor skade med som en lommekniv.Scrapper skrev: I en meget sigende samtale med min assistent, udtrykte hun STOR utrykhed ved at jeg går med kniv.
.
Ved lige at kigge mig omkring hvor jeg sidder ser jeg vaser, ledninger, møbler, nogle souvenir-sten, et pengeskrin og en god solid bærbar.
Hvis det er hvad din assistent tror om dig så må hun da hellere stikke af med det samme, for knivforbuddet vil gøre absolut nul forskel i sådan en situation.
Brevvægten er en større trussel end din lommekniv.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Det er ægte psyko at ligge inde med souvenir-sten;-)ReneKJ skrev:Hvis du pludseligt bliver sindsyg så er der nok sjældent mindre end 10 ting inden for rækkevidde som du kan gøre lige så stor skade med som en lommekniv.Scrapper skrev: I en meget sigende samtale med min assistent, udtrykte hun STOR utrykhed ved at jeg går med kniv.
.
Ved lige at kigge mig omkring hvor jeg sidder ser jeg vaser, ledninger, møbler, nogle souvenir-sten, et pengeskrin og en god solid bærbar.
Hvis det er hvad din assistent tror om dig så må hun da hellere stikke af med det samme, for knivforbuddet vil gøre absolut nul forskel i sådan en situation.
Brevvægten er en større trussel end din lommekniv.
Er jeg den eneste der er lige så bekymret for udsigten til "anerkendelsværdige" knivtyper....som "anerkendelsværdige" formål?
Jf: "Det vil som hidtil ved vurderingen af, om der foreligger et
anerkendelsesværdigt bl.a. indgå, hvordan kniven er udformet. Det
forhold, at kniven er enhåndsbetjent vil i den forbindelse efter
omstændighederne kunne tillægges betydning. Kan det lægges til grund, at
der er tale om enhåndsbetjent foldekniv særlig udformet med henblik på
brug som et hurtigtrækkende angrebs- og stikvåben, og som generelt ikke
ses at have fornuftigt formål, vil der kun sjældent kunne foreligge et
anerkendelsesværdigt formål med at bære en sådan kniv på offentligt
tilgængelige områder mv."
http://prodstoragehoeringspo.blob.core. ... ersion.pdf Side 22
Der kan man da tale om en "gummiparagraf" der kan anvendes efter behov:-(.....det bliver det vilde vesten.
Cheers
Senest rettet af Holten101 26. dec 2015, 08:46, rettet i alt 1 gang.
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Bronze Member
Beundringsværdigt at ansættelsesforhold af mentalt tilbagestående medarbejdere tilsyneladende indgår som en del af personalepolitikken for virksomheden :-)Scrapper skrev: I en meget sigende samtale med min assistent, udtrykte hun STOR utrykhed ved at jeg går med kniv.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Er der egentlig nogen der har overvejet at hvis det ikke er et anerkendelsesværdigt formål at man har kniven med til at løse dagligdags opgaver, så vil det også være ulovligt for politiet at gå rundt med deres multitools.
Spændende lovgivning de har gang i...
/Kenneth
/Kenneth
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Politiet og militæret er specifikt undtaget i det nye foreslag.Kenneth Jensen skrev:Er der egentlig nogen der har overvejet at hvis det ikke er et anerkendelsesværdigt formål at man har kniven med til at løse dagligdags opgaver, så vil det også være ulovligt for politiet at gå rundt med deres multitools.
/Kenneth
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Politi, militær og civile statsmyndigheder er specifikt undtaget fra den nye lov.Kenneth Jensen skrev:Er der egentlig nogen der har overvejet at hvis det ikke er et anerkendelsesværdigt formål at man har kniven med til at løse dagligdags opgaver, så vil det også være ulovligt for politiet at gå rundt med deres multitools.
/Kenneth
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
Nej, den har jeg også læst igennem op til flere gange. Det er netop en gummiparagraf af værste skuffe. Hvis man formoder det virkelig bliver lovligt at eje "rigtige" enhåndsbetjente foldeknive med åbningshul eller stud, så kan jeg sagtens forestille mig at stort set ethvert eksemplar med spids klinge, kan vurderes som værende et "hurtigtrækkende angrebs-og stikvåben" (I øvrigt et utroligt klodset ordvalg, men det har måske et dybere formål...)Holten101 skrev:
Er jeg den eneste der er lige så bekymret for udsigten til "anerkendelsværdige" knivtyper....som "anerkendelsværdige" formål?
Cheers
Ganske vist en teoretisk situation, men jeg er næsten overbevist om, at hvis jeg af den ene eller anden grund møder politiet og bliver bedt om at tømme lommerne (selvom jeg i situationen har et konkret og anerkendelsesværdigt formål med kniven) og fremdrager eksempelvis en Spyderco eller Benchmade med sort greb og en bare moderat spids klinge, vil opleve betjente der defaulter til hysteri og bedømmer den som et "hurtigtrækkende angrebs-og stikvåben", der ikke har nogen "fornuftig" anvendelse.
Når det er sagt, så har jeg ganske vist svært ved at forestille mig hvorfor jeg skulle blive passet op af politiet. Men uheldigvis handler det jo i bund og grund om at de har hjemmel til det, og alene af dén grund, agter jeg ikke at bære noget der kan være den mindste tvivl om - uanset hvordan lovteksten kommer til at se ud.
bshansen
-
- Bronze Member
Lad mig minde om visitationszoner og de efterhånden regelmæssige totalkontroller der finder sted udover det ganske land, spritkontroller, færdselskontroller mv.bshansen skrev: Når det er sagt, så har jeg ganske vist svært ved at forestille mig hvorfor jeg skulle blive passet op af politiet.
Er der en kniv inden for synsvide, det kunne f.eks. være i fordørens sidelomme eller andre åbenlyse steder må de gerne kigge nærmere på den. Visitationszoner giver sig selv, her kan både fører, passagerer og hele bilen ransages uden mistankegrundlag. Det samme gælder gående og cyklister med dertil hørende tasker.
Jeg blev sidst ”passet op” af politiet for et års tid siden i forbindelse med en spritkontrol. Havde jeg kort forinden brugt en lommekniv kunne den godt have ligget inden for betjentens synsfelt et sted i bilen. Tilsvarende måske en uge eller måned efter hvis jeg havde glemt dens tilstedeværelse. Det er forfejlet at tro man nødvendigvis skal udvise kriminel adfærd for at vække politiets interesse.
Herbert,
Sandt nok. Jeg har blot aldrig oplevet noget af det, skønt jeg har tilbagelagt mange tusinde kilometer på vejene og haft min daglige gang i København i flere år. Dermed ikke sagt, at jeg ikke tror det kan ske for mig.
Sandt nok. Jeg har blot aldrig oplevet noget af det, skønt jeg har tilbagelagt mange tusinde kilometer på vejene og haft min daglige gang i København i flere år. Dermed ikke sagt, at jeg ikke tror det kan ske for mig.
bshansen
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Husk, at en lovlydig borger blot er en kriminel der ikke evner at levere, eller ikke er blevet afsløret endnu.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Lige præcisRefraktorius skrev:Husk, at en lovlydig borger blot er en kriminel der ikke evner at levere, eller ikke er blevet afsløret endnu.

Jeg er nu heller aldrig blevet stoppet af politiet, selvom jeg da har kørt meget. Men jeg har da ikke råd til at have en kniv liggende i bilen, som jo ellers er almindelig sund fornuft, især når man kører i skovområder, hvor der altid er en risiko for at køre et rådyr ned. At jeg har haft en låsbar foldekniv med har da reddet mig et par rådyr til fryseren efterhånden, men de kunne jo lige så godt være levende efter påkørsel.
Jeg har dog aldrig selv påkørt større vildt, nok fordi jeg selv holder godt øje og har klodset bremserne mange gange for både råvildt og kronvildt. Men på nogle stræk i bestemte perioder er det jo næsten hverdagssyn med nedkørte rådyr.
Jeg kender en der prøvede at aflive et påkørt rådyr med en ikke-låsbar foldekniv. Han skulle på skadestuen og sys efter den klappede sammen om fingrene, men han fik da dyret aflivet..