lovligt at garve trafikdræbt grævling?
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 104 times
lovligt at garve trafikdræbt grævling?
Som tråden lyder er der ramt en grævling som nu ligger på min kartoffelmark, spørgsmålet er så må jeg garve skindet fra sådan en satan den er jo fredet men død er den jo så også så tænker lidt om jeg kan få lidt ud af den eller det er bedre at smide den på møddingen kontra eventuelt at brænde nallerne ved naturstyrelsen
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: lovligt at garve trafikdræbt grævling?
Du må med odder - sjovt nok!
Jeg ville komme den i fryseren/hænge den på vildtkrogen og så ringe til naturforstyrelsen i morgen. Det kan der ikke ske noget ved.
Jeg ville komme den i fryseren/hænge den på vildtkrogen og så ringe til naturforstyrelsen i morgen. Det kan der ikke ske noget ved.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
det må jeg forsøge mig med imorgen så der er ikke andet for og alternativt så er der jo ikke at gøre ved det
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
-
- Platin Member
Det har øjensynligt været tilladt; http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=12553
En konservator kan også oplyse, om der er problemer i det.
Hvis det er tilladt, så kog da også kraniet af - de er super flotte!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
jeg har intet at bruge kraniet til så det vil jeg lade blive ved de sørgelige rester om det er det bliver min interesse er måske beklageligt udelukkende i skindet jeg opbevarer ikke opsatser hellerC-X skrev:Det har øjensynligt været tilladt; http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=12553
-
- Platin Member
Jeg er heller ikke selv så meget til døde horn, med mindre jeg forbinder dem med minder, eller de foræller en historie. Kranier derimod, har jeg en ret morbid fascination af. Måske fordi det fortæller så meget om den type dyr det har været en del af. Altså ikke noget trofæ.
-
- Platin Member
ja ok hver mand sin vej jo :)C-X skrev:Jeg er heller ikke selv så meget til døde horn, med mindre jeg forbinder dem med minder, eller de foræller en historie. Kranier derimod, har jeg en ret morbid fascination af. Måske fordi det fortæller så meget om den type dyr det har været en del af. Altså ikke noget trofæ.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeg mindes at en truet dyreart skal omkring en konservator for at blive udstoppet? Noget med at det skal fastslås at det ikke blev dræbt forsætligt 

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Det forekommer mig, at jeg har læst/hørt noget i den stil.Senserazer skrev:Jeg mindes at en truet dyreart skal omkring en konservator for at blive udstoppet? Noget med at det skal fastslås at det ikke blev dræbt forsætligt
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg fortsætter i samme vage stil:
Jeg tog den teoretiske jagtprøve på nettet for at se om den var så meget anderledes. Et af spørgsmålene var om du må udstoppe en solsort, der har ramt dit vindue. Svaret var: Nej, det skal forbi en konservator, fordi der ikke er jagttid på solsorte.
Edit:
"§ 10. Vildtarter, der ikke er fastsat jagttid for, må kun konserveres af personer eller virksomheder, der af miljøministeren har fået autorisation til erhvervsmæssig konservatorvirksomhed."
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=143627
Man må da heller ikke noget selv længere.
Jeg tog den teoretiske jagtprøve på nettet for at se om den var så meget anderledes. Et af spørgsmålene var om du må udstoppe en solsort, der har ramt dit vindue. Svaret var: Nej, det skal forbi en konservator, fordi der ikke er jagttid på solsorte.
Edit:
"§ 10. Vildtarter, der ikke er fastsat jagttid for, må kun konserveres af personer eller virksomheder, der af miljøministeren har fået autorisation til erhvervsmæssig konservatorvirksomhed."
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Så huskede jeg rigtigtKrung skrev: "§ 10. Vildtarter, der ikke er fastsat jagttid for, må kun konserveres af personer eller virksomheder, der af miljøministeren har fået autorisation til erhvervsmæssig konservatorvirksomhed."

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
en lille opdatering havde ellers nær slået det hen
jeg gav NS et lille ring dagen efter tråden her og svaret var :
"så længe det ikke er noget mere alvorligt end det du beskriver og du evt. sender os et foto af dyret på fundstedet så ser jeg ikke et problem i at tage ressourcerne fra dog gælder samme regler for bortskaffelse af indvolde mv. som ved jagtregi"
jeg har derfor forsøgt mig med at trække skindet af,m dyret var dog for ringe tilredt og endte derfor med at blive nedgravet så en skam men sådan kan det jo gå
jeg gav NS et lille ring dagen efter tråden her og svaret var :
"så længe det ikke er noget mere alvorligt end det du beskriver og du evt. sender os et foto af dyret på fundstedet så ser jeg ikke et problem i at tage ressourcerne fra dog gælder samme regler for bortskaffelse af indvolde mv. som ved jagtregi"
jeg har derfor forsøgt mig med at trække skindet af,m dyret var dog for ringe tilredt og endte derfor med at blive nedgravet så en skam men sådan kan det jo gå
- Nic
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Hvis ikke Mikkel tager den i nat har vi også en grævling liggende som tabte kampen med en bil.
Hvis nogen skulle have interesse.
Hvis nogen skulle have interesse.