DJ til nyt møde vedr. Knivloven
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: DJ til nyt møde vedr. Knivloven
Der faldt det danske politi godt nok nogle hakker ned i anseelse, overordnet set. Sådanne ekspertudtalelser burde i sig selv være kriminelle.
Jeg har stadig respekt for enkelte betjente, for nogle af dem gør vitterligt et godt og nødvendigt job, men som apperatet som helhed, der begynder det at ligne en byld der trænger udtømning og rensning, førend legemet kan hele op og blive rask igen. :utilfreds:
Jeg har stadig respekt for enkelte betjente, for nogle af dem gør vitterligt et godt og nødvendigt job, men som apperatet som helhed, der begynder det at ligne en byld der trænger udtømning og rensning, førend legemet kan hele op og blive rask igen. :utilfreds:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Hvis politiet, uantastet, kan stille med egne eksperter i dette og hint - uden at der stilles krav til at disse påståede eksperter anvender en, inden for deres påståede ekspertfelt, anerkendt terminologi, samt ikke mindst at disse påståede eksperter rent faktisk ér anerkendte som værende eksperter, af andre eksperter (uden tilknytning til politiet) inden for feltet - så er Danmark, i praksis, ikke længere et retssamfund.
I det hele taget at politiet, som har rejst sigtelsen, på denne måde får lov til at agere ekspertvide, er dybt betænkeligt - og ekstremt krænkende for min retsfølelse.
I det hele taget at politiet, som har rejst sigtelsen, på denne måde får lov til at agere ekspertvide, er dybt betænkeligt - og ekstremt krænkende for min retsfølelse.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Det står der faktisk. Så en enhåndsbetjent kniv er en kniv der kan låses. Udtaler denne erfarne ansatte fra våbensektionen. Javel ja.Per Agner Bach Stougaard har forklaret at han, der har været ansat i Kriminalteknisk Center i 28 år, de seneste godt 18 år har været tilknyttet våbensektionen. I denne forbindelse har han skrevet mange sager vedrørende knive.
"En enhåndsbetjent foldekniv er en kniv, man kan tage op af lommen og med samme hånd folde ud og låse og dermed bruge den som dolk."
Sig mig kan de cand. jur. typer der laver de her domme slet ikke forstå hvad der bliver sagt til dem i retten og gribe ind når vidnerne så åbentlyst vrøvler?
-
- Silver Member
- Interesser: Terræn skydning og klub
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 2 times
Nu er politiets leatherman fuld ud lovlig den er ikke låsbar og kan ikke åbnes med en hånd jeg har prøvet på minC-X skrev:Vi mangler stadig, at nogen anmelder politiet for ulovlig våbenbesiddelse. Mig bekendt er de da stadig udstyret med Leatherman multitools.
Havde jeg ikke haft våbentilladelser, gjorde jeg det gerne selv. Desværre oplever jeg ikke et system med lighed for loven eller et fuldstændigt objektivt politi.

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Pudsigt, jeg har læst andetsteds, hvorledes en betjent beskriver, at det kan både han og hans kolleger godt, med lidt fingersnilde.Sti_skytten skrev:Nu er politiets leatherman fuld ud lovlig den er ikke låsbar og kan ikke åbnes med en hånd jeg har prøvet på minC-X skrev:Vi mangler stadig, at nogen anmelder politiet for ulovlig våbenbesiddelse. Mig bekendt er de da stadig udstyret med Leatherman multitools.
Havde jeg ikke haft våbentilladelser, gjorde jeg det gerne selv. Desværre oplever jeg ikke et system med lighed for loven eller et fuldstændigt objektivt politi.

Hvorvidt den er låsbar, er i denne sammenhæng irrellevant.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: film
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 73 times
Jeg ventede bevidst med at kommentere på denne ( også for mig ) ukendte terminologi inden for enhåndsbetjente foldeknive , til en med større branchekendskab som f.eks. Elbæk bød ind.Elbæk skrev:Det er i hvert fald en terminologi jeg aldrig - efter ti år som sælger af knive - har oplevet anvendt i denne forbindelse før. Mon den, belejligt, er opfundet til lejligheden?Mapzter skrev:Den der med de forskellige generationer af foldeknive er sgu' da helt sort!
Betjenten giver med sin definition indtryk af at de beslaglagte foldeknive specifikt er ”konstrueret til” efter hensigten at kunne betjenes med én hånd. Dette udsagn kan have haft væsentlig betydning for sagens udfald.
Har betjenten selv opfundet definitionen til lejligheden udtaler han sig mod bedre vidne til retten. Lad os håbe dette ikke er tilfældet , for så sidder vi da med et langt større problem end jeg umiddelbart forestillede mig.
-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 16 times
Men tilbage står spørgsmålet: Hvad stiller vi op mod det her?
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
-
- Silver Member
Det er op til Gud og politikernesirupate skrev:Men tilbage står spørgsmålet: Hvad stiller vi op mod det her?

Senest rettet af STI_Skytten 21. maj 2015, 05:51, rettet i alt 1 gang.
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Jeg kan også, med lidt tid til rådighed, åbne min udleverede Leatherman Kick med en hånd.C-X skrev: Pudsigt, jeg har læst andetsteds, hvorledes en betjent beskriver, at det kan både han og hans kolleger godt, med lidt fingersnilde.![]()
Man skal godt nok passe lidt på man ikke skærer sig, men det kan lade sig gøre...
Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
-
- Silver Member
Jeg prøvede igår men ville sku ikke skære mig i forsøgetK_Nielsen skrev:Jeg kan også, med lidt tid til rådighed, åbne min udleverede Leatherman Kick med en hånd.C-X skrev: Pudsigt, jeg har læst andetsteds, hvorledes en betjent beskriver, at det kan både han og hans kolleger godt, med lidt fingersnilde.![]()
Man skal godt nok passe lidt på man ikke skærer sig, men det kan lade sig gøre...
- AirPellet
- Gold Member
- Interesser: Jagt, luftvåben
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 8 times
Der er så tydeligvis nogle af jeres kollegaer der ikke har samme bekymring. [emoji16][emoji16][emoji16]Sti_skytten skrev:Jeg prøvede igår men ville sku ikke skære mig i forsøgetK_Nielsen skrev:Jeg kan også, med lidt tid til rådighed, åbne min udleverede Leatherman Kick med en hånd.C-X skrev: Pudsigt, jeg har læst andetsteds, hvorledes en betjent beskriver, at det kan både han og hans kolleger godt, med lidt fingersnilde.![]()
klagt nicht - kämpft
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Vi er rimelig doomed hvis JM vil bruge den slags "eksperter" til udforming af en eventuel ny lov:(. Så bliver alle 1-6 generation foldeknive ulovlige....det bliver tilgændgæld en kort lovtekst;)Sti_skytten skrev:Det er op til Gud og politikernesirupate skrev:Men tilbage står spørgsmålet: Hvad stiller vi op mod det her?
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Jeg hæfter mig ved at foldeknivene konsekvent bliver omtalt som enhåndsbetjente.
Dommen efterlader ingen tvivl om at de knive skulle være designet til enhåndsbetjening.
Dommen efterlader ingen tvivl om at de knive skulle være designet til enhåndsbetjening.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- K_Nielsen
- Silver Member
- Interesser: Riffel og pistolskydnng
- Geografisk sted: Syd-Jylland
- Has thanked: 76 times
- Been thanked: 29 times
Du rammer faktisk hovedet på sømmet dér:Kleth skrev:Jeg hæfter mig ved at foldeknivene konsekvent bliver omtalt som enhåndsbetjente.
Hvad definerer enhåndsbetjent?
Er det at man kan åbne bladet på kniven med en hånd i fri luft UDEN brug af låret, væg eller bord/anden genstand som man bruger som støtte til kniven, eller er det, som man tydeligvis tolker det, at kan den åbnes med en hånd på ryggen, men med anvendelse af hvad der nu lige er tilgængeligt af understøttelse, så er den enhåndsbetjent.
Edit: Jeg er ikke i tvivl om at det er option et der er intentionen i lovgivningen, sådan at f.eks. springknive er ulovliggjorte.
Mvh
K_Nielsen
K_Nielsen
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Men hvorfor har forsvaret, tilsyneladende, ikke modsagt anklagemyndighedens "eksperter" i retten?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Gold Member
Udtalelserne fra ham...og tiltalte efter dommen, indikerede at de havde opgivet på forhånd da sagerne fra Fyn dannede præcedens (bare mit indtryk).Langenge skrev:Men hvorfor har forsvaret, tilsyneladende, ikke modsagt anklagemyndighedens "eksperter" i retten?
Men det krænker også min retfærdighedsfølelse at to betjente står uimodsagt, som eksperter, i retten og taler mod bedrevidende. At dommeren hopper med på legen er så utilgiveligt....præcedens eller ej.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Platin Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Man ser forgæves i dommen efter tegn på domstolen har kigget på betydningen af formuleringen:
De to udtryk "konstrueret således" og "i normal stand" er jo det hele sagen drejer sig om.
Men at dømme ud fra dommen, har det slet ikke været et emne i byretten?
Ifølge "børnelærdommen" indenfor dansk retspleje, skulle domstolen i en sådan situation først fluekneppe formuleringen, og hvis der stadigt var tvivl, fremskaffe "lovens forarbejder", dvs. de notater, mødereferater etc. der opbevares hos Folketinget af deres arbejde med at formulere og vedtage lovteksten. Tvivlen skulle så afgøres ved at se på hvilken intention Folketinget havde med paragraffen da de formulerede og vedtog den. Men det ser man også forgæves efter i dommen.
Tværtimod ser man en af politimændene citeret for at han "Han har ingen steder tidligere set så mange ulovlige knive på et sted".
En meget aparte udtalelse, når nu retssagens formål er at afgøre om knivene er ulovlige eller ej. Det er som om betjentens egen vurdering bare tages for pålydende.
Hvad Folketinget præcist mener med den korte tekststump, er jo selve sagens kerne."der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd"
De to udtryk "konstrueret således" og "i normal stand" er jo det hele sagen drejer sig om.
Men at dømme ud fra dommen, har det slet ikke været et emne i byretten?
Ifølge "børnelærdommen" indenfor dansk retspleje, skulle domstolen i en sådan situation først fluekneppe formuleringen, og hvis der stadigt var tvivl, fremskaffe "lovens forarbejder", dvs. de notater, mødereferater etc. der opbevares hos Folketinget af deres arbejde med at formulere og vedtage lovteksten. Tvivlen skulle så afgøres ved at se på hvilken intention Folketinget havde med paragraffen da de formulerede og vedtog den. Men det ser man også forgæves efter i dommen.
Tværtimod ser man en af politimændene citeret for at han "Han har ingen steder tidligere set så mange ulovlige knive på et sted".
En meget aparte udtalelse, når nu retssagens formål er at afgøre om knivene er ulovlige eller ej. Det er som om betjentens egen vurdering bare tages for pålydende.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.
Senest rettet af Kalthoff 21. maj 2015, 09:01, rettet i alt 2 gange.
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Det her er så grælt et tilfælde af justitsmord begået af de der har deres embede for at beskytte befolkningen. Man kan jo ikke længere stole på systemet. Det er meget mere vidtrækkende og skræmmende end det fremstilles
-
- Bronze Member
- Interesser: film
- Geografisk sted: jylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 73 times
I hvert fald kan det undre at de beslaglagte foldeknive , der efter ekspertvidneudsagnet øjensynligt helt overlagt er fremstillet som såkaldte ”generation 3” enhåndsbetjente foldeknive , ikke markedsføres som sådan fra hverken producent eller grossistledets side - Altså enhåndsbetjente.
Også påfaldne at de dømte våbenhandlere samt endnu én her på forummet ikke har kendskab til begreberne der ligger til grund for vidneerklæringen ( genration 1-4 ).
Også påfaldne at de dømte våbenhandlere samt endnu én her på forummet ikke har kendskab til begreberne der ligger til grund for vidneerklæringen ( genration 1-4 ).
Senest rettet af Herbert 23. maj 2015, 07:37, rettet i alt 1 gang.
-
- Gold Member
12 år i våbenhandel her....en typerelaterede opdeling i generationer er også ny for mig. Og som jeg ser det hænger en sådan opdeling, som gengivet i dokumentet, slet ikke sammen med "udviklingen" af foldeknive (hvis man da overhovede kan tale om en sådan). Særligt det han kalder generation 3 og 4 er helt sort.....hell....det er generelt bare helt sort det der påstås.Herbert skrev:I hvert fald kan det undre at de beslaglagte foldeknive , der efter Betjent Per Agner Bach Stougaards vidneudsagn øjensynligt helt overlagt er fremstillet som såkaldte ”generation 3” enhåndsbetjente foldeknive , ikke markedsføres som sådan fra hverken producent eller grossistledets side - Altså enhåndsbetjente.
Det ærger mig at de ikke har indkaldt uafhængige eksperter.
Cheers
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 16 times
Er der nogen der ved om Tommerup vil anke dommen? For det er vel den eneste måde at få anfægtet de såkaldte ekspertudsagn gennem uafhængige eksperter. Er våbenhandlerne i DK medlem af en brancheforening der kunne gå ind i sagen på vegne af våbenhandlerne?Holten101 skrev:12 år i våbenhandel her....en typerelaterede opdeling i generationer er også ny for mig. Og som jeg ser det hænger en sådan opdeling, som gengivet i dokumentet, slet ikke sammen med "udviklingen" af foldeknive (hvis man da overhovede kan tale om en sådan). Særligt det han kalder generation 3 og 4 er helt sort.....hell....det er generelt bare helt sort det der påstås.
Det ærger mig at de ikke har indkaldt uafhængige eksperter.
Cheers
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
- HHC
- Gold Member
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Jeg må indrømme at jægerforbundet imponere mig i denne sag.
Nu ruller bolden og det går hurtigere og hurtigere.
Efter hvad jeg høre er flere fagforbund på vej ind i sagen, da loven kriminalisere deres medlemmer.
Der er vel håb om at fornuften sejre
Efter hvad jeg høre er flere fagforbund på vej ind i sagen, da loven kriminalisere deres medlemmer.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Sgu ikke i Dansk politik.... :crazy:HHC skrev:Jeg må indrømme at jægerforbundet imponere mig i denne sag.
Men ja, det er dejligt at der er så meget fokus på at de i den grad har kvajet sig med lovgivningen....
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Mit største håb er at énhåndsbetjente knive bliver lovlige at besidde, og bruge til anerkendelsesværdige formål. Altså en direkte lempelse af loven, men det er nok en anelse naivt.
Men for pokker jeg håber, og drømmer om det.
:eek:
Men for pokker jeg håber, og drømmer om det.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington