Arve/Boafgift ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Arve/Boafgift ?

Indlæg af Tony Rosgaard » 22. mar 2015, 18:41

Livet jo har det med at forlade folk på de mest upassende tidspunkter så vi har haft en lille diskussion om Arve/Boafgift i dag.

Da jeg ikke har nogen "Naturlige" arvinger, er jeg klar over at boet efter mig vil blive pålagt den alminde afgift på 15% og efterfølgende en på 25% for de personer jeg ønsker at tilgodese (Reelt 36,25 % i boafgift.), men mindre at jeg vælger at efterlade den del til en almennyttig forening og "Slippe" med 30% (I øvrigt ganske urimeligt efter min mening.)

Meeen.. Så faldt snakken på salg af private effekter i forbindelse med dødsfald og jeg har ikke kunnet finde noget forståeligt om emnet. Dog mener mine bekendte at salg over 50.000,- , inden for samme år/12 Mdr. og kategori skal beskattes som almindelig B-Indtægt
Det vil sige at mine våben, der måske overskrider en salgspris på 50K, først skal beskattes som B-Indtægt og efterfølgende med 15 + 25% i boafgift ?

Kan det virkelig være rigtig at hovedparten af det skrammel jeg har samlet gennem årene, for penge der er betalt skat af, skal gå til ministerpensioner :evil:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Re: Arve/Boafgift ?

Indlæg af LapuaMagnum » 22. mar 2015, 19:50

Ja desværre :smile:

Boafgiften beregnes udfra dine plusser og minusser, og er omkring 272000 som er afgiftsfrie for dine børn og evt. kone, når du overstiger det beløb skal der betales 15 % for familie, og hvis det er andre som du giver dine sager til skal de betale 25 % af det hele, og 15 % af beløbet over 272000.

Hvis du er død gælder 50000 kroners reglen ikke.

Det er en led verden vi bor i Tony.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 22. mar 2015, 20:10

Hvis du nu sælger dine ting inden med ret til benyttelse sålænge du er i denne verden er du ude over det.
det gælder om at dø med mindst muligt i eget navn, udover gæld. :mad:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 22. mar 2015, 20:18

Det er jo totalt forrykt :wall:
Nogen der ved hvordan det forholder sig med private Gældsbreve/Veksler, altså gæld som jeg har optaget tidligere. Går de ud af boet som almindelige udgifter inden tolderne og farisæerne kaster sig over resterne.?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 22. mar 2015, 20:18

:thumbup:
Tony Rosgaard skrev:Det er jo totalt forrykt :wall:
Nogen der ved hvordan det forholder sig med private Gældsbreve/Veksler, altså gæld som jeg har optaget tidligere. Går de ud af boet som almindelige udgifter inden tolderne og farisæerne kaster sig over resterne.?
Dine kreditorer skal blot kontakte boet, de kontakter ikke kreditorerne...¨
Hvis ingen anfægter kravet, skal boet blot betale din gæld.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 22. mar 2015, 20:37

For at undgå arveafgiften, vil det være en god ide at testator testamenterer et beskedent beløb til eventuelt hjerteforeningen, men lader dem betale boafgiften.

Våbene skal du bare lade være, de er så svære at vurderer, at skifteretten bare vil høre hvad de er værd, og tager det for gode vare. Og det er så kun dem der er registreret, så dem som ikke er registreret, lader du for Guds skyld forblive uregistreret.
Da min kammerat testementerede det hele til mig, (han havde ingen ægtefælle eller naturlige arvinger) der lavede vi et gældsbrev (fiktivt) på 150.000,- og de penge der var tilbage i boet fik jeg som afdrag af gæld, dog uden boafgift. Bare husk at gældsbrevet skal laves hvor det står der ikke betales afdrag eller renter.

Men skriv og lad os tage en sludder en dag, hvis du vil have hjælp. Jeg har desværre ret god erfaring med dødsbo

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 22. mar 2015, 20:39

LapuaMagnum skrev:Ja desværre :smile:

Boafgiften beregnes udfra dine plusser og minusser, og er omkring 272000 som er afgiftsfrie for dine børn og evt. kone, når du overstiger det beløb skal der betales 15 % for familie, og hvis det er andre som du giver dine sager til skal de betale 25 % af det hele, og 15 % af beløbet over 272000.

mvh
Ægtefæller betaler da ikke arveafgift, men skifter frit.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Eternal_DQ
Newbie
Newbie
Interesser: jagt og skydning. mm.
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Eternal_DQ » 5. apr 2015, 11:21

Kode: Vælg alt

Du skal ikke betale moms, hvis du kun sælger nogle af dine private ejendele eller gør en tjeneste for din familie eller nabo uden at få penge eller noget andet for det. 

Ref http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-m ... egistreres

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 5. apr 2015, 11:27

Samme sted fra: "Det er ikke noget krav, at du bliver momsregistreret, hvis din omsætning er under 50.000 kr. om året."

Brugeravatar
Eternal_DQ
Newbie
Newbie
Interesser: jagt og skydning. mm.
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Eternal_DQ » 5. apr 2015, 11:33

Men det er jo kun hvis du køber ting til dit lager med henblik på at sælge det. Eller hvis du lever af at sælge din tid eller lign...

Du skal ikke betale moms hvis du vælger at sælge ud dine sager fra dit våbenskab! desuden så er der jo allerede betalt moms én gang.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 5. apr 2015, 14:44

AHSV skrev:

mvh
Ægtefæller betaler da ikke arveafgift, men skifter frit.

Mvh.
Anders
Det har du fuldstændig ret i :smile: beklager

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 5. apr 2015, 14:57

AHSV skrev:

Hvis du er død gælder 50000 kroners reglen ikke. Det er en led verden vi bor i Tony. mvh
Ægtefæller betaler da ikke arveafgift, men skifter frit. Mvh. Anders
Ja - medmindre der er børn, som ikke er fælles, og hvor der ikke er afgivet afkald på arv, så længstlevende kan fortsat sidde i uskiftet bo.

Besvar