US Export Policy

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
wiKKel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg

US Export Policy

Indlæg af wiKKel » 24. apr 2014, 15:00

Hej
Må man exporter en red dot fra us eller skal der licens til fra u.s. government?

wiKKel
Bronze Member
Bronze Member

Re: US Export Policy

Indlæg af wiKKel » 24. apr 2014, 16:02

Det er denne politik jeg går ud fra, den står både hos opticplanet.com og eurooptic.com?

Export Policy and Export Restrictions Information
The U.S. Department of State's Directorate of Defense Trade Controls, the U.S. Department of Commerce's Bureau of Industry and Security, and the U.S. Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control administer export control regulations that affect some aspects of our business. We request that you (the "Customer") read and familiarize yourself with the following regarding certain applicable export regulations.

The sale, transfer, transportation, or shipment outside of the U.S. of any product prohibited or restricted for export without complying with U.S. export control laws and regulations, including proper export licensing, documentation or authorization, is strictly prohibited and may result in civil penalties and/or constitute a federal crime. OpticsPlanet, Inc. will not engage in any transaction that requires the illegal export of any products and will not assist directly or indirectly with the illegal export or re-export of any products. An accurate Automated Export System (AES) filing must be made, whether or not the exportation requires a license.

If you wish to purchase an item for ultimate shipment or use outside of the United States, please indicate this fact in your order. Depending on the value of the order, specific item(s), end user, country of ultimate destination and end use, OpticsPlanet, Inc. may be required to apply for an export license with the appropriate U.S. government agency. Several items on the website may require an export license, including, but not limited to, the following:

Generation 2, 3, or 4 Night Vision Equipment and Night Vision Accessories
Thermal Imaging Equipment and Heat Seekers
Optical Sighting Equipment and Tactical Lights (both Hand-Held and Weapon-Mountable), Accessories, and Mounting Hardware
Tactical Gear and Weapon Accessories
Knives
Military Apparel including Body Armor, Helmets and Helmet Accessories, and Shields
Some Laboratory Equipment
Some Electronic Equipment
Export Policy and Restrictions - Published Policy

Please refer to our APO/FPO Shipping and Export Restrictions for more information on export to APO/FPO addresses.

wiKKel
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af wiKKel » 24. apr 2014, 16:54

Igen der har erfaring med at exporter aimpoint eller riffelscoop?
Det er en ven der skal have det med i bagagen fra USA og ville helst undgå bøvl og problemer.

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af LundJensen » 25. apr 2014, 08:38

Hvis det ikke er underlagt ITAR burde der ikke være problemer med det eller ??

Jeg havde selv kig på en kikkert fra SWFA men fik beskeden at det kunne jeg godt glemme alt om hvis det var fra deres taktiske udvalg da alt var underlagt ITAR - og at blive taget med det i tasken ved udrejse fra US var en lidt dum ide.....

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 84 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 25. apr 2014, 10:03

Nogle gange overdriver sælgerne ITARs omfang bare fordi de ikke gider at have bøvl med det.
Bare fordi en forhandler siger at de ikke vil sælge er ikke nødvendigvis ensbetydende med at varen er omfattet at ITAR

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Charlie Bravo » 25. apr 2014, 11:00

Er der en liste om produkter der er underlagt ITAR, eller er man tvunget til at indhente info fra sag til sag? Jeg ville gerne bbestille mig et Mcmillan A3 eller A5 og kan ikke umiddelbart se at der skulle være restriktioner...måske hvis man får påmonteret bundmetal, men det er svært at greje.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 84 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 25. apr 2014, 17:17

Charlie Bravo skrev:Er der en liste om produkter der er underlagt ITAR, eller er man tvunget til at indhente info fra sag til sag? Jeg ville gerne bbestille mig et Mcmillan A3 eller A5 og kan ikke umiddelbart se at der skulle være restriktioner...måske hvis man får påmonteret bundmetal, men det er svært at greje.
Du kan læse selve teksten her:
http://www.fas.org/spp/starwars/offdocs/itar/index.html

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 25. apr 2014, 18:54

Der er to grundlæggende forskellige regelsæt, der styrer eksport af våben, våbendele og ammo ud af USA – en militær og en civil del, hvor den militære logisk nok er den mest restiktive.

Definitionerne for våbenrelateret udstyr med en militær anvendelse, som omfattes af International Traffic in Arms Regulations (ITAR) findes i The United States Munitions List Part 121.1, 22 CFR Ch. 1, f. http://pmddtc.state.gov/regulations_law ... rt_121.pdf. Listen er svær at læse men det konkrete område vi taler om her starter nederst i første kolonne på side 473. Det ses således, at ”Riflescopes manufactured to military specifications” er omfattet af ITAR reglerne - som kræver specifikke eksporttilladelser ved udførsel. Det kan længere nede i listen konstateres, at “this category does not cover riflescopes and sighting devices that are not manufactured to military specifications”. Konklusionen er således, at optik bygget til MILSPEC kræver særskilt eksporttilladelse mens ren jagtoptik ikke er omfattet af ITAR regelsættet.

Det leder så i stedet over i de civile regler, som regulerer eksport af egentlige (civile) våben og dele til disse. Her opererer amerikanerne med en ”bagatelgrænse" på $100 for eksport af ikke-militære våbendele til udførsel til ”godkendte” lande, herunder Danmark. Er den samlede leverance af højere værdi end $100 skal der en eksporttilladelse til. Det er ikke helt klart om jagtoptik opfattes som ”våbendele” og dermed er omfattet af disse civile regler – men det er min egen fortolkning/oplevelse, at såfremt der ikke er tale om lysforstærkningsudstyr eller holografisk udstyr så er riffeloptik ikke pålagt civile eksportrestriktioner til Danmark. Jeg har selv udført et par civile kikkerter ud af USA uden at få brændt fingrene af TSA. Men måske har jeg blot været heldig… :giggle: Se f.eks. denne tråd, hvor jeg købte en Leupold kikkert ved SWFA og selv bragte den med retur til DK: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=32&t=45085.

Ved et par af mine udførsler af ”smådele” til diverse skydere havde TSA endda åbnet kufferten og kontrolleret sagerne og efterladt en lille venlig hilsen – men uden at gøre yderligere. Jeg har beskrevet ét af disse tilfælde på side 78 i denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 8&p=521088

Problemet med de nye amerikanske eksportregler er, at mange amerikanske forhandlere af våbengrej desværre har givet op og ikke ønsker at påtage sig ansvaret for at vurdere hvornår de er i det ene regelsæt eller det andet – og rigtig mange vil derfor ikke længere eksportere. Konkret giver det sig udtryk i, at de så ikke modtager betaling fra ikke-amerikanske kreditkort. Nogle ganske få af de rigtig store virksomheder (f.eks. Brownells) gør dog stadig – men der bliver desværre stadig længere imellem.

Held og lykke med anskaffelsen. Personligt ville jeg ikke have problemer med at gøre forsøget men det er naturligvis op til dit eget - og din vens - temperament. :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar