Tilladelse i hus

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
kasperco
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og pistolskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 2 times

Tilladelse i hus

Indlæg af kasperco » 20. jun 2013, 11:30

Det burde selvfølgelig ikke give anledning til fejring at få en simpel våbentilladelse. Men med de mange eksempler på udfordringer med de respektive våbenkontorer der bl.a. beskrives her, bliver man selvfølgelig lettet.

Det er lykkedes at få legaliseret et tidligere skunk-våben (ikke hos mig), en BRNO VZ24, 8x57. Og dette på trods af dels en uregistreret fortid samt dens mulige ophav fra WWII.

Jeg synes det var på sin plads at gøre opmærksom også på de succeshistorier der trods alt er, herunder oplevelsen af det stedlige våbenkontor som saglige, rationellle og pragmatiske.

Nu skal jeg bare have fundet ud af, hvor man kan bedst erhverver ammunitionen hertil, så jeg kan få den afprøvet og indskudt.

Mvh,
Kasper

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Tilladelse i hus

Indlæg af Lassescout » 20. jun 2013, 14:14

Var det i forbindelse med frit lejde aktionen her i juni den blev indleveret og kom på tilladelse ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 20. jun 2013, 17:25

fedt nok! :rock:

-håber du finder noget krudt til banditten og den så også virker :D

og nej, det burde ikke give anledning til fejring, men så alligevel lidt :blink:
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

kasperco
Newbie
Newbie

Indlæg af kasperco » 23. jun 2013, 23:19

Lassescout skrev:Var det i forbindelse med frit lejde aktionen her i juni den blev indleveret og kom på tilladelse ?
Ja, det var i hvert fald anledningen. Endte dog med at skulle bruge reglerne vedr. dødsbo - men det gik også helt fint.

Mvh
Kasper

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. jun 2013, 08:52

O.K. Så det opklarer ikke spørgsmålet, om man denne gang, ligesom sidste gang, kan indlevere et våben og samtidig søge tilladelse, eller om det kun er en destruktionsomgang. Nu er det også snart ligemeget, der er ikke længe til den 1. juli.

Jeg tror bare, at mange skunkvåben har en historie i den familie hvor de befinder sig, og hvis det var meldt klart ud fra starten, at man kunne indlevere et sådant våben, og få tilladelse til det hvis man iøvrigt opfylder betingelserne for at få tilladelse, så ville mange flere af de gamle klenodier komme ud af busken og komme på papier, så de var bevaret for eftertiden.

Men det er tilsyneladende slet ikke meningen med denne frit-lejde aktion. Det er min fornemmelse, at den mere skal bruges som ammunition når politiet begynder at stille almindelige luftvåbenejere for retten fremover. Så bliver argumentet for lovens strengeste straf, at der var en lang overgangsperiode og desuden frit lejde i juni, så de kunne have undgået ulovligheden :puke: .
Hilsen Lasse.

Brønden
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Brønden » 24. jun 2013, 09:27

Jeg har også søgt en tilladelse. Men politiet skriver at min ansøgning skal foreligges Justitsministeriet inden den kan godkendes når det drejer sig om våben fra WWII.
Så nu håber jeg virkelig ikke det bare bliver en princip sag fra JM at afvise den, så en vinkel sliber tager livet af endnu et stykke danmarks historie.

Det må da være væsentlig billigere for Politiet at jeg betaler 420 for at de tegner tilladelsen. End alt det papirarbejde og arbejde de skal igennem for at fjerne og dokumentere destruktionen af våbnet.

kasperco
Newbie
Newbie

Indlæg af kasperco » 24. jun 2013, 10:32

Brønden skrev:Jeg har også søgt en tilladelse. Men politiet skriver at min ansøgning skal foreligges Justitsministeriet inden den kan godkendes når det drejer sig om våben fra WWII.
Av. Det var ikke mindst på dette område, at jeg satte pris på kontorets pragmatiske tilgang. Den venlige betjent rømmede sig lidt da han så riflen og bemærkede, at den da vist godt kunne være militær og fra WWII. Han fortsatte dog "...men det skal vi vist lade være med at spekulere for meget over". Jeg drog et lettet suk og han signerede den forudfyldte blanket :-) Pyhh...

/K

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. jun 2013, 15:11

Jeg mener kun våbnene fra WWII skal inddrages af JM hvis der opstår frygt for, at de gamle frihedskæmpere vil bruge dem i et væbnet angreb på den siddende Regering. Så hvis folkene i JM kender baggrunden for bestemmelsen, tror jeg ikke I har noget at frygte :rolf: :rolf: :rolf: .
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 4. jul 2013, 22:53

Hmm er sgu lidt spændt på om de to ansøgninger jeg indleverede hos Søndeborg politistation den 1/7 går igennem.

Den ene er en Mauser K98k TGF fra 1950 (med kikkertsigte).
Og den anden er en Mosin Nagant 91/30 fra 1933 (uden kikkertsigte/kikkertmontage).

Mauseren skal bruges til jagt.
Mosin Nagant'en skal have en kikkertmontage + kikkert eftermonteret. Den skalogså bruges til jagt, og øveskydning da ammunitionen er rimelig billig.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar