Anmeldelse af luftgevær forsent.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt/skydevåben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 7 times

Anmeldelse af luftgevær forsent.

Indlæg af Rubberduck » 5. jun 2013, 20:46

Var idag ude for noget som jeg ikke helt synes kan være rigtig. :what:

Som alle herinde nok efterhånden ved skal man jo have meldt sit luftgevær til politiet hvis det er over kaliber 4.5

Var den 29 maj så oppe ved politiet med anmeldelse blanketten og spurgte så deroppe om det var rigtig udfyldt, og påpegede at jeg havde jagttegn.
er
Politimanden sagde til mig at det var den rigtige jeg havde udfyldt og jeg gik derefter hjem og troede at alt var iorden.

Fredag den 31 maj modtager jeg så brev fra syd og Sønderjyllands politi hvor i der står at eftersom jeg har jagttegn skal jeg udfylde en anden blanket. Den har de så ved lagt brevet, får den udfyldt men når ikke op med den før idag da der har været arbejde i vejen.

Betjenten som stod på kontoret sagde så til mig at det er noget værre rod, at jeg ikke havde anmeldt det før 1 juni og at han var sikker på at det var forsent. Han ville dog alligevel gerne prøve at sende den til våbenkontoret, men jeg skulle nok forvente at de ikke ville godtage det.

Han sagde så at hvis de ikke tager imod min anmeldelse skulle jeg aflevere mit luftgevær til dem så de kunne destruere det.

Kan det virkelig være rigtig at jeg skal straffes for at ville gøre det rigtige.? :shock: havde jo spurgt betjenten om det var den rigtige blanket jeg havde udfyldt og fik et klart JA.

Er der nogen måde hvorpå jeg muligvis kan beholde mit gevær, hvis de ikke godtager min anmeldelse ?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Anmeldelse af luftgevær forsent.

Indlæg af Gråskæg » 5. jun 2013, 20:54

Du holder da bare fast i din luftbøsse, så må politiet undersøge forholdene og komme med en melding.
Den historie er jo det rene Kafka.
Og rent forsideguf, hvis de er tåbelige nok til at fremture.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 5. jun 2013, 20:56

Der har været masser af emner om det herinde.. Bare søg lidt rundt...

Men det korte af det lange er at du har gjort det helt korrekt fra starten af. Det er policen der har et problem. Og bed dem om at henvise til relevant paragraf hvis de skruer bissen på...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af BoPe » 5. jun 2013, 20:56

Du HAR anmeldt rettidigt og politiet har endda selv leveret beviser i form af deres brev.

Det er træls at du skal bøvle med det. Betjenten har formentlig villet dække sin egen ryg og sidder nok ikke på våbenområdet til daglig.

Strengt taget burde du jo kunne bruge begge blanketter da du både kan besidde geværet på "før loven trådte i kraft" tilladelse og jagttegn... Så gem den oprindelige anmeldelse og politiets brev

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 5. jun 2013, 23:16

Bare fordi man har jagttegn skal man ikke anvende en anden blanket, det er først det øjeblik man har anskaffet et efter 1/6-2012 at det er "jagt tegns" blanketten der skal anvendes.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 5. jun 2013, 23:57

Raptor357 skrev:Bare fordi man har jagttegn skal man ikke anvende en anden blanket, det er først det øjeblik man har anskaffet et efter 1/6-2012 at det er "jagt tegns" blanketten der skal anvendes.
Korrekt, men det er der stort set ingen politifolk der har evnet at forstå. Hundredevis af borgere er blevet misinformeret, og endda nægtet at måtte anmelde på "før 1. juni 2012" blanketten.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 6. jun 2013, 01:12

Kan du oplyse hvilken politikreds det er ? Jeg har nemlig selv anmeldt mit på "før 1/6 2012" blanketen, selvom jeg har jagttegn. Og hvis jeg har fået et brev om det, så har jeg ikke set det, da jeg ikke har været hjemme siden. jeg hører under Århus/Østjylland

*Min fejl - ser nu at det stod i teksten hvem der havde sendt brevet*

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Predator » 6. jun 2013, 07:41

Jeg er under samme politikreds som trådstarter og jeg fik osse anmeldelsesblanketten før 1/6-2012 retur med påtegning om at jeg skulle bruge den for anskaffelse efter 1/6-2012 med jagttegn.
Jeg har nu returneret den uændret med kopi fra nogen tråde her på NVF, hvor reglerne er ridset op. Så må vi se om de har ændret mening i mellemtiden.

Her får vi heller ingen kvittering for afleveret anmeldelse. Jeg spurgte efter en kvittering, men blev nægtet. Den slags brugte de ikke.......

Damen fortalte i mandags, hvor jeg var inde at anmelde endnu et luftgevær at de havde fået indleveret mange ulovlige luftgeværer, hvortil jeg svarede " de er jo ikke ulovlige - de er blot blevet anmeldelseskrævende". Damen overhørte det og gik igang med at rode i nogen papirer hvorefter audiensen var slut..........
--
mvh.
en Predator

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 6. jun 2013, 13:33

@Predator Du kan bare meddele den vrangvillige medarbejder i Sønderborg, at den kvittering skal hun FGM give dig, ellers ovetræder hun våbenbekendtgørelsens § 41 stk .3 Hvis ikke hun giver dig en kvittering, kan du jo ikke dokumentere at du har foretaget anmeldelsen. Så er du overladt til at stole på politiets egne optegnelser, og dem kan der nemt være rod i, det er der mange eksempler på.
§ 41. Personer, der erhverver glatløbede haglgeværer omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 1 og 2, eller luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm omfattet af § 1 a, stk. 4, skal inden 8 dage fra erhvervelsen foretage anmeldelse herom til politidirektøren.

Stk. 2. Anmeldelsen skal ske på en særlig blanket udformet af politiet. Anmeldelsen skal angive våbnets type, mærke, model, kaliber og fabrikationsnummer eller identifikationsnummer, jf. § 43, samt indeholde oplysning om, fra hvem våbnet er erhvervet.

Stk. 3. Anmelderen får af politiet udleveret en kvittering for anmeldelsen, der på forlangende skal forevises for politiet.
@ Spliid: Det samme gælder i dit tilfælde. Du skal bare have en kvittering for modtaget anmeldelse, så er den ikke længere. Fordelen ved det du startede med at gøre er, at du kan beholde luftbøssen selvom du ikke vil fortsætte med at betale jagttegnet. Hvis du accepterer registrering på baggrund af jagttegnet, må du kun beholde luftbøssen så længe du er jagttegnsberettiget. Så du har gjort det helt rigtigt, og kan roligt afvente våbenkontorets afgørelse. Hvis den mod forventning bliver at du skal aflevere luftbøssen, skal du klage til Rigspolitiet over afgørelsen, for den er helt forkert.

Personligt ville jeg også klage over en afgørelse hvorefter luftbøssen registreres på baggrund af jagttegnet, for den er truffet ud fra en retsvildfarelse hos politiet, men hvis du er godt tilfreds med at have den " på jagttegnet" kan du bare lade den del ligge der. Der er ihvertfald under ingen omstændigheder nogen måde hvorpå sagen kan ende med, at du skal aflevere luftbøssen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt/skydevåben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 7 times

Indlæg af Rubberduck » 6. jun 2013, 15:17

Okay mange tak for svarene. :thumbup:

Så må jeg jo bare vente og se hvad afgørelsen bliver. :freak:

Men dejligt at jeg ikke skal til at aflevere mit gevær, men stadig træls at skulle bøvle med sådan en simpel ting.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af JPedersen » 6. jun 2013, 20:21

Hvad gør man så hvis man køber et nyt 5,5mm? så kan det ikke blive registeret eller hvad?
Fungere det på samme måde som riffel eller haglbøsse?
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 6. jun 2013, 20:29

JPedersen skrev:Hvad gør man så hvis man køber et nyt 5,5mm? så kan det ikke blive registeret eller hvad?
Fungere det på samme måde som riffel eller haglbøsse?
Ja så bruger du denne: Anmeldelse af erhvervelse/køb og/eller overdragelse/salg af
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar