Hej alle,
Var så nede og anmelde besiddelse af mine 5,5 mm luftvåben. Geværet er der nok ikke noget at komme efter men jeg er efterfølgende blevet i tvivl om min Brocock 5,5, mm snubnose revolver. Jeg skulle nemlig både udfylde pibelængde og total længde - og der er vi jo ude i noget med 5,7 cm og 15 cm.
Gælder der en minimumslængde på luftpistoler? Og hvis ikke - ja.... hvorfor skal man så oplyse det?
Og et bonusspørgsmål - nu tæller en 5,5 mm luftpistol vel ikke som én af de 2 .22 håndvåben man må have på SKV (det tror jeg nu ikke - men man bliver jo efterhånden i tvivl om ret enkle ting mht våbenloven).
Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak.
Julle
Minimumslængde på luftpistol?
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Re: minimumslængde på luftpistol?
er den snotnæse bøsse ikke co2 ?? så har du helt andre problemer , den skulle jo ikke kunne registreres på SKV ???
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 151 times
- Been thanked: 295 times
Hvis det er en du har haft før 1/6 skal du udfylde det rigtige skema, og der står intet om pibe længde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Brocock systemet er på atmosfærisk luft og er kendetegnene ved at hver "patron" er en enhed, der både indeholder haglet og drivmidlet, som er luft.Keldda skrev:er den snotnæse bøsse ikke co2 ?? så har du helt andre problemer , den skulle jo ikke kunne registreres på SKV ???
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Ok, jeg har ikke hørt om dem før , så gåklede den , der dukkede noget co2 værk op, men ikke præcis den samme, det er så igen en af de livsfarlige kanoner som kan slå mennesker ihjel med 5,5mm hagl med 70ms i udgangs hastighedLycon skrev:Brocock systemet er på atmosfærisk luft og er kendetegnene ved at hver "patron" er en enhed, der både indeholder haglet og drivmidlet, som er luft.Keldda skrev:er den snotnæse bøsse ikke co2 ?? så har du helt andre problemer , den skulle jo ikke kunne registreres på SKV ???

står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Helsingør
- Been thanked: 1 time
Re: Minimumslængde på luftpistol?
Hej Igen,
Det er en luft - ikke en co2 pistol. Den har en 5 skuds trommel og smider et 5,5 mm hagl ud med ca 125 meter i sekundet hvis patronerne er pumpet til max. Og på trods af den meget korte pibe og sigteafstand kan man rimeligt konsistent skyde ca. 8 cm grupper på 15 meters afstand - eller klemmer af en tøjsnor på 10 meters penge :-). Det er bare et mas at lade patronerne.
Det skema jeg blev bedt om at udfylde er lavet til anmeldelse af erhvervelse af hagl eller luftvåben. Der var plads til 3 våben - øverst et haglvåben og nedenunder 2 luftvåben. På alle 3 våbenbokse - dvs også på luftvåbene - skulle man opgive både pibelængde og totallængde. Damen på våbenkontoret var effektiv, (fik ved samme lejlighed og i ny 5 minutters rekordtid lavet våbentilladelse til min nye Tikka Varmint 223 OG skrevet den i våbenpasset
). Hun tog imod anmeldelseskemaet med en bemærkning om at så ville de registrerer dem (altså luftvåbene) og send en bekræftigelse. Jeg spurgte hende ikke hvorfor jeg skulle udfylde løbs- og totallængde men gjorde bare som jeg blev bedt om.
Er jeg mon blevet bedt om at udfylde det forkerte skema?
Når - vi må se hvad der sker :-)
Julle
Det er en luft - ikke en co2 pistol. Den har en 5 skuds trommel og smider et 5,5 mm hagl ud med ca 125 meter i sekundet hvis patronerne er pumpet til max. Og på trods af den meget korte pibe og sigteafstand kan man rimeligt konsistent skyde ca. 8 cm grupper på 15 meters afstand - eller klemmer af en tøjsnor på 10 meters penge :-). Det er bare et mas at lade patronerne.
Det skema jeg blev bedt om at udfylde er lavet til anmeldelse af erhvervelse af hagl eller luftvåben. Der var plads til 3 våben - øverst et haglvåben og nedenunder 2 luftvåben. På alle 3 våbenbokse - dvs også på luftvåbene - skulle man opgive både pibelængde og totallængde. Damen på våbenkontoret var effektiv, (fik ved samme lejlighed og i ny 5 minutters rekordtid lavet våbentilladelse til min nye Tikka Varmint 223 OG skrevet den i våbenpasset

Er jeg mon blevet bedt om at udfylde det forkerte skema?
Når - vi må se hvad der sker :-)
Julle