lovligt at anvende brenekekugler i kombivåben?
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
lovligt at anvende brenekekugler i kombivåben?
Stk. 3. Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering. (sådan er lovteksten vel...)
men en drilling er jo ikke registreret som et haglvåben.... eller en BBF. nogen der har et bud? som jeg læser lovteksten er det ikke forbudt. der for må det jo være lovligt.
MVH søren
men en drilling er jo ikke registreret som et haglvåben.... eller en BBF. nogen der har et bud? som jeg læser lovteksten er det ikke forbudt. der for må det jo være lovligt.
MVH søren
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: lovligt at anvende brenekekugler i kombivåben?
Hæ hæ. Sneaky.
En drilling og en BBF er bestemt ikke glatløbede haglgeværer. De falder slet ikke ind under de særlige bestemmelser der gælder for glatløbede. Så man burde frikendes hvis man sigtes for at bruge brenneke kugler til jagt og regulering i dem.
...men det kan godt være at man skal igennem et par retsinstanser før frikendelsen falder, så jeg gad ikke tage chancen
.
En drilling og en BBF er bestemt ikke glatløbede haglgeværer. De falder slet ikke ind under de særlige bestemmelser der gælder for glatløbede. Så man burde frikendes hvis man sigtes for at bruge brenneke kugler til jagt og regulering i dem.
...men det kan godt være at man skal igennem et par retsinstanser før frikendelsen falder, så jeg gad ikke tage chancen

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
nogen der har hørt om en sag? altså noget lignende der har været prøvet i en retssag?
er HePe helt borte?
MVH søren
er HePe helt borte?
MVH søren
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Jeg kan ikke se det skulle være lovligt, for hvordan vil du købe ammunition til en "riffelkaliber" du ikke har tilladelse til og affyre det i et glatløbet haglløb.?
En Drilling eller buchsflinte/bochbuchsflinte er jo glatløbet haglgevær og riffelløb, begge i en specifik kaliber.
Hvis eks ét af cal 12 haglløbene har rifling, så skal den registreres som riffelkaliber.
Så tror faktisk ikke sådan et krumspring vil gå.
En Drilling eller buchsflinte/bochbuchsflinte er jo glatløbet haglgevær og riffelløb, begge i en specifik kaliber.
Hvis eks ét af cal 12 haglløbene har rifling, så skal den registreres som riffelkaliber.
Så tror faktisk ikke sådan et krumspring vil gå.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Gold Member
måske du har en fremtid hos politiet polarbjørn? for det går da godt at digte videre, på det der reelt står! der står jo INGEN steder noget om forbud mod at affyre i et glat haglløb.
det er blot din fantasi der mener at det burde der stå. nogen der kan komme med en henvisning til uddybende lovtekst? eller en dom på området. nogen våben/jagt handlere har også fortalt mig, at sådan noget (breneke) må de ikke sælge eller ligge inde med.... når man så spørger hvorfor, fortææler de at det regner de med de ikke må. eller at det har en eller andfen betjent fortalt. ingen har kunnet vise noget på skrift. tankevækkende ikke?
MVH søren
det er blot din fantasi der mener at det burde der stå. nogen der kan komme med en henvisning til uddybende lovtekst? eller en dom på området. nogen våben/jagt handlere har også fortalt mig, at sådan noget (breneke) må de ikke sælge eller ligge inde med.... når man så spørger hvorfor, fortææler de at det regner de med de ikke må. eller at det har en eller andfen betjent fortalt. ingen har kunnet vise noget på skrift. tankevækkende ikke?
MVH søren
Haglpiben i enhver form for kombi forbliver da en haglpibe uanset hvordan våbnet er indregistreret!
Og står der ikke noget med afskydning i glatløbede våben?
Er din haglpibe ikke glat uanset hvad der er klistret på af riffelpiber?
Og står der ikke noget med afskydning i glatløbede våben?
Er din haglpibe ikke glat uanset hvad der er klistret på af riffelpiber?
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Og med lidt fritænkning er nærmest enhver cal 12 med chokes så riflede våben - husk "rifling" er et meget langsomt gevind, og det chokes'ene er monteret i kan vel anskues som rifling - så står vi pludselig alle i lort til halsen for ulovlig våbenbesiddelse.
Men gå da endelig i gang med at skyde slugs/brenneke af i dit kombivåben :) hvorfor spørge her, når du er så sikker.??
Men spørg lige dig selv - nu du selv delvis gav svaret - Hvor kommer ordet "kombi" fra.??
RIGTIGT ---> Kombinationsvåben.... men en kombination mellem hvad.?
Rigtigt, haglgevær og riffel - og tilladelsen lyder på begge/alle kalibre som våbnet kan tage.
Det kan vel næppe være en kombination mellem haglgevær og riffel, hvis det i virkeligheden er noget helt andet.
Men gå da endelig i gang med at skyde slugs/brenneke af i dit kombivåben :) hvorfor spørge her, når du er så sikker.??
Men spørg lige dig selv - nu du selv delvis gav svaret - Hvor kommer ordet "kombi" fra.??
RIGTIGT ---> Kombinationsvåben.... men en kombination mellem hvad.?
Rigtigt, haglgevær og riffel - og tilladelsen lyder på begge/alle kalibre som våbnet kan tage.
Det kan vel næppe være en kombination mellem haglgevær og riffel, hvis det i virkeligheden er noget helt andet.
TeNielsen skrev:Jeg så engang en almindelig pumpgun, nede hos den lokale forhandler, som havde fået monteret et riflet løb.
Nu blev kaliberet kaldt for 18.4 x 76R.
Og den kunne jo ikke skyde med andet end slugs, men kræver jo godt nok en tilladelse.
Det er som sådan ikke et problem at registrere en almindelig pumpgun med riflet pipe som riffel
-
- Gold Member
og tilladelsen lyder på begge/alle kalibre som våbnet kan tage. citat polarbjørnen....
sidder her med en sprit ny våbentilladelse, den er fra idag.
kaliber12.7x44+16/65 hm....
type kompinationsvåben/buchsflinte stavet med et bogstav der ikke findes i dk.
hvad står der på en tilladelse til en dobbeltriffel med to forskellige (kugle) kalibre?
flere tråde her på siden, omhandler lovligheden af haglpatroner anvendt i rifler. nogen mener endda at det er lovligt at anvende blyhagl.
ser egentlig ikke den store forskel. tror blot ikke der er ret mange, hvis nogen, der har tænkt over hvad den gældende lovtekst helt konkret består af. der står jo glatløbede haglvåben. intet andet, intet mere.
MVH søren
hvad står der på en tilladelse til en dobbeltriffel med to forskellige (kugle) kalibre?
flere tråde her på siden, omhandler lovligheden af haglpatroner anvendt i rifler. nogen mener endda at det er lovligt at anvende blyhagl.
ser egentlig ikke den store forskel. tror blot ikke der er ret mange, hvis nogen, der har tænkt over hvad den gældende lovtekst helt konkret består af. der står jo glatløbede haglvåben. intet andet, intet mere.
MVH søren
Senest rettet af LQS 15. apr 2013, 22:15, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Når haglløbenes kaliber fremgår af tilladelsen, har man jo også samtidig tilladelse til at købe ammunition til geværet, på præcist samme måde som til et riflet løb på en slug gun.
Og i det tilfælde, kan jeg ikke lige se hvad der skulle være i vejen for at købe brennekekugler til geværet efter samme regler som til en riflet slug gun.
Og i det tilfælde, kan jeg ikke lige se hvad der skulle være i vejen for at købe brennekekugler til geværet efter samme regler som til en riflet slug gun.
Senest rettet af Lassescout 15. apr 2013, 22:16, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
-
- Gold Member
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 002-18.pdf
svenskerne har gjort lidt ud af at fortælle, hvad de anser for at være de forskellige våbentyper. ikke at det har nogen gyldighed i dk.
MVH søren
svenskerne har gjort lidt ud af at fortælle, hvad de anser for at være de forskellige våbentyper. ikke at det har nogen gyldighed i dk.
MVH søren
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
LQS skrev: ser egentlig ikke den store forskel. tror blot ikke der er ret mange, hvis nogen, der har tænkt over hvad den gældende lovtekst helt konkret består af. der står jo glatløbede haglvåben. intet andet, intet mere.
MVH søren
Jeg gav et bud - jeg er så bare ked af at det ikke var det bud du søgte og ikke ville have.LQS skrev: nogen der har et bud?
-
- Gold Member
KÆRE POLARBJØRN:
det skal du bestemt ikke være ked af. men ville gerne se div gætterier underbygget med lovhenvisninger. eller domme på området. som jeg ser det må der være lovligt. kan ikke finde nogen lovtekst der underbygger det modsatte.
MVH søren
det skal du bestemt ikke være ked af. men ville gerne se div gætterier underbygget med lovhenvisninger. eller domme på området. som jeg ser det må der være lovligt. kan ikke finde nogen lovtekst der underbygger det modsatte.
MVH søren
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Kombinationsvåben eller bockbüchsflinte, en büchsflinte er noget andet.LQS skrev:og tilladelsen lyder på begge/alle kalibre som våbnet kan tage. citat polarbjørnen....
MVH søren
(du skal bruge to taster på dit tastatur for at skrive det tyske u-umlaut=ü).
Hvad er dit problem, kan du ikke få fat i brennikepatronerne?
-
- Gold Member
har ikke noget problem, slet ikke med brennikekuglerne. dem har jeg flere hundrede af. lovligt vel at mærke. det våben der er på vej ind i skabet er S/S så lad os kalde det for BF! vi er jo ikke i tyskland.
synes blot det kunne være spændende, at få belyst min menig om, at det vil være lovligt at anvende kuglepatroner, i alle løb på et kombinationsvåben.
MVH søren
synes blot det kunne være spændende, at få belyst min menig om, at det vil være lovligt at anvende kuglepatroner, i alle løb på et kombinationsvåben.
MVH søren
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Det undrer mig til stadighed, at der er personer som spørger andre om deres fortolkning af forskellige emner (specielt ang. våbenloven), og så efterfølgende siger "digter", "opfinder", "leger politi" og "selvstrammer", om de svar de får.LQS skrev:synes blot det kunne være spændende, at få belyst min menig om, at det vil være lovligt at anvende kuglepatroner, i alle løb på et kombinationsvåben.
De samme spørgere, har ofte en anden og betydeligt mere liberal fortolkning af loven, som de søger accept på eller opbakning til. De digter/opfinder selv nogle huller, som de selv mener er holdbare.
Sjovt nok er det de samme personer der altid efterspørger en juridisk "afgørelse" for/imod. Kan det skyldes at de godt ved at det ikke holder i praksis, og bare ikke selv tør tage testen?
Hvis vi absolut SKAL gå i fluekneppermode, så er der jo intet ulovligt i at bruge brenneke-kugler/kuglepatroner.
....du må bare ikke anvende dem til jagt eller regulering (for det er jo i bekendtgørelsen om våben og ammunition til jagt pågældende forbud ligger).
...OG da det er forbudt at anvende dem til jagt, så er det heller ikke lovligt at besidde ammunitionen, hvis det våben du vil bruge det i er registreret til jagtbrug.
Hvis din kombibøsse IKKE er registreret til jagt, er det muligt at reglen kan fraviges, men findes der klubber/discipliner der bruger brennekeammunition???
At drilling, büchsflinte og bochbüchsflinte osv. ikke er defineret i loven ændrer dog ikke på at de er skydevåben, og som Happy skriver, går under fællesbenævnelsen kombinationsvåben. Kombinationen kan være både glat/riflet og riflet/riflet kombinationer).
Hvis ét eller flere løb er glatte, er de vel pr. definition "glatløbede haglgeværer" - alternativet er jo "ikke glatløbet" = et riffelløb (jeg ved godt at man kan have glatløbede "bøsser" som ikke nødvendigvis er haglgeværer!).
Hvis man skulle følge din mening om at et kombinationsvåben med mindst ét glat løb ikke OGSÅ er et "glatløbet" gevær, så er min påstand alle kombinationsgeværer må være forbudt, da de forskellige varianter jo ikke nævnes specifikt yderligere i våbenloven, og da skydevåben som udgangspunkt er forbudt (med mindre andet nævnes efterfølgende) så er den sag jo afklaret.
Desuden - pointen er jo, at det IKKE er forbudt at skyde med hagl fra et riflet våben - men det ER forbudt at skyde med "kugler" fra et glatløbet (når vi taler jagt).
Man skal godtnok være himmelråbende naiv hvis man tror at den holder i by-, lands- og højesteret at man siger "jamen min er en KOMBIBØSSE - det er ikke et haglgevær" - Så kan den have et nok så tÿsk navn.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
-
- Gold Member
der er intet forbudt i at anvende brenekekugler til jagt. slet intet. der er blot et forbud mod at anvende dem i glatløbede halggeværer. på mine våbentilladelser til div kombivåben, står begge kalibre da også påført.
MVH søren
MVH søren
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Du skriver at begge kalibrer er påført dine tilladelser til dine kombivåben.LQS skrev:der er intet forbudt i at anvende brenekekugler til jagt. slet intet. der er blot et forbud mod at anvende dem i glatløbede halggeværer. på mine våbentilladelser til div kombivåben, står begge kalibre da også påført.
Så kan man jo også derfra se (på kaliberangivelserne) hvad der evt. er riffel og hvad der er haglbøsse på den, ikke sandt?
Det eneste der forbyder brugen af brennekekugler til jagt (i Danmark) er:
Læs https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=144412.Bekendtgørelsen som våben og ammunition der må anvendes til jagt mv., Kapitel 2, §2, nr. 3, stk. 3 skrev: Kuglepatroner (Brenneke-kugler og lignende) i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.
Og ja - der står "i glatløbede haglgeværer" - men det er jo også kun der, at betegnelsen "brennekekugle" er relevant:
Med andre ord er en brennekekugle altså betegnelsen for en "haglpatron" som kun har ét motherfuckerstort "hagl".Brenneke-kugle: haglpatroner, hvor projektilet er en enkelt bly- eller stålklump.
Du startede med at spørge ind til om det er lovligt at anvende brennekekugler i et kombivåben.
Jfr. definition af en brennekekugle = HAGLpatron med én kugle, så er altså kun relevant at snakke videre om det ift. den glatløbede del af et kombivåben.
Hvis du har en büchsflinte med to helt identiske kalibrer - blot den ene med riffelgang og den anden uden - så må du stadig ikke smide en brennekekugle i den glatte til jagt (det er et glatløbet våben = forbudt til jagt). Slut punktum der.
Har du et riflet løb, som passer til en given størrelse kugle, så må du naturligvis (fordi det pågældende våben så er registreret som RIFFEL).
...men så giver det bare ikke mening at omtale den pågældende ammunition som en "brennekekugle". Så er det bare en pænt stor patron.
Men igen - er du sikker i din sag, så er det da bare at gå i krig - og tage skraldet, hvis din mening bliver underkendt.

Ps. jeg ved i øvrigt også at emnet har været lifligt vendt på Riffeljagt.com - så du kan jo altid spørge der også.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Den holder ikke. Det er jeg næsten helt sikker på.
Grunden til at vi ikke må anvende brennekekugler i glatløbede våben er formentlig, at de er mindre egnede til jagt end riffelprojektiler, da de typisk er noget mere upræcise (der er nogle typer der er rimeligt præcise, men ikke lige så præcise som en riffel). Dermed ikke sagt at man ikke kan bruge dem, men vi har reelt set ikke brug for dem for at kunne gå på jagt i Danmark. I lande med farligt vildt kan de være praktiske til eftersøgning af disse farlige arter.
Så det giver ikke mening at vi skulle kunne bruge dem i kombivåben, da det ikke ændre på ovennævnte faktorer.
Grunden til at vi ikke må anvende brennekekugler i glatløbede våben er formentlig, at de er mindre egnede til jagt end riffelprojektiler, da de typisk er noget mere upræcise (der er nogle typer der er rimeligt præcise, men ikke lige så præcise som en riffel). Dermed ikke sagt at man ikke kan bruge dem, men vi har reelt set ikke brug for dem for at kunne gå på jagt i Danmark. I lande med farligt vildt kan de være praktiske til eftersøgning af disse farlige arter.
Så det giver ikke mening at vi skulle kunne bruge dem i kombivåben, da det ikke ændre på ovennævnte faktorer.
-
- Gold Member
der er ingen steder, i nogen mig bekendt lovtekst ,et krav om en en eller anden given præcision. der er derimod krav anslagsenergi/projektilvægt.
hvis argumenteter "som ikke brug for" skulle være gældende... så kommer der måske en lov der tillader så alle at eje en 6,5x55 og ikke videre. så er man jo dækkert så rigeligt ind!
hvad grunden til lovændringen i sin tid har været? hvem ved, men kan da huske, at man omtrent samtidig skulle redegøre for, hvad man ville bruge en alm jagtriffel til, når man ansøgte om sådan en. vi taler nok om ca 35år siden. måske forbudet har været et forsøg på at dæmme op for fattigmands løsningen? tænker man over sikkerheden, så en en slugpatroner egentlig at foretrække frem for en alm riffel. alene pga den mere krumme kuglebane. tænker man videre over det med sikkerheden, så er et kombivåben jo af mange anset som farligt, pga faren for at slippe en kugle i stedet for et skud hagl. dette er man jo meget obs på når man jager med et kombivåben. måske det ville være lettere at komme galt afsted med et alm haglvåben med en brenekekugle? alene pga af at normalt altid kun skyder hagl i sådan et våben? hvem ved, nogen der kan huske tilbage til tiden da forbudet mod brug i glatløbede haglvåben kom?
MVH søren
hvis argumenteter "som ikke brug for" skulle være gældende... så kommer der måske en lov der tillader så alle at eje en 6,5x55 og ikke videre. så er man jo dækkert så rigeligt ind!
hvad grunden til lovændringen i sin tid har været? hvem ved, men kan da huske, at man omtrent samtidig skulle redegøre for, hvad man ville bruge en alm jagtriffel til, når man ansøgte om sådan en. vi taler nok om ca 35år siden. måske forbudet har været et forsøg på at dæmme op for fattigmands løsningen? tænker man over sikkerheden, så en en slugpatroner egentlig at foretrække frem for en alm riffel. alene pga den mere krumme kuglebane. tænker man videre over det med sikkerheden, så er et kombivåben jo af mange anset som farligt, pga faren for at slippe en kugle i stedet for et skud hagl. dette er man jo meget obs på når man jager med et kombivåben. måske det ville være lettere at komme galt afsted med et alm haglvåben med en brenekekugle? alene pga af at normalt altid kun skyder hagl i sådan et våben? hvem ved, nogen der kan huske tilbage til tiden da forbudet mod brug i glatløbede haglvåben kom?
MVH søren
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Nu bliver der jo af og til skudt kronvildt med hagl fordi skytten glemmer at bruge løbsvælgeren. Af og til ryger der også en riffelkugle afsted efter en fugl.
I de første glade år med stålhagl skød jeg en and, da jeg samlede den op var der et stort hul igennem den i brystet. Sikkerhedsafstanden var nok lidt mere en 350 meter for det skud.
I hvilke tilfælde vil det være en fordel at bruge brennekekugler i Danmark? I forhold til at skyde med en riffel. Har du overvejet risikoen for en løbsspængning?
I de første glade år med stålhagl skød jeg en and, da jeg samlede den op var der et stort hul igennem den i brystet. Sikkerhedsafstanden var nok lidt mere en 350 meter for det skud.
I hvilke tilfælde vil det være en fordel at bruge brennekekugler i Danmark? I forhold til at skyde med en riffel. Har du overvejet risikoen for en løbsspængning?
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
Carsten
-
- Gold Member
fordele er ved skud hvor kuglen rammer kviste/græs på sin vej mod målet. de sikkerhedsmæssige fordele er pga den krumme kuglebane.
MVH søren
MVH søren
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Aha en buskrydder
Via sky
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
Carsten
Carsten