Svaret kan selvfølgelig opsøges i våbenloven, men jeg prøver om ikke der sidder en sagkyndig derud, som kender regler for hvor man må indskyde/træne med riffel. Når jeg spørger, er det fordi min jagtkammerat siger, at det er forbudt at indskyde sin riffel på sit eget revir. Dette må iflg. hans opfattelse kun foregå på godkendte skydebaner.
Den regel husker jeg ikke. Til gengæld mener jeg bestemt, at jeg i filmen: "Bliv en bedre riffeljæger", har set, at indskydning udmærket kan foregå på en mark, hvis bare sikkerheden er i orden forstås. Jeg er opmærksom på, at der kan blive et støjproblem, både for vildtet og naboerne, hvis man overdriver denne praksis. Men at det skulle være forbudt ifølge våbenloven, kan jeg ikke forstå. Er der nogen der kender svaret?
Indskydning af riffel
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Re: Indskydning af riffel
Har været oppe tidligere!!
Reglerne er: Højst 6 gange om året, og mindst 300 meter til nærmeste nabo!!
Reglerne er: Højst 6 gange om året, og mindst 300 meter til nærmeste nabo!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
En lille rettelse: Højst 5 dage om året. Ved mere end 5 dage om året, benyttes arealet "regelmæssigt" og det kræver banegodkendelseBoerge skrev:Reglerne er: Højst 6 gange om året, og mindst 300 meter til nærmeste nabo!!
Benyttes arealet kun "sjældent", altså op til 5 dage om året, og inden for tidsrummet kl. 7 -21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage, og
som kun benyttes af op til 20 personer pr. dag, og som ligger i en rimelig afstand (300 meter) fra den nærmeste bolig, inkl. udendørs opholdsarealer, skal banen ikke miljøgodkendes.
Man er selv ansvarlig for, at sikkerheden er i orden. Desuden er man ikke dækket af forsikring ved uheld, jf. Danmarks Jægerforbund
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Den med forsikringen er ikke helt entydig.
Da jeg havde en landejendom, spurgte jeg mit forsikringsselskab om min ansvarsforsikring dækkede indskydning hjemme, jeg har gemt den mail som bekræfter, at den dækker. Selvfølgelig under forudsætning af, at alt går fornuftigt til.
Spørg dit eget selskab, og beskriv forholdene(og overhold selvfølgelig alle sikkerhedsregler).
Hvis de siger nej, så lad være. Jægerforbundets forsikring dækker kun under jagt. Og indskydning er ikke jagt.
Da jeg havde en landejendom, spurgte jeg mit forsikringsselskab om min ansvarsforsikring dækkede indskydning hjemme, jeg har gemt den mail som bekræfter, at den dækker. Selvfølgelig under forudsætning af, at alt går fornuftigt til.
Spørg dit eget selskab, og beskriv forholdene(og overhold selvfølgelig alle sikkerhedsregler).
Hvis de siger nej, så lad være. Jægerforbundets forsikring dækker kun under jagt. Og indskydning er ikke jagt.
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Tak for dit indput. Godt at vide hvordan man er dækket med forsikring. Der er jo altid en risiko for at noget kan gå galt, når man vælger at foretage sig noget på egen hånd.NBP skrev:Den med forsikringen er ikke helt entydig.
Det er, som eksemplet også viser, ikke alt man kan forsikre sig imod, så sund fornuft og dømmekraft er gode ledsagere, når man selv må stå til ansvar for sine handlinger.
Hvis lovgivningen er overholdt og sikkerheden dermed i orden, tør jeg godt løbe risikoen ved at indskyde min riffel på mit revir

MVH Erik