Opbevare antal patroner på normal våbentilladelse?
- Razzer
- Bronze Member
- Interesser: jagt, grej, jagthunde, mad
- Geografisk sted: Skive
Opbevare antal patroner på normal våbentilladelse?
hvor mange patroner må jeg købe og opbevare ad gangen på en normal våbentilladelse?
Senest rettet af Castle 10. okt 2012, 22:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Indlæg opdelt.
Begrundelse: Indlæg opdelt.
Alt der smager godt, Er sundt!
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Sv: Opbevare antal patroner på normal våbentilladelse?
Det kommer an på om det er riffel eller haglpatroner?
5000 hagl?
Det har været oppe en del gange, så brug søgefunktion ;-)
Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2
5000 hagl?
Det har været oppe en del gange, så brug søgefunktion ;-)
Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Opbevare antal patroner på normal våbentilladelse?
Det står på tilladelsen. Hvis det er til en jagtriffel, og man ikke udfylder feltet om ansøgning om tilladelse til ammunition, får man normalt tilladelse til at have 500 patroner ad gangen. Men hvis man har større behov, kan man få tilladelse til at have flere, det koster ikke noget at søge om den tilladelse. Jeg ved ikke hvor mange haglpatroner du må have. Jeg tror ikke der er nogen klar grænse, så det er nok størrelsen på dit våbenskab der bestemmer hvor mange du kan have.Razzer skrev:hvor mange patroner må jeg købe og opbevare ad gangen på en normal våbentilladelse?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Våbencirkulæret siger at skytter under DDS, DSkyU eller DFIF kan besidde 1000 langdistancepatroner og 5000 kortdistancepatroner. Haglpatroner er i denne sammenhæng at betragte som kortdistancepatroner.
Cirkulæret (eller andre steder så vidt jeg ved) nævner specifikt skytter under de nævnte organisationer, og dermed gælder dette ikke jægere, så jeg vil tro at de må have de 500 stk., der står på våbentilladelsen, pr. våbentilladelse, hvis der ikke er angivet en begrænsning andre steder. Haglpatroner på jagttegn skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men de færreste har vel alligevel brug for (eller plads til) at have mere end 5000 af gangen :-)
Cirkulæret (eller andre steder så vidt jeg ved) nævner specifikt skytter under de nævnte organisationer, og dermed gælder dette ikke jægere, så jeg vil tro at de må have de 500 stk., der står på våbentilladelsen, pr. våbentilladelse, hvis der ikke er angivet en begrænsning andre steder. Haglpatroner på jagttegn skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men de færreste har vel alligevel brug for (eller plads til) at have mere end 5000 af gangen :-)
Improvise, adapt, overcome!
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Dagens spørge Jørgen tilføjelse:
Hvad så med en person der både skyder
kortdistance og langdistance (6,5 ) under skytteforening,
samt er jæger og har en ekstra 6,5' -er der bruges til jagt.
Hvordan skal man kende forskel på hvilke patroner der
er indkøbt til hvilket formål ? Der er da noget gakket
ved den udformning af loven (det er der jo næsten altid
)
Hvad så med en person der både skyder
kortdistance og langdistance (6,5 ) under skytteforening,
samt er jæger og har en ekstra 6,5' -er der bruges til jagt.
Hvordan skal man kende forskel på hvilke patroner der
er indkøbt til hvilket formål ? Der er da noget gakket
ved den udformning af loven (det er der jo næsten altid

You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Platin Member
Jeg synes i grunden reglerne er meget fornuftige.
Du kan ikke have patroner i kaliber 6,5x55 liggende til kortdistance, de er altid til langdistance ( eller jagt). Så hvis du har en jagtriffel og en baneriffel i samme kaliber, må du have 500 patroner til den ene, og 1.000 til den anden. i alt 1.500, og det er ligemeget om det er blødnæsede eller træningspatroner til jagtriflen, så du behøver ikke kunne kende forskel på dem. I praksis giver det sjældent problemer.
De eneste jeg har hørt om, der rammer loftet, er skytter som træner virkelig meget. De vil af og til gerne købe stort ind, for at få stykprisen ned. Men så kan de søge tilladelse til en større mængde ammunition, og så vidt jeg ved, får de som regel den tilladelse.
Når jeg køber stort ind til jagtriflen, er det en kasse med 200 Norma Golden Target. Den kan jeg som regel få for 1.000 kr og så har jeg patroner til et par måneder. Når jeg så lader jagtpatroner, laver jeg 50 eller 100 ad gangen, så jeg har vel aldrig over 300 færdige patroner til hver riffel i skabet ad gangen. Og så er der endda plads i "budgettet" til en ekstra kasse med 200 hvis jeg skal skyde meget den kommende tid. Det synes jeg fungerer fint.
Du kan ikke have patroner i kaliber 6,5x55 liggende til kortdistance, de er altid til langdistance ( eller jagt). Så hvis du har en jagtriffel og en baneriffel i samme kaliber, må du have 500 patroner til den ene, og 1.000 til den anden. i alt 1.500, og det er ligemeget om det er blødnæsede eller træningspatroner til jagtriflen, så du behøver ikke kunne kende forskel på dem. I praksis giver det sjældent problemer.
De eneste jeg har hørt om, der rammer loftet, er skytter som træner virkelig meget. De vil af og til gerne købe stort ind, for at få stykprisen ned. Men så kan de søge tilladelse til en større mængde ammunition, og så vidt jeg ved, får de som regel den tilladelse.
Når jeg køber stort ind til jagtriflen, er det en kasse med 200 Norma Golden Target. Den kan jeg som regel få for 1.000 kr og så har jeg patroner til et par måneder. Når jeg så lader jagtpatroner, laver jeg 50 eller 100 ad gangen, så jeg har vel aldrig over 300 færdige patroner til hver riffel i skabet ad gangen. Og så er der endda plads i "budgettet" til en ekstra kasse med 200 hvis jeg skal skyde meget den kommende tid. Det synes jeg fungerer fint.
Hilsen Lasse.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
Det er mig du beskriver der. Tilladelsen er gratis.Lassescout skrev:De eneste jeg har hørt om, der rammer loftet, er skytter som træner virkelig meget. De vil af og til gerne købe stort ind, for at få stykprisen ned. Men så kan de søge tilladelse til en større mængde ammunition, og så vidt jeg ved, får de som regel den tilladelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Hvor er det henne? En rund 5'er stykket for Norma GT lyder da ret fornuftigt. Og meget fornuftigt hvis det er 308W/30.06 der er tale om, hvilket jeg ikke ved om det er. 6.5 er jo lidt billigere end 7.62 hos f.eks. Skyttebutik i Vingsted.Lassescout skrev:Når jeg køber stort ind til jagtriflen, er det en kasse med 200 Norma Golden Target. Den kan jeg som regel få for 1.000 kr og så har jeg patroner til et par måneder.
Kan Skyttebutik i øvrigt overtales til at give lidt mængderabat til private, eller er de kolde? Nogen, der har erfaring dér?
Frihed frem for alt
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
De giver mængderabat efter helt faste regler, men du skal op på ret store styktal! Ikke realistisk for private, men hvis du køber ind sammen med din skytteforening, så bliver det til noget! (Mange af de nordjyske foreninger køber ind sammen)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Det er 6,5X55 fra skytteforeningen. Prisen på 5 kr. stykket var for et ældre batch til "gammel pris". Nu koster de 5,30,- pr styk. Det er stadig så billigt så jeg ikke gider lave træningsammunition selv, men jeg har snart så mange hylstre liggende, så jeg måske skal overvinde min dovenskab og komme i gang med det alligevel.Golden Target går helt uhyggeligt præcist i min riffel, også dem fra det nye batch, så motivationen for at lade noget tilsvarende selv er ikke så stor.
Hilsen Lasse.