Bæretilladelse og opbevaring i hjemmet
-
- Bronze Member
- Interesser: Friluftsliv
- Geografisk sted: Esbjerg
Bæretilladelse og opbevaring i hjemmet
Da jeg er ny bruger herinde, vil jeg lige starte med at sige hej allesammen. Super lækkert forum.
Nå men lad os gå til makronerne. Jeg har et spørgsmål:
Generalen og jeg starter til flugtskydning i næste uge. I den forbindelse har vi fået at vide at vi kan få en bæretilladelse igennem klubben, som giver os lov til at købe og benytte glatløbede halggeværer.
Betyder det også at vi må opbevare dem i hjemmet, eller skal de opbevares af klubben?
Og så lige et tillægsspørgsmål:
Hvorfor skal man (i de fleste foreninger/klubber) helst være ligeglad med våben og synes de er kedelige?
Det virker som om at, hvis man spørger om hvordan/hvornår man selv kan anskaffe sig våben, så bliver man stemplet som useriøs i bedste fald og kriminel og/eller småpervers i værste fald.
Det er vel meget naturligt at skytter synes våben er spændende?!
På forhånd tak for svar.
Haze.
Nå men lad os gå til makronerne. Jeg har et spørgsmål:
Generalen og jeg starter til flugtskydning i næste uge. I den forbindelse har vi fået at vide at vi kan få en bæretilladelse igennem klubben, som giver os lov til at købe og benytte glatløbede halggeværer.
Betyder det også at vi må opbevare dem i hjemmet, eller skal de opbevares af klubben?
Hvorfor skal man (i de fleste foreninger/klubber) helst være ligeglad med våben og synes de er kedelige?
Det virker som om at, hvis man spørger om hvordan/hvornår man selv kan anskaffe sig våben, så bliver man stemplet som useriøs i bedste fald og kriminel og/eller småpervers i værste fald.
På forhånd tak for svar.
Haze.
-
- Gold Member
- Interesser: skydning, genladning
- Geografisk sted: Jylland-nordvest
- Been thanked: 8 times
Re: Bæretilladelse og opbevaring i hjemmet
nu ved jeg jo ikke hvilke klubber og foreninger du frekventerer, der hvor jeg kommer snakker vi da i et væk om våben, ammunition, teknik osv.Haze skrev:Da jeg er ny bruger herinde, vil jeg lige starte med at sige hej allesammen. Super lækkert forum.
På forhånd tak for svar.
Haze.
men jeg er noget bekymret angående noget af min nærmeste (sviger)familie, især en af dem som er kvindelig pædagog -
engang hun kom på besøg havde jeg tømt våbenskabet - på grund af almindelig rengøring - samt pleje af våbnene, da hun så mit ellers ret sparsomme arsenal kom hun med en bemærkning om jeg da rigtignok kunne slå en masse mennesker ihjel med alle de våben -
jeg kunne jo kun svare at jeg da var lykkelig for at våbene var i min besiddelse og ikke hendes, med den tankegang hun havde
siden har hun og jeg aldrig snakket skydevåben og deres anvendelse
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Klassekommentar.5317 skrev:jeg kunne jo kun svare at jeg da var lykkelig for at våbene var i min besiddelse og ikke hendes, med den tankegang hun havde

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Haze skrev: Nå men lad os gå til makronerne. Jeg har et spørgsmål:
Haze.

Men du kan måske også få en våbentilladelse til et skydevåben du selv køber. Det er det man kalder en SKV. Den tilladelse kan du få når formanden i din klub godkender dig til det. Det våben du køber må du så opbevare hjemme hos dig selv i et våbenskab. Hvis I begge køber et våben, må I benytte samme våbenskab, hvis ellers I bor sammen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
det ovennævnt beskrevne hedder ikke en bære- men transporttilladelseLassescout skrev:Haze skrev: Nå men lad os gå til makronerne. Jeg har et spørgsmål:
Haze.Mig bekendt, så får du en bæretilladelse hvis du skal have et af klubbens våben med til stævne i en anden klub. Så må du hente geværet i klubben, tage det med til konkurrence/stævne m.m. et andet sted, og så fragte våbnet tilbage til klubben igen. Ingen svinkeærinder.
Men du kan måske også få en våbentilladelse til et skydevåben du selv køber. Det er det man kalder en SKV. Den tilladelse kan du få når formanden i din klub godkender dig til det. Det våben du køber må du så opbevare hjemme hos dig selv i et våbenskab. Hvis I begge køber et våben, må I benytte samme våbenskab, hvis ellers I bor sammen.
Så vidt jeg har fået oplyst fra en sædvaligvis ganske pålidelig kilde så er relerne blevet ændret således at er man ikke i forvejen på en eller anden måde godkendt som våbenbesidder- jagtriffeltilladelse eller en SKV3 så kan man ikke få en transporttilladelse -
og netop med baggrund i samme har skytteforeningerne i Thy-Mors lavet en indbyrdes aftale om at ved indendørsstævner hvor man bruger .22 rifler låner man hos den forening som afholder stævnet,
men en person over 18 som dyrker flugtskydning burde da ikke have problemer med at få en haglspreder på en SKV3 i sin forening
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Ændret? Så længe jeg har skudt har man som skytte enten skullet være godkendt via SKV3 (ansøgning om transporttilladelse) eller SKV2 (våbenpåtegning) for at kunne få en transporttilladelse til et våben registreret i SKV.5317 skrev:Så vidt jeg har fået oplyst fra en sædvaligvis ganske pålidelig kilde så er relerne blevet ændret således at er man ikke i forvejen på en eller anden måde godkendt som våbenbesidder- jagtriffeltilladelse eller en SKV3 så kan man ikke få en transporttilladelse -
Enig. Der burde nu heller ikke være problemer med at få en på SKV2, hvis man viser sig som aktiv skytte i et stykke tid. Der er jo ikke nogen 2års regel som på pistol.5317 skrev:men en person over 18 som dyrker flugtskydning burde da ikke have problemer med at få en haglspreder på en SKV3 i sin forening
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
Nu er jeg jo ikke helt inde i jargonen så kan jeg ikke få en uddybning på SKV 2/3?
-
- Gold Member
Mapzter skrev:Ændret? Så længe jeg har skudt har man som skytte enten skullet være godkendt via SKV3 (ansøgning om transporttilladelse) eller SKV2 (våbenpåtegning) for at kunne få en transporttilladelse til et våben registreret i SKV.5317 skrev:Så vidt jeg har fået oplyst fra en sædvaligvis ganske pålidelig kilde så er relerne blevet ændret således at er man ikke i forvejen på en eller anden måde godkendt som våbenbesidder- jagtriffeltilladelse eller en SKV3 så kan man ikke få en transporttilladelse -
.
scroll ned til punkt C:
http://www.odder-skytteforening.dk/2003 ... varing.pdf
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
SKV-2 og SKV-3 er navnet på de blanketter man bruger til ansøgningerne. SKV står for "skytteforeningernes våbenregistrering" (så vidt jeg husker), og er det kontor, der sidder og laver tilladelserne.Haze skrev:Nu er jeg jo ikke helt inde i jargonen så kan jeg ikke få en uddybning på SKV 2/3?
SKV-2 er ansøgning om våbenpåtegning (våbentilladelse), f.eks. ved køb af et våben (dette kræver medlemsskab af en forening og at formanden godkender dig som "egnet" til køb af våben)
SKV-3 er ansøgning om at blive godkendt til at bære våben (det er man automatisk hvis man har en våbenpåtegning fra en SKV-2), f.eks. for at tage til stævner med foreningens våben. Her skal så skrives en transporttilladelse hver gang, som maksimalt kan gælde fra dagen før til dagen efter den ting, man nu skal bruge våbnet til.
Som der bliver skrevet længere oppe, kan du i teorien købe et våben så snart du er indmeldt (der er ingen krav om medlemsskab i et hvist tidsrum, som f.eks. med pistoler/revolvere, hvor du skal have været medlem minimum 2 år) , men da formanden skal godkende dig og underskrive på SKV-2'en at han finder dig egnet til at eje våben, skal du i praksis nok lige have været medlem lidt. Men nogle formænd er klar til at skrive under med det samme, for at undgå at folk bare finder en anden forening - det er lidt an på hvor desperate de er for at få nye medlemmer.
Og velkommen forresten

Improvise, adapt, overcome!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:

Ja? Der står da præcis det jeg skriver? Citat:
Det er dog en betingelse, at den pågældende er godkendt hertil af det stedlige politi (SKV 3) eller har våbenpåtegning.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Og investere du i et jagt tegn skal du slet ikke have en tilladelse til haglvåben
Lerche der glæder sig til 16 maj
-
- Silver Member
Hvis det kun er for at kunne få glatløbede haglgeværer uden at søge SKV-tilladelse hver gang, kan det vist ikke betale sig... Man skal jo stadig være medlem af flugtskydningsklubben for at skyde der, så man sparer ikke nogle penge ved det, man betaler altså prisen for jagttegnskurset plus indløsning af jagttegn hvert år for at få muligheden for at købe et haglgevær uden at skrive en SKV-2 først...
Men selvfølgelig, har man tænkt sig at gå til flugtskydning som forløber for at tage jagttegn og tage på jagt, så er det da bare om at komme i gang med jagttegnet, så slipper man jo for SKV blanketterne.
Men selvfølgelig, har man tænkt sig at gå til flugtskydning som forløber for at tage jagttegn og tage på jagt, så er det da bare om at komme i gang med jagttegnet, så slipper man jo for SKV blanketterne.
- Lerche
- Platin Member
nej du har ret i hvis det er 100% flugtskyning så er der ikke økonomi i det kun frihedK.M. skrev:Hvis det kun er for at kunne få glatløbede haglgeværer uden at søge SKV-tilladelse hver gang, kan det vist ikke betale sig... Man skal jo stadig være medlem af flugtskydningsklubben for at skyde der, så man sparer ikke nogle penge ved det, man betaler altså prisen for jagttegnskurset plus indløsning af jagttegn hvert år for at få muligheden for at købe et haglgevær uden at skrive en SKV-2 først...
og det kunne jo være han fandt ud at vi jæger hygger fint
-
- Bronze Member
Jeg har været igang med at tage jagttegnet for et par år siden, men da jeg var igang med missionsorienteret uddannelse før udsendelse, havde jeg bare ikke tiden/kræfterne til det.
Jeg har flere venner og familiemedlemmer, der jager og jo, det kunne da være sjovt at tage med dem, men som det ser ud lige nu, har jeg ikke tiden eller energien til at terpe jagtteori.
Flugtskydning virker som en god løsning for en våben-entusiast som mig, der gerne vil have sin egen kanon indenfor en overskuelig periode.
Jeg har flere venner og familiemedlemmer, der jager og jo, det kunne da være sjovt at tage med dem, men som det ser ud lige nu, har jeg ikke tiden eller energien til at terpe jagtteori.
Flugtskydning virker som en god løsning for en våben-entusiast som mig, der gerne vil have sin egen kanon indenfor en overskuelig periode.
-
- Bronze Member
- Interesser: - Skydning i sin helhed. - Ja
- Geografisk sted: Esbjerg omegnen:D
Eftesom du bor i esbjerg så kan du melde dig ind i ribe flugtskydningsklub og få en våbenpåtegning der.
Ved ikke om de kan gi' den i esbjerg.
-
- Silver Member
Jeg mener da at alle skytteforeninger kan give våbenpåtegning! Kan man ikke blive godkendt til det, kan man ikke have en skytteforening.
- Lerche
- Platin Member
K.M. skrev:Jeg mener da at alle skytteforeninger kan give våbenpåtegning! Kan man ikke blive godkendt til det, kan man ikke have en skytteforening.
tror nu det ligger til en hver bestyrelse om de vil med virke til en SKV eller ikke
- Exterminator
- Banned
- Interesser: Alt der siger...BANG
- Geografisk sted: Skibe sejler til England
Jow da - der er en flugtskydningsforening i Marbæk/sjelborg områdetmikkelmmk93 skrev:Eftesom du bor i esbjerg så kan du melde dig ind i ribe flugtskydningsklub og få en våbenpåtegning der.

Endelig .45 ACP i Danmark
-
- Silver Member
Lerche skrev:tror nu det ligger til en hver bestyrelse om de vil med virke til en SKV eller ikke
Ja, de må selv om de vil skrive under eller ej (altså om de vil godkende personen), men alle skytteforeninger er berettiget til at give våbenpåtegning - det er en del af det at være skytteforening.mikkelmmk93 skrev:Ved ikke om de kan gi' den i esbjerg.
Men hvis en forening ikke vil skrive under på medlemmers ansøgning om våbenpåtegning, lever den nok ikke så længe kunne jeg forestille mig...
-
- Silver Member
- Interesser: Luftskydning
- Geografisk sted: Sjælland
Det tror jeg såmænd heller ikke man skal, MEN med udmeldinger som denneHaze skrev: Hvorfor skal man (i de fleste foreninger/klubber) helst være ligeglad med våben og synes de er kedelige?
virker det måske lidt som om det er selve besiddelsen af våbenet og ikke sporten du skal dyrke med våbenet der er det primære for dig.Haze skrev: Flugtskydning virker som en god løsning for en våben-entusiast som mig, der gerne vil have sin egen kanon indenfor en overskuelig periode.
I min verden er der stor forskel på "at have et våben for at gå til skydning" eller "at gå til skydning for at have et våben"
En ansvarlig skytteforening kan efter min overbevisning ikke give våbenpåtegning til medlemmer der tydeligt kun er interesseret i den sidste version.
Sorry, but you asked !
MVH Mischa
LP Baikal IZH53M .177 & Weihrauch HW40 .177
LG-M Feinwerkbau 300S & Diana 60
LG-S Diana 22 & 35 (.177) & 31 Panther (.22)
LG-R Baikal IZH61M & Anschutz 275 4,40mm
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Mischa, hvad er det der er galt med at ville have en kanon hjmme i skabet?
Altså, hvorfor er det ikke godt nok? Og hvorfor er det godt nok at ville have våben for at være flugtskytte? Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor der er behov for at lave denne skelnen.
Det minder mig om, når gamle hønisser på fællesjagt ser skævt til dem med halvautomater. Men de vil jo på den anden side også helst køre i hestevogn :-)
Men tilbage til det seriøse; kan du ikke forklare mig fatsvage person, hvorfor det er forkert, i dine øjne, at stræbe efter at få en kanon hjem i skabet?
Altså, hvorfor er det ikke godt nok? Og hvorfor er det godt nok at ville have våben for at være flugtskytte? Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor der er behov for at lave denne skelnen.
Det minder mig om, når gamle hønisser på fællesjagt ser skævt til dem med halvautomater. Men de vil jo på den anden side også helst køre i hestevogn :-)
Men tilbage til det seriøse; kan du ikke forklare mig fatsvage person, hvorfor det er forkert, i dine øjne, at stræbe efter at få en kanon hjem i skabet?
/Nick
-
- Silver Member
Jeg skal da gerne prøve.NickKK skrev:Men tilbage til det seriøse; kan du ikke forklare mig fatsvage person, hvorfor det er forkert, i dine øjne, at stræbe efter at få en kanon hjem i skabet?
Vi skifter lige sportsgren, men du kan forhåbentlig se den røde tråd alligevel (og så ser vi, et kort øjeblik bort fra at fodboldstøvler ikke er tilladelseskrævende) :-)
"Har du fodboldstøvler fordi du går til fodbold eller går du til fodbold for at have en undskyldning for at købe et par fodboldstøvler ?"
Hvis det er den sidste er det ikke fordi du er interesseret i at spille fodbold. Det er bare fordi du vil have et par fodboldstøvler KUN for at eje dem. Du kunne ligesågodt gå til rugby eller udendørshåndbold, eller hvad ved jeg hvor man bruger fodboldstøvler. Hovedsagen er at du ikke interesserer dig for den sport de er beregnet til, og de kan ikke umiddelbart bruges til noget andet. Du kan ikke have dem på til pænt brug, eller på arbejde eller køre bil med dem. De er KUN beregnet til fodbold, og det interesserer dig ikke.
Hvorfor er det så, du skal have dem ?
MVH Mischa
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Jeg mener, at hvis folk vil have fodboldstøvler, skydevåben eller sedastreammaskiner... you name it... i hjemmet, bare for at have det i hjemmet, uden at bruge det til det oprindelige formål, så er det helt i orden med mig.
Jeg kan virkelig ikke se, hvordan vi andre kan stille os til dommer over, om det er umoralsk, forkasteligt eller forkert, at nogle vil have noget, bare for at have noget. Den slags trang (ikke dommer-trangen, men den at ville eje noget, bare for at eje det) ser man masser af steder i det vestlige samfund. Tag f.eks. den ældre generation, der ofte har et smmerhus stående, som de måske besøger 2 gange på en sommer. De kunne spare penge ved bare at leje et hus de 3 uger om året, men nej - de kan LIDE at have deres eget hus.
Tonsvis af byboer kunne spare mange pende ved at bruge en låne-bil til de lange udflugter, i stedet for at have en dyr bil stående på gaden og bruge bussen hver dag. Men de kan LIDE at have bilen derhjemme.
Og sådan kunne jeg blive ved. Jeg mener ikke, at vi andre skal være bedrevidende smagsdommere overfor andre. Hvis Brian vil have en bøsse derhjemme, bare for at tage den frem hver lørdag, smøre og oliere den og så kaste sig over konen med fornyet iver, jamen så er det da helt i orden!
Dit svar var fint, men gav ikke svar. Altså, jeg mener; HVORFOR er det ikke i orden, ifølge din mening?
Jeg kan virkelig ikke se, hvordan vi andre kan stille os til dommer over, om det er umoralsk, forkasteligt eller forkert, at nogle vil have noget, bare for at have noget. Den slags trang (ikke dommer-trangen, men den at ville eje noget, bare for at eje det) ser man masser af steder i det vestlige samfund. Tag f.eks. den ældre generation, der ofte har et smmerhus stående, som de måske besøger 2 gange på en sommer. De kunne spare penge ved bare at leje et hus de 3 uger om året, men nej - de kan LIDE at have deres eget hus.
Tonsvis af byboer kunne spare mange pende ved at bruge en låne-bil til de lange udflugter, i stedet for at have en dyr bil stående på gaden og bruge bussen hver dag. Men de kan LIDE at have bilen derhjemme.
Og sådan kunne jeg blive ved. Jeg mener ikke, at vi andre skal være bedrevidende smagsdommere overfor andre. Hvis Brian vil have en bøsse derhjemme, bare for at tage den frem hver lørdag, smøre og oliere den og så kaste sig over konen med fornyet iver, jamen så er det da helt i orden!
Dit svar var fint, men gav ikke svar. Altså, jeg mener; HVORFOR er det ikke i orden, ifølge din mening?
/Nick
-
- Silver Member
Men det SKAL "vi" jo netop i denne situation. Formanden skal sige god for at personen efter hans overbevisning er egnet til at måtte have sit eget våben hjemme.NickKK skrev: Jeg mener ikke, at vi andre skal være bedrevidende smagsdommere overfor andre.
Uddrag fra "DDS Våbenloven"
Hvad gælder tilladelsen til?
Tilladelsen giver alene adgang til at anvende våbenet til de aktiviteter som de
3 organisationer har godkendt for det pågældende våben (VC §2).
Uddrag fra "SKV-Vejledning"
Tilbagekaldelse af våbenpåtegning vil bl.a. kunne blive aktuel, såfremt:
Andre forhold taler for, at det er betænkeligt, at medlemmet er i besiddelse af våben (VB § 5, stk. 4).
Fordi det i min optik er betænkeligt at man ønsker at eje et våben, uden at ønske at anvende det til det i tilladelsen givne formål. Jeg vil ligefrem tro det på kant med lovgivningen at give tilladelsen hvis man er bekendt med det.NickKK skrev: Altså, jeg mener; HVORFOR er det ikke i orden, ifølge din mening?
MVH Mischa