Jeg er i tvivl om, hvad reglerne er for køb og brug af en Steyr Scout .308 Win med kikkertsigte. Mit ønske er at bruge den til jagt her i Danmark, men jeg vil også bruge den til at træne på bane (ikke til konkurrenceskydning, kun træning). Jeg har haft jagttegn siden '80erne og har stadig gyldigt tegn. Jeg har aldrig haft riffel før, men jeg er klar over, at der skal bestås en riffelprøve. Mine spørgsmål handler mest om forløbet:
1: Kan jeg købe riflen før prøven? (vil gerne øve lidt inden prøven)
2: Går jeg fra forhandleren til politiet, eller først til politiet? 2a: Skal jeg være meldt ind i skytteforeningen inden jeg køber?
3: Hvad sker der, hvis man ikke består riffelprøven, men har fået våbentilladelsen til jagt? (Jeg er iflg. min kone ikke nævneværdigt dummere end gennemsnittet, så jeg består nok før eller siden :-)
4: Jeg er ikke interesseret i at ødelægge min riffel med en svejset plombering. Må jeg have et plomberet magasin til jagt og et 5-skuds til banetræning? 4a: Hvis ikke, må jeg så købe to Scouts: En til jagt og en til banetræning? Vil politiet overhovedet give en våbentilladelse til en Scout til banetræning? Eller hvad går man dér?
På forhånd tak for ethvert svar, også gerne delvist.
Regler for køb og brug af Steyr Scout .308 til bane/jagt?
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Re: Regler for køb og brug af Steyr Scout .308 til bane/jagt?
Repeter-rifler skal ikke plomberes.ba66 skrev:4: Jeg er ikke interesseret i at ødelægge min riffel med en svejset plombering. Må jeg have et plomberet magasin til jagt og et 5-skuds til banetræning?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Østfyn
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 2 times
Hej og velkommen.
1.
Ja, du kan godt købe riflen, og bruge den lige, så meget du vil, på bane. Riffelprøven giver tilladelse til og gå på jagt med riffel.
2.
Du går til forhandleren, og får de fornødne oplysninger til og udfylde din ansøgning, hvilket du afleverer hos din lokale politikreds.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf
Når tilladelsen kommer retur kan du hente riflen.
3.
Hvis du ikke består riffelprøven, prøver du bare igen.
4.
Såvidt jeg husker, er det kun semi-auto rifler der skal plomberes.
1.
Ja, du kan godt købe riflen, og bruge den lige, så meget du vil, på bane. Riffelprøven giver tilladelse til og gå på jagt med riffel.
2.
Du går til forhandleren, og får de fornødne oplysninger til og udfylde din ansøgning, hvilket du afleverer hos din lokale politikreds.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf
Når tilladelsen kommer retur kan du hente riflen.
3.
Hvis du ikke består riffelprøven, prøver du bare igen.
4.
Såvidt jeg husker, er det kun semi-auto rifler der skal plomberes.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, baneskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 9 times
Hej Mapzter og Aarlar,
tak for hurtige svar - fortsat god søndag :-)
tak for hurtige svar - fortsat god søndag :-)
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Scout'en er en pragtfuld jagtriffel - men bemærk at den har et kontant rekyl grundet sin lave vægt. Det er derfor ikke en riffel man skyder meget med siddende eller stående
Hvis du skal til at lære at skyde med riffel, er den derfor lidt svær at starte med (mulig rekylskræk > aftræksfejl).

Hvis du skal til at lære at skyde med riffel, er den derfor lidt svær at starte med (mulig rekylskræk > aftræksfejl).
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson