Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
HePe
- Platin Member

- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Lassescout skrev:jeg forsøgte da at få lidt brok sparket ind. Sendte dette til min interesseorganisation DJ den 18. januar:
Kære Ole Roed Jakobsen
Jeg ved ikke om jeg er for sent ude. Jeg kan se at den nye eksplosivstofbekendtgørelse har høringsfrist den 25. januar, men måske har DJ allerede afgivet høringssvar?
Hvis ikke vil jeg gerne her bidrage med mit syn på den nye bekendtgørelse:
Antallet af fænghætter, man som hjemmelader lovligt kan opbevare, nedsættes fra 5.000 til 3.000. Jeg synes at DJ skal anlægge den holdning, at nedsættelsen er acceptabel, hvis der er eksempler på, at det har givet problemer at hjemmeladere har opbevaret 5.000 fænghætter.
Hvis JustitsMinisteriet ikke har sådanne eksempler, synes jeg DJ skal anlægge den holdning, at så er nedsættelsen en ubegrundet, og dermed uacceptabel, indskrænkning af hjemmeladernes muligheder for at udøve deres hobby.
Jeg ved godt, at 3.000 fænghætter også er temmelig mange, men hvis man gerne vil spare penge må man købe stort ind en gang imellem. Hvis man så har et par forskellige kalibre, og evt. ønsker at bruge et par forskellige ladninger i hvert kaliber, kan man nemt ramme grænsen.
Derfor synes jeg passende DJ kunne anlægge det synspunkt, at enhver indskrækning i jægeres og skytters muligheder skal være begrundet i noget mere konkret end vage hensyn til sikkerheden, specielt når der ikke tidligere har været eksempler på, at tidligere praksis har været usikker.
Tidligere kunne man som hjemmelader opbevare op til 3 kg. røgsvagt krudt, det er ved sidste revision nedsat til 2 kg, uden at der mig bekendt nogensinde har været brand eller ulykker hos hjemmeladere.
Fra 1. marts skal vi opbevare ammunition i våbenskabet. Det har jeg nu gjort hele tiden, men jeg har ikke bemærket, at der skulle være sket en stigning i antallet af stjålne patroner, der kunne begrunde denne stramning.
Jeg synes vi er vidne til en stille og rolig indskrænkning af vore muligheder efter "salami metoden", og jeg tror det er nødvendigt at forlange saglighed og veldokumenterede begrundelser hver gang der skæres en skive. Hvis vi accepterer følelses-og frygt argumenter, ender vi med ingenting.
Med venlig hilsen
Fin skrivelse Lasse!

-
Yamamoto
- Platin Member

- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Gunnut skrev:Topcat skrev:
Men derfor er der vel stadig ingen grund til at ændre antallet af fænghætter man som genlader må opbevare fra 5000 til 3000?
Ja det hænger vel sammen med reduceringen fra 3 kg krudt til 2 kg krudt?
Man mener vel, at til 3 kg krudt må/bør man have 3.000 fænghætter og til 2 kg krudt kan man nøjes med 2.000

Hvis der skulle være en sammenhæng mellem krudtmængder og antal fænghætter så kan jeg af mine 2 lovlige kg røgsvagt krudt lade mellem 4000 og 8000 patroner (afhængig af krudt, kaliber og ladning) så det ville passe bedre sammen hvis vi genladere fik lov til at have 2000 flere (7000 stk) i stedet for 2000 færre (3000 stk).
Når, endnu et eksempel på at (våben)lovgivning i DK ikke er rationel......
-
Grendel
- Platin Member

- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Yamamoto skrev:Hvis der skulle være en sammenhæng mellem krudtmængder og antal fænghætter så kan jeg af mine 2 lovlige kg røgsvagt krudt lade mellem 4000 og 8000 patroner (afhængig af krudt, kaliber og ladning) så det ville passe bedre sammen hvis vi genladere fik lov til at have 2000 flere (7000 stk) i stedet for 2000 færre (3000 stk).
Når, endnu et eksempel på at (våben)lovgivning i DK ikke er rationel......
Det hænger vel sammen med at man måske har spurgt DJ om antallet af fænghætter og man kommer sikkert ikke langt med 2kg krudt til riffelpatroner..

Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.