Vekselpibe eller pibeskift og tilladelser

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Lupo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Hundetræning, Genladning
Geografisk sted: Nordjylland

Vekselpibe eller pibeskift og tilladelser

Indlæg af Lupo » 28. okt 2009, 12:55

Jeg går i den indledende fase til at få en anden pibe på min riffel - med større stigning (så jeg kan skyde med tungere kugler). Jeg troede, at jeg bare kunne få tilladelse til at beholde den gamle pibe i stil ala vekselpibe system - men nu har jeg erfaret at jeg bliver nødt til at lade min gamle pibe destrueret eller få den opmagasineret hos en bøssemager/våbenhandler - jeg kan ikke selv få en tilladelse til den............hold da kæft en lortelov :evil: :evil: :evil: :evil:

Hvad nu hvis jeg vil tilbage til den gamle stigning - og vil lade en bøssemager påsætte min gamle pibe - så jeg igen kan skyde med lettere kugler??!!

Er der nogen som har erfaringer med ovenstående?

Mvh.

Lupo

<Mod: overskrift gjort informativ>
Imod uvidenhed kæmper selv Guderne forgæves....................Lars Bæst:-)

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: ØV:-(

Indlæg af Zoli » 28. okt 2009, 13:10

Kan du ikke bare få den lavet til vekselsystem ???

Det er der flere der kan, uden at det koster det vilde !
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 28. okt 2009, 13:13

Zoli skrev:Kan du ikke bare få den lavet til vekselsystem ?
Rent teknisk er det jo et vekselsystem, det tager blot lidt længere tid at veksle.
Jeg kan ikke tro at du ikke kan få en tilladelse til den gamle pibe, hvad skulle argumentet være for at det ikke skulle kunne lade sig gøre?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lupo
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Lupo » 28. okt 2009, 13:31

Jeg giver dig ret Lycon, men argumentet er, at man selv skal kunne skifte piben, ellers "har jeg ikke brug for at selv at have piben stående" - det var ordene................

Mvh.

Lupo

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 28. okt 2009, 13:47

Lupo skrev:Jeg giver dig ret Lycon, men argumentet er, at man selv skal kunne skifte piben, ellers "har jeg ikke brug for at selv at have piben stående" - det var ordene................
Har du skriftligt søgt tilladelse til en vekselpibe og fået skriftligt afslag? Hvis ikke, så ville jeg gøre det. Hvis du så får et skriftligt afslag, uden begrundelse, så ville jeg be' om at få et afslag med henvisning til gældende lovgivning, samt en klagevejledning. Derefter er det så bare at klage...
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lupo
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Lupo » 28. okt 2009, 13:53

Har du skriftligt søgt tilladelse til en vekselpibe og fået skriftligt afslag?
Jeg har endnu ikke søgt - kun telefonisk fået formation hos våbenkontoret.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 28. okt 2009, 14:07

Hej Lupo.

Betjenten skal overhovedet ikke blande sig i, hvad du har behov for, han går langt ud over sine beføjelser. Han sidder der for at hjælpe almindelige borgere, og for at forhindre at voldsdømte m.m. får adgang til at bevæbne sig. Han sidder der ikke for at være smagsdommer over, hvad almindelige mennesker har behov for eller ej.

Du skal ikke bruge nogen særskilt tilladelse til den gamle pibe, den har du allerede i form af tilladelsen til hele riflen. Søg bare en tilladelse til den nye pibe på en ganske almindelig ansøgningsblanket. Tilladelsen er gratis. Så har du en riffeltilladelse til riflen samlet med den gamle pibe, eller to tilladelser som begge skal medbringes når du har den nye pibe monteret. Når den nye pibe er monteret, skal den gamle stå i våbenskabet, men den fylder heller ikke ret meget.

jeg ved godt, at nogle våbenkontorer laver en tilladelse til låsekassen, som der betales for, og så en gratis tilladelse til hver pibe. Det system er meget praktisk, men der står ikke noget i våbenloven om, at man kan gøre det på den måde. Da du allerede har betalt én våbentilladelse skal du ihvertfald ikke acceptere at betale noget som helst, hvis du giver betjenten lov til at lave sådan et set-up til dig. Til gengæld må du acceptere, at gyldigheden på den nye tilladelse til låsekassen bliver den samme som for din nuværende riffeltilladelse. Du får altså ikke ekstratid gratis.

Det rager ikke betjenten om du kan skifte piben selv, eller du vil have en bøssemager til det.

Hvis du får afslag på tilladelsen til den nye pibe, så vil jeg hellere end gerne hjælpe dig med at klage til Rigspolitiet, og hvis Rigspolitiet ikke har rygrad til at sætte betjenten på plads, vil jeg gerne hjælpe med at klage over afgørelsen til Folketingets Ombudsmand. Så får du ret. Det er gratis, men det tager en frygtelig tid.

Du finder ansøgningsblanketten her, det er den der hedder " Ansøgning om tilladelse til køb af våben, Ammunition, fyrværkeri og om bæretilladelse" : http://www.politi.dk/da/borgerservice/blanketter/

BTW: Hvilket våbenkontor var det der var så kloge ?
Senest rettet af Lassescout 28. okt 2009, 15:03, rettet i alt 3 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 28. okt 2009, 14:36

Lupo skrev: Jeg har endnu ikke søgt - kun telefonisk fået formation hos våbenkontoret.
I mange tilfælde skal man som udgangspunkt ikke tage mundtlig information fra landets våbenkontorer for gode varer... :roll:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Re: Vekselpibe eller pibeskift og tilladelser

Indlæg af Lassescout » 28. okt 2009, 14:47

Det er så sandt Topcat. Desværre i visse tilfælde heller ikke skriftlig :rolf:
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 28. okt 2009, 15:14

Lassescout skrev:Det er så sandt Topcat. Desværre i visse tilfælde heller ikke skriftlig :rolf:
..og ikke nødvendigvis udelukkende fra våbenkontorerne. Jeg har på skrift modtaget yderst tvivlsomme svar fra både politifuldmægtige (jurister) og vicepolitimestre. Det er i den grad bekymrende at der åbenbart er ansatte ved politiet der bekymrer sig så lidt om at efterleve gældende lovgivning.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Lupo
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Lupo » 28. okt 2009, 20:48

Gu ve hva f..... definitionen for et vekselsystem er?? Man kan vel spænde låsestolen fast og skrue piben ud selv - eventuel med hjælp af en vandpumpetang :biggrin: :biggrin: altså rent teoretisk altså- og derefter isætte den anden pibe - eller hvad? Låser bundstykket ikke i selve låsestolen eller hvad den nu hedder??? (remington riffel) Man ændre eller modificere jo ikke riflen, hvilket der jo skal en fagmand til jf. loven - hvis jeg da husker ret!?

Jeg kan simpelthen ikke rigtig acceptere deres begrundelse!!!!!!! :evil:

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 28. okt 2009, 21:17

Det er fordi deres "begrundelse" ikke er en begrundelse.

En begrundelse er en henvisning til de retsregler, altså pragraffer, der giver dem lov eller pligt til at træffe den afgørelse de træffer, se evt. tråden om pistolskæfte der også kører nu, der er lidt mere om det. I dit tilfælde er der ingen retsregler at henvise til, for afgørelsen er ulovlig.

Du behøver ikke redegøre for hvordan du vil få piberne skiftet, det er din sag. Du skal bare have en gratis tilladelse til en ny pibe, og så beholder du den gamle i overensstemmelse med den tilladelse du har, og så er den ikke længere.

Angående dine overvejelser om pibeskift, så er der masser af amatører som er i stand til at skifte en pibe på en hvilken som helst riffel. Det kræver lidt specialværktøj, men det er da til at skaffe. Men igen, det skylder du ikke nogen en forklaring på, det er din sag.

Jeg havde for ca. 15 år siden en sauer 200/carl gustav 4000 riffel i kaliber 30.06. Den kan man selv skifte pibe på, men det var før vekselløb blev et udbredt begreb så jeg havde riflen med pibe på en almindelig blå tilladelse. Jeg købte en match pibe til den i kaliber 6,5x55, og fik en gratis lyserød tilladelse til matchpiben. Selvfølgelig beholdt jeg den oprindelige pibe, det var ikke til diskussion.

Din situation er nøjagtig den samme, og reglerne er de samme som dengang.

Edit: Kommer sq da også i tanker om, at jeg er på vej ned ad den samme gade igen. Jeg har en Steyr Scout i kaliber .376 Steyr. Det er under ingen omstændigheder et vekselpibesystem. Bundstykket låser i en muffe, som skrues på piben, og låses fast i låsestolen med noget aluminium klemforbindelseshalløj. Meget usædvanligt, men lavet på den måde for at spare vægt. Jeg har allerede købt en ekstra muffe og får snart et specialfremstillet håndværktøj tilsendt, så jeg selv kan skifte piben. Derefter skal jeg bare have besluttet mig for et kaliber, som jeg skal have en ekstra pibe i. Lige nu hælder jeg mest til 6,5x55AI i en mellemsvær semi-match pibe.

Den nye pibe kommer helt sikkert på en gratis tilladelse, og jeg beholder selvfølgelig den gamle pibe. Det skal ingen betjent på denne jord forhindre mig i, sålænge våbenloven er som den er.
Hilsen Lasse.

Besvar