Regler for 4,5 mm luftgevær?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Ausfart
Newbie
Newbie
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Modtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Regler for 4,5 mm luftgevær?

Indlæg af Ausfart » 16. jun 2025, 16:45

Jeg har haft kigget lidt i Bekendtgørelse om våben og ammunition for at se hvad regler der er for 4,5 mm luftgevær men har ikke umiddelbart ud over de er undtaget men jeg kunne godt tænke mig at finde et sted hvor de henviser til hvilken alder man skal have for at må anvende et 4,5 mm luftgevær og hvor man må bruge det.
Jeg er med på man skal være 18 år for at erhverve et luftgevær og man må skyde på egen matrikel så længe man ikke er til fare for andre men vil gerne have noget konkret at holde det op imod.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Re: Regler for 4,5 mm luftgevær?

Indlæg af T-REX » 16. jun 2025, 17:12

Du skal være 18, for at købe, anvende og bære et 4,5mm luftgevær.

Du kan i princippet benytte det alle de steder, hvor du ikke overtræder ordentsbekendtgørelsen/politi vedtægten.
Dette betyder i praksis, at du kan skyde, i din egen have, hos dine venner, eller på godkendte skydebaner

Brug på Privat Grund
Luftgeværer må kun anvendes på privat grund, hvor det er tilladt at skyde. Det skal ske under forhold, hvor der er fuld sikkerhed, og ingen risikerer at komme til skade.

Bagstop
Det er vigtigt at have en sikker bagstop, så projektiler ikke kan flyve videre og ramme personer, dyr eller ejendom. En jordvold eller et skydemål med en solid bagplade er ideelt.

Hvis personer går forbi på en sti ved din grund, og disse personer klager, så er dine forhold ikke sikre nok.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Ausfart
Newbie
Newbie
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Modtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Ausfart » 16. jun 2025, 17:29

T-REX skrev:
16. jun 2025, 17:12

Du kan i princippet benytte det alle de steder, hvor du ikke overtræder ordentsbekendtgørelsen/politi vedtægten.
Dette betyder i praksis, at du kan skyde, i din egen have, hos dine venner, eller på godkendte skydebaner

Brug på Privat Grund
Luftgeværer må kun anvendes på privat grund, hvor det er tilladt at skyde. Det skal ske under forhold, hvor der er fuld sikkerhed, og ingen risikerer at komme til skade.

Bagstop
Det er vigtigt at have en sikker bagstop, så projektiler ikke kan flyve videre og ramme personer, dyr eller ejendom. En jordvold eller et skydemål med en solid bagplade er ideelt.

Hvis personer går forbi på en sti ved din grund, og disse personer klager, så er dine forhold ikke sikre nok.
Jeg er med på hvad reglerne er (er jeg ret sikker på men jeg kan jo blive klogere) men jeg vil godt have et sted jeg kan finde det i lovgivningen og at hvad jeg kan se så står der ikke noget og hverken alder eller hvor det må bruges i bekendtgørelsen om våben og ammunition ud over 4,5 mm er undtaget.
Jeg er i en debat på et andet forum hvor jeg godt vil have noget konkret at henvise til.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 16. jun 2025, 19:11

Ausfart skrev:
16. jun 2025, 17:29
T-REX skrev:
16. jun 2025, 17:12

Brug på Privat Grund

Bagstop

Jeg er med på hvad reglerne er (er jeg ret sikker på men jeg kan jo blive klogere) men jeg vil godt have et sted jeg kan finde det i lovgivningen og at hvad jeg kan se så står der ikke noget og hverken alder eller hvor det må bruges i bekendtgørelsen om våben og ammunition ud over 4,5 mm er undtaget.
Jeg er i en debat på et andet forum hvor jeg godt vil have noget konkret at henvise til.
Når der ikke er krav om tilladelser, så bliver det svært at finde krav..

Men som beskrevet kravet er 18 år.

Hvis du endelig vil have nogle krav, så er fuld sikkerhedsafstand på enhver luftriffel omkring 400 meter (Gad ikke lige finde min bog frem), så hvis du ikke har andet imellem, så er det den afstand som der skal være frit bagved.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 16. jun 2025, 19:48

Ausfart skrev:
16. jun 2025, 17:29
.........
Så falder du tilbage til ordensbekendtgørelsen.
Se specifikt paragraf 12:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2005/511
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
EDIT: Og ellers må du spørge lidt mere specifikt ind.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar