Klippeduer - Er det korrekt de betragtes som skadedyr og må bekæmpes som sådan?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Klippeduer - Er det korrekt de betragtes som skadedyr og må bekæmpes som sådan?

Indlæg af Tom4000 » 9. sep 2023, 11:48

Vedr. Klippeduer!
En god nabo har klippeduer der flyver ind i deres lade, sætter sig øverst under taget og skider på alt...
Er det korrekt de betragtes som skadedyr og må bekæmpes som sådan?

"Hvis det er forvildede tamduer, er det meget mere enkelt, de er grundlæggende reguleret af lov om mark og vejfred, men da de ikke ejes af nogen, kan man gøre ved dem, hvad man vil."

Det er landzone, og der er ikke dueslag i vores lille by.
Så jeg må bekæmpe dem med hvad jeg vil, når jeg vil?
Senest rettet af Lycon 9. sep 2023, 12:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Klippeduer

Indlæg af C-X » 9. sep 2023, 12:03

Altså, den beskrives som tamdue, hos DOF.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member

Re: Klippeduer

Indlæg af Tom4000 » 9. sep 2023, 12:13

Ja, forvildet tamdue, klippedue eller rådhusdue, same same. Vil bare være helt sikker på jeg ikke gør noget jeg ikke må!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Re: Klippeduer - Er det korrekt de betragtes som skadedyr og må bekæmpes som sådan?

Indlæg af BentxBetjent » 9. sep 2023, 14:47

Har fundet dette på skadedyr-danmark.
Jeg kan ikke se noget galt i at regulere dem.

Bekendtgørelse om ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, uhygiejniske forhold m.m. omfatter blandt andet gener fra vilde duer. I kapitel 5, paragraf 14, står der således:
”Ingen må ved udlægning af foder eller på anden måde skabe tilhold for fugle eller andre omstrejfende dyr, når dette medfører ulemper for omgivelserne”.
Denne bestemmelse giver kommunalbestyrelsen mulighed for at skride ind, hvis grundejere eller andre overtræder påbuddet. Dette betyder også at kommunen kan pålægge husejere at holde loftsrum – og i det hele taget bygningen – i en sådan stand, at duerne ikke kan finde ynglemuligheder. Derudover skal man ved regulering af duer med luftgevær være opmærksom på, at ikke alle luftgeværer kan benyttes til dette forhold. Klik her for at læse nærmere om lovlige luftgeværer til regulering af duer. Endvidere strækker jagttiden på ringduen/skovduen sig fra d. 01.11 – 31.01. På privat grund må ringduen/skovduen reguleres, såfremt ejerens udendørsareal minimum er 1 hektar (dvs. 10.000 m2). De forvildede tamduer i vore byer er ikke omfattet af jagtloven, og de må altså bekæmpes året rundt. Således hører forvildede tamduer under Mark og Vejfredsloven.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, Land Rover
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 16 times
Been thanked: 6 times

Re: Klippeduer - Er det korrekt de betragtes som skadedyr og må bekæmpes som sådan?

Indlæg af Agaarden » 9. sep 2023, 20:46

På kursus som reguleringsjæger, blev det også oplyst at forvildede tamduer er skadedyr, og de må bekæmpes som sådan.

OBS!
På grund af at de ikke er omfattet jagtloven eller Bekendtgørelsen om Vildtskader, så dækker din jagttegnsforsikring ikke. Du bør derfor være omærksom på selv at tegne en forsikring, i tilfælde af at der sker material- eller personskade under bekæmpelsen.

Det er i hvertfald det jeg fik oplyst fra DJ's underviser.
Med Venlig Hilsen
Agaarden

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Tom4000 » 9. sep 2023, 21:29

Mange tak for jeres svar :10:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 9. sep 2023, 21:37

Husk at duerne, hvis de ikke er gryden værdig, kan gives til jægere der træner hund :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar