Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåben.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåbe

Indlæg af Lassescout » 17. okt 2022, 09:22

Han bør absolut anke den dom.

Det er fandme ikke ulovligt at tage sine våben ud af skabet når man er hjemme. Der er også meget af det andet der ser ud som om, han bare har haft en dårlig forsvarer. Du behøver ikke bevise at du har set SKV/ våbentilladelse hos alle du sælger ammunition til. Anklageren skal bevise at du ikke har, og hvis køberen er ukendt, kan han meget vel have haft tingene i orden, det kan ingen sku da bevise at han ikke havde.

Det lyder som en ommer til fuldstændig frifindelse. Der har Landsretten ofte mere røv i bukserne overfor politiet end byretterne har.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Skytteforeningsformand anholdt i sag om salg af ammunition, samt tyveri og efterfølgende salg af skytteforeningsvåbe

Indlæg af Fast Fumble » 17. okt 2022, 09:37

Lassescout skrev:
17. okt 2022, 09:22
Sjov, jeg sidder og tænker at det vil jeg ikke råde til at anke.
Lassescout skrev:
Det er fandme ikke ulovligt at tage sine våben ud af skabet når man er hjemme. Der er også meget af det andet der ser ud som om, han bare har haft en dårlig forsvarer.
Hvor ser du at han kun havde taget sine våben ud mens han var hjemme? Og at det er DET han er dømt for?
Lassescout skrev:
Du behøver ikke bevise at du har set SKV/ våbentilladelse hos alle du sælger ammunition til. Anklageren skal bevise at du ikke har, og hvis køberen er ukendt, kan han meget vel have haft tingene i orden, det kan ingen sku da bevise at han ikke havde.
Men hvordan er det nu, når man sælger ammunition, så man har en (bevist) fortjeneste på 30.000kr? Må man det, som sportsskytte? Eller kunne det tænkes at kræve en eller anden form for tilladelse?
Lassescout skrev:
Det lyder som en ommer til fuldstændig frifindelse. Der har Landsretten ofte mere røv i bukserne overfor politiet end byretterne har.
Manden er idømt en bøde på 30K og skal betale sagens omkostninger. Jeg tror sagsomkostningerne er noget større end bøden. Jeg ved ikke hvad en tur i landsretten koster, men jeg ville kun anke, hvis jeg var MEGET sikker på frifindelse. Og de ting der er faldet dom for, tror jeg det bliver meget svært at argumentere sig til en frifindelse for.
Det bliver fx nok svært at argumentere for at de par tusinde patroner politiet fandt nede i bilen var korrekt opbevaret.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 17. okt 2022, 12:44

Du ved mere om detaljerne i sagen end jeg, Bofhenator.

På det Raptor 357 beretter, lyder det som et velmenende rodehovede der er blevet dømt som dybt kriminel. Et ordentligt forsvar bør kunne få sagen ned på en betinget dom, efter min mening.

Jeg mindes f.eks. en advokat der havde flere ulovlige våben. Han slap med et lille rap over fingrene i form af betinget fængsel, og jeg vil da nødig tro det skyldtes hans arbejde eller forbindelser. https://www.bt.dk/krimi/erhvervsadvokat ... ar-presset
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 546 times
Been thanked: 633 times

Indlæg af Ras.Killing » 17. okt 2022, 14:50

Lassescout skrev:
17. okt 2022, 12:44

På det Raptor 357 beretter, lyder det som et velmenende rodehovede der er blevet dømt som dybt kriminel.
Men så enkelt er det jo reelt bare ikke.

Hvis det man roder med kræver tilladelser og der er lovkrav til opbevaring, så er det jo ikke nogen undskyldning at man er et rodehoved.

Som Fastfumble skriver, så må man bare acceptere, at der er nogen meget strænge krav inde for vores hobby, og træder man ved siden af, så falder hammeren.

De kommentarer der komme vedr. at nogen har meldt ham, fordi de havde et horn i siden på ham... Er det helt utænkeligt at nogen kan have meldt ham, fordi man vidste at han ikke levede op til diverse lovkrav? :???:
Senest rettet af Ras.Killing 17. okt 2022, 21:54, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 17. okt 2022, 19:51

Ras.Killing skrev:
17. okt 2022, 14:50
Lassescout skrev:
17. okt 2022, 12:44

På det Raptor 357 beretter, lyder det som et velmenende rodehovede der er blevet dømt som dybt kriminel.
Men så enkelt er det jo reelt bare ikke.

Hvis det man roder med kræver tilladelser og der er lovkrav til opbevaring, så er det jo ikke nogen undskyldning at man er et rodehoved.

Som Fastfumble skriver, så må man bare acceptere, at der er nogen meget strænge krav inde for vore hobby, og træder man ved siden af, så falder hammeren.

De kommentarer der komme vedr. at nogen har meldt ham, fordi de havde et horn i siden på ham... Er det helt utænkeligt at nogen kan have meldt ham, fordi man vidste at han ikke levede op til diverse lovkrav? :???:
Præcist
Ammunitions produktion uden tilladelse er ikke en lille let overtrædelse, det er ikke noget man bare kommer til, det kræver et anlæg og planlægning. Men den er også helt ny for mig, jeg var kun klart over at han havde købt hylster skrot på diverse baner, renset sorteret og solgt dem. Samt selvfølgelig samlet forskellige foreningers ammo indkøb, for at alle involverede fik lidt mere rabat. Jeg vidste godt at han selv fik 5% på dette, segengæld blev ammunitionen leveret på banen i foreningens åbningstid, det skønnede vi rigeligt var de 5% værd.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. okt 2022, 20:09

Lassescout skrev:
Jeg mindes f.eks. en advokat der havde flere ulovlige våben. Han slap med et lille rap over fingrene i form af betinget fængsel, og jeg vil da nødig tro det skyldtes hans arbejde eller forbindelser. https://www.bt.dk/krimi/erhvervsadvokat ... ar-presset
Selvfølgelig ikke, loven er jo lige for alle, dog en snert mere lige for nogle end andre. :grimasse:
Det er der jo utallige eksempler på.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 18. okt 2022, 07:52

Fast Fumble skrev:
17. okt 2022, 09:37
Lassescout skrev:
Sjov, jeg sidder og tænker at det vil jeg ikke råde til at anke.
Enig - med hvad jeg kan læse mig til så har vi her en person som tydeligvis ikke har styr på lov og regler og bare gør tingene ud fra egen opfattelse, lyder ikke som en vinder sag for en advokat… og taber man i landretten forøges straffen ofte….

For mig virker det til han har fået som fortjent
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Rigsby » 2. nov 2022, 16:12

Lassescout skrev:

Er der nogen som ved om byretsdommen er blevet anket?

Jeg tænker at begge parter har de (så vidt jeg husker) 14 dages betænkningstid til at anke afgørelsen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Besvar