Snedigt forsøg på datasvindel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Snedigt forsøg på datasvindel

Indlæg af Mausertossen » 12. jun 2022, 08:34

Meget af den spam man modtager har til formål at fiske oplysninger ud af Dig: Dit NemID eller dine adgangskoder til netbank osv. Nyeste forsøg jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. Med al den ombygning af våbenregistrering der sker p.t. hos PAC ved man efterhånden ikke hvad man kan risikere at få af forespørgsler på underskrift osv. derfor var det især det manglende kendskab til registrering i en skytteforening der afslørede fuppet: Vi bruger stadig (hånd-underskrevne) blanketter, ikke elektronisk underskrift som der blev bedt om her.
-Snedigt....
Så pas på som formand i en skytteforening, nogen med lidt kendskab til offentlige datasystemer prøver at lokke dit NemID (ville ikke ha' MitID) ud af Dig.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Re: Snedigt forsøg på datasvindel

Indlæg af ReneKJ » 12. jun 2022, 08:51

Mausertossen skrev:
12. jun 2022, 08:34

Så pas på som formand i en skytteforening, nogen med lidt kendskab til offentlige datasystemer prøver at lokke dit NemID (ville ikke ha' MitID) ud af Dig.
-S
Der du beskriver der lyder ikke som generel spam men måske nærmere som spear-phishing : https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phishing

De ved at du er formand for en skytteforening, kender et af dine medlemmer, har din kontaktinfo og sender dig en mail relateret til våbenregistrering.
Man kan spørge sig selv hvad de skal bruge et skytterforeningformands identitet til?

Hvis du er sikker på at det ikke er en ægte mail skulle du måske overveje at melde det til politiet?
Men samtidig er det måske også værd først at dobbelttjekke med virk.dk hvis du ikke allerede har gjort det.

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Indlæg af Saze » 12. jun 2022, 08:55

Mausertossen skrev:
Meget af den spam man modtager har til formål at fiske oplysninger ud af Dig: Dit NemID eller dine adgangskoder til netbank osv. Nyeste forsøg jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. Med al den ombygning af våbenregistrering der sker p.t. hos PAC ved man efterhånden ikke hvad man kan risikere at få af forespørgsler på underskrift osv. derfor var det især det manglende kendskab til registrering i en skytteforening der afslørede fuppet: Vi bruger stadig (hånd-underskrevne) blanketter, ikke elektronisk underskrift som der blev bedt om her.
-Snedigt....
-S
Har du lyst til at dele er screenshot med os af hvordan mailen så ud?

Naturligvis med slørede detaljer såsom din mail og andet personligt....
Living to enjoy life!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 12. jun 2022, 09:04

Læs også lige denne tråd om legitime henvendelser fra virk.dk

Bekræftelse af et medlems ansøgning via virk.dk?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. jun 2022, 13:33

Mausertossen skrev:
-Snedigt....
-S
Du er sikker på der ikke er et af dine medlemmer, som er ved at søge en tilladelse til køb af fænghætter og fremstilling af projektiler?

Der skal du nemlig som formand ind og bekræfte, at ansøgeren er medlem hos dig/jer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 12. jun 2022, 15:40

Mausertossen skrev:
...jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. ...
Mail - altså som i email?
Det slags oplysninger må vel ikke sendes på email?
Senest rettet af Marius 12. jun 2022, 17:24, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Klarere sprog
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 12. jun 2022, 21:09

Marius skrev:
12. jun 2022, 15:40
Mausertossen skrev:
...jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. ...
Mail - altså som i email?
Det slags oplysninger må vel ikke sendes på email?
Helt rigtigt, men det er kun hvis de er gearet til at sende i e-boks, at det offentlige mener det, de bliver møg sure hvis man fortæller dem at det er en forkert måde at henvende sig på.
Jeg har endda også oplevet det med en bank.

Jeg kan kun anbefale at rette henvendelse til politiets cyber afdeling.

En formand der går i fælden er en formeget.

Jeg ved ikke hvor normalt det er, men jeg fik da min del af underlige henvendelser som formand.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 13. jun 2022, 08:55

Det kan godt være det kommer fra PAC's nye system for tilladelser til våben mv. Men det er stadig forkert, synes jeg.
Mail: jo det kom på mail.
Netcompany har med det system leveret det sædvanlige lort til det offentlige... IT-nørder som aldrig er tvunget til at bruge det de selv laver...
Jeg har sgu mest lyst til at melde det til Cyber-centret, så kan PAC få noget at tænke på. :thumbdown:
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Besvar