Meget af den spam man modtager har til formål at fiske oplysninger ud af Dig: Dit NemID eller dine adgangskoder til netbank osv. Nyeste forsøg jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. Med al den ombygning af våbenregistrering der sker p.t. hos PAC ved man efterhånden ikke hvad man kan risikere at få af forespørgsler på underskrift osv. derfor var det især det manglende kendskab til registrering i en skytteforening der afslørede fuppet: Vi bruger stadig (hånd-underskrevne) blanketter, ikke elektronisk underskrift som der blev bedt om her.
-Snedigt....
Så pas på som formand i en skytteforening, nogen med lidt kendskab til offentlige datasystemer prøver at lokke dit NemID (ville ikke ha' MitID) ud af Dig.
-S
Snedigt forsøg på datasvindel
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Snedigt forsøg på datasvindel
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: Snedigt forsøg på datasvindel
Der du beskriver der lyder ikke som generel spam men måske nærmere som spear-phishing : https://en.m.wikipedia.org/wiki/PhishingMausertossen skrev: ↑12. jun 2022, 08:34
Så pas på som formand i en skytteforening, nogen med lidt kendskab til offentlige datasystemer prøver at lokke dit NemID (ville ikke ha' MitID) ud af Dig.
-S
De ved at du er formand for en skytteforening, kender et af dine medlemmer, har din kontaktinfo og sender dig en mail relateret til våbenregistrering.
Man kan spørge sig selv hvad de skal bruge et skytterforeningformands identitet til?
Hvis du er sikker på at det ikke er en ægte mail skulle du måske overveje at melde det til politiet?
Men samtidig er det måske også værd først at dobbelttjekke med virk.dk hvis du ikke allerede har gjort det.
- Saze
- Gold Member
- Interesser: Jagt, Lang distance skydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 5 times
Har du lyst til at dele er screenshot med os af hvordan mailen så ud?Mausertossen skrev: ↑12. jun 2022, 08:34Meget af den spam man modtager har til formål at fiske oplysninger ud af Dig: Dit NemID eller dine adgangskoder til netbank osv. Nyeste forsøg jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. Med al den ombygning af våbenregistrering der sker p.t. hos PAC ved man efterhånden ikke hvad man kan risikere at få af forespørgsler på underskrift osv. derfor var det især det manglende kendskab til registrering i en skytteforening der afslørede fuppet: Vi bruger stadig (hånd-underskrevne) blanketter, ikke elektronisk underskrift som der blev bedt om her.
-Snedigt....
-S
Naturligvis med slørede detaljer såsom din mail og andet personligt....
Living to enjoy life!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Læs også lige denne tråd om legitime henvendelser fra virk.dk
Bekræftelse af et medlems ansøgning via virk.dk?
Bekræftelse af et medlems ansøgning via virk.dk?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Du er sikker på der ikke er et af dine medlemmer, som er ved at søge en tilladelse til køb af fænghætter og fremstilling af projektiler?Mausertossen skrev: ↑12. jun 2022, 08:34Meget af den spam man modtager har til formål at fiske oplysninger ud af Dig: Dit NemID eller dine adgangskoder til netbank osv. Nyeste forsøg jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. Med al den ombygning af våbenregistrering der sker p.t. hos PAC ved man efterhånden ikke hvad man kan risikere at få af forespørgsler på underskrift osv. derfor var det især det manglende kendskab til registrering i en skytteforening der afslørede fuppet: Vi bruger stadig (hånd-underskrevne) blanketter, ikke elektronisk underskrift som der blev bedt om her.
-Snedigt....
-S
Der skal du nemlig som formand ind og bekræfte, at ansøgeren er medlem hos dig/jer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Mail - altså som i email?Mausertossen skrev: ↑12. jun 2022, 08:34...jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. ...
Det slags oplysninger må vel ikke sendes på email?
Senest rettet af Marius 12. jun 2022, 17:24, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Klarere sprog
Begrundelse: Klarere sprog
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Helt rigtigt, men det er kun hvis de er gearet til at sende i e-boks, at det offentlige mener det, de bliver møg sure hvis man fortæller dem at det er en forkert måde at henvende sig på.Marius skrev: ↑12. jun 2022, 15:40Mail - altså som i email?Mausertossen skrev: ↑12. jun 2022, 08:34...jeg har oplevet er en mail fra Virk.dk (erhvervsstyrelsen) hvor navnet er et af dine medlemmer, formålet er våbenregistrering og stavning mv er næsten perfekt. ...
Det slags oplysninger må vel ikke sendes på email?
Jeg har endda også oplevet det med en bank.
Jeg kan kun anbefale at rette henvendelse til politiets cyber afdeling.
En formand der går i fælden er en formeget.
Jeg ved ikke hvor normalt det er, men jeg fik da min del af underlige henvendelser som formand.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Det kan godt være det kommer fra PAC's nye system for tilladelser til våben mv. Men det er stadig forkert, synes jeg.
Mail: jo det kom på mail.
Netcompany har med det system leveret det sædvanlige lort til det offentlige... IT-nørder som aldrig er tvunget til at bruge det de selv laver...
Jeg har sgu mest lyst til at melde det til Cyber-centret, så kan PAC få noget at tænke på.
-S
Mail: jo det kom på mail.
Netcompany har med det system leveret det sædvanlige lort til det offentlige... IT-nørder som aldrig er tvunget til at bruge det de selv laver...
Jeg har sgu mest lyst til at melde det til Cyber-centret, så kan PAC få noget at tænke på.

-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”