Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 495
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 119 times
Been thanked: 30 times

Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Indlæg af Patrone » 3. aug 2023, 19:31

Jeg interesserer mig for ældre ure, og har netop hjembragt dette modificerede lommeur, som jeg meget gerne vil høre jeres mening om.
Der er tale om et Schweizisk Thommen sølvur (Gedeon Thommen) fra omk. år 1900. Uret er oprindeligt fremstillet som traditionelt lommeur med ring til kæde, men er så senere ombygget til armbåndsur. Ombygningen indbefatter, at der er loddet en bøjle i urets hængsel, hvor den ene rem-ende kan monteres. Den anden rem-ende er monteret i urets oprindelige kædering.
Jeg vil med stor sikkerhed i stemmen mene, at det er et såkaldt “Trench watch” fra første verdenskrig. Uret er sandsynligvis modificeret af en urmager (eller anden kyndig person).
Urets diameter er 34 mm. (uden krone).
Hvad tænker i derude?

De to sidste billeder er eksempler på lignende trench Watch’es.
Ha en rigtig god dag :smile:
IMG_0741.jpeg
IMG_0736.jpeg
IMG_0738.jpeg
IMG_0743.jpeg
IMG_0739.jpeg
IMG_0734.jpeg
IMG_0731.jpeg
IMG_0731.jpeg (93.21 KiB) Vist 1131 gange
IMG_0730.jpeg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5168
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 82 times
Been thanked: 49 times

Re: Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Indlæg af Ras.Killing » 3. aug 2023, 23:14

Er det næsten ikke for pænt til at have befundet sig i en skyttegrav? Jeg tænker specielt på læder og syning.

Jeg har ingen forstand på det - det slår mig bare som værende for pænt.

Edit: uret kan jo selvfølgelig godt have været konverteret til "skyttegravsuret" under krigen, og så have fået ny rem og spænde sidenhen.
Senest rettet af Ras.Killing 3. aug 2023, 23:29, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 498
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 34 times

Re: Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Indlæg af Gerdson39 » 3. aug 2023, 23:27

Det blev jo generelt populær, så disse conversions var heller ikke ualmindelig i den civile verden efter krigen. Dermed sagt, så er der vel ingen der ved noget om dette specifiske ur. Og så kan man kalde den, som man vil.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 347
Tilmeldt: 6. aug 2008, 12:00
Geografisk sted: København S
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Indlæg af JBM » 4. aug 2023, 07:59

Da størrelsen er angivet til 34 mm er det et kvindeur. Herrelommeure dengang ligger mellem 38 til 45 mm.

Så det er mere sandsynligt at den skyttegrav uret har været i, har været af mental karakter, på armen af en suffragette der kæmpede for ligestilling, valgret og at kunne bære sit ur som en rigtig mand. :blink:
Quis custodiet ipsos custodes?

Latrocinor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. maj 2017, 13:20
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Indlæg af Latrocinor » 4. aug 2023, 10:27

JBM skrev:
4. aug 2023, 07:59
Da størrelsen er angivet til 34 mm er det et kvindeur. Herrelommeure dengang ligger mellem 38 til 45 mm.

Så det er mere sandsynligt at den skyttegrav uret har været i, har været af mental karakter, på armen af en suffragette der kæmpede for ligestilling, valgret og at kunne bære sit ur som en rigtig mand. :blink:
Det var også damelommeure man konverterede til skyttegravsure, et stort herrelommeur vil være meget i vejen monteret på håndleddet.

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 495
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 119 times
Been thanked: 30 times

Re: Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Indlæg af Patrone » 4. aug 2023, 13:27

Jeg har netop fundet et lommeur på nettet, der har gennemgået præcis den samme “trench watch” modifikation som mit (se billede). Dette urs diameter er kun 29 cm. hvor mit er 34 cm.
Det er en interessant vinkel, at det oftest var ure i damestørrelse der blev ombygget. For ja, datidens små ure var ellers helt sikkert til kvinder. Jeg har derfor gransket nettet for hvilke størrelser de OFFICIELLE skyttegravs armbåndsure blev produceret i, og disse lå umiddelbart mellem 26 og 38mm. (selvfølgelig med afvigere i begge ender). Så, ure til brug i datidens krig var som udgangspunkt små.
Det er klart, at man aldrig kan sige med sikkerhed, hvor og hvornår dette specifikke ur har været brugt. Det kan kun blive et kvalificeret skøn.
Og ja, remmen er ikke nedslidt. Det er ligeså en faktor der skal med i beregningen. De fleste remme jeg ser på nettet er stadig pæne, men de kan ganske rigtigt være udskiftet utallige gange.
I øvrigt passer urets remstørrelse til mit håndled.
IMG_0748.jpeg
IMG_0748.jpeg (117.05 KiB) Vist 900 gange
IMG_0749.jpeg
IMG_0749.jpeg (91.75 KiB) Vist 900 gange
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 347
Tilmeldt: 6. aug 2008, 12:00
Geografisk sted: København S
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Er dette et armbåndsur fra 1. verdenskrig?

Indlæg af JBM » 4. aug 2023, 13:33

Nu har jeg lige læst op på det og det er korrekt at da der var mangel på herrearmbåndsure (som britiske officerer købte siden 1880’erne) under første verdenskrig, tog fabrikanterne selv dele fra damekollektionen og konverterede dem in-house til herrearmbåndsure.

Det skulle ikke være tale om allerede færdigt producerede dameure der blev omkonverteret.

En vigtig detalje er endvidere, at for at et armbåndsur skulle give mening for en officer, blev skive og visere påført det nye lækre materiale “Radium” således at man kunne se klokken i absolut mørke. At bede tysken om ikke at skyde en mens man tænder lyset for at se hvad klokken er, er et no-go.

Det er desværre ikke ukendt, at der i stor stil laves falske skyttegravsure idet der er en overflod at damelommeure som med lidt lodning og læder kan laves til noget der ligner et skyttegravsur og dermed øge prisen markant.

Når det så er sagt, er der sket mange sjove ting op gennem tiden og det er da ikke umuligt, men lidet sandsynligt, at der er tale om en officer der har rullet salige moders ur og lavet noget hjemmeklams.
Quis custodiet ipsos custodes?

Besvar