Husk lys i vinduer, i aften.

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af RKN » 4. maj 2020, 21:38

Så er de tændt
Vedhæftede filer
Resized_20200504_213625.jpeg
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Aratan » 4. maj 2020, 21:42

image.jpg
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Niisa » 4. maj 2020, 21:45

Her er der også tændt lys :razz:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Kalthoff » 4. maj 2020, 21:46

Er tændt her.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Radis » 4. maj 2020, 22:10

9F0FBF38-4956-40F4-9903-1E0E7EB140F7.png

JAL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. mar 2017, 14:11
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Dianalund
Has thanked: 68 times
Been thanked: 6 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af JAL » 4. maj 2020, 22:13

Jeg tænder ikke lys i aften. Det gør jeg til gengæld om 11 måneder, d. 4. April.
5. April 1946 er nemlig datoen for hele Danmarks befrielse.

Mens resten af Danmark festede i dagene efter 4./5. maj 1945, måtte bornholmerne væbne sig med tålmodighed. Tyskerne holdt nemlig øen indtil d. 9. hvor sovjetiske styrker "befriede" øen. Det gjorde de blandt andet ved at sønderbombe civile mål i Rønne og Nexø d. 8. maj, hvilket resulterede i flere døde bornholmere og at tusinder blev hjemløse.
Ivan overtog derefter besættelsen af øen i de næste små 11 måneder.

Så nej, ingen lys i mit vindue i aften. Men jeg er sikkert bare en sentimental bornholmer, der føler med dem der blev glemt i glædesrusen i de dage i maj 1945.


https://www.berlingske.dk/kultur/da-bor ... ev-befriet

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af LJ » 4. maj 2020, 22:21

JAL skrev:
4. maj 2020, 22:13
Jeg tænder ikke lys i aften. Det gør jeg til gengæld om 11 måneder, d. 4. April.
5. April 1946 er nemlig datoen for hele Danmarks befrielse.

Mens resten af Danmark festede i dagene efter 4./5. maj 1945, måtte bornholmerne væbne sig med tålmodighed. Tyskerne holdt nemlig øen indtil d. 9. hvor sovjetiske styrker "befriede" øen. Det gjorde de blandt andet ved at sønderbombe civile mål i Rønne og Nexø d. 8. maj, hvilket resulterede i flere døde bornholmere og at tusinder blev hjemløse.
Ivan overtog derefter besættelsen af øen i de næste små 11 måneder.

Så nej, ingen lys i mit vindue i aften. Men jeg er sikkert bare en sentimental bornholmer, der føler med dem der blev glemt i glædesrusen i de dage i maj 1945.


https://www.berlingske.dk/kultur/da-bor ... ev-befriet
Ja for gud forbyde hvis du skulle tænde lys på hele 2 datoer og mindes andres glæde og befrielse hele 2 gange...

JAL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. mar 2017, 14:11
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Dianalund
Has thanked: 68 times
Been thanked: 6 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af JAL » 4. maj 2020, 22:43

LJ skrev:
4. maj 2020, 22:21

Ja for gud forbyde hvis du skulle tænde lys på hele 2 datoer og mindes andres glæde og befrielse hele 2 gange...
Jamen, du har jo ret! Jeg burde jo glæde mig over begge begivenheder, og ikke ørle den slags ubehageligheder ud over andres festlige begivenheder. Pardon herfra, jeg prøver det næste år.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af RKN » 4. maj 2020, 22:46

JAL skrev:
4. maj 2020, 22:43
LJ skrev:
4. maj 2020, 22:21

Ja for gud forbyde hvis du skulle tænde lys på hele 2 datoer og mindes andres glæde og befrielse hele 2 gange...
Jamen, du har jo ret! Jeg burde jo glæde mig over begge begivenheder, og ikke ørle den slags ubehageligheder ud over andres festlige begivenheder. Pardon herfra, jeg prøver det næste år.
:goodpost:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Ras.Killing » 4. maj 2020, 23:19

Vi plejer nu også at tænde lys. Jeg er dog på job i aften, så det må blive i tankerne i stedet :danishgun:

Bortset fra det... så har jeg det faktisk lidt tvetydigt omkring hele traditionen.

Jeg syntes oftest det ender som en romantisk fortælling om besættelse, modstandsfolk og frihed.

Men sandheden er jo, at en del danskere var på tyskernes side, om ikke andet så i hvert fald hen til augustoprøret i 43. Der faldt f.eks. flere danskere i tysk tjeneste end der blev dræbt modstandsfolk.

Og det er jo kendt ude i den store verden, at Danmark ikke var helt så neutrale som vi selv ynder at fortælle os selv.

Forstå mig ret. Traditionen og budskabet omkring den 4 maj er god! Men jeg syntes samtidig at vi kun vælger at genfortælle den del af historien der passer os bedst... hvilket jeg personligt mener er forkert.

Et billede som dette kunne nok få nogen til at få aftenkaffen galt i halsen... men det er jo netop den ubehagelige side af historien vi vælger at glemme eller fortie.

images.jpeg
images.jpeg (16.1 KiB) Vist 10560 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af LJ » 4. maj 2020, 23:31

JAL skrev:
4. maj 2020, 22:43
LJ skrev:
4. maj 2020, 22:21

Ja for gud forbyde hvis du skulle tænde lys på hele 2 datoer og mindes andres glæde og befrielse hele 2 gange...
Jamen, du har jo ret! Jeg burde jo glæde mig over begge begivenheder, og ikke ørle den slags ubehageligheder ud over andres festlige begivenheder. Pardon herfra, jeg prøver det næste år.
:thumbup:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Lycon » 4. maj 2020, 23:39

Ras.Killing skrev:
4. maj 2020, 23:19
Et billede som dette kunne nok få nogen til at få aftenkaffen galt i halsen... men det er jo netop den ubehagelige side af historien vi vælger at glemme eller fortie.
Det syntes jeg nu ikke passer. Der er skrevet et væld af bøger om Frikorps Danmark, HIPO, Værnemagere, Stikkere, Schalburgkorpset, Regiment Nordland og østfrontsfrivillige generelt m.m.
Det er sgu svært at glemme, omendt man gerne ville.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Parfait » 4. maj 2020, 23:47

Ras.Killing skrev:
4. maj 2020, 23:19
Vi plejer nu også at tænde lys. Jeg er dog på job i aften, så det må blive i tankerne i stedet :danishgun:

Bortset fra det... så har jeg det faktisk lidt tvetydigt omkring hele traditionen.

Jeg syntes oftest det ender som en romantisk fortælling om besættelse, modstandsfolk og frihed.

Men sandheden er jo, at en del danskere var på tyskernes side, om ikke andet så i hvert fald hen til augustoprøret i 43. Der faldt f.eks. flere danskere i tysk tjeneste end der blev dræbt modstandsfolk.

Og det er jo kendt ude i den store verden, at Danmark ikke var helt så neutrale som vi selv ynder at fortælle os selv.

Forstå mig ret. Traditionen og budskabet omkring den 4 maj er god! Men jeg syntes samtidig at vi kun vælger at genfortælle den del af historien der passer os bedst... hvilket jeg personligt mener er forkert.

Et billede som dette kunne nok få nogen til at få aftenkaffen galt i halsen... men det er jo netop den ubehagelige side af historien vi vælger at glemme eller fortie.


images.jpeg
:goodpost:

Jeg synes ikke det er særligt sjovt at tænke på, at det i høj grad var en modstandsgruppe med ophav i det kommunistiske miljø, med tilrend, der reddede Danmarks ære, og en række smågrupper af gode danske patrioter rundt omkring i landet.

Danmark var reelt Nazitysklands allierede, og der blev anlagt en voldsomt nidkær samarbejdspolitik, hvor man gik langt længere på flere områder, end tyskerne forventede og efterspurgte. Så det med pragmatisk at ville redde Danmark er langt fra hele historien.

Her møder hærchefen på eget initiativ op for at sige god tur til de danskere der meldte sig til Waffen SS. Tyskerne var overraskede, og taknemmelige:
Billede

Nå, nu blev det så den anden side der vandt nogle år efter, så må vi hellere møde op og sige tillykke:
Billede

Sorry, men det er Danmark.

Faktum er desværre, at modstandsbevægelsen ikke var repræsentative for Danmark, i hvert fald ikke mere end Rasmus Paludans parti, eller en eller anden kommunistgruppe ville være i dag.

Her er sejrherrerne i gang med det de gjorde bedst, overfald på kvindelige civilpersoner:
Billede

Billede

Billede

Ah, de skønne majdage.

Efterfølgende indførte man så et retsstridigt straffelovstillæg, for at kunne straffe folk for at have fulgt regeringens officielle politik. Husk lige herren der skridter fronten af, lidt længere oppe.

Dem han gav honnør for, røg 1 til 4 år i fængsel, blev udstødt for altid. 78 danskere blev dødsdømt (46 eksekverede) for forbrydelser begået under krigen. Dog dømt efter juridisk ugyldig lovgivning, hvilket reelt gjorde deres bødler til mordere selv, hvis man nu skal hænge sig i de finere detaljer.

Hvorfor så ødelægge en smuk 4. maj fejring med den slags?

Ja, nu var det så personerne på billederne der ødelagde hyggen, men det er meget dansk at gå efter det synlige, det overfladiske, og så lade det lidt mere besværlige og substantielle ligge.

Mvh Jakob
Senest rettet af Parfait 4. maj 2020, 23:56, rettet i alt 1 gang.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Parfait » 4. maj 2020, 23:53

Lycon skrev:
4. maj 2020, 23:39
Ras.Killing skrev:
4. maj 2020, 23:19
Et billede som dette kunne nok få nogen til at få aftenkaffen galt i halsen... men det er jo netop den ubehagelige side af historien vi vælger at glemme eller fortie.
Det syntes jeg nu ikke passer. Der er skrevet et væld af bøger om Frikorps Danmark, HIPO, Værnemagere, Stikkere, Schalburgkorpset, Regiment Nordland og østfrontsfrivillige generelt m.m.
Det er sgu svært at glemme, omendt man gerne ville.
Jeg synes Ras.Killing har en god pointe.

En del af Frikorps Danmark litteraturen er i øvrigt skrevet af tidligere frikorpsmedlemmer.

De bøger du nævner findes, og der er kommet en del til de allersenere år. Men du ser ikke megen nuancering i f.eks. mediedækningen på en dag som i dag, taget i betragtning af at Danmark i størstedelen af krigen var Tysklands samarbejdspartner. Dog er det glædeligt at også mainstreammedier dækker det problematiske ved den 'lovgivning' man vedtog for at genindføre dødsstraffen.

Mvh Jakob

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Ras.Killing » 5. maj 2020, 00:28

Lycon skrev:
4. maj 2020, 23:39
Ras.Killing skrev:
4. maj 2020, 23:19
Et billede som dette kunne nok få nogen til at få aftenkaffen galt i halsen... men det er jo netop den ubehagelige side af historien vi vælger at glemme eller fortie.
Det syntes jeg nu ikke passer. Der er skrevet et væld af bøger om Frikorps Danmark, HIPO, Værnemagere, Stikkere, Schalburgkorpset, Regiment Nordland og østfrontsfrivillige generelt m.m.
Det er sgu svært at glemme, omendt man gerne ville.
Jeg er såmænd ikke uenig med dig. Min pointe er blot at det (i hvert tilfælde for yngre generationer) er en viden man skal opsøge, og ikke den historie der bliver givet videre.

Spørg en tilfældig person på min alder (midt 20'erne) om f.eks. hvad frikorps danmark var... og de vil ikke ane det. Hvorimod de fleste nok kender til modstandsfolk.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af HR » 5. maj 2020, 00:45

Jeg er yderst bevidst om at fortællingen om krigen, modstanden og afslutningen ikke er rosenrød. Hvis der er nogen der ikke ved hvad jeg taler om, så er der et udmærket kapitel i Mørchs "Den sidste danmarkshistorie". Men jeg har stadig bedt mine børn om hver at tænde et lys i vinduet. Det har jeg gjort for at få lov til at forklare "hvorfor?". Fordi der også har været krig her, fordi det slet ikke er så længe siden, og fordi vi et taknemmelige for, og vil værne om, den fred vi har.

Ved nærmere eftertanke så tror jeg at jeg vil tænde lys igen d. 9/5. Så kan vi snakke om de sider af historien der bliver glemt. Og at der altid er mere at finde lægere nede hvis man skraber lidt i den fine fernis.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Taxen » 5. maj 2020, 07:47

Den 5 maj var den farligste dag i Odder under hele krigen. Vores område var nok et af de områder der kom fredeligt gennem krigen. Kun lidt med Skydning med sårede efter en sabotage mod fabrik der lavede barakker til Tyskerne.

https://danmarkshistorien.dk/leksikon-o ... 45/#anker2



Taxen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af ReneKJ » 5. maj 2020, 07:51

Parfait skrev:
4. maj 2020, 23:47
Dem han gav honnør for, røg 1 til 4 år i fængsel, blev udstødt for altid. 78 danskere blev dødsdømt (46 eksekverede) for forbrydelser begået under krigen. Dog dømt efter juridisk ugyldig lovgivning, hvilket reelt gjorde deres bødler til mordere selv, hvis man nu skal hænge sig i de finere detaljer.
Så vidt jeg kan se var der kun een Frikorpsmand der blev henrettet, og han var samtidigt højtstående medlem af Schalburgkorpset.
Det er rigtigt nok at de blev dømt med tilbagevirkende kraft, men det var ikke "bare" for at have været i tysk militærtjeneste.

Det siger du heller ikke direkte, men jeg syntes at det er vigtigt at gøre forskellen klar.


Lysene har aldrig været en tradition for mig, men selv om det ikke er en rent heroisk fortælling syntes jeg ikke der er noget forkert i at mindes starten og slutningen på en mørk tid i Danmarkshistorien.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Taxen » 5. maj 2020, 08:07

K B Martinsen blev Henrettet Han overtog kommandoen af frikorps Danmark efter Von Schalburg. Han var også aktiv i Danmark. Den første der blev Henrettet var også tidliger Frikorpsmand. Han blev Henrettet for nedskydningen af Redaktør Clemmensen. Søren Kamp var også med i det attentat. Et godt gæt på at man aldrig seriøst gjorde noget for at hente den person hjem er at retten ville være nødtill at dødsdømme ham , den medskyldige var jo dømt for drabet så den anden hvis kugler også fandtes i Clemmensen skulle vel ikke slippe billigere. En god sagfører ville kunne have sat Retsopgøret totalt Skakmat. Da mange var sluppet meget billiger for mange flere mord. Min mening.
Taxen

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Parfait » 5. maj 2020, 10:10

ReneKJ skrev:
5. maj 2020, 07:51
Det siger du heller ikke direkte, men jeg syntes at det er vigtigt at gøre forskellen klar.
Ja, de 46 henrettede er tallet totalt for udførte henrettelser efter retsopgøret, ikke for frikorpset specifikt. De fleste der blev dømt der, røg i fængsel.
ReneKJ skrev: Lysene har aldrig været en tradition for mig, men selv om det ikke er en rent heroisk fortælling syntes jeg ikke der er noget forkert i at mindes starten og slutningen på en mørk tid i Danmarkshistorien.
Enig. Jeg havde selv lys i vinduerne, og man bør bestemt mindes hvad mindeværdigt er.

Jeg fik dog hurtigt nok af mediedækningen, og når tingene bliver så jubelagtige og ensidige når historien i virkeligheden er meget "nuanceret."

Der skal nogle kommunister og en god del pragmatisme til for at gøre Danmark til allieret nation.

Mvh Jakob

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Lassescout » 5. maj 2020, 16:03

Nu sad jeg heller ikke og labbede jubelmediedækningen i mig, så jeg ved ikke om det blev berørt. Men jeg mener at en vigtig del af grunden til, at Danmark blev accepteret som allieret i krigens slutfase var den amerikanske interesse i Grønland.

Under krigen var Grønland afskåret fra Danmark, så modige diplomater indgik samarbejde med den amerikanske regering. Amerikanerne forsynede Grønland med varer gennem hele krigen, og fik til gengæld adgang til kryolit som var vigtigt i aluminiumsindustrien, og de fik lov at bygge baser på Grønland til mellemlanding for flyvninger til og fra Europa.

I løbet af krigen blev flyene bedre og mere langtrækkende, så behovet for mellemlandinger dalede. Til gengæld blev det i slutningen af krigen klart at USA ville få behov for at holde øje med russerne hen over nordpolen. Så det blev meget praktisk at have Danmark/Grønland med i folden af allierede.

Allerede dengang, for 75 år siden, forespurgte amerikanerne om ikke de bare kunne købe den store isterning. Men grønlænderne og danskerne afslog. Der var udbredt interesse i Grønland for tværtimod at styrke båndene til Danmark. Det skete ved nyordningen af 1953, hvor kolonien blev et fuldgyldigt amt i Danmark.

P.S. Jeg havde også lys i vinduerne. For mig er det lige dele respekt for de der kæmpede dengang, og symbol på at der altid er håb selvom det kan se sort ud til tider.
Vedhæftede filer
4 maj.jpg
4 maj.jpg (9.53 KiB) Vist 10357 gange
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Parfait » 6. maj 2020, 12:20

Lassescout skrev:
5. maj 2020, 16:03
Nu sad jeg heller ikke og labbede jubelmediedækningen i mig, så jeg ved ikke om det blev berørt. Men jeg mener at en vigtig del af grunden til, at Danmark blev accepteret som allieret i krigens slutfase var den amerikanske interesse i Grønland.

Under krigen var Grønland afskåret fra Danmark, så modige diplomater indgik samarbejde med den amerikanske regering. Amerikanerne forsynede Grønland med varer gennem hele krigen, og fik til gengæld adgang til kryolit som var vigtigt i aluminiumsindustrien, og de fik lov at bygge baser på Grønland til mellemlanding for flyvninger til og fra Europa.

I løbet af krigen blev flyene bedre og mere langtrækkende, så behovet for mellemlandinger dalede. Til gengæld blev det i slutningen af krigen klart at USA ville få behov for at holde øje med russerne hen over nordpolen. Så det blev meget praktisk at have Danmark/Grønland med i folden af allierede.

Allerede dengang, for 75 år siden, forespurgte amerikanerne om ikke de bare kunne købe den store isterning. Men grønlænderne og danskerne afslog. Der var udbredt interesse i Grønland for tværtimod at styrke båndene til Danmark. Det skete ved nyordningen af 1953, hvor kolonien blev et fuldgyldigt amt i Danmark.

P.S. Jeg havde også lys i vinduerne. For mig er det lige dele respekt for de der kæmpede dengang, og symbol på at der altid er håb selvom det kan se sort ud til tider.
Ganske interessant perspektiv, jeg hørte ikke det blev berørt. Uden amerikanerne, intet dansk Grønland.

Nu er der jo gået sport i at svine Trump, og det bliver sgu lidt ensformigt i længden. Men vi har jo faktisk tradition for at sælge dansk oversøisk territorium fra, så mere grebet ud af den blå luft er det heller ikke. Folk glemmer også at f.eks. Alaska faktisk blev købt fra Rusland, det er selvfølgelig lidt længere tid tilbage.

Lidt OT, men hvis vi havde en dansk by eller region med så mange problemer som Grønland, så kom de under administration. Kan man forestille sig Glostrup med f.eks. hvert fjerde barn seksuelt misbrugt, og korruption helt ude i det åbne, uden at de kom under administration fra staten? Næppe.

På Bornholm er de kede af de sovjetiske angreb 7-8 maj, og nogle tænder ikke lys. Men faktisk røg mørklægningsgardinerne også ned der den 4. maj, så man kan jo passende tænde lys både for 4. maj og 5. april (46).

Mvh Jakob

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Christian » 6. maj 2020, 12:43

Vi havde selvfølgelig også lys i vinduerne, ganske som vi plejer at have
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Sortseer » 6. maj 2020, 17:07

Jeg er gammel nok til at have forældre der levede under krigen, og i mit barndomshjem var der altid levende lys i vinduerne 4. maj. Min mors beretninger om aftenen den 4. maj 1945, står lysende klart, og her i huset bliver traditionen ført videre så længe jeg eller min kone lever. Mine børn fører næppe traditionen videre.

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Husk lys i vinduer, i aften.

Indlæg af Christian » 6. maj 2020, 17:44

Sortseer skrev:
6. maj 2020, 17:07
Jeg er gammel nok til at have forældre der levede under krigen, og i mit barndomshjem var der altid levende lys i vinduerne 4. maj. Min mors beretninger om aftenen den 4. maj 1945, står lysende klart, og her i huset bliver traditionen ført videre så længe jeg eller min kone lever. Mine børn fører næppe traditionen videre.
Du har nok ret, de yngre generationer fører nok ikke traditionen videre. Hos os bevarer vi i hvert fald traditionen så længe vi kan.
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Besvar