Lancaster bomber muligvis fundet i Storebælt

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Lancaster bomber muligvis fundet i Storebælt

Indlæg af ESAF » 15. sep 2019, 13:28

En dykker har muligvis gjort et spændende fund.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/mulig ... storebaelt
Søfartsstyrelsens nautiske information skrev:Der er fundet ammunition på pos. 54° 42,9'N - 010° 44,2'E. Ammunitionen kan være farlig.
Der er oprettet et midlertidigt forbudsområde i en radius af 0,5 sm fra positionen, hvor der er forbud mod uvedkommende sejlads, dykning, ankring, fiskeri og arbejder på havbunden.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Lancaster bomber muligvis fundet i Storebælt

Indlæg af ESAF » 15. sep 2019, 22:55

Så kommer den første anekdotiske beretning om flyveren, historien må være relativt let at be- eller afkræfte hvis man finder et nummer på flyet, ud fra besætningslister og fynske kirkebøger.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ej-fe ... egejstring
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Lancaster bomber muligvis fundet i Storebælt

Indlæg af Lassescout » 17. sep 2019, 10:58

Jeg så et halvt indslag i TV avisen om fundet. På de 3 sekunders video jeg nåede at se, var en dykker i gang med at fumle med en patron i kaliber .50 BMG. Jeg ved ikke om dykkeroptagelsen var fra det aktuelle fund, eller det var arkvibilleder til at peppe historien op med. Hvis det var fra selve flyet tror jeg mere på B-24´eren end på Lancaster. Jeg mener Lancaster var forsynet med LMG´er i kaliber 303 British, men de har måske opgraderet til 12,7 senere på krigen?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: Lancaster bomber muligvis fundet i Storebælt

Indlæg af Christian » 17. sep 2019, 16:40

Lassescout skrev:
17. sep 2019, 10:58
Jeg så et halvt indslag i TV avisen om fundet. På de 3 sekunders video jeg nåede at se, var en dykker i gang med at fumle med en patron i kaliber .50 BMG. Jeg ved ikke om dykkeroptagelsen var fra det aktuelle fund, eller det var arkvibilleder til at peppe historien op med. Hvis det var fra selve flyet tror jeg mere på B-24´eren end på Lancaster. Jeg mener Lancaster var forsynet med LMG´er i kaliber 303 British, men de har måske opgraderet til 12,7 senere på krigen?
Agtertårnet blev, så vidt jeg ved, opgraderet til 2 stk. cal. .50 BMG på et tidspunkt i krigen. I hvert fald på nogle lancastere.
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Lancaster bomber muligvis fundet i Storebælt

Indlæg af Greyberd63 » 17. sep 2019, 16:47

Christian skrev:
17. sep 2019, 16:40
Lassescout skrev:
17. sep 2019, 10:58
Jeg så et halvt indslag i TV avisen om fundet. På de 3 sekunders video jeg nåede at se, var en dykker i gang med at fumle med en patron i kaliber .50 BMG. Jeg ved ikke om dykkeroptagelsen var fra det aktuelle fund, eller det var arkvibilleder til at peppe historien op med. Hvis det var fra selve flyet tror jeg mere på B-24´eren end på Lancaster. Jeg mener Lancaster var forsynet med LMG´er i kaliber 303 British, men de har måske opgraderet til 12,7 senere på krigen?
Agtertårnet blev, så vidt jeg ved, opgraderet til 2 stk. cal. .50 BMG på et tidspunkt i krigen. I hvert fald på nogle lancastere.
Venlig hilsen
Yeps

https://en.wikipedia.org/wiki/Rose_turret

Mvh
Grey

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Lancaster bomber muligvis fundet i Storebælt

Indlæg af BentxBetjent » 22. sep 2019, 08:57

Det er jo så lige et stykke tid siden det blev fundet første gang..

https://www.bt.dk/samfund/dykkere-har-i ... m-bombefly
Når Michael Skovgaard Rasmussen letter låget på hemmeligheden om bombeflyet her 12-15 år efter, han senest har været nede ved vraget af den amerikanske B-24J Liberator, skyldes det, at Søværnet i sidste uge - efter tip fra en anden dykker - lagde flyets position i Langelandsbælt ud frit tilgængeligt.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar