Den argentinske ubåd er fundet:

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Kenned » 20. nov 2018, 17:58

Takker Oscar :smile:
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Sort » 20. nov 2018, 22:47

Ikke for at undergrave Oscar, men sådan rent hypotetisk kan man nok godt stige op fra dybere vand hhv undgå dykkersyge.

Det er bare pænt farligt og kræver at man gør det rigtigt.

Proceduren er nem nok, man kravler i sluse eller torpedorør, der fyldes vand/tryk på, hvor man bør ånde ind imens (moderat), så kommer man ud og stiger op imod overfladen imens man puster ud.

Risici er for det første
lungekollaps under tryksætning, Dvs det ydre vandtryk komprimerer luften i lungerne hvilket kan medføre at lungerne bliver mindre end "residualvolumen" og derved kollapser.
Dernæst "lungesprængning" altså luften i lungerne udvidder sig under opstigningen indtil skidtet går i stykker.

Tilsidst dykkersyge, som opstår ved kvælstof opløst i blodet under tryk. normalt vil feks fridykkere der sætter dybderekorder ned til 100m eller mere ikke kunne opleve dykkersyge, dvs der skal en vis tid "i dybet" til før der kan nå at opløses noget kvælstof for alvor. Dykkersyge er så når lavere omgivende tryk tillader kvælstoffet at udfældes som bobler i blodbane og typisk ledvæv "the bends".

Dykkersyge ifbm at komme ud af ubåde, må skyldes "hjælpere" der arbejder udenfor slusen med at få kammerater ud, eller at selve båden har højere tryk end normalt. Muligvis kan nogle typer opstigningsudstyr være konstrueret til at man kan ånde i det og stige relativt langsomt op (så feks bevidstløse kan reddes).

Men der er ikke nogen måde jeg kender til hvor man kan komme ud ved 5 bars tryk og stige op (selv i yderst moderat svømmetempo som anbefalet) og samtidig have så meget tid i dybden at der kræves dekompression.

Farerne ved at hoppe ud af sådan en båd i buldermørkt iskoldt vand er ellers talrige, særligt lungekollaps hhv sprængning, div panikreaktioner og så risikoen for at blive væk eller hænge fast osv. Helt sikkert ikke noget man gør for sjov.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Raptor357 » 20. nov 2018, 23:15

Dykkersygen kommer af at man har fyldte lunger på stor dybde i noget tid.
Tid man ikke kan undgå. 2 minutter skulle være alt rigeligt på 100m til at sende nitrogen ud i dit blod og væv som er problematisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Sort » 21. nov 2018, 00:12

Raptor357 skrev:
20. nov 2018, 23:15
Dykkersygen kommer af at man har fyldte lunger på stor dybde i noget tid.
Tid man ikke kan undgå. 2 minutter skulle være alt rigeligt på 100m til at sende nitrogen ud i dit blod og væv som er problematisk.
2min er også pænt lang tid at hænge ud udenfor sin ubåd, selv hvis man lige skal nå en smøg. De normale 10m/min opstignings hastighed er jo beregnet på et undgå dykkersyge efter neddykning og deraf følgende kvælstofophobning, hvis man har været neddykket i nul minutter (og er i atmosfærisk luft som er giftig ved 100m) skal man faktisk helst bare se at komme afsted så hurtigt som man kan nå at ånde luft ud til.

Det er derfor jeg siger at man godt i teorien kan stige op fra mere end 50m. Netop fordi der er en række risici forbundet med det.

Men indlægget var egentligt ment som en forklaring af mekanikken i at komme op, snarere end at betvivle at dykkersyge kan opstå.

Man kunne også godt forestille sig at en ludftsluse betjent manuelt uden strøm osv, ville fylde tryk i ubåden,for hver gang man smed nogen ud af ubåden, hvorved de sidste der kom ud, ville have opholdt sig noget tid i mere end atmosfærisk tryk.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 21. nov 2018, 10:17

Sort skrev:
20. nov 2018, 22:47
Ikke for at undergrave Oscar, men sådan rent hypotetisk kan man nok godt stige op fra dybere vand hhv undgå dykkersyge.
Well, no offense taken… Jeg nævnte kun risikoen for dykkersyge ved fri opstigning perifært, idet dette er et større og spændende emne i sig selv, som ikke har bæring på denne tråds emne. Men nu da ånden er ude af flasken så lad os da drøfte det.

Som bekendt opstår dykkersyge ved dannelse af kvælstofbobler i blod og væv. Under dykning optages store mængder kvælstof som følge af, at dykkeren trækker vejret under et højere tryk, end det er der ved havoverfladen. Mængden af opløst kvælstof er afhængig af dykkets dybde og den tid dykket varer. Jo dybere og jo længere dyk, desto mere kvælstof optages i kroppen. Når man derefter bevæger sig opefter mod overfladen vil den optagne kvælstof begynde at udvide sig (idet modtrykket falder) og der kan dannes bobler i blod og væv. For at undgå dette arbejder dykkere med dekompression efter særlige tabeller, hvor de ved opstigning fra dybet holder ”pauser” på fastsatte dybder for at give kvælstoffet tid til igen at ”opsuges” og derved undgå bobler i blod og væv.

Under fri opstigning fra en ubåd er det dog ikke muligt at holde ”pauser” for at dekomprimere, hvorfor man er nødt til at minimere risikoen for dykkersyge på anden vis. Og det gøres ved selve den procedure man benytter i fm. udslusningen fra ubåden, idet man skal søge at holde tiden så langt nede som muligt fra det tidspunkt man tryksætter det indre af båden (og dermed besætningen) – og til hele besætningen er ude af båden.

Dette kræver særlig og grundig indøvelse og er da også noget der trænes regelmæssigt ved diverse ubådsvåben rundt om i verden. I det danske ubådsvåben samarbejdede vi i sin tid bl.a. med den tyske ubådsskole i Neustadt, hvor der var indrettet et 33 m højt tårn til træning af fri opstigning. Tårnet var vandfyldt og indrettet med et tryktæt ”ubådskammer” på bunden med de rette luger (og man kunne komme tørskoet ind i kammeret udefra). Kort fortalt var proceduren som følger:
1. Besætningen tog ophold i ubådskammeret og anlagde BIBS (Built In Breathing System), som er et nødluftsystem i ubåde i princippet ligesom systemet med iltmasker i passagerfly.
2. Kammeret vandfyldtes i et ”passende” tempo – dog uden endnu at tryksætte kammeret.
3. Når kammeret var helt vandfyldt – og alle var klar – blev kammeret tryksat og lugen åbnet. BIBS Systemets automatiske regulator sørgede her for at regulere trykket tilsvarende op så man stadig kunne ånde i det nu vandfyldte kammer.
4. Så snart lugen var åbnet gjaldt det om i disciplineret orden at komme op gennem lugen og ud i en fart. Så snart man var fri af kammeret blæstes flydevesten i ens dragt op og man steg mod overfladen med stadig højere fart. Samtidig udvidede luften i lungerne sig betydeligt og det var vigtigt at man åndede ud hele vejen op. I terorien ville lungerne sprænge hvis man forsøgte at holde vejret – men det er mig bekendt ikke sket. Man kunne simpelthen ikke holde luften tilbage selvom man ville, idet luften ”væltede” ud af en…

Målet var i sin tid, at vi i de danske ubåde med 25 mands besætning skulle have alle ude af båden (fra 50 m dybde) maks 3 minutter efter begyndelse af tryksætningen. Med så kort tids indånding af luft under tryk ville risikoen for dykkersyge være ganske begrænset – men for hvert minut længere det tog ville risikoen stige betydeligt.

Disse forhold var i øvrigt grunden til at ubådsbesætningerne skulle opfylde de helbredsmæssige krav til erhvervsdykkere.

:razz:
Oscar123
Senest rettet af Oscar123 21. nov 2018, 12:41, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

LMLassen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 9. sep 2009, 09:24
Interesser: militærvåben - historie - jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 33 times
Been thanked: 27 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af LMLassen » 21. nov 2018, 12:18

Stort tak til Oscar123 for solide og redelige forklaringer og interessante kommentarer.

Ærbødigst en meget forhenværende messegast på N83 Sjælland

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af 10-22 » 21. nov 2018, 14:19

Lige for at få lidt fakta på plads, så kan det uden problemer lade sig gøre at lave en fri opstigning fra mere end 200 meter.
Altså forudsat at man benytter en opstigningsdragt.
Og det er ikke dykkersyge som er der største risko ved en fri opstigning, det er en lungesprængning/Pulmonal hyperinflation.
Altså når vi snakker opstigning fra en ubåd, hvor der ikke er opløst gasser i dit blod.
Hvis nogle har interesse for dette emmet, så er der et par fine videoer her.
https://www.youtube.com/watch?v=X_X8UCifzL8
Den gennemgår fordele ved SEIE dragten som er afløsere for de gamle Steinke hætter.

https://eugeneleeslover.com/VIDEOS/Subm ... Trunk.html

Sorry Oscar123 for dette vildspor, det var ellers en vældig fin analyse af selve forliset som jeg tror du har helt ret i.
10-22

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Sort » 21. nov 2018, 17:35

10-22 skrev:
21. nov 2018, 14:19
Lige for at få lidt fakta på plads, så kan det uden problemer lade sig gøre at lave en fri opstigning fra mere end 200 meter.
Altså forudsat at man benytter en opstigningsdragt.
Og det er ikke dykkersyge som er der største risko ved en fri opstigning, det er en lungesprængning/Pulmonal hyperinflation.
Altså når vi snakker opstigning fra en ubåd, hvor der ikke er opløst gasser i dit blod.
Hvis nogle har interesse for dette emmet, så er der et par fine videoer her.
https://www.youtube.com/watch?v=X_X8UCifzL8
Den gennemgår fordele ved SEIE dragten som er afløsere for de gamle Steinke hætter.

https://eugeneleeslover.com/VIDEOS/Subm ... Trunk.html

Sorry Oscar123 for dette vildspor, det var ellers en vældig fin analyse af selve forliset som jeg tror du har helt ret i.
Ja men så snakker vi jo om enkeltpersoner der feks skydes ud af torpedorør. Ellers har Oscar ret, fordi der ikke er en sluse at losse folk ud af.
Logisk ja,hvis du står på 200 m vand i et rør fyldt med vand og overfladetryk, iført en ballon. Så vil du jo kun nå at indånde luft i det korte interval hvor røret tryksættes (ca et eller to åndedrag) og så ellers blive losset ud i kulden hvor du egentligt bare skal puste og vente. Dvs maksimalt kvælstof svarende til et par åndedrag og langt under noget der er relevant for dykkersyge.

Fylder man derimod ubåden med vand og står pænt i kø for at komme op af lugen samt få evt sårede med. Nu kan jeg igen ikke finde min dykkertabel, men omkring 80m vand kommer der dekostop ved bare 5 min dyk såvidt jeg husker. Hvilket jo ikke er voldsomt lang tid, sikkerhedsmargin tillader nok at man sprnger et 5min dekostop over, men man skal ikke ligefrem gøre en vane af det og slet ikke når de dybere dekostop kommer med i tabellen (so følge af længere tid på større dybde).

Jeg troede egentligt man havde sluser på ubåde og mere eller mindre kunne sende folk afsted i små grupper eller enkeltvis uden at vandfylde båden.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Lycon » 21. nov 2018, 17:41

Sort skrev:
21. nov 2018, 17:35
Jeg troede egentligt man havde sluser på ubåde og mere eller mindre kunne sende folk afsted i små grupper eller enkeltvis uden at vandfylde båden.
Som jeg forstod Ocars123's indlæg er det også kun udslusningskammeret der tryksættes.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Sort » 21. nov 2018, 17:51

Lycon skrev:
21. nov 2018, 17:41
Sort skrev:
21. nov 2018, 17:35
Jeg troede egentligt man havde sluser på ubåde og mere eller mindre kunne sende folk afsted i små grupper eller enkeltvis uden at vandfylde båden.
Som jeg forstod Ocars123's indlæg er det også kun udslusningskammeret der tryksættes.
Det var også min oprindelige forståelse, men beskrivelsen af øvelse og antal fik mig til at tro noget andet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Airsmith » 24. nov 2018, 22:53

Jeg tror ikke en gaseksplosion kan rive en neddykket u-båd sådan i stykker. Det må være ammunitionen ombord som er eksploderet.
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Raptor357 » 24. nov 2018, 23:20

Airsmith skrev:
24. nov 2018, 22:53
Jeg tror ikke en gaseksplosion kan rive en neddykket u-båd sådan i stykker. Det må være ammunitionen ombord som er eksploderet.
Der sker ting og sager i et langt rør med indsnævringer.
Jeg tvivler på at man kan ødelægge 30mm specialstål, men jeg tror fint man kan smadre samlingen af sektionerne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 25. nov 2018, 09:55

Airsmith skrev:
24. nov 2018, 22:53
Jeg tror ikke en gaseksplosion kan rive en neddykket u-båd sådan i stykker. Det må være ammunitionen ombord som er eksploderet.
Well, det er naturligvis muligt. Ubåde af denne type kan medbringe 22 torpedoer med 6 stk i torpedorørene i boven samt yderligere 16 stk inde i båden til genladning af rørene. Systemet er teknisk ganske effektivt opbygget (med typisk tysk snilde) således at det tager mindre end et minut at genlade et rør. Under en sådan fredstids patrulje har ubåden næppe haft fuld last. 12 - 14 torpedoer ialt er nok et mere realistisk tal. Hver torpedo medbringer ca. 250 kg. sprængstof i form af RDX eller PBX, hvilket i sprængkraft svarer til ca. den dobbelte mængde traditionel trotyl. Så ubåden har sandsynligvis medbragt eksplosiver svarende til ca. 7 tons trotyl.

Denne mængde sprængstof er jo ganske betydelig og mere end rigelig til at forårsage omfattende skader samt give det brag, som lyttestationerne opfangede. Men skal man følge teorien om at det er ombordværende eksplosiver i torpedoerne, der forårsagede skaderne, skal man også overveje hvad der fik ladningerne til at gå af. Normalt er uarmerede torpedoer meget sikre med diverse sikkerheder indbygget i tændmekanismerne. Man kunne selvfølgelig kombinere teorierne om gaseksplosion og torpedoeksplosion, idet det kunne tænkes, at gaseksplosionen var den udløsende begivenhed og at torpedoerne derefter ”fulgte med” i sympatieksplosioner…

Personligt tror jeg dog ikke på at torpedoerne deltog i eksplosionen, idet ”centrum” for deres eksplosion i givet fald ville have været i umiddelbar nærhed af forreste endebund af trykskroget, som vi jo har set billeder af. Og denne endebund ser relativ ”fin” ud uden forvridninger og lign. som man ville have forventet hvis der var sket en eksplosion af hvad der svarer til 7 tons trotyl indenfor få meter.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Caspian1911 » 25. nov 2018, 12:03

At trykskroget er i stand til at modstå betydeligt tryk udefra er ligesom en del af designet, men derfor er det jo ikke sikkert, der skal så meget tryk til indefra og ud, til at det kan give skader på skroget.

Uden at være ubådsekspert tror jeg sagtens, en mindre eksplosion indenfor kan give fatale skader.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af OverSjanten » 25. nov 2018, 12:03

Meget spændende tråd, og jeg Æææælsker “nørderierne”. :NVFrules:

Når jeg læser om hvor ødelagt ubåden åbentbart er, -og hvor spredte vragdelene er, -så opstår der en tanke i mig, som de af jer der ved noget om det måske vi kunne besvare.

Der tales tilsyneladende kun om enten eksplosion eller implosion.
Jeg ved lidt om sprængstof og eksplosive gasser, og det er jo generelt sådan at selv en forholdsvis lille eksplotion i et hermetisk tæt rum, kammer , bunker, granathylster etc, altid giver et stort tryk og dermed kan ødelægge det der slutter tæt omkring denne.

Derfor tænker jeg, at selv en lille eksplosion indefra (af eksempelvis knaldgas) i en ubåd på stor dybde, ville kunne forårsage en her-og-nu svækkelse eller iturivning af trykkamre og/eller skrog, og at dette måske ville kunne medføre en øjeblikkelig implosion.

De udvidede gasser fra eksplosionen skal ud ca samtidigt med at X antal hundrede m2 vand skal ind. Det må da kunne forårsage voldsomme skader?
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Airsmith » 25. nov 2018, 22:47

Stål har mest styrke i trækpåvirkning, dvs at en beholder som ubåden kan holde til mere tryk indefra (trækpåvirkning af stålet) end udefra (trykpåvirkning af stålet). Ydermere var ubåden neddykket og omgivet af vand som støtter mod tryk indefra, der skal noget af et overtryk inde i båden til for at rive den fra hinanden sådan som vist på billederne. Noget må have detoneret ammunitionen enten inde i båden, eller udefra. Jeg tror ikke en gas eksplosion kan detonere ammunitionen. En gaseksplosion er kan selvfølgelig være livsfarlig for besætningen, men efter min mening højst lave en revne i skroget.
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Raptor357 » 25. nov 2018, 22:56

Ting der er designet til at være tætte og modstå stort tryk udefra, er ikke nødvendigvis specielt stærkt hvis man trækker i det.
Her tænker jeg særligt på samlingen af de 3 trykskrog, både trykskrogene imellem og svejsningen af selve trykskrogene. Man behøves jo ikke have fuld svejsning med V snit og det hele for at kunne modstå tryk udefra. men rør skal svejses i et V snit for at holde.

Noget andet er at hvis en knaldgas eksplosion har deformeret noget, så kan konstruktionen let have mistet sin strukturelle styrke og imploderet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Happy » 25. nov 2018, 23:02

:respekt: Dejligt, at U-båden endelig er fundet ! Gad vide om, at "Hans Hedetoft" nogensinde bliver fundet.... Og "København" for også disse tragedier fortjener - en Ordentlig og Værdig - afslutning !
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Refraktorius » 28. nov 2018, 21:30

Der er for meget god information i denne tråd til at risikere autosletning i Small Talk, så den er hermed flyttet i sikkerhed.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Sort » 21. feb 2019, 23:36

Raptor357 skrev:
25. nov 2018, 22:56
Ting der er designet til at være tætte og modstå stort tryk udefra, er ikke nødvendigvis specielt stærkt hvis man trækker i det.
Her tænker jeg særligt på samlingen af de 3 trykskrog, både trykskrogene imellem og svejsningen af selve trykskrogene. Man behøves jo ikke have fuld svejsning med V snit og det hele for at kunne modstå tryk udefra. men rør skal svejses i et V snit for at holde.

Noget andet er at hvis en knaldgas eksplosion har deformeret noget, så kan konstruktionen let have mistet sin strukturelle styrke og imploderet.
Udover tryk udefra har de tyske designere nok overvejet både hvordan båden påvirkes når den dykker ud for fuld skrald og at der kan forekomme eksplosioner udenfor som kan vride lidt i skroget (dvs pænt langt væk). Jeg nægter at tro på at der er svejst en søm uden at den er fuldsvejst med x fuge og omhyggelig inspektion.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar