Petromax Rapid 828 - New in box

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af BackpackM » 26. apr 2018, 20:20

:biggrin:

Jeg har længe leget med tanken om at erhverve en Petromax, i stil med dem, jeg brugte i Cirkus Forrykt tilbage omkring 1990. Og for nyligt faldt jeg over et godt tilbud på DBA - en ubrugt og i princippet uåbnet en af slagsen, købt af et ældre ægtepar i Næstved for 700 kr, med vedligeholdelsessæt og adskillige pakninger mv. samt tre Luxor net.

Så med tanke for dem herinde, der gerne ville have kigget med under udpakning og opstart, har jeg lavet en lille billedserie - tager gerne flere hvis nogen vil have flere detaljer.


IMG_0521.jpg
Her er æsken med lampen samt alt tilbehøret.

IMG_0522.jpg
Lampen er taget ud, stadigvæk med beskyttelses pap og papir.

IMG_0524.jpg
Skilt lidt ad. Selvom den er ren og pæn, ser man at nogle af delene er lidt anløbne.

IMG_0523.jpg
IMG_0525.jpg
Så er den samlet og klar til at blive tændt for første gang. Som I kan se, har jeg købt en slags kombi-væske og ikke ren petroleum. Årsag: Da jeg stod i Jemogfix og kiggede flasker var petroleum dobbelt så dyrt som tændvæsken. Jeg bemærkede at tændvæsken på bagsiden havde angivet CAS-nr. 64771-72-8, samt at indholdet er paraffiner C5-C20. En hurtig sammenligning med petroleum/kerosene fra Borup kemi til over dobbelt pris gav de samme informationer, så jeg tog chancen og fyldte tændvæsken på.

CAS-nummer er et chemical abstract number, som tillige kan googles og som angiver, at væsken er petroleum / kerosene.

Så skulle der pumpes, hvilket var lidt svært, da stemplet kun sjældent komprimerede luften. Jeg fik en del ubrugte pakninger med, så prøver senere at skifte stempelpakning, men efter rigtig mange pumpetryk kom manometeret lige over den røde streg (2 bar),

Forglødning af nettet var også lidt svært at få startet - har ingen stormtændstikker, så det tog en del forsøg med fyrfadslighter før det virkede, flammen blev ganske enkelt blæst ud. Men til sidst lykkedes det, og voila:
IMG_0526.jpg

Jeg skal ellers love for at den giver god varme! Lige nu står den inde i stuen - der er stadigvæk lidt lyst udenfor - men den brænder både rent og lugtfrit, med godt lys og god varme. Dog hvæser den også en del, det skal man lige vænne sig til. Min søde og tålmodige hustru er i sit hjemland Kenya, og har købt en del net - de koster et par kroner stykket!

Så det var lige en unboxing! Jeg tænker at siden den originale manual er med, scanner jeg gerne og sender kopier til dem, der vil have - send mig din mail som PB.

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af F U B A R » 26. apr 2018, 20:27

Jeg vil os have en
Har solgt mange tidligere som mellem mand men aldrig ejet en
Hører gerne
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af Kleth » 26. apr 2018, 20:28

Du kan nok få lidt mere liv ud af læderkoppen, hvis du giver den siliconefedt eller tyk/tung motorolie. Der er flere som har succes med olivenolie.
Jeg har en Petromax og en Optimus :thumbup:

Husk at nettene bør være Thorium frie (ikke radioaktive)

Ohhh god - jeg er på vej tilbage i “zonen” :zombie:
Senest rettet af Kleth 26. apr 2018, 20:31, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af FraBjerget » 26. apr 2018, 20:29

Har aldrig tændt op i en, og kender den Ik. Men har lyst til at eje og beside en nu :yr:
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af Woodmarster » 26. apr 2018, 21:09

er kommet til og købe nogen af dem her, minder meget om en petromax, men drives af alm flaskegas. der er ingen stempler på men synes de ligner noget gammel DDR grej. men ik sikker, nogen der kender dem?
glasset er ik originalt..
på lav blus er de lydløse ellers en hæslig hvæselyd
Vedhæftede filer
IMG_1844.JPG
IMG_1843.JPG
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af Refraktorius » 27. apr 2018, 07:40

Jeg har en af milis stående på loftet.
Jeg har ikke forsøgt at få liv i den, men det må gøres på et tidspunkt.

Jeg har en del almindelige net, men jeg mangler faktisk et med thorium i samlingen.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af ESAF » 27. apr 2018, 08:44

Woodmarster skrev:
26. apr 2018, 21:09
...ellers en hæslig hvæselyd
HÆSLIG?! :rolf:
Lyden vænner du dig til, og når du har vænnet dig til den længe nok, lyder det som den sødeste musik og bringer dig, i tankerne, fra et koldt telt til en sandstrand på Bali - den hvæsende lyd kommer til at lyde som bølgebruset og man kan se yndige halvnøgne indfødte kvinder danse i flammen.... eller... sådan er det i hvert fald med primus.... hvis man er kold og sulten nok :rolf:

Edit: så lige at din er en gasmodel, i så fald har du sikkert ret... hæslig :fun:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af BackpackM » 27. apr 2018, 13:40

Hvad betydning har det, at der er thorium i nettet? Det er måske derfor at mine er selvlysende og at alle potteplanterne er visnet i nattens løb :hmm: :mrgreen: ? Er også begyndt at tabe håret igen, men det er nok bare alderen!

En lille detalje, jeg gerne vil høre de kloge omkring er, hvad bruger I selv til at fyre op med? Er der noget med at Harald Nyborg har noget billig "petroleum" til opvarmning, som kan anvendes?

Og lige yderligere et spørgsmål: Kan man genbruge nettet, så længe det sidder intakt i lampen? Mener ikke vi gjorde det dengang, men har nogen andre erfaringer?

Vedhæfter lige igen det billede, der er beskåret. Kan ikke redigere startindlægget og erstatte billedet dér.
IMG_0524.jpg

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af Hønsetyv » 27. apr 2018, 15:32

Der var en smule Thorium i nettene i gamle dage.
Det var/er med til at give det hvide lys når gassen gløder på overfladen under brug.
Nettene holder i årevis hvis ikke lampen rystes/stødes for meget, de er meget skrøbelige og i gamle dage da færdige net leveredes til bl.a. gaslamper var de sprayet med hårlak for at holde under transporten.

Jeg lave et stunt i Netto får år tilbage da Fukushima eksploderede og alle var nervøse for radioaktivitet.
Jeg lånte en Militær Geigertæller og havde så et af de radioaktive net i venstre hånd som jeg skjulte bag poserne med ris og testede dem så som radioaktive til folks store forfærdelse.

Mest almindeligt er det at der er en lille primer kop inden i lamperne som så fyldes med sprit og som det brænder opvarmes riser-røret således at olien fordamper. Den svage hvæsen er faktisk gasserne fra dysen der forlader den med over lydens hastighed!
Petromax har så den lille "blæselampe" der opfylder samme formål.

I fordums tid var det almindeligt at anvende olie (gerne motorolie) på stemplet således at det pakker tæt som en gammel cykelpumpe (modsat madolie bliver det ikke harsk med tiden). Det (læderet) bør trække adskillige timer så det er gennemvædet og så vil det holde i årevis.

Jo renere produkt du anvender til at fyre med jo længere holder lampen sig ren og specielt er det riseren og dysen der kokser til. Lampeolie er meget fint brændstof!

Jeg har en lampe der er fra det Svenske forsvar som har fået en top i rustfrit der er helt flad så lampen kunde anvendes til at lune mad i Lavuen under øvelser. Beregninger jeg lavede for mange år siden på brændtid og forbrug sagde at en lampe lyser som en gammeldags 75W glødepære og afgiver ca 800W varme under brug.

Et par steder at handle stumper:
http://www.base-camp.co.uk/
http://hytta.de/petroleumlampen.htm
https://www.petromax.de/
http://www.fogas.se/
https://www.pelam.de/index.php
Senest rettet af Hønsetyv 27. apr 2018, 15:40, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af Refraktorius » 27. apr 2018, 15:35

Auerbrænderen blev opfundet af østrigeren Carl Auer von Welsbach i 1885.

Han brugte thorium, fordi den varme thoriumdioxid lavet et behageligt lys.
Men fordi thorium er radioaktivt, vil man hellere bruge alternativerne i dag.

De tidlige net var næsten rent thoriumoxid.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

MCC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 4. jan 2011, 09:22
Interesser: jagt, genladning og ombygning
Geografisk sted: Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af MCC » 27. apr 2018, 16:03

Nettet holder langtid hvis ikke lampen for stød og slag.

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af BackpackM » 27. apr 2018, 16:12

Hønsetyv skrev:
27. apr 2018, 15:32

Jeg lave et stunt i Netto får år tilbage da Fukushima eksploderede og alle var nervøse for radioaktivitet.
Jeg lånte en Militær Geigertæller og havde så et af de radioaktive net i venstre hånd som jeg skjulte bag poserne med ris og testede dem så som radioaktive til folks store forfærdelse.
:rolf: :rolf: :alcohol:

Det var godt nok dagens grin - elsker når man kan lave grin med folks selvinducerede og -forstærkede dommedagsfrygt!

Er lige nu i gang med at lade stempelpakningen suge silikonefedt til sig, og vil senere i dag prøve at genstarte lampen med gårsdagens net siddende uskiftet. Mente bare at vi altid udskiftede nettende i Cirkus Forrykt, men vi var jo også bare en flok dumme brand-og-røv kulier.

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af Refraktorius » 27. apr 2018, 16:15

Nettet burde kunne bruges mange gange.

(Men er skrøbeligt og går nemt i stykker når man skrufler for meget med lampen)


Edit: Slået af MCC



.... jeg har et projekt kørende med at bygge en "fup-geigertæller" der på overbevisende vis kan vise at hvad som helst er radioaktivt.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Petromax Rapid 828 - New in box

Indlæg af Hønsetyv » 27. apr 2018, 16:24

Får lampen mulighed for at brænde med for lavt tryk vil lyset blive meget gult og nettet med tiden tilsodet.
DSCN0094 s.jpg
DSCN0094 s.jpg (36.77 KiB) Vist 10414 gange
Ingen fare, bare pump op igen og nettet vil brænde rent efter lidt tid.

Besvar