Loppefund: ID på medalje

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Loppefund: ID på medalje

Indlæg af Patrone » 7. dec 2017, 17:54

Denne lille medalje fandt jeg forleden på et lokalt loppemarked. Den lå i en gammel cigarkasse iblandt andre medaljer og nåle fra 1970érne og op, som alle havde relation til noget riffel målskydning af en slags. Denne medalje er en del ældre end de andre, og inskriptionerne gik ikke igen på de nyere medaljer. Nogen der kan fortælle mig hvad medaljen repræsenterer? Den er på størrelse med en kapsel.
IMG_6673.jpg
Tekst forside: H.S.
IMG_6674.jpg
Tekst bagside: KL II 1958
Hilsen Patrone :)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Loppefund: ID på medalje

Indlæg af Elbæk » 7. dec 2017, 23:02

Umiddelbart er der tale om en generisk medalje indgraveret til lejligheden. Lignende medaljer, med samme laurbærkrans dekoration, fremstilles i dag.

Mit gæt er at det er en skyttemedalje og at H.S. står for "holdskydning" og at KL. II henviser til en skytteklasse. Skyttemedaljer, navnlig ældre, ses ofte med sløjfe og nål, frem for bånd til at hænge om halsen - måske på grund af skydesportens militære aner?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Loppefund: ID på medalje

Indlæg af Patrone » 8. dec 2017, 11:08

Tak, det lyder ganske fornuftigt alt sammen. Det var netop det militære look samt kombinationen af de rød/hvide farver og det våben-relaterede emne der vakte min opmærksomhed. Medaljen kan herfra nyde sit otium på brystet af den gamle strik-nisse, der hver december bor på min kommode :)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Loppefund: ID på medalje

Indlæg af Langenge » 8. dec 2017, 13:54

Patrone skrev:.... Medaljen kan herfra nyde sit otium på brystet af den gamle strik-nisse, der hver december bor på min kommode :)
:thumbup: :Hug:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar