ID på tyske DAIMON lygter?

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

ID på tyske DAIMON lygter?

Indlæg af Patrone » 5. okt 2017, 17:35

Jeg har disse lygter af mærket DAIMON i min samling, som jeg gerne vil vide lidt mere om.
Lygterne er små, kun lidt større end en almindelig tændstikæske.

Lygternes top (med fatning) og bund (aftageligt batteridæksel) kommer i fire forskellige farver.
Kigger man godt efter, er der uanset farve to udgaver af selve lygten:
Den ene udgave er lavet af blankt metal og har dekoration samt logo på forsiden og blank bagside uden dekoration eller logo.
På den anden udgave har metallet en mere mat overflade, og der er dekoration samt logo på både for og bagside.

Farvenuancerne fra de matte lygters malede endestykker afviger en lille smule fra de blankes endestykker, og metallet i de matte lygter er i mindre omfang angrebet af rust i forhold til de blanke.
Jeg har i alt 46 stk. i sort, blå, grøn og rød, hvoraf 12 er matte og resten er blanke.

Åbner jeg batteri-dækslet, ligger der i flere af lygterne en lille foldet seddel, hvor der på tysk instrueres i hvordan batterierne skal sættes i.

Lygterne har ikke et decideret lygteglas, hvilket nok er baseret på at pærens glas i sig selv er tilstrækkelig til lygtens formål.

Spørgsmål:
Jeg tænker at Google umiddelbart har ret i, at lygterne er fra tysk militær under 2. verdenskrig?
Nogen der ved hvad denne type lygte specifikt er produceret til?
Viden eller teori omkring lygternes forskellige farver (måske har eksempelvis rød lygte haft rød pære osv)?
Hvad er sådan en lygte værd (i tilfælde af at jeg ikke har brug for 46 næsten ens lygter).

Håber at i kan gøre mig klogere :)
Mvh. Patrone.
IMG_1671.jpg
IMG_1672.jpg
IMG_1673.jpg
IMG_1674.jpg
IMG_1675.jpg
IMG_1676.jpg
Senest rettet af Patrone 6. okt 2017, 08:01, rettet i alt 1 gang.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: ID på tyske DAIMON lygter

Indlæg af Hønsetyv » 5. okt 2017, 18:18

Det er nok civile lygter du har der, de militære er ikke reflekterende mig bekendt.

Her er en artikel bragt i Våbenhistorisk Tidsskrift om Tyske militær lygter: http://dropcanvas.com/yue7c

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: ID på tyske DAIMON lygter?

Indlæg af Patrone » 6. okt 2017, 15:39

Hmmm. Det giver rigtig god mening, at deres grej ikke måtte reflektere, men mon det princip var gennemført i samtlige henseender? I hvert tilfælde en god pointe du kommer med! Da der ikke er beslag på lygterne, går jeg ud fra, at den har haft plads i en lomme eller lignende - militær eller ej (edit: så lygten kun kan reflektere, når den er i brug).
Senest rettet af Patrone 7. okt 2017, 08:39, rettet i alt 1 gang.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 347
Tilmeldt: 6. aug 2008, 12:00
Geografisk sted: København S
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: ID på tyske DAIMON lygter?

Indlæg af JBM » 6. okt 2017, 17:01

Der er under mørklægning og natlige ture i kælderen behov for en lille lommelygte til at assistere, så mon ikke disse primært har været til civil salg til hjemmefronten?

Farveudvalget kan skyldes at Hr. Rot hellere vil have den spiffige røde og Pastor Grün den grønne, mens Rottenfuhrer Schwartz da skal have den sorte. Altså for at give kunderne noget at vælge mellem.
Quis custodiet ipsos custodes?

Besvar