Typhoon-ubåd i dansk farvand (21. Juli 2017)

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Typhoon-ubåd i dansk farvand (21. Juli 2017)

Indlæg af ESAF » 21. jul 2017, 09:35

Et eksemplar af verdenshistoriens fedeste ubådsklasse, Typhoon/Akula, sejler i dag gennem dansk farvand.
Der er tale om Dmitrij Donskoj (TK-208) som ledsages af den atomdrevne slagkrydser 'Pjotr Velikij' (tidligere ('Jurij Andropov') på 28.000 tons, i sig selv en lille lækkerbidsken når vi taler skuder.
Kan måske spottes ved Sjællands Odde eller Storebælt hen på eftermiddagen.
:biggrin: :biggrin: :biggrin:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 10:38

Her er lidt mere...

https://www.tveast.dk/artikel/russisk-a ... ejle-forbi

Ville sgu gerne forbi, men det er lige lidt af en køretur desværre.. :cry:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af DB89 » 21. jul 2017, 10:55

Forleden så jeg navnet på det danske patruljefartøj. Det er vist bevæbnet med hele 2stk 12,7mm TMG, så det skal nok få demonstteret vores suverænitet :giggle:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Flugteren » 21. jul 2017, 12:08

DB89 skrev:Forleden så jeg navnet på det danske patruljefartøj. Det er vist bevæbnet med hele 2stk 12,7mm TMG, så det skal nok få demonstteret vores suverænitet :giggle:
Ja. Jeg ved faktisk ikke, hvad den russiske u-båd kan forsvare sig med/angribe med, hvis den ikke har dens atommissiler ombord? Jeg regner med, at den medbringer torpedoer, selvom den kun skal bruges til fremvisning, men det kan jo godt være, at de har udeladt dem også?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2017, 12:18

Det danske følgefartøj hedder "HDMS Diana", og befinder sig nu kl. 12.15 lidt syd for Anholt. Skibet er ikke bygget til kamp, men til overvågning og suverænitetshævdelse, og det må da siges at være opgaven nu https://da.wikipedia.org/wiki/Diana-klassen . Det logger for tiden knap 12 knob, men for en halv time siden gik det kun 8 knob. Så et hurtigt slag på tasken siger at U-båden tidligst kan være ved storebæltsbroen ved 18- 19 tiden i aften, men det er med stor usikkerhed, fordi følgebådens hastighed varierer og jeg har ikke et søkort så jeg kan måle den præcise afstand.

Jeg følger trafikken på App´en "Marine traffic". Selve U-båden registreres ikke på skærmen, men det gør følgebåden.

Jeg tror sku jeg kører en tur ud og kigger når den kommer forbi. Det må da vist være en "once in a lifetime" mulighed.
Senest rettet af Lassescout 21. jul 2017, 12:57, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af ReneKJ » 21. jul 2017, 12:43

Flugteren skrev: Ja. Jeg ved faktisk ikke, hvad den russiske u-båd kan forsvare sig med/angribe med, hvis den ikke har dens atommissiler ombord? Jeg regner med, at den medbringer torpedoer, selvom den kun skal bruges til fremvisning, men det kan jo godt være, at de har udeladt dem også?
Den er bevæbnet med strategiske atommissiler, det er ikke meningen at den skal lege chicken med en patruljebåd med et par maskingeværer. :smile:

Hvis russerne troede der var nogen som helst risiko for konfrontation så ville den ikke vise sig på havoverfladen.
Og så var der selvfølgeligt også lige den slagkrydser der er med som vagthund.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af HappyNanoq » 21. jul 2017, 12:57

Vil også tage det som respekt for nabolandene, at den forholder sig synlig i sådanne tilfælde.



Det giver jo lidt gnidninger når der er mistanke om fremmede ubåde der sniger sig rundt i farvandene - var det ikke sverige hvor der blev skudt en større eftersøgning i gang pga mistanken om en russisk ubåd i en skærgaard.?!? :)

Nu hader jeg godt nok WikiPedia som "reference", men kan kun finde dette som bevæbning af den :
20 × Bulava SLBMs (6 stk 150kiloton party-poopers)
4 × 533 mm (21 in) torpedo tubes
2 × 650 mm (26 in) torpedo tubes

Havde ellers forventet noget i retning af noget tomahawk (altså en russisk variant), men den syntes mere at være en "Shoot 'n scoot"... altså levere ildkraft, og forsvinde.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 13:15

DIMITRIY DONSKOJ (TK-208) er den sidste ”overlevende” af ialt seks strategiske Project 941 ubåde med NATO kodebetegnelsen TYPHOON. Ubådene var oprindelig udrustet med 20 stk missiler af typen R-39 (NATO kodebetegnelse SS-NX-20) samt diverse horizontalt affyrede våbensystemer gennem 533mm og 650mm torpedorør. Disse omfattede traditionelle målsøgende torpedosystemer, ultrahurtige og superkaviterende (200 kn+) torpedoer mod store overfladeskibe samt antiubådsmissiler med små og mellemstore taktiske nukleare warheads.

I dag er DIMITRIY DONSKOJ taget ud af operativ tjeneste og fungerer som testplatform for det nye russiske missilsystem RSM-56 BULAVA, der har NATO kodebetegnelsen SS-NX-30. Dette missilsystem skal installeres på de nyeste russiske strategiske Project 955 BOREY ubåde med NATO kodetegnelsen DOLGORYKIY.

Men uagtet at den ikke længere er i aktiv tjeneste som SSBN er det stadig en ganske imponerende ubåd. Som det kan anes på tegningen er konstruktionen ganske kompleks med flere trykfaste rørformede afdelinger – og det hele omgivet af formskroget, som i øvrig er beklædt med ”gummi-kakler” for at dæmpe refleksionen fra fjendtlige sonarer.

Ubåde af denne størrelse dykker ikke gerne i områder med vandybder mindre end 200 meter og den er absolut ikke egnet til operationer i Østersøen. Formålet med besøget er da også ”blot” et show-of-force sammen med andre meget slagkraftige russiske (og kinesiske) enheder i forbindelse med jubilæet.

Ved passage gennem danske farvande skal den som alle andre fremmede ubåde sejle uddykket og er derfor ganske sårbar. Den er på turen derfor eskorteret af et par oceangående russiske slæbebåde, som givet har fået forstærket besætningerne af folk med "specielle evner". Derudover er der uden tvivl etableret en ”passende” beredskabsgrad ombord på ubåden med TMG’er og evt. MANPADs (SA-25) klar til hurtig indsats.

Hvad angår armeringen af de danske patruljefartøjer af DIANA-kl. så er det korrekt, at de ”blot” er udstyret med TMG’er. Men dette er fuldt tilstrækkeligt i den primære rolle de har, nemlig som ”kystvagtsenheder” (selvom dette begreb helst ikke bruges i Forsvaret).

Seneste vedr. passagen er, at gruppen eskorteret af patruljefartøjet DIANA kl. 1310 ligger øst af Grenå på vej ned i Storebælt. Patruljefartøjet NYMFEN forlod Rønne tidligt i morges og forlagde vestover gennem Grønsund med stor fart og er pt. ved Agersøsund klar til at joine eskorten formentlig i området ud for Røsnæs.


:razz:
Oscar123
TK-208.jpg
On scene - but unseen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af HappyNanoq » 21. jul 2017, 13:59

Oscar123 skrev: – og det hele omgivet af formskroget, som i øvrig er beklædt med ”gummi-kakler” for at dæmpe refleksionen fra fjendtlige sonarer.
Husker jeg læste at amerikanerne var vildt irriterede over disse gummi-kakler, da deres sonarer havde svært ved at fange ubåden.

Gummiet skulle vist være med luftbobler for at optage sonarsignalet, så det ikke reflekteres og det gav amerikanerne store problemer da russerne begyndte at bruge dem, da sonarsignaturen pludselig blev meget lille. :biggrin:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 14:20

HappyNanoq skrev:
Oscar123 skrev: – og det hele omgivet af formskroget, som i øvrig er beklædt med ”gummi-kakler” for at dæmpe refleksionen fra fjendtlige sonarer.
Husker jeg læste at amerikanerne var vildt irriterede over disse gummi-kakler, da deres sonarer havde svært ved at fange ubåden.

Gummiet skulle vist være med luftbobler for at optage sonarsignalet, så det ikke reflekteres og det gav amerikanerne store problemer da russerne begyndte at bruge dem, da sonarsignaturen pludselig blev meget lille. :biggrin:
Korrekt. Russerne havde (og har) i øvrigt et ganske lavpraktisk problem med den lim, som disse kalkler er sat fast med. Når man ser billeder af typen ser man ofte, flere ”arrede” steder, hvor kaklerne er faldet af… :giggle:

Gummi-kaklerne yder dog kun beskyttelse mod aktive sonarer – men dette er dog ikke den største trussel. Det er derimod ubådens egenstøj, der kan detekteres af fremmede passive systemer. Egenstøj kan komme som kavitation fra ubådens propeller – men her er man efterhånden så god til at ”snitte” propeller, at dette fænomen næsten er løst. Men der er andre støjkilder fra maskineri inde i ubåden, f.eks. roterende omformere eller kølepumper til reaktorerne. Det er meget vanskeligt fuldstændig at undgå støj fra sådanne - og enkelte harmoniske støjfrekvenser kan "undslippe" og vandre meget langt under vandet og blive samlet op af passive sonarbøjer eller passive ”towed arrays” fra fjendtlige ubåde eller skibe. Og med det rigtige analyseudstyr kan fjenden hurtigt typebestemme støjkilden og træffe de fornødne taktiske dispositioner.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 14:24

Oscar123 skrev:
HappyNanoq skrev:
Oscar123 skrev: – og det hele omgivet af formskroget, som i øvrig er beklædt med ”gummi-kakler” for at dæmpe refleksionen fra fjendtlige sonarer.
Husker jeg læste at amerikanerne var vildt irriterede over disse gummi-kakler, da deres sonarer havde svært ved at fange ubåden.

Gummiet skulle vist være med luftbobler for at optage sonarsignalet, så det ikke reflekteres og det gav amerikanerne store problemer da russerne begyndte at bruge dem, da sonarsignaturen pludselig blev meget lille. :biggrin:
Korrekt. Russerne havde (og har) i øvrigt et ganske lavpraktisk problem med den lim, som disse kalkler er sat fast med. Når man ser billeder af typen ser man ofte, flere ”arrede” steder, hvor kaklerne er faldet af… :giggle:

Gummi-kaklerne yder dog kun beskyttelse mod aktive sonarer – men dette er dog ikke den største trussel. Det er derimod ubådens egenstøj, der kan detekteres af fremmede passive systemer. Egenstøj kan komme som kavitation fra ubådens propeller – men her er man efterhånden så god til at ”snitte” propeller, at dette fænomen næsten er løst. Men der er andre støjkilder fra maskineri inde i ubåden, f.eks. roterende omformere eller kølepumper til reaktorerne. Det er meget vanskeligt fuldstændig at undgå støj fra sådanne - og enkelte harmoniske støjfrekvenser kan "undslippe" og vandre meget langt under vandet og blive samlet op af passive sonarbøjer eller passive ”towed arrays” fra fjendtlige ubåde eller skibe. Og med det rigtige analyseudstyr kan fjenden hurtigt typebestemme støjkilden og træffe de fornødne taktiske dispositioner.

:razz:
Oscar123
Har russerne slet ikke hørt om gaffatape??? :shock: :shock: ................ :fun: :fun:

Men tror gerne det er noget af en videnskab at få en ubåd til at være helt stille...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Werecat » 21. jul 2017, 14:33

Men prototypen med et drev uden bevægelige dele, som lyder som seismisk aktivitet er svær at høre, har jeg fra pålidelig kilde.
:giggle: :giggle: :giggle: :giggle:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 14:34

Werecat skrev:Men prototypen med et drev uden bevægelige dele, som lyder som seismisk aktivitet er svær at høre, har jeg fra pålidelig kilde.
:giggle: :giggle: :giggle: :giggle:
Jeg tror vi har set den samme kilde altså.... :blink: :neutral: :neutral: :neutral:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af JyskJæger » 21. jul 2017, 14:57

Det var da rart at de er begyndt at melde ud inden de sejler ind i andre landes farvand :danishgun:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2017, 14:58

Tk-208 kan skyde mindre missiler af fra sine torpedorør.
Under bugen i stævn og agter kan den skyde noget "påhængsmotor agtigt" ud som den bla. kan bruge til at sejle sidelæns med, de kan dreje hele vejen rundt og gør skibet meget manøvredygtigt. Ved fremad sejlads i overfladen sejler den ganske langsomt, neddykket kan den sejle mindst dobbelt hastighed da skruerne ikke kan få ordentligt fat i vandet når den er helt uddykket.

Nogle frisk på en fælles tur for at se dyret?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 14:59

Timber skrev:Jeg tror vi har set den samme kilde altså.... :blink: :neutral: :neutral: :neutral:
He, he, he… Jeg tror at vi alle har set samme ”kilde”. :smile:

Tom Clancy var såmænd ikke helt forkert på den i ”Jagten på Røde Oktober” – han var blot noget forud for sin tid. Der har faktisk været arbejdet på ”Magnetohydrodynamic Drive” (forkortet MHD) til lydløs fremdrivning af skibe og ubåde. Problemet var blot, at der skulle bruges uforholdsmæssig megen energi til at skabe blot nogenlunde acceptabel fremdrivning – og forskning på området er så vidt vides indstillet. Det kan dog ikke afvises at ”nogen” forsker videre i det skjulte… :???:

Men selvom fremdrivningen gennem vandet kunne gøres lydløst løser det ikke problemet med egenstøj inde fra ubåden. Det må formodes, at der stadig vil skulle bruges megen energi og det kræver pumper og andet roterende grej til reaktorerne. Og selv man er meget omhyggelig med støjdæmpende montering af dette udstyr vil det være stort set umuligt helt at undgå ”støjbroer” ud mod trykskroget og dermed ”ud i omverdenen”. Og sådan støj vil kunne detekteres... :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 15:16

Seneste taktiske update kl. 1516.

Patruljefartøjet NYMFEN gik ikke som anslået op mod gruppen men gik ind til Flådestation Korsør.

I stedet er patruljefartøjet NAJADEN netop afgået Flådestation Korsør og går nu nordpå i Storebælt med høj fart. Passerer netop nu broen.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Tangloppen » 21. jul 2017, 15:24

Gad virkelig godt se den, og blive en smule skræmt. Der er nok bare ikke så meget at se fra Danmarks siden...
Iøvrigt, det må være fascinerende at se en så "lille" dims komme sejlende, vel vidende at den, dybest set, indeholder jordens undergang.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 15:35

Raptor357 skrev:Ved fremad sejlads i overfladen sejler den ganske langsomt, neddykket kan den sejle mindst dobbelt hastighed da skruerne ikke kan få ordentligt fat i vandet når den er helt uddykket.
Dette er et kendt fænomen for ubåde i overfladen, som vi også så i de danske ubåde. Det samme antal omdrejninger på skruen, som i stor dybde ville have givet ca. 18 knob, kunne kun give ca. 11 knob i overfladen. Dette skyldtes, at en stor del af energien gik tabt i det store sug, der under overfladesejlads skabtes på begge sider af ubåden mellem boven og tårnet. Ofte var "hullet" i vandet så dybt, at skroget det pågældende sted var blotlagt ned til det bredeste sted. Neddykket var skrogets form derimod "perfekt" og de laminære strømninger løb fint hen over alle dele af skroget.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 15:46

Oscar123 skrev:
Timber skrev:Jeg tror vi har set den samme kilde altså.... :blink: :neutral: :neutral: :neutral:
He, he, he… Jeg tror at vi alle har set samme ”kilde”. :smile:

Tom Clancy var såmænd ikke helt forkert på den i ”Jagten på Røde Oktober” – han var blot noget forud for sin tid. Der har faktisk været arbejdet på ”Magnetohydrodynamic Drive” (forkortet MHD) til lydløs fremdrivning af skibe og ubåde. Problemet var blot, at der skulle bruges uforholdsmæssig megen energi til at skabe blot nogenlunde acceptabel fremdrivning – og forskning på området er så vidt vides indstillet. Det kan dog ikke afvises at ”nogen” forsker videre i det skjulte… :???:

Men selvom fremdrivningen gennem vandet kunne gøres lydløst løser det ikke problemet med egenstøj inde fra ubåden. Det må formodes, at der stadig vil skulle bruges megen energi og det kræver pumper og andet roterende grej til reaktorerne. Og selv man er meget omhyggelig med støjdæmpende montering af dette udstyr vil det være stort set umuligt helt at undgå ”støjbroer” ud mod trykskroget og dermed ”ud i omverdenen”. Og sådan støj vil kunne detekteres... :neutral:

:razz:
Oscar123
Altså, bortset fra diverse sømonstre og aliens, så er jeg overbevist om at der nok "sejler" en del ting rundt derude i dybet som vi aldrig får noget at vide om... Lydløs sejlads er nok noget længere fremme end vi tror...

Og apropos det med støj fra selve ubåden.... :rolf:


youtu.be/vpgYCaYlya8
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 16:04

He, he... Der skal ikke meget til at man bliver afsløret. :giggle:

Tilbage til emnet. Det burde være muligt at få et "live" glimt af gruppen når den passerer Storebæltsbroen, hvilket forventes at ske mellem kl. 1800 og 1830.

Gruppen bør kunne ses på det af Vejdirektoratets web-cams, der er monteret på broens østre pylon pegende over mod Sprogø. Pågældende web-cam kan findes her: https://trafikkort.vejdirektoratet.dk/i ... ps=GroupA1

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af HappyNanoq » 21. jul 2017, 16:08

Oscar123 skrev: Korrekt. Russerne havde (og har) i øvrigt et ganske lavpraktisk problem med den lim, som disse kalkler er sat fast med. Når man ser billeder af typen ser man ofte, flere ”arrede” steder, hvor kaklerne er faldet af… :giggle:
Hehe.
Ja der husker jeg en udsendelse på Discovery, tror jeg det var - hvor USA og Rusland jo nu arbejder sammen på rumfart (til en vis grænse).
De deler i hvert fald erfaringer på mange ting.


Amerikanerne havde ét eller andet middel til at smøre/spray'e på indersiden af rumhjælmene når de skulle på rumvandring udenfor og arbejde på eks. en satellit. Det duftede kemisk og kunne være generende for øjnene.
Problemet var, at hvis man ikke gjorde det ordentligt, kunne det give midlertidig blindhed for astronauten under store smerter - og der var da også én astronaut der kom i så store problemer, at han havde svært ved at komme tilbage til slusen og ind i rumskibet igen fordi han havde fået minimale mængder i øjnene.

Det grinede de russiske astronauter af og det forstod de amerikanske ikke helt, for det var jo nogle eksperter der havde fundet frem til det helt optimale middel og havde testet sig frem og brugt oceaner af penge på at feje problemet væk.

Hvortil de russiske astronauter svarede, at de da bare brugte børneshampoo til at smøre på glasset af deres rumdragter, for det kan man tåle at få i øjnene og det dufter ikke værst. Og det holder også glasset dugfrit. :rolf:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2017, 16:12

Oscar123 skrev:
Raptor357 skrev:Ved fremad sejlads i overfladen sejler den ganske langsomt, neddykket kan den sejle mindst dobbelt hastighed da skruerne ikke kan få ordentligt fat i vandet når den er helt uddykket.
Dette er et kendt fænomen for ubåde i overfladen, som vi også så i de danske ubåde. Det samme antal omdrejninger på skruen, som i stor dybde ville have givet ca. 18 knob, kunne kun give ca. 11 knob i overfladen. Dette skyldtes, at en stor del af energien gik tabt i det store sug, der under overfladesejlads skabtes på begge sider af ubåden mellem boven og tårnet. Ofte var "hullet" i vandet så dybt, at skroget det pågældende sted var blotlagt ned til det bredeste sted. Neddykket var skrogets form derimod "perfekt" og de laminære strømninger løb fint hen over alle dele af skroget.

:razz:
Oscar123
Typhoon/Akula klassen er ramt i ekstrem grad da den øverste 1/3 del af skruen stikker op over vandet når den er i overfladen. og øverste halvdel af skruen skal have vand henover skroget.
Den er ganske enkelt ikke konstrueret til at sejle i overfladen.
t239.jpg
t239.jpg (33 KiB) Vist 13441 gange
ak2.jpg
ak2.jpg (26.7 KiB) Vist 13441 gange
t12.jpg
t12.jpg (40.94 KiB) Vist 13441 gange
På min skalamodel har jeg erfaret at jeg skal fylde bagerste ballasttank 80% og den forreste 60% for at få overført bare lidt kraft til vandet, ind til den er neddykket er alt over 30% pedal langsommere og sideroret (hedder det sådan?) er ganske ubrugeligt.

Når den er neddykket kan den det samme som en hval.
Den måde skruerne er lavet på og med dyssen rundt om tager det imponerende godt fat i vandet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 16:36

Taktisk update kl. 1637

Patruljefartøjet NAJADEN har nu nået gruppen eskorteret af DIANA ud for Røsnæs. Gruppen synes at være slået ned i fart og går nu kun ca. 9 kt. Såfremt de holder denne relativt lave fart vil de passere Storebæltsbroen kl. ca. 1920 (lokal).

Man kan teste web-cam funktionen (https://trafikkort.vejdirektoratet.dk/i ... ps=GroupA1) ved passage af MAJESTIC MÆRSK, der forventes at passere broen for sydgående med godt 19 kt kl. ca. 1735 (lokal).


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Falco Subniger » 21. jul 2017, 17:10

AVB har været forbi, så vi forventer selfies med Dmitrij Donskoj i baggrunden.

Besvar