Identifikation af gasmaske

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
DavidP
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. okt 2014, 17:03
Interesser: ammunition
Geografisk sted: Danmark

Identifikation af gasmaske

Indlæg af DavidP » 23. maj 2017, 23:56

Hej allesammen

For noget tid siden købte jeg denne gasmaske inde på DBA, desværre har jeg haft problemer med at identificere gasmasken. Jeg fik først at vide at det var militær versionen af den dansk m38 civilgasmaske men den ligner ikke rigtig den, derefter tænkte jeg eventuelt på en af de tyske gasmasker, men den mangler den korte "snabel" flere af de andre har. på filtret står der 1939, men jeg har tit set at filtrene ikke altid høre sammen med gasmaskerne. Sammen med gasmasken fik jeg en metal beholder og et vejlednings-hæfte, på hæftet står der m. 1938 og billedet i hæftet ligner nærmere civilgasmasken end den brunlige stof version som jeg har. Så hvis nogen har kendskab til hvilken gasmaske jeg helt præcist står med, ville det være en kæmpe hjælp.

På forhånd tak
David
Vedhæftede filer
gasmaske 1.jpg
gasmaske 1.jpg (311.05 KiB) Vist 3831 gange
gasmaske 2.jpg
gasmaske 2.jpg (241.77 KiB) Vist 3831 gange
gasmaske 3.jpg
gasmaske 3.jpg (267.61 KiB) Vist 3831 gange
gasmaske 4.jpg
gasmaske 4.jpg (259.74 KiB) Vist 3831 gange
gasmaske 5.jpg
gasmaske 5.jpg (217.87 KiB) Vist 3831 gange
gasmaske 6.jpg
gasmaske 6.jpg (219.46 KiB) Vist 3831 gange

Brugeravatar
NBHE
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 3. jan 2014, 14:04
Interesser: buschraft
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Identifikation af gasmaske

Indlæg af NBHE » 15. jun 2017, 14:29

Det er helt sikker ikke en gasmaske M/38, som den instruktions folder du har fået med henviser til.
M/38 ligner den tyske militære gasmaske temmelig meget.

Jeg tror ikke det er en dansk gasmaske.

Det er ud som om der ikke er nogen udåndings-ventil, det er der typisk ikke på civile gasmasker til befolkningen, for at holde prisen nede, og hvis masken alene skal bruges til at beskytte mod gas i et beskyttelsesrum, betyderden øgende åndemodstand ikke så meget.

Filteret er også specielt ud, stemplet på filteret kunne tyde på et tysk filter.

Måske en svensk civilmaske ?
Venlig hilsen

Niels

Besvar