Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af ACE1 » 7. mar 2017, 09:55

Jagerfly? ( ja! , artikel opdateret med flytype: ME-109 )

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-0 ... ansk-gaard
ME109.jpg
ME109.jpg (182.1 KiB) Vist 14629 gange
Senest rettet af ACE1 7. mar 2017, 10:13, rettet i alt 2 gange.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Holten101 » 7. mar 2017, 10:04

En ME 109 kan vist kun karakteriseres som et jagerfly:-)

Vildt fund

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af ReneKJ » 7. mar 2017, 10:13

Er det ikke pudsigt at tyskerne ikke selv har bjerget i det mindste piloten?
Danmark var et relativt fredelig sted, så man skulle da tro at de havde kunne lave eftersøgning fra luften og lignede.
Styrtet er heller ikke gået helt uopdaget hen, siden de lokale kendte til at der skulle ligge et vrag et sted på gården.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Centurion » 7. mar 2017, 10:22

Kan en detektor virkelig vise et objekt 5 meter nede? Og hvem graver 5 meter ned efter et ukendt objekt? Med foldespade?
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af LapuaMagnum » 7. mar 2017, 10:26

Manden har nok fået meget bip, så han havde nok også en idè om at der lå et stort objekt. Hvis han var smart mærkede han arealet op fra hvor den siger bip og ikke siger bip og så får han en skabelon af et fly :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Kleth » 7. mar 2017, 10:59

LapuaMagnum skrev:Manden har nok fået meget bip, så han havde nok også en idè om at der lå et stort objekt. Hvis han var smart mærkede han arealet op fra hvor den siger bip og ikke siger bip og så får han en skabelon af et fly :rolf: :rolf:
:giggle: Jeg tror nu at den ville have mere en pile/cigar-form hvis det var 5m nede, for der er næppe løbet 5m muld på siden anden verdenskrig.
Jeg kunne også forestille mig at vraget lå progressivt fra 0m til -5m såfremt at det ikke var en kontrolleret nødlanding.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Hedegaard » 7. mar 2017, 11:29

Mon ikke det er denne pilot der endelig er fundet?:

Bf 109G-6 serial number 20672 crashed in the Aalborg area 27/11 1944.

The aircraft belonged to 1./ JG 102 and was coded ?
T/o Aalborg Ost. Op: Training.

Student Pilot Obergefreiter Bruno Krüger was flying Bf 109G-6 serial number 20672 when he crashed into a moor. The Luftwaffe was not able to recover the pilot nor the aircraft.
Obergefreiter Bruno Krüger has no known grave.



Sources: WASt.
Ovenstående sakset fra siden:
http://www.flensted.eu.com/g1944142.shtml

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af BUMUS » 7. mar 2017, 13:31

Denne giver et mere detaljeret overblik.

Dan

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-0 ... dt:article

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Great Dane » 7. mar 2017, 17:01

Det er da årtiets mest coole fund, den knægt må kunne fortælle nogle historier til børnebørnene engang om mange år :fun:

Er vragresterne noget værd? jeg tænker motor og andre sager de har hevet op, for jeg formoder det tilfalder gårdejeren og der er jo samlere af alt.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Sort » 7. mar 2017, 17:06

Området angives af tyskerne som mose, det er nok meget sandsynligt at man har hægtet hvad man nu kunne af krog i det der stak op og så trukket i håb o at få piloten med, hvis ikke lige der var bid og resten lå under vand og tørv, har der vel ikke været meget andet valg end enten at grave et vældigt hul, eller også lade sagen ligge indtilvidere.

I nyere tid er området blevet drænet og eller tilkørt med jord. i hvert fald har der være en rendegraver involveret i den tidlige udgravning og siden hen har myndighederne været nede omkring 10m dybde efter de nederste fund.

siger mit fjernsyn og lokalkendskab.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Gryphon » 7. mar 2017, 19:08

Da jeg var barn, fortalte min farfar, at der var styrtet et fly ned heroppe under Anden Verdenskrig. Tyskerne havde været på området, og de havde ryddet op, så vi troede bare, at vi måske kunne være heldige at finde lidt vragdele, siger Klaus Kristiansen til TV 2.
De vidste altså at der havde været et fly styrtet ned, og garanteret også en cirka placering om hvor :blink:
Efter at have fundet nogle metalfragmenter med en metaldetektor gav far og søn sig til at grave i området med en rendegraver. Og det gav pote.
Det er da lidt sjovt man begynder at grave med en rendegraver, hvis man bare ønsker at finde "lidt vragdele" :blink:
Det havde boret sig fem til seks meter ned i jorden. Vi har brugt det som ganske almindelig landbrugsjord i 40 år, uden at vide at der lå noget deroppe.

Nu er jeg selvfølgelig ikke ekspert i nedfaldende fly, men boret sig 5 meter ned i jorden, lyder af utrolig meget, specielt i forhold til hvordan de vragdele der faldt fra MH17 fladt i ukraine :cry:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-0 ... elig-vildt
Arbejdet med at lede efter flyet begyndte i efterårsferien, og langsomt begyndte der at dukke flere og flere genstande frem. For nylig fandt man så knoglerester og flyets motor. Da var man begyndt at lede med mere kraftig maskinel blandt andet også med hjælp fra naboen.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE94 ... rdjylland/
Det er totalt smadret. Den største klump, der er tilbage er V12-motoren, men selve forenden er helt ødelagt.
Er det normalt at vinger og hale totalt smadre ved nedstyrtning, jeg syntes tit man har set "vinge-stumper" eller en hale stå tilbage ved fly vrag.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Raptor357 » 7. mar 2017, 19:21

Styrter en jager direkte i jorden er der intet underligt i at alt er total smadret og ligger flere meter under jorden. Har det været en mose er delene mere intakte foran og mere smadret bagved og den kommer længere den. Det er simpel fysik.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Mr-Anderson » 7. mar 2017, 20:23

Det ærgede mig dog lidt, da de i 19-nyhederne viste en E4, og ikke en G6.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Gråskæg » 7. mar 2017, 20:45

Efter hvad jeg har kunnet lytte og læse mig til, så er der tale om et tosædet træningsfly med en elev ombord, der var ude på en træningsflyvning. Han må jo så på en eller anden måde have mistet kontrollen og er styrtet på snuden ned. Da området på det tidspunkt var mose og vi er i november måned (1944), så er det sandsynligt, at mosen var vandfyldt og blød, hvorfor flyet borede sig længere ned end normalt ved crash-landinger, anslået 5 til 10 meter. Tyskerne havde intet besvær med at finde vraget og nedslagsstedet, men de opgav at bjærge flyet, og gravede det måske endda længere ned og dækkede stedet til. Det har derfor ikke været ukendt for folk i lokalområdet, hvad der var sket under krigen.
Stedet ligger jo ikke mange minutters flyvning væk fra den af tyskerne anlagte millitære flyveplads udenfor Nr. Sundby, nuværende Aalborg Lufthavn. Man kan da håbe, at der bliver taget kontakt til den forulykkede pilots efterladte familie, der nu så mange år efter kan begrave de sørgelige rester. Normalt så er en våd mose god at opbevare kropsdele i.

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af LKJ » 7. mar 2017, 20:57

Hvis den var 2 sædet var det ikke en ME109 men en ME108 og det er en helt anden fugl.

Kikkede lige på videoen af stumperne, det er svært at se om den motor er en V8 eller resterne af en V12.
Eddit. de maskinkanoner fløj ME108 ikke med, det er 100% sikkert en ensædet ME109.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Sort » 8. mar 2017, 09:32

Jagerfly fløj på det tidspunkt fra flyveplads øst, som lå i rørdal området, dvs et sted imellem aalborg portland og Bladt industries.
Der er stadig bunkere og en lang betonvej/landingsbane som peger nordøstligt nærmest direkte imod Bladts bygninger.
Indtil for få år siden lå der også en millitære værksteder i området, men bygningerne er vist revet ned nu.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Lassescout » 8. mar 2017, 09:37

Jeg tillader mig at gætte vildt her:

Ung uerfaren pilot på soloflyvning i en krævende jagermaskine. Han har nok fået hastigheden for langt ned eller pinden for langt tilbage, så vingen er stallet. Flyet går i spind, og der skal en erfaren pilot til at skubbe pinden frem og sparke sideroret helt ud. Instinktivt vil man hellere trække pinden tilbage for at få snuden op igen. Den unge pilot har ikke klaret at redde situationen, så flyet dykker ret ned i jorden. Det giver et dybt begravet fly i modsætning til de fly der bliver ramt af et missil eller en bombe højt oppe i luften og bliver spredt over et stort område.

Jeg kan godt forstå, at man ikke har prioriteret at grave piloten op under de omstændigheder der herskede på den tid. Tyskerne havde nok andet at tænke på, men det undrer mig at man ikke har lyst gravfred over stedet, det gjorde man flere steder hvor allierede fly lavede et lignende hul i jorden.

Og nu er det jeg tænker, at det måske var af propagandahensyn: tyskerne ville ikke indrømme at have mistet mand og fly. Jeg kommer til at tænke på en gammel knark der engang fortalte mig at han havde set et tysk transportfly crash lande i Midtjylland under krigen. Tyskerne kom og hentede vraget til Karup på en lastbil, men før de kørte fra nedstyrtningsstedet malede de Royal Air Force farver på haleroret. De mennesker som flyet passerede på vej til Karup skulle tro, at det var en nedskudt engelsk flyver. Det virkede selvfølgelig ikke, for alle raske drenge på den tid havde fuldstændig styr på flyenes kendetegn, men det er da tankevækkende at der blev gjort så meget for at skjule sandheden og præsentere alternative facts.

En anden, mere dyster forklaring kan være, at gravfreden på de allierede nedstyrtningssteder er lyst efter krigen af respekt for de faldne helte. En lignende ære ønskede danskerne ikke at vise de slagne tyskere. Det kunne være interessant at få belyst, nu hvor vi kan se mere nuanceret på datidens hændelser.

Se evt. denneher:

http://www.tarmguiden.dk/sevaerdigheder ... /index.htm

http://www.hvidesande.dk/flyvergraven-v ... -gdk603243
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Gråskæg » 8. mar 2017, 15:19

LKJ skrev:Hvis den var 2 sædet var det ikke en ME109 men en ME108 og det er en helt anden fugl.

Kikkede lige på videoen af stumperne, det er svært at se om den motor er en V8 eller resterne af en V12.
Eddit. de maskinkanoner fløj ME108 ikke med, det er 100% sikkert en ensædet ME109.
OK - flyet er så flere steder omtalt som et skole- eller træningsfly, men det kan da sagtens være et ensædet ME 109,
som så har været anvendt til solotræning, det tyder de ladte maskinkanoner også på.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Gråskæg » 8. mar 2017, 15:26

Lassescout skrev:Jeg tillader mig at gætte vildt her:

Ung uerfaren pilot på soloflyvning i en krævende jagermaskine. Han har nok fået hastigheden for langt ned eller pinden for langt tilbage, så vingen er stallet. Flyet går i spind, og der skal en erfaren pilot til at skubbe pinden frem og sparke sideroret helt ud. Instinktivt vil man hellere trække pinden tilbage for at få snuden op igen. Den unge pilot har ikke klaret at redde situationen, så flyet dykker ret ned i jorden. Det giver et dybt begravet fly i modsætning til de fly der bliver ramt af et missil eller en bombe højt oppe i luften og bliver spredt over et stort område.

Jeg kan godt forstå, at man ikke har prioriteret at grave piloten op under de omstændigheder der herskede på den tid. Tyskerne havde nok andet at tænke på, men det undrer mig at man ikke har lyst gravfred over stedet, det gjorde man flere steder hvor allierede fly lavede et lignende hul i jorden.

Og nu er det jeg tænker, at det måske var af propagandahensyn: tyskerne ville ikke indrømme at have mistet mand og fly. Jeg kommer til at tænke på en gammel knark der engang fortalte mig at han havde set et tysk transportfly crash lande i Midtjylland under krigen. Tyskerne kom og hentede vraget til Karup på en lastbil, men før de kørte fra nedstyrtningsstedet malede de Royal Air Force farver på haleroret. De mennesker som flyet passerede på vej til Karup skulle tro, at det var en nedskudt engelsk flyver. Det virkede selvfølgelig ikke, for alle raske drenge på den tid havde fuldstændig styr på flyenes kendetegn, men det er da tankevækkende at der blev gjort så meget for at skjule sandheden og præsentere alternative facts.

En anden, mere dyster forklaring kan være, at gravfreden på de allierede nedstyrtningssteder er lyst efter krigen af respekt for de faldne helte. En lignende ære ønskede danskerne ikke at vise de slagne tyskere. Det kunne være interessant at få belyst, nu hvor vi kan se mere nuanceret på datidens hændelser.

Se evt. denneher:

http://www.tarmguiden.dk/sevaerdigheder ... /index.htm

http://www.hvidesande.dk/flyvergraven-v ... -gdk603243

Propaganda har altid været en del af krigens væsen, også selv om den i dag set med vore øjne virker primitiv og amatøragtig.
Tyskerne har ikke gjort meget for at kortlægge og opsøge de steder, hvor fly er faldet eller skudt ned under krigen, men jeg har da læst, at man vil tage kontakt til de tyske myndigheder og oplyse dem om fundet, hvilket er helt i orden. Herregud - det er jo over 70 år siden.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Refraktorius » 9. mar 2017, 18:26

ReneKJ skrev:Er det ikke pudsigt at tyskerne ikke selv har bjerget i det mindste piloten?
Danmark var et relativt fredelig sted, så man skulle da tro at de havde kunne lave eftersøgning fra luften og lignede.
Styrtet er heller ikke gået helt uopdaget hen, siden de lokale kendte til at der skulle ligge et vrag et sted på gården.
Det er vel et spørgsmål om ressourcer.
De kræfter det ville tage at grave dybe huller i en sump, havde man mere brug for andre steder.
Den fikse rendegraver er en ny opfindelse. Dengang havde den stået på håndskovl og trillebør.

"Lav et notat, så graver vi ham op når vi har vundet"


Jeg synes efterhånden jeg har hørt om en del flyvrag, som havde gravet sig imponerende langt ned.


..... hvis man skal nørde:
En DB 605 motor som sad i en ME 109 vejer 750 kilo. Tophastigheden angives som 640 km/t, så lad os sige 200 m/s i et dyk.

E=0.5*200*200*750= 15 megajoule
Nok til at rive et pænt hul i tørven!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af Boerge » 9. mar 2017, 18:50

Angående artiklens overskrift!! Det ville jo godt nok være mærkeligt, hvis piloten IKKE var død :fun:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af ReneKJ » 24. mar 2017, 11:56

De har identificeret piloten nu, Hans Wunderlich

https://nordjyske.dk/nyheder/nu-er-nazi ... d/112/1513

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af T-REX » 24. mar 2017, 13:53

Jeg mødte engang en gammel Tysk kamppilot, i en flyveklub, i Tyskland.

Han var selv startet sin pilotuddannelse, i 1941(da han fyldte 18), og havde 1000 flyvetimer, i mange flytyper, før han fik lov til at flyve operationelt.
Han fløj mest operationelt, på østfronten, i en FW 190'er.
Han endte også som krigsfange, i Østtyskland, men kunne komme ud, hvis han sagde ja, til at blive instruktør, i det østtyske luftvåben.
Han endte med at blive løssladt, og kom til vesttyskland, efter 7 år.

I 1944-45 var han flyveinstruktør, for unge piloter, som ham der blev fundet.
Træningen foregik som nævnt oftest, i en Messerschmitt Bf 108.

En BF 108 har en 240 eller 270 hestes motor og max startvægt på 1400 kg.
En BF 109G har en 1455 hk motor og max startvægt på 3400 kg.

I slut 1944 sagde han, der fløj de unge piloter Solo, i en 109'er, efter ca. 10-20 flyvetimer.
Og der blev fløjet, fra meget primitive baner.

Største problem, under første start var, at de ikke gav gas nok. Typisk gav de halvt gas, og troede de var på FULL Power.
Instruktørens hovedbeskæftigelse under de første soloer var at råbe "GAS GEBEN, GAS GEBEN" i radioen.

Efter hans oplysninger, så mistede langt de fleste unge piloter livet, under de første solo flyvninger, i en jager, specielt under landingerne, og ikke grundet nedskydning.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af T-REX » 25. mar 2017, 20:32

Jeg spurgte aldrig den tyske kamppilot, om hvor mange han havde skudt ned, jeg mente ikke det var passende, at spørge om. (Jeg var 17, dengang)
Men de fleste tyske jagerpiloter havde ingen problemer med at finde mål, kun med at overleve.... Og dem der overlevede, var som regel heldige, og dygtige.

En anden historie han fortalte, der havde han været på kamppatrulje, og var på vej hjem.
Efter patruljen, der deltes de op, og tog hver sin vej hjem, for at forhindre fjenden i at finde deres base.

Mens han fløj alene blev han overrasket, af tre russiske jagere, vistnok Yak 3.
Disse er fuldt ud så manøvredygtige, som en FW190'er

Han forsøgte at undgå dem, ved at flyve zigzag, i meget lav højde, men med 3 mod en, der var det en nærmest umulig opgave.

Så fik han den ide, at give motoren fuld choker + prime den, så den producerede masser af røg.
Samtidig tog han gassen af, og aktiverede flaps og bremseklapper, mens han rullede om på ryggen.

Russerne troede de havde ramt ham, og fløj over ham.
Han rettede op, gav bundgas, og skød efter dem.

De spredtes for alle vinde, og han brugte pausen til at stikke af, og liste hjem til sin landingsbane, efter at have forsikret sig om, at han ikke blev forfulgt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård

Indlæg af FrederikF » 25. mar 2017, 20:58

Fed historie. Det er altså noget helt særligt, når man som stor knægt kunne sidde og høre historier om svundne tider/krige/opdagelsesrejser - mangen eventyrer er født sådan.
Voksede selv om med en gammel knark, der startede sin karierre på New Foundland skonnerter (han mønstrede svjh i 2014) - wow nogle oplevelser. (Stødte også på en del gamle tyske herrer i mit barndomshjem, efter en god middag og lidt til ganen, så var det ikke altid lige strømlinet og politisk korrekte sange og historier der blev udvekslet. :oops: )
En af min fars bekendte var i familie med både Anders Lassen OG CP Kryssing (højest dekorerede dAnskere i ww2 i henholdsvis tysk og engelsk tjeneste), selv medlem af frihedsrådet, - en knægts ører var ved at falde af :giggle:
Sorry for offtopic.

Besvar