Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
- ACE1
- Banned
- Indlæg: 1138
- Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
- Interesser: våben
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 84 times
Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Jagerfly? ( ja! , artikel opdateret med flytype: ME-109 )
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-0 ... ansk-gaard
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-0 ... ansk-gaard
Senest rettet af ACE1 7. mar 2017, 10:13, rettet i alt 2 gange.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
-
- Gold Member
- Indlæg: 576
- Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 62 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
En ME 109 kan vist kun karakteriseres som et jagerfly:-)
Vildt fund
Cheers
Vildt fund
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- This member is
- Indlæg: 3133
- Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 674 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Er det ikke pudsigt at tyskerne ikke selv har bjerget i det mindste piloten?
Danmark var et relativt fredelig sted, så man skulle da tro at de havde kunne lave eftersøgning fra luften og lignede.
Styrtet er heller ikke gået helt uopdaget hen, siden de lokale kendte til at der skulle ligge et vrag et sted på gården.
Danmark var et relativt fredelig sted, så man skulle da tro at de havde kunne lave eftersøgning fra luften og lignede.
Styrtet er heller ikke gået helt uopdaget hen, siden de lokale kendte til at der skulle ligge et vrag et sted på gården.
- Centurion
- Gold Member
- Indlæg: 685
- Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 85 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Kan en detektor virkelig vise et objekt 5 meter nede? Og hvem graver 5 meter ned efter et ukendt objekt? Med foldespade?
"In case of panic: don't panic"
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Indlæg: 2039
- Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 840 times
- Been thanked: 266 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Manden har nok fået meget bip, så han havde nok også en idè om at der lå et stort objekt. Hvis han var smart mærkede han arealet op fra hvor den siger bip og ikke siger bip og så får han en skabelon af et fly
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Kleth
- Platin Member
- Indlæg: 5290
- Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 971 times
- Been thanked: 725 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Jeg tror nu at den ville have mere en pile/cigar-form hvis det var 5m nede, for der er næppe løbet 5m muld på siden anden verdenskrig.LapuaMagnum skrev:Manden har nok fået meget bip, så han havde nok også en idè om at der lå et stort objekt. Hvis han var smart mærkede han arealet op fra hvor den siger bip og ikke siger bip og så får han en skabelon af et fly
Jeg kunne også forestille mig at vraget lå progressivt fra 0m til -5m såfremt at det ikke var en kontrolleret nødlanding.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Hedegaard
- Silver Member
- Indlæg: 233
- Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
- Interesser: Alt mellem himmel og jord...
- Geografisk sted: Fyn...
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 26 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Mon ikke det er denne pilot der endelig er fundet?:
http://www.flensted.eu.com/g1944142.shtml
Ovenstående sakset fra siden:Bf 109G-6 serial number 20672 crashed in the Aalborg area 27/11 1944.
The aircraft belonged to 1./ JG 102 and was coded ?
T/o Aalborg Ost. Op: Training.
Student Pilot Obergefreiter Bruno Krüger was flying Bf 109G-6 serial number 20672 when he crashed into a moor. The Luftwaffe was not able to recover the pilot nor the aircraft.
Obergefreiter Bruno Krüger has no known grave.
Sources: WASt.
http://www.flensted.eu.com/g1944142.shtml
- Great Dane
- Platin Member
- Indlæg: 2288
- Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 274 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Det er da årtiets mest coole fund, den knægt må kunne fortælle nogle historier til børnebørnene engang om mange år
Er vragresterne noget værd? jeg tænker motor og andre sager de har hevet op, for jeg formoder det tilfalder gårdejeren og der er jo samlere af alt.
Er vragresterne noget værd? jeg tænker motor og andre sager de har hevet op, for jeg formoder det tilfalder gårdejeren og der er jo samlere af alt.
Mvh Great Dane
- Sort
- Platin Member
- Indlæg: 7589
- Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 463 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Området angives af tyskerne som mose, det er nok meget sandsynligt at man har hægtet hvad man nu kunne af krog i det der stak op og så trukket i håb o at få piloten med, hvis ikke lige der var bid og resten lå under vand og tørv, har der vel ikke været meget andet valg end enten at grave et vældigt hul, eller også lade sagen ligge indtilvidere.
I nyere tid er området blevet drænet og eller tilkørt med jord. i hvert fald har der være en rendegraver involveret i den tidlige udgravning og siden hen har myndighederne været nede omkring 10m dybde efter de nederste fund.
siger mit fjernsyn og lokalkendskab.
I nyere tid er området blevet drænet og eller tilkørt med jord. i hvert fald har der være en rendegraver involveret i den tidlige udgravning og siden hen har myndighederne været nede omkring 10m dybde efter de nederste fund.
siger mit fjernsyn og lokalkendskab.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Bronze Member
- Indlæg: 195
- Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 69 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
De vidste altså at der havde været et fly styrtet ned, og garanteret også en cirka placering om hvorDa jeg var barn, fortalte min farfar, at der var styrtet et fly ned heroppe under Anden Verdenskrig. Tyskerne havde været på området, og de havde ryddet op, så vi troede bare, at vi måske kunne være heldige at finde lidt vragdele, siger Klaus Kristiansen til TV 2.
Det er da lidt sjovt man begynder at grave med en rendegraver, hvis man bare ønsker at finde "lidt vragdele"Efter at have fundet nogle metalfragmenter med en metaldetektor gav far og søn sig til at grave i området med en rendegraver. Og det gav pote.
Det havde boret sig fem til seks meter ned i jorden. Vi har brugt det som ganske almindelig landbrugsjord i 40 år, uden at vide at der lå noget deroppe.
Nu er jeg selvfølgelig ikke ekspert i nedfaldende fly, men boret sig 5 meter ned i jorden, lyder af utrolig meget, specielt i forhold til hvordan de vragdele der faldt fra MH17 fladt i ukraine
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-03-0 ... elig-vildt
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE94 ... rdjylland/Arbejdet med at lede efter flyet begyndte i efterårsferien, og langsomt begyndte der at dukke flere og flere genstande frem. For nylig fandt man så knoglerester og flyets motor. Da var man begyndt at lede med mere kraftig maskinel blandt andet også med hjælp fra naboen.
Er det normalt at vinger og hale totalt smadre ved nedstyrtning, jeg syntes tit man har set "vinge-stumper" eller en hale stå tilbage ved fly vrag.Det er totalt smadret. Den største klump, der er tilbage er V12-motoren, men selve forenden er helt ødelagt.
- Raptor357
- Platin Member
- Indlæg: 7549
- Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 450 times
- Been thanked: 902 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Styrter en jager direkte i jorden er der intet underligt i at alt er total smadret og ligger flere meter under jorden. Har det været en mose er delene mere intakte foran og mere smadret bagved og den kommer længere den. Det er simpel fysik.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Mr-Anderson
- Bronze Member
- Indlæg: 108
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
- Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 14 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Det ærgede mig dog lidt, da de i 19-nyhederne viste en E4, og ikke en G6.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1213
- Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 121 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Efter hvad jeg har kunnet lytte og læse mig til, så er der tale om et tosædet træningsfly med en elev ombord, der var ude på en træningsflyvning. Han må jo så på en eller anden måde have mistet kontrollen og er styrtet på snuden ned. Da området på det tidspunkt var mose og vi er i november måned (1944), så er det sandsynligt, at mosen var vandfyldt og blød, hvorfor flyet borede sig længere ned end normalt ved crash-landinger, anslået 5 til 10 meter. Tyskerne havde intet besvær med at finde vraget og nedslagsstedet, men de opgav at bjærge flyet, og gravede det måske endda længere ned og dækkede stedet til. Det har derfor ikke været ukendt for folk i lokalområdet, hvad der var sket under krigen.
Stedet ligger jo ikke mange minutters flyvning væk fra den af tyskerne anlagte millitære flyveplads udenfor Nr. Sundby, nuværende Aalborg Lufthavn. Man kan da håbe, at der bliver taget kontakt til den forulykkede pilots efterladte familie, der nu så mange år efter kan begrave de sørgelige rester. Normalt så er en våd mose god at opbevare kropsdele i.
Stedet ligger jo ikke mange minutters flyvning væk fra den af tyskerne anlagte millitære flyveplads udenfor Nr. Sundby, nuværende Aalborg Lufthavn. Man kan da håbe, at der bliver taget kontakt til den forulykkede pilots efterladte familie, der nu så mange år efter kan begrave de sørgelige rester. Normalt så er en våd mose god at opbevare kropsdele i.
-
- Silver Member
- Indlæg: 205
- Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
- Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
- Geografisk sted: Midtjylland Aidt
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 20 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Hvis den var 2 sædet var det ikke en ME109 men en ME108 og det er en helt anden fugl.
Kikkede lige på videoen af stumperne, det er svært at se om den motor er en V8 eller resterne af en V12.
Eddit. de maskinkanoner fløj ME108 ikke med, det er 100% sikkert en ensædet ME109.
Kikkede lige på videoen af stumperne, det er svært at se om den motor er en V8 eller resterne af en V12.
Eddit. de maskinkanoner fløj ME108 ikke med, det er 100% sikkert en ensædet ME109.
- Sort
- Platin Member
- Indlæg: 7589
- Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 463 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Jagerfly fløj på det tidspunkt fra flyveplads øst, som lå i rørdal området, dvs et sted imellem aalborg portland og Bladt industries.
Der er stadig bunkere og en lang betonvej/landingsbane som peger nordøstligt nærmest direkte imod Bladts bygninger.
Indtil for få år siden lå der også en millitære værksteder i området, men bygningerne er vist revet ned nu.
Der er stadig bunkere og en lang betonvej/landingsbane som peger nordøstligt nærmest direkte imod Bladts bygninger.
Indtil for få år siden lå der også en millitære værksteder i området, men bygningerne er vist revet ned nu.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Platin Member
- Indlæg: 4981
- Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 1139 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Jeg tillader mig at gætte vildt her:
Ung uerfaren pilot på soloflyvning i en krævende jagermaskine. Han har nok fået hastigheden for langt ned eller pinden for langt tilbage, så vingen er stallet. Flyet går i spind, og der skal en erfaren pilot til at skubbe pinden frem og sparke sideroret helt ud. Instinktivt vil man hellere trække pinden tilbage for at få snuden op igen. Den unge pilot har ikke klaret at redde situationen, så flyet dykker ret ned i jorden. Det giver et dybt begravet fly i modsætning til de fly der bliver ramt af et missil eller en bombe højt oppe i luften og bliver spredt over et stort område.
Jeg kan godt forstå, at man ikke har prioriteret at grave piloten op under de omstændigheder der herskede på den tid. Tyskerne havde nok andet at tænke på, men det undrer mig at man ikke har lyst gravfred over stedet, det gjorde man flere steder hvor allierede fly lavede et lignende hul i jorden.
Og nu er det jeg tænker, at det måske var af propagandahensyn: tyskerne ville ikke indrømme at have mistet mand og fly. Jeg kommer til at tænke på en gammel knark der engang fortalte mig at han havde set et tysk transportfly crash lande i Midtjylland under krigen. Tyskerne kom og hentede vraget til Karup på en lastbil, men før de kørte fra nedstyrtningsstedet malede de Royal Air Force farver på haleroret. De mennesker som flyet passerede på vej til Karup skulle tro, at det var en nedskudt engelsk flyver. Det virkede selvfølgelig ikke, for alle raske drenge på den tid havde fuldstændig styr på flyenes kendetegn, men det er da tankevækkende at der blev gjort så meget for at skjule sandheden og præsentere alternative facts.
En anden, mere dyster forklaring kan være, at gravfreden på de allierede nedstyrtningssteder er lyst efter krigen af respekt for de faldne helte. En lignende ære ønskede danskerne ikke at vise de slagne tyskere. Det kunne være interessant at få belyst, nu hvor vi kan se mere nuanceret på datidens hændelser.
Se evt. denneher:
http://www.tarmguiden.dk/sevaerdigheder ... /index.htm
http://www.hvidesande.dk/flyvergraven-v ... -gdk603243
Ung uerfaren pilot på soloflyvning i en krævende jagermaskine. Han har nok fået hastigheden for langt ned eller pinden for langt tilbage, så vingen er stallet. Flyet går i spind, og der skal en erfaren pilot til at skubbe pinden frem og sparke sideroret helt ud. Instinktivt vil man hellere trække pinden tilbage for at få snuden op igen. Den unge pilot har ikke klaret at redde situationen, så flyet dykker ret ned i jorden. Det giver et dybt begravet fly i modsætning til de fly der bliver ramt af et missil eller en bombe højt oppe i luften og bliver spredt over et stort område.
Jeg kan godt forstå, at man ikke har prioriteret at grave piloten op under de omstændigheder der herskede på den tid. Tyskerne havde nok andet at tænke på, men det undrer mig at man ikke har lyst gravfred over stedet, det gjorde man flere steder hvor allierede fly lavede et lignende hul i jorden.
Og nu er det jeg tænker, at det måske var af propagandahensyn: tyskerne ville ikke indrømme at have mistet mand og fly. Jeg kommer til at tænke på en gammel knark der engang fortalte mig at han havde set et tysk transportfly crash lande i Midtjylland under krigen. Tyskerne kom og hentede vraget til Karup på en lastbil, men før de kørte fra nedstyrtningsstedet malede de Royal Air Force farver på haleroret. De mennesker som flyet passerede på vej til Karup skulle tro, at det var en nedskudt engelsk flyver. Det virkede selvfølgelig ikke, for alle raske drenge på den tid havde fuldstændig styr på flyenes kendetegn, men det er da tankevækkende at der blev gjort så meget for at skjule sandheden og præsentere alternative facts.
En anden, mere dyster forklaring kan være, at gravfreden på de allierede nedstyrtningssteder er lyst efter krigen af respekt for de faldne helte. En lignende ære ønskede danskerne ikke at vise de slagne tyskere. Det kunne være interessant at få belyst, nu hvor vi kan se mere nuanceret på datidens hændelser.
Se evt. denneher:
http://www.tarmguiden.dk/sevaerdigheder ... /index.htm
http://www.hvidesande.dk/flyvergraven-v ... -gdk603243
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1213
- Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 121 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
OK - flyet er så flere steder omtalt som et skole- eller træningsfly, men det kan da sagtens være et ensædet ME 109,LKJ skrev:Hvis den var 2 sædet var det ikke en ME109 men en ME108 og det er en helt anden fugl.
Kikkede lige på videoen af stumperne, det er svært at se om den motor er en V8 eller resterne af en V12.
Eddit. de maskinkanoner fløj ME108 ikke med, det er 100% sikkert en ensædet ME109.
som så har været anvendt til solotræning, det tyder de ladte maskinkanoner også på.
-
- Platin Member
- Indlæg: 1213
- Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 121 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Lassescout skrev:Jeg tillader mig at gætte vildt her:
Ung uerfaren pilot på soloflyvning i en krævende jagermaskine. Han har nok fået hastigheden for langt ned eller pinden for langt tilbage, så vingen er stallet. Flyet går i spind, og der skal en erfaren pilot til at skubbe pinden frem og sparke sideroret helt ud. Instinktivt vil man hellere trække pinden tilbage for at få snuden op igen. Den unge pilot har ikke klaret at redde situationen, så flyet dykker ret ned i jorden. Det giver et dybt begravet fly i modsætning til de fly der bliver ramt af et missil eller en bombe højt oppe i luften og bliver spredt over et stort område.
Jeg kan godt forstå, at man ikke har prioriteret at grave piloten op under de omstændigheder der herskede på den tid. Tyskerne havde nok andet at tænke på, men det undrer mig at man ikke har lyst gravfred over stedet, det gjorde man flere steder hvor allierede fly lavede et lignende hul i jorden.
Og nu er det jeg tænker, at det måske var af propagandahensyn: tyskerne ville ikke indrømme at have mistet mand og fly. Jeg kommer til at tænke på en gammel knark der engang fortalte mig at han havde set et tysk transportfly crash lande i Midtjylland under krigen. Tyskerne kom og hentede vraget til Karup på en lastbil, men før de kørte fra nedstyrtningsstedet malede de Royal Air Force farver på haleroret. De mennesker som flyet passerede på vej til Karup skulle tro, at det var en nedskudt engelsk flyver. Det virkede selvfølgelig ikke, for alle raske drenge på den tid havde fuldstændig styr på flyenes kendetegn, men det er da tankevækkende at der blev gjort så meget for at skjule sandheden og præsentere alternative facts.
En anden, mere dyster forklaring kan være, at gravfreden på de allierede nedstyrtningssteder er lyst efter krigen af respekt for de faldne helte. En lignende ære ønskede danskerne ikke at vise de slagne tyskere. Det kunne være interessant at få belyst, nu hvor vi kan se mere nuanceret på datidens hændelser.
Se evt. denneher:
http://www.tarmguiden.dk/sevaerdigheder ... /index.htm
http://www.hvidesande.dk/flyvergraven-v ... -gdk603243
Propaganda har altid været en del af krigens væsen, også selv om den i dag set med vore øjne virker primitiv og amatøragtig.
Tyskerne har ikke gjort meget for at kortlægge og opsøge de steder, hvor fly er faldet eller skudt ned under krigen, men jeg har da læst, at man vil tage kontakt til de tyske myndigheder og oplyse dem om fundet, hvilket er helt i orden. Herregud - det er jo over 70 år siden.
- Refraktorius
- Admin
- Indlæg: 21658
- Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 460 times
- Been thanked: 2362 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Det er vel et spørgsmål om ressourcer.ReneKJ skrev:Er det ikke pudsigt at tyskerne ikke selv har bjerget i det mindste piloten?
Danmark var et relativt fredelig sted, så man skulle da tro at de havde kunne lave eftersøgning fra luften og lignede.
Styrtet er heller ikke gået helt uopdaget hen, siden de lokale kendte til at der skulle ligge et vrag et sted på gården.
De kræfter det ville tage at grave dybe huller i en sump, havde man mere brug for andre steder.
Den fikse rendegraver er en ny opfindelse. Dengang havde den stået på håndskovl og trillebør.
"Lav et notat, så graver vi ham op når vi har vundet"
Jeg synes efterhånden jeg har hørt om en del flyvrag, som havde gravet sig imponerende langt ned.
..... hvis man skal nørde:
En DB 605 motor som sad i en ME 109 vejer 750 kilo. Tophastigheden angives som 640 km/t, så lad os sige 200 m/s i et dyk.
E=0.5*200*200*750= 15 megajoule
Nok til at rive et pænt hul i tørven!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Boerge
- Platin Member
- Indlæg: 1400
- Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 470 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Angående artiklens overskrift!! Det ville jo godt nok være mærkeligt, hvis piloten IKKE var død
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
-
- This member is
- Indlæg: 3133
- Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 674 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
De har identificeret piloten nu, Hans Wunderlich
https://nordjyske.dk/nyheder/nu-er-nazi ... d/112/1513
https://nordjyske.dk/nyheder/nu-er-nazi ... d/112/1513
-
- This member is
- Indlæg: 7708
- Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 590 times
- Been thanked: 1243 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Jeg mødte engang en gammel Tysk kamppilot, i en flyveklub, i Tyskland.
Han var selv startet sin pilotuddannelse, i 1941(da han fyldte 18), og havde 1000 flyvetimer, i mange flytyper, før han fik lov til at flyve operationelt.
Han fløj mest operationelt, på østfronten, i en FW 190'er.
Han endte også som krigsfange, i Østtyskland, men kunne komme ud, hvis han sagde ja, til at blive instruktør, i det østtyske luftvåben.
Han endte med at blive løssladt, og kom til vesttyskland, efter 7 år.
I 1944-45 var han flyveinstruktør, for unge piloter, som ham der blev fundet.
Træningen foregik som nævnt oftest, i en Messerschmitt Bf 108.
En BF 108 har en 240 eller 270 hestes motor og max startvægt på 1400 kg.
En BF 109G har en 1455 hk motor og max startvægt på 3400 kg.
I slut 1944 sagde han, der fløj de unge piloter Solo, i en 109'er, efter ca. 10-20 flyvetimer.
Og der blev fløjet, fra meget primitive baner.
Største problem, under første start var, at de ikke gav gas nok. Typisk gav de halvt gas, og troede de var på FULL Power.
Instruktørens hovedbeskæftigelse under de første soloer var at råbe "GAS GEBEN, GAS GEBEN" i radioen.
Efter hans oplysninger, så mistede langt de fleste unge piloter livet, under de første solo flyvninger, i en jager, specielt under landingerne, og ikke grundet nedskydning.
Han var selv startet sin pilotuddannelse, i 1941(da han fyldte 18), og havde 1000 flyvetimer, i mange flytyper, før han fik lov til at flyve operationelt.
Han fløj mest operationelt, på østfronten, i en FW 190'er.
Han endte også som krigsfange, i Østtyskland, men kunne komme ud, hvis han sagde ja, til at blive instruktør, i det østtyske luftvåben.
Han endte med at blive løssladt, og kom til vesttyskland, efter 7 år.
I 1944-45 var han flyveinstruktør, for unge piloter, som ham der blev fundet.
Træningen foregik som nævnt oftest, i en Messerschmitt Bf 108.
En BF 108 har en 240 eller 270 hestes motor og max startvægt på 1400 kg.
En BF 109G har en 1455 hk motor og max startvægt på 3400 kg.
I slut 1944 sagde han, der fløj de unge piloter Solo, i en 109'er, efter ca. 10-20 flyvetimer.
Og der blev fløjet, fra meget primitive baner.
Største problem, under første start var, at de ikke gav gas nok. Typisk gav de halvt gas, og troede de var på FULL Power.
Instruktørens hovedbeskæftigelse under de første soloer var at råbe "GAS GEBEN, GAS GEBEN" i radioen.
Efter hans oplysninger, så mistede langt de fleste unge piloter livet, under de første solo flyvninger, i en jager, specielt under landingerne, og ikke grundet nedskydning.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- This member is
- Indlæg: 7708
- Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 590 times
- Been thanked: 1243 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Jeg spurgte aldrig den tyske kamppilot, om hvor mange han havde skudt ned, jeg mente ikke det var passende, at spørge om. (Jeg var 17, dengang)
Men de fleste tyske jagerpiloter havde ingen problemer med at finde mål, kun med at overleve.... Og dem der overlevede, var som regel heldige, og dygtige.
En anden historie han fortalte, der havde han været på kamppatrulje, og var på vej hjem.
Efter patruljen, der deltes de op, og tog hver sin vej hjem, for at forhindre fjenden i at finde deres base.
Mens han fløj alene blev han overrasket, af tre russiske jagere, vistnok Yak 3.
Disse er fuldt ud så manøvredygtige, som en FW190'er
Han forsøgte at undgå dem, ved at flyve zigzag, i meget lav højde, men med 3 mod en, der var det en nærmest umulig opgave.
Så fik han den ide, at give motoren fuld choker + prime den, så den producerede masser af røg.
Samtidig tog han gassen af, og aktiverede flaps og bremseklapper, mens han rullede om på ryggen.
Russerne troede de havde ramt ham, og fløj over ham.
Han rettede op, gav bundgas, og skød efter dem.
De spredtes for alle vinde, og han brugte pausen til at stikke af, og liste hjem til sin landingsbane, efter at have forsikret sig om, at han ikke blev forfulgt.
Men de fleste tyske jagerpiloter havde ingen problemer med at finde mål, kun med at overleve.... Og dem der overlevede, var som regel heldige, og dygtige.
En anden historie han fortalte, der havde han været på kamppatrulje, og var på vej hjem.
Efter patruljen, der deltes de op, og tog hver sin vej hjem, for at forhindre fjenden i at finde deres base.
Mens han fløj alene blev han overrasket, af tre russiske jagere, vistnok Yak 3.
Disse er fuldt ud så manøvredygtige, som en FW190'er
Han forsøgte at undgå dem, ved at flyve zigzag, i meget lav højde, men med 3 mod en, der var det en nærmest umulig opgave.
Så fik han den ide, at give motoren fuld choker + prime den, så den producerede masser af røg.
Samtidig tog han gassen af, og aktiverede flaps og bremseklapper, mens han rullede om på ryggen.
Russerne troede de havde ramt ham, og fløj over ham.
Han rettede op, gav bundgas, og skød efter dem.
De spredtes for alle vinde, og han brugte pausen til at stikke af, og liste hjem til sin landingsbane, efter at have forsikret sig om, at han ikke blev forfulgt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- FrederikF
- Platin Member
- Indlæg: 2384
- Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 616 times
Re: Vrag af tysk fly fra Anden Verdenskrig med død pilot fundet på dansk gård
Fed historie. Det er altså noget helt særligt, når man som stor knægt kunne sidde og høre historier om svundne tider/krige/opdagelsesrejser - mangen eventyrer er født sådan.
Voksede selv om med en gammel knark, der startede sin karierre på New Foundland skonnerter (han mønstrede svjh i 2014) - wow nogle oplevelser. (Stødte også på en del gamle tyske herrer i mit barndomshjem, efter en god middag og lidt til ganen, så var det ikke altid lige strømlinet og politisk korrekte sange og historier der blev udvekslet. )
En af min fars bekendte var i familie med både Anders Lassen OG CP Kryssing (højest dekorerede dAnskere i ww2 i henholdsvis tysk og engelsk tjeneste), selv medlem af frihedsrådet, - en knægts ører var ved at falde af
Sorry for offtopic.
Voksede selv om med en gammel knark, der startede sin karierre på New Foundland skonnerter (han mønstrede svjh i 2014) - wow nogle oplevelser. (Stødte også på en del gamle tyske herrer i mit barndomshjem, efter en god middag og lidt til ganen, så var det ikke altid lige strømlinet og politisk korrekte sange og historier der blev udvekslet. )
En af min fars bekendte var i familie med både Anders Lassen OG CP Kryssing (højest dekorerede dAnskere i ww2 i henholdsvis tysk og engelsk tjeneste), selv medlem af frihedsrådet, - en knægts ører var ved at falde af
Sorry for offtopic.