Jeg har fået mig en M/51 kikkert:

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Jeg har fået mig en M/51 kikkert:

Indlæg af Overtroldmand » 20. feb 2016, 22:02

M51_kikkert-003.jpg
M51_kikkert-003.jpg (87.36 KiB) Vist 9962 gange
Hejsa

Fik fat i denne danske M/51 kikkert ved en lokal auktion i vores jagt forening. En ældre pensioneret officer havde den med, og jeg fik den for hele kr 50,- :smile:
Kikkerten er en Hensoldt (Zeiss) Diagon 6x30, og i forholdsvis pæn stand, jeg kan se at de fås brugt på http://www.417.dk/shop/kikkerter-6c1.html

Der findes både en M/51 og M/52 kikkert. Hvad er historien om disse kikkerter i forsvaret?, jeg kan ikke finde meget info om dem på nettet.
Senest rettet af Refraktorius 1. jun 2018, 19:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

Mikedenmark
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14. apr 2012, 19:19
Interesser: Militære kikkerter
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Re: M/51 kikkert

Indlæg af Mikedenmark » 4. mar 2016, 08:19

Der er ikke ret meget ude om disse kikkerter.

Jeg har fået at vide engang at den eneste forskel på M51 og M52 er designet af øjekopperne. M51 har "gammeldags" halvrunde kopper, ligesom på din, medens M52 har cylindriske øjekopper.
Jeg antager, at M51 er den sjældneste af de to. Dem jeg har set, har i hvert fald næsten alle sammen været M52.

For nogle år siden dukkede der en del M52 op rundt omkring. I uåbnede vacuum poser fra beredskabslagre. Jeg har aldrig fundet ud af nøjagtigt hvordan de blev frigjort, men der var mange. En historie jeg hørte var, at beredskabslagre rundt omkring på kasernerne blev lukket, og i stedet for at sende indholdet tilbage til parkområderne, skulle det bortskaffes lokalt. Hvilket betyder en affaldscontainer.
Sådan en container har formentlig kunnet indeholde uanede mængder af materiel. Hver morgen man møder ind for at fylde mere i den, er der i nattens løb på mirakuløs vis sket en decimering af rumfanget af det, der blev smidt i dagen før.

Kikkerterne er anskaffet i forbindelse med genopbygningen af den danske hær efter krigen. I 1945 startede man ud med, hvad man nu havde, tyske og svenske mausergeværer, og div. engelsk materiel købt fra den engelske hær i Tyskland. Herunder 6x30 kikkerter.

I 1949 starter en ny periode med Marshalhjælpen, hvor sigtet bliver at kunne stå på egne ben, og mod Sovjetunionen.
Det betyder en nyordning i det danske forsvar. Vi får de amerikanske hjelme, M49, Garandgeværet M50, Kikkert 7x50 M50 og de to små kikkerter, M51 og M52.
( længere historie, men det er i den sammenhæng disse kikkerter indkøbes)

Forbundrepublikken Tyskland var oprettet i 1949, og var siden krigen stort set holdt oppe af amerikanske hjælpeprogrammer. Et mål var, at landet skulle kunne klare sig selv, og højkvalitetsoptik var et af de produkter, de kunne levere.
Mit gæt er, at det danske forsvar har fået et vink med en vognstang om, at det ville være hensigtsmæssigt at købe tyske kikkerter for den hjælp man fik fra USA.

Og hvem vil ikke hellere sådan en god let tysk kikkert, end en engelsk messingklods med vinduesglasoptik ?

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: M/51 kikkert

Indlæg af Parfait » 1. jun 2018, 15:30

Overtroldmand skrev:
20. feb 2016, 22:02
M51_kikkert-003.jpg

Hejsa

Fik fat i denne danske M/51 kikkert ved en lokal auktion i vores jagt forening. En ældre pensioneret officer havde den med, og jeg fik den for hele kr 50,- :smile:
Kikkerten er en Hensoldt (Zeiss) Diagon 6x30, og i forholdsvis pæn stand, jeg kan se at de fås brugt på http://www.417.dk/shop/kikkerter-6c1.html

Der findes både en M/51 og M/52 kikkert. Hvad er historien om disse kikkerter i forsvaret?, jeg kan ikke finde meget info om dem på nettet.

Hvem har egentligt haft disse udleveret?

Jeg har selv været BM/GF, og tænker at man som BM i felten da godt kunne have haft nytte af en sådan en lejlighedsvist, men det har vist aldrig været standardudrustning?

Mvh Jakob

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: M/51 kikkert

Indlæg af HappyNanoq » 1. jun 2018, 16:27

Har en gammel én af slagsen også, omend umærket i sort (civil udgave velsagtens).

Dejlig kikkert og klar og funktionel. Mener far fik den tilbage i starten af 80'erne, og den har været brugt på bane og jagt lige siden.
Har dog opgraderet til Leica GeoVid med laserafstand for nogle år siden, men har stadig den gamle.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jeg har fået mig en M/51 kikkert:

Indlæg af Refraktorius » 1. jun 2018, 19:41

Jeg synes at huske, at jeg havde den udleveret som MOTINF GF i 1990. (Det var det eneste optik i sådan en infanterigruppe).
Jeg havde den også som delingsfører.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Jeg har fået mig en M/51 kikkert:

Indlæg af Deepo » 1. jun 2018, 20:16

Er der fast fokus?
Der ser ikke ud til at være noget at justere fokus med.

Der var en anden militærkikkert her på forum for leden, som havde en vippe-dims til at justere fokus med.
Den så ud til, at være hurtigere at justere fokus på, end den almindelige drejeknap på kikkerter.

/Mogens

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: M/51 kikkert

Indlæg af Sol » 4. jun 2018, 21:33

Parfait skrev:
1. jun 2018, 15:30
Overtroldmand skrev:
20. feb 2016, 22:02
M51_kikkert-003.jpg

Hejsa

Fik fat i denne danske M/51 kikkert ved en lokal auktion i vores jagt forening. En ældre pensioneret officer havde den med, og jeg fik den for hele kr 50,- :smile:
Kikkerten er en Hensoldt (Zeiss) Diagon 6x30, og i forholdsvis pæn stand, jeg kan se at de fås brugt på http://www.417.dk/shop/kikkerter-6c1.html

Der findes både en M/51 og M/52 kikkert. Hvad er historien om disse kikkerter i forsvaret?, jeg kan ikke finde meget info om dem på nettet.

Hvem har egentligt haft disse udleveret?

Jeg har selv været BM/GF, og tænker at man som BM i felten da godt kunne have haft nytte af en sådan en lejlighedsvist, men det har vist aldrig været standardudrustning?

Mvh Jakob
Jeg syntes at det ligner dem vi havde i O-troppen. (ikke dem vi observerede nedslag med, men de alm.) Det er dog meget lang tid siden så jeg har det ikke helt klart i hukommelsen

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: M/51 kikkert

Indlæg af Parfait » 4. jun 2018, 22:01

Sol skrev:
4. jun 2018, 21:33
Jeg syntes at det ligner dem vi havde i O-troppen. (ikke dem vi observerede nedslag med, men de alm.) Det er dog meget lang tid siden så jeg har det ikke helt klart i hukommelsen
Nå ja, AO'ere har naturligvis haft noget at observere igennem, ud over geværets sigtemidler :giggle:

Mvh Jakob

Besvar