Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Langenge » 28. aug 2015, 20:18

Egentlig et indlæg, som jeg har skrevet på VHS, men da det, desværre, ikke er så besøgt, prøver jeg også lige at hive indlægget/spørgsmålet ind her på NVF:

Nu har jeg, med stor fornøjelse, set de fine billeder af soldaterpiber på forsiden af de seneste numre af Våbenhistorisk Tidsskrift. Og også, med stor fornøjelse, læst artiklen i det seneste nummer.
Jeg har selv en fin en af slagsen. Et arvestykke fra en af mine oldefædre. Artilleriet 1882.
Men jeg har aldrig vasket den, eller på anden måde rengjort den. Det tror jeg faktisk ikke den er blevet, siden min oldefar døde. Han var også den sidste, der røg på den.
Skal man rengøre den? I så fald hvordan?
Skal man rense alle de gamle tobaksslagger ud af pibehovedet? Eller er det synd?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Marinerevolver » 28. aug 2015, 21:31

Når du mener Kongehuset skal nedlægges, skulle du jo nok fjerne alle de Kongelige spor i en sandblæsekabine!!!!!!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Langenge » 28. aug 2015, 21:46

Marinerevolver skrev:Når du mener Kongehuset skal nedlægges, skulle du jo nok fjerne alle de Kongelige spor i en sandblæsekabine!!!!!!
Tak for det gode råd. Tror du ikke, at du skal i seng nu?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af HVK » 28. aug 2015, 22:16

Marinerevolver skrev:Når du mener Kongehuset skal nedlægges, skulle du jo nok fjerne alle de Kongelige spor i en sandblæsekabine!!!!!!
Ja det var da noget af det dummeste jeg har læst længe ?!!! Selvfølgelig skal kongehuset nedlægges - det er da de dyreste personer på overførsels indkomst vi har ! Og jo, jeg har trykket Margrethe i hånden, og synes egentlig hun var temmelig grim....

Tilbage til piben... Jeg kender ikke sådan en - hvad er materialet - merskum ? Kridt ? Porcelæn ?

Jeg kender ikke meget til disse piber, men personligt synes jeg ikke pibe sovs er lækkert. Så jeg tror jeg ville få alle de gamle slagger ud - uden at ødelægge patinaen på piben. men der er forskel på patina og skidt.... Mon ikke Refraktorius kan anbefale noget ?
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2015, 23:16

Jeg ville lade den være som den er, med mindre den er decideret grim udenpå og/eller lugter.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Refraktorius » 28. aug 2015, 23:51

Enig med Elbæk.

Det er ikke bare klamheder der sidder på den, det er ANTIKKE klamheder!

Jeg ville være tilbageholdende med afrensning.

(Men jeg bliver på ingen måde overrasket, hvis vi har en pibe-nørd iblandt os, der netop har beskæftiget sig med dette emne og kan sige noget fornuftigt)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Langenge » 29. aug 2015, 08:54

HVK skrev:
Tilbage til piben... Jeg kender ikke sådan en - hvad er materialet - merskum ? Kridt ? Porcelæn ?
Langpibe i porcelæn, med motiv forestillende en artillerist.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Langenge » 29. aug 2015, 08:55

Refraktorius skrev:
(Men jeg bliver på ingen måde overrasket, hvis vi har en pibe-nørd iblandt os, der netop har beskæftiget sig med dette emne og kan sige noget fornuftigt)
Det var lidt det, jeg håbede på.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Bessie4ever » 29. aug 2015, 10:08

Kom så med det FOTO Langenge :biggrin:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Langenge » 29. aug 2015, 15:56

Bessie4ever skrev:Kom så med det FOTO Langenge :biggrin:
Jeg bliver aldrig god til det der med billeder :oops:

EDIT:
Når jeg ser billederne her i indlægget, så kan det se ud som om, der er både mug og svamp på.
Det er der altså ikke. Det hele er knastørt og uden lugt m.v.
Vedhæftede filer
IMG_20150829_153611-800.jpg
IMG_20150829_153611-800.jpg (34.09 KiB) Vist 8669 gange
IMG_20150829_153623-800.jpg
IMG_20150829_153623-800.jpg (37.23 KiB) Vist 8669 gange
IMG_20150829_155829-800.jpg
IMG_20150829_155829-800.jpg (17.16 KiB) Vist 8662 gange
IMG_20150829_155945-800.jpg
IMG_20150829_155945-800.jpg (14.83 KiB) Vist 8662 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Langenge » 29. aug 2015, 21:26

Marinerevolver skrev:Når du mener Kongehuset skal nedlægges, skulle du jo nok fjerne alle de Kongelige spor i en sandblæsekabine!!!!!!
Nu var det jo ikke det, som mit indlæg drejede sig om, så derfor kunne du måske lade være med at bringe det ind som det eneste.
Men da jeg har den signatur, som jeg har, så må jeg jo også stå inde for den.

HVK skrev jo lidt, som vel nok beskrev det meste i hovedtræk.

Men jeg vil lige understrege, at ens forhold til det danske militær, på godt og ondt, vel ikke er afhængigt af ens forhold til kongehuset?
Der findes jo da mange stater uden kongehus, hvor mange borgere er stolte af at have medvirket til landets forsvar som soldater.
Ja, jeg har selv været soldat. Ja også mere (meget mere) end værnepligtig.

Men jeg forbeholder mig stadig min ret til ikke at være tilhænger af et kongehus.

Og hvad angår min interesse for de rent (våben)historiske ting, så er den ret stor. Men det kan den godt være, uden man af den grund er royalist :smile: Selvom vi, i Danmark, har en historie, der binder stat, krige og historie sammen med kongehus.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Elbæk » 30. aug 2015, 20:56

Jeg ser ingen grund til at gøre andet end at tørre porcelænshovedet over udenpå med en mild omgang sulfovand.

Slaggen i et pibehoved fjernes mekanisk. Man kan købe nogle særlige værktøjer til det, men personligt brugte jeg en alm. billig udkradser (samt omtanke og forsigtighed) dengang jeg røg. Vær dog opmærksom på at en langpibe ryges "våd", så der er en del sovs i slaggen, hvilket vil give en sur lugt når man begynder at kratte i det.

Med mindre du har tænkt dig at ryge på den, vil jeg anbefale at du undlader at forsøge at rense den. Hvis du vil ryge på den, vil jeg anbefale at du fjerner al slagge og hælder piben (inkl. mundstykke og mellemstykke) igennem med cognac, whisky eller rom (efter smag) et par gange og lader den dampe af i et par døgn inden du stopper og tænder piben første gang.

Vær opmærksom på at langpiber er beregnet til at ryge melange, en "langhåret", langsomtbrændende, våd tobak. Det kan skaffes, men det er dyrt - og skal specialbestilles hos en tobakshandler.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Raptor357 » 30. aug 2015, 21:02

Det er kun piber af træ man SKAL fjerne slagger og nams fra. gør man ikke det, flækker pibehovedet måske når træet tørrer ind.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Henning » 1. sep 2015, 08:26

Skal du rense hovedet - gælder for alle typer piber - fyld hovedet op med groft salt og tilsæt en skvat alkohol....Vodka/Brandy/Whisky, alt efter smag..Lad det stå natten over...(og ikke i stuen, da det godt kan komme til at lugte, af "sovs")... Kras blandingen ud - gentag evt. efter et par dage, hvis der stadig er meget "slagger" tilbage i hovedet..

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Soldaterpibe/erindringspibe, rensning/rengøring?

Indlæg af Langenge » 2. sep 2015, 18:02

Rensning af alt andet end porcelænspiber, har jeg helt styr på :smile:
Jeg har været piberyger i over 30 år :smile:
Men her var det specifikt de gamle langpiber med porcelænshoved.
Jeg må konstatere, efter svar i dette forum, samt eet enkelt svar i VHS, at jeg IKKE skal rense den indvendig.
Jeg vil prøve at gøre den lidt pæn udvendig, måske med lidt mildt, lunket, sæbevand i en hårdt opvredet klud, og så lade alt det indvendige være som det er.
Takker for input :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar