Oplader og nødstart til bil

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 30. jan 2015, 09:23

Under tråden om de nye ATF-køretøjer gik jeg lidt uden for tråden og spurgte om et lade-apparat til bilen, inspireret af alt det elektroniske udstyr i fotovognene. Jeg fik så et tip om en Honda-generator, men det er lige voldsomt nok, den er jo OK til både nødstrømsanlæg og måske i jagthytten. Jeg har bare brug for lidt ekstra strøm i bilen til div. småting og evt. en nødstart fra en kompakt slags apparat, der kan lades op en gang imellem, og helst ikke alt for dyr. Nogen der har nogle gode forslag, gerne med ca. pris.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Tony Rosgaard » 30. jan 2015, 09:40

Jeg kører altid rundt med en lille Honda om vinteren. Det er rigtig at den fylder og koster lidt mere, men jeg har aldrig oplevet nogen af de der små "Chok-Startere" der egentlig virker når det virkelig gælder.
Hondaén har i øvrigt et hav af andre anvendelses muligheder end blot at starte en død bil
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af The Yeti » 30. jan 2015, 09:51

Hmmm er det ikke nemmere at købe en rigtig bil - som i en bil med to batterier :-)





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 30. jan 2015, 10:06

The Yeti skrev:Hmmm er det ikke nemmere at købe en rigtig bil - som i en bil med to batterier :-) The Yeti Sent from my iPhone using Tapatalk
Det har jeg så i den gamle koblet til varmeblæseren bagi, og det virker fint, også som nødstart, men egentlig har jeg mest brug for nogle strømudtag til radio, telefoner osv., når jeg overnatter i den, og den skal helst heller ikke fylde for meget.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af The Yeti » 30. jan 2015, 11:30

Mit bud vil være at du så skal kigge hos nogen der ikke lever af at lave reklamegejl. Enten find en billig kinadims som kan skiftes når den går død eller find noget i ordentlig kvalitet. Jeg har selv et par små power banks som jeg bruger til telefonen og de virker fint. Det er fint hvis der er en lygte i når jeg skal bruge dem i varkkojan.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 30. jan 2015, 11:54

The Yeti skrev:Mit bud vil være at du så skal kigge hos nogen der ikke lever af at lave reklamegejl. Enten find en billig kinadims som kan skiftes når den går død eller find noget i ordentlig kvalitet. Jeg har selv et par små power banks som jeg bruger til telefonen og de virker fint. Det er fint hvis der er en lygte i når jeg skal bruge dem i varkkojan. The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kunne du lokkes til at oplyse produktnavn og ca. pris på sådan en med lys i ?

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af The Yeti » 30. jan 2015, 15:22

Den seneste jeg har er Føtex - fik den i julegave (jeg skal kigge efter hvad den hedder når jeg kommer hjem). Ellers har jeg købt et par stykker på www.dx.com af ret svingende kvalitet.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af HappyNanoq » 30. jan 2015, 15:49

The Yeti skrev:Hmmm er det ikke nemmere at købe en rigtig bil - som i en bil med to batterier :-)
Havde selv startproblemer tidligere på ugen - og blev da også mobbet på kontoret, da jeg kom og spurgte om nogen havde startkabler. :moon:

En af dem kører en Land Cruiser med 2 batterier... men hans mobberi forsvandt som dug for solen, da han heller ikke kunne starte. :giggle:


Havde også en start-booster engang, som jeg fik foræret - den var da også fin, men fik kun brug for den én gang og ikke engang på min egen bil.



Spekulerer lidt på :
Black & Decker (uden kompressor)
http://www.conrad.com/ce/en/product/855 ... 0?ref=list

Har også hørt godt om disse her.
http://www.conrad.com/ce/en/product/841 ... t?ref=list

Nu har jeg godt nok listet fra Conrad.Com, men i danmark er det jo http://www.conrad-elektronik.dk som sikkert har dem.
Ja og andre også - jeg bruger bare .Com, fordi de sender til Grønland.

Det er ganske vist nogle 12V batterier der sidder i dem, med ganske lille kapacitet (Ah), men det er ganske uhyggeligt hvad de leverer af startstrøm.


Har tidligere kørt med et lille solcelle-panel bag passager-solblænden, som ladede med bare 1.6 Watt.
Men det svarer til "Dryp-ladning" (trickle-charging) og holdt batteriet tiptop vinteren igennem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af The Yeti » 30. jan 2015, 16:00

Om vinteren lader jeg mine batterier helt op en gang om måneden. Jeg bruger en C-tek lader med vinter program. Efter jeg er begyndt på det har jeg altid haft masser af strøm, også når hundens gulvvarme har været tændt med jeg har siddet på post...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 30. jan 2015, 16:17

Tak for tips og links, så har jeg lidt at gå efter.
Der kommer en helt nyt kvalitets-akkumulator i min diesel-Ducato på mandag til erstatning for det (ellers udmærkede) Excide,
der sidder der nu. Jeg vil gerne undgå, at hvis jeg har holdt et eller andet øde sted og er faldet i søvn fra TV, radio eller bærbar,
så kan jeg ikke starte næste morgen, og derfor tænker jeg i supplerende løsninger. Jeg gider ikke noget, der lugter af olie eller bensin, fordi jeg skal også kunne sove der, og der skal også være plads til indendørs lift og en ATV el. lign.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 30. jan 2015, 16:53

Puh - ha, det blev jeg vist mere forvirret end klog af, der er jo bare så mange slags dims'er og dingenoter, at jeg ikke kan overskue det. Bare fordi man gerne vil holde gang i køletasken uden at miste startstrømmen. Jeg tror, at jeg bliver nødt til at kigge ind hos T-Hansen eller Padborg Elektronik og snakke med nogle fagfolk, der ikke bare prøver at tage røven på mig.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Tony Rosgaard » 30. jan 2015, 16:59

Du kunne også bare placere en batteri-skiller mellem dine batterier på den måde kan du principielt godt tappe dit sekundære batteri uden at miste startstrømmen (Forudsat at du lægger dit forbrug der) og så ville det være ideelt at det sekundære er et forbrugsbatteri, da de langt bedre tåler dybdeafladninger.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 30. jan 2015, 17:40

Tony Rosgaard skrev:Du kunne også bare placere en batteri-skiller mellem dine batterier på den måde kan du principielt godt tappe dit sekundære batteri uden at miste startstrømmen (Forudsat at du lægger dit forbrug der) og så ville det være ideelt at det sekundære er et forbrugsbatteri, da de langt bedre tåler dybdeafladninger.
OK - nyt for mig, en batteri-skiller, og et forbrugsbatteri er formodentlig det samme som et aflade-batteri?
Og de koster vist også lidt mere end et normalt startbatteri. Det er så også fordi, at man har så mange elektriske ting.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Tony Rosgaard » 30. jan 2015, 18:56

Hvis det slet ingenting må koste, så anbefaler jeg en håndgenerator og en fan*ens god deodorant :giggle:
Vedhæftede filer
screenshot.835.jpeg
screenshot.835.jpeg (33.71 KiB) Vist 8785 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af The Yeti » 30. jan 2015, 20:38

Den lille fyr jeg har til telefonen hedder Viva Energi. Den rækker til en telefon, men ikke til en bærbar.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 31. jan 2015, 11:05

Tony Rosgaard skrev:Hvis det slet ingenting må koste, så anbefaler jeg en håndgenerator og en fan*ens god deodorant :giggle:
He - he, det er da vist en ulandsmodel, så hellere noget solfanger-noget.
Jamen jeg vil da godt betale, men helst bare ikke for meget.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Gråskæg » 31. jan 2015, 11:11

The Yeti skrev:Den lille fyr jeg har til telefonen hedder Viva Energi. Den rækker til en telefon, men ikke til en bærbar. The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja - her har vi så et andet problem, som jeg ikke forventer at andre kan løse eller hjælpe mig med, sådanne smådimser har en tendens til at blive borte for mig, og det bliver bare værre.
Hvis man nu bare havde været professor eller sådan noget, så var man kun lidt distræt, nu er man bare et glemsomt gammelt fjols.

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Oplader og nødstart til bil

Indlæg af Lange » 20. mar 2015, 13:17

Batteri isolator til 2 batterier og en generator er det der skal bruges. De kan købes ved de fleste marinecentre, ja det kræver selvfølgelig 2 batterier i bilen

Besvar