Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Great Dane » 8. jan 2015, 20:20

I forbindelse med en refresher af mit førstehjælpskursus i vind-industrien, bliver vi pludseligt præsenteret for årepresser, i hvert fald indtil sidste år har det været fy fy på ethvert førstehjælpskursus, dog var instruktørene sidste gang ikke afvisende for brug af en improviseret presse. I dag får vi så smidt sådan en i hånden og instrueret i brugen, noget nyt gammelt er åbenbart blevet acceptabelt igen. Da jeg så får en snak med instruktøren om brugen, så nævner han at amerikanerne er begyndt at indbygge op til 8 stk i uniformen, så soldaten selv kan lukke af i tilfælde af at han er alene, eller at han ikke umiddelbart kan få hjælp af andre. Det er sa**** smart. Nu kommer så mit spørgsmål til de danske styrkers udrustning, fås de i dag med indbygget årepresse/tourniquet?

Det appellerer kraftigt til en gammel spejderdreng som mig, vær beredt, og det må man jo sige at de er.

http://www.theregister.co.uk/2008/10/29 ... _trousers/
Senest rettet af Refraktorius 9. jan 2015, 13:18, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Overskrift præciseret
Mvh Great Dane

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af MadsenRex » 8. jan 2015, 20:40

Great Dane skrev:I forbindelse med en refresher af mit førstehjælpskursus i vind-industrien, bliver vi pludseligt præsenteret for årepresser, i hvert fald indtil sidste år har det været fy fy på ethvert førstehjælpskursus, dog var instruktørene sidste gang ikke afvisende for brug af en improviseret presse. I dag får vi så smidt sådan en i hånden og instrueret i brugen, noget nyt gammelt er åbenbart blevet acceptabelt igen. Da jeg så får en snak med instruktøren om brugen, så nævner han at amerikanerne er begyndt at indbygge op til 8 stk i uniformen, så soldaten selv kan lukke af i tilfælde af at han er alene, eller at han ikke umiddelbart kan få hjælp af andre. Det er sa**** smart. Nu kommer så mit spørgsmål til de danske styrkers udrustning, fås de i dag med indbygget årepresse/tourniquet?

http://www.theregister.co.uk/2008/10/29 ... _trousers/
Nix....
Ret kort ikk[emoji23]

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af Superliga » 8. jan 2015, 21:04

Men man bærer dem ofte så de er let tilgængelige, jeg har fx en ved hver skulder på min fragvest, så jeg let kan komme til dem med begge hænder. Vi lærer da også taktisk førstehjælp, hvor vi skal tage tourniquet på arme eller ben, både med en og to hænder.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af Great Dane » 8. jan 2015, 21:27

Jo selvfølgeligt kan man hurtigt få en på, men jeg forestiller mig at hvis man har dem indbygget og står i en situation, hvor benet lige er sprængt af, så er det meget værdifulde sekunder du henter, blot ved at stramme til i sekunderne inden du dejser om af blodtab. Dine kammerater kan måske heller ikke nå hen til dig grundet fjendtlig beskydning.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af LapuaMagnum » 8. jan 2015, 21:32

Det var vel kun civilt at man ikke måtte lave en årepresse. I forsvaret har det da altid været sådan at man skulle kunne lægge en årepresse ud fra min viden.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af Great Dane » 8. jan 2015, 21:37

LapuaMagnum skrev:Det var vel kun civilt at man ikke måtte lave en årepresse. I forsvaret har det da altid været sådan at man skulle kunne lægge en årepresse ud fra min viden.

mvh
Jo, og det er så ændret nu :smile:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af LapuaMagnum » 8. jan 2015, 21:39

Super :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af MadsenRex » 8. jan 2015, 21:49

Superliga skrev:Men man bærer dem ofte så de er let tilgængelige, jeg har fx en ved hver skulder på min fragvest, så jeg let kan komme til dem med begge hænder. Vi lærer da også taktisk førstehjælp, hvor vi skal tage tourniquet på arme eller ben, både med en og to hænder.
Det er også er nemt sted at komme til den.
Men hvis man træder på en IED eller noget andet bang, så kan jeg love dig for at du får svært ved at finde den. Mange havde dem bare i en kraftig elastik et nemt sted, men sammen med testikler har det en tendens til at flyve af når det siger bang, og så er det lige fedt. Begge dele faktisk...

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af Lasse68 » 8. jan 2015, 22:06

Det har aldrig været forbudt at lægge en årepresse/tourniquet, heller ikke civilt. Men det har ikke været en del af førstehjælpsuddannelsen før her for få år siden.

Når noget ikke direkte er beskrevet som forbudt er det jo som bekendt lovligt og her bliver vi faktisk støttet af straffelovens §14
§ 14. En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.
En afvigelse fra førstehjælpsbogens anvisninger må siges at være en ekstremt lille overtrædelse i forhold til at redde en anden persons liv.

Da jeg var knajt, måtte man ikke give hjerte/lungeredning hvis ikke man havde gennemført et særligt kursus. Gad vide hvor mange der er døde fordi folk har stået handlingslammede mens de genkaldte sig deres førstehjælpsinstruktørs messen om at de kom i helvede hvis de knækkede patientens brystben.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af Lycon » 8. jan 2015, 22:48

Great Dane skrev:
LapuaMagnum skrev:Det var vel kun civilt at man ikke måtte lave en årepresse. I forsvaret har det da altid været sådan at man skulle kunne lægge en årepresse ud fra min viden.

mvh
Jo, og det er så ændret nu :smile:
Jeg kører da også altid rundt med en i Førstehjælpskassen i bilen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af DB89 » 8. jan 2015, 22:56

Mener det blev beskrevet tilbage i sommeren 2009, da jeg var på færdselsorienteret førstehjælp. Der var instruktøren så også Falckredder, og havde erfaring fra forsvaret som udsendt samaritter eller lignende.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Indbyggede årepresser/tourniquet i unifomer

Indlæg af Superliga » 9. jan 2015, 10:12

MadsenRex skrev:
Superliga skrev:Men man bærer dem ofte så de er let tilgængelige, jeg har fx en ved hver skulder på min fragvest, så jeg let kan komme til dem med begge hænder. Vi lærer da også taktisk førstehjælp, hvor vi skal tage tourniquet på arme eller ben, både med en og to hænder.
Det er også er nemt sted at komme til den.
Men hvis man træder på en IED eller noget andet bang, så kan jeg love dig for at du får svært ved at finde den. Mange havde dem bare i en kraftig elastik et nemt sted, men sammen med testikler har det en tendens til at flyve af når det siger bang, og så er det lige fedt. Begge dele faktisk...
Mine sidder også i en lille velcrolomme. Nu har jeg heldigvis ikke prøvet at blive skudt efter, men kan godt forestille mig at du ikke kan foretage ret meget rationelt i sekunderne efter du er snublet over en IED :blowingup:

Nu sidder jeg gemt bag 62 tons panserstål. :rock:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Kenned » 9. jan 2015, 13:22

Da jeg var i søværnet i slut '80erne fik vi at vide at en årepresse kun måtte benyttets i krigstid.

Man kan naturligvis blive straffri for enhver handling man måtte begå under de rette omstændigheder - herunder at lægge en årepresse - men tilladt var det i hvert fald ikke.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Refraktorius » 9. jan 2015, 13:30

Som rekrut i 1990 lærte jeg.... og underviste i årene derefter også i, at knebelpresset var det man gjorde, når alt andet fejlede i forsøget på at stoppe blødningen.
Overbevisningen på det tidspunkt var, at det lem man lukkede for blodtilførslen til, formodentligt ville gå tabt. Men skulle det til for at redde offerets liv, så var det det, der skulle til.
Når resten af lemmet er sprængt af, er det jo en ret teoretisk betragtning.





Men der er også sket en del i de 25 år!
Vi er blevet meget bedre til at behandle skader, har bedre blodstillende midler, og bedre midler til at opløse blodpropper.
Tiden fra tilskadekomst til behandling er påbegyndt, er også reduceret drastisk i forhold til hvad man forventede under den kolde krig. Og overlevelsesprocenten er enormt høj sammenlignet med tidligere konflikter.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Lasse68 » 9. jan 2015, 13:44

Kenneth Jensen skrev:Da jeg var i søværnet i slut '80erne fik vi at vide at en årepresse kun måtte benyttets i krigstid.

Man kan naturligvis blive straffri for enhver handling man måtte begå under de rette omstændigheder - herunder at lægge en årepresse - men tilladt var det i hvert fald ikke.

Hilsen Kenneth
Der er bare ALDRIG nogen der har kunnet dokumentere dette forbud med en henvisning til hvilke paragrafer og i hvilken lov. Hvis ikke ting er forbudte og forbudet kan findes på retsinformation, så er de som bekendt tilladte.

Derfor er spørgsmålet om årepresser gammel strøm og fejlindlæring. Jeg tvivler ikke på at du har ret - Jeg har også hørt det utallige gange.

Jeg havde engang diskutionen med en Falckredder. Det var dengang hvor Falcks ambulancer måske var lidt mere transport og lidt mindre behandling. Alligevel kunne de jo godt standse en blødning dengang. Jeg spurgte ham om hvad han gjorde ved massive blødninger eks. ved afrevne lemmer. Hans svar var at der kunne de typisk ikke gøre noget ud over at holde et håndklæde på men at den type blødninger som oftest medførte forblødning og død.
:wall: :wall: :wall:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Frank P » 9. jan 2015, 13:50

Jeg har brugt min livrem på en næsten afrevet arm, den sad kun fast i en lille stump hud på underarmen. Armen blev reddet, dog med stærkt nedsat førlighed.
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Great Dane » 9. jan 2015, 19:22

Kære Refraktorius

Er du rar at lade mine overskrifter være, når du bare fjumrer rundt. Min oprindelige overskrift lyder: indbygget årepresser/tourniquet i uniformer? Altså lægger overskriften op til at jeg har spørger om tourniquets og uniformer, min tekst slutter ved at jeg spørger til om de er indbygget i danske uniformer, hvilket jeg så får svar på i et senere indlæg. Så tilføjer du ordene til overskriften: Har man. Ja det har man, for det linker jeg jo selv til, og skriver om i min tekst. Samtidigt har du dog yderligere haft så travlt at du har glemt at rette mit store I til et lille. Nu er resultatet at overskriften ikke er præciseret, men derimod karambolerer den med teksten og der er så også en stavefejl.

Du skylder kage..... :moon: :fun:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Refraktorius » 10. jan 2015, 09:57

Great Dane skrev:Kære Refraktorius

Er du rar at lade mine overskrifter være, når du bare fjumrer rundt. Min oprindelige overskrift lyder: indbygget årepresser/tourniquet i uniformer? Altså lægger overskriften op til at jeg har spørger om tourniquets og uniformer, min tekst slutter ved at jeg spørger til om de er indbygget i danske uniformer, hvilket jeg så får svar på i et senere indlæg. Så tilføjer du ordene til overskriften: Har man. Ja det har man, for det linker jeg jo selv til, og skriver om i min tekst. Samtidigt har du dog yderligere haft så travlt at du har glemt at rette mit store I til et lille. Nu er resultatet at overskriften ikke er præciseret, men derimod karambolerer den med teksten og der er så også en stavefejl.

Du skylder kage..... :moon: :fun:

Nej, det det er faktuelt forkert.

Du havde ikke noget "?". Så det var meget uklart om du ville fortælle noget, eller at du reelt spurgte om noget.

Når jeg supplerer en overskrift, ændrer jeg altid så lidt som muligt, blot det som skal til, for at andre medlemmer har en rimelig chance for at vide hvad det drejer sig om, uden at skulle åbne indlægget.

Du kan se din originale overskrift i trådens andet indlæg.

Jeg skylder dig ikke noget, det er den anden vej rundt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Refraktorius » 10. jan 2015, 10:00

On topic igen.

http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/discovery

Podcasten om trauma medicine er værd at høre.

Det er 27 oktober og 3 november der er relevante her (alle de andre er bare voldsomt interessante)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Frank P » 18. jan 2015, 21:14

Ja, den er god. Lyder som et program fra 70erne, indholdet er uptodate. God posting!
Blodvolumen skal op til normal - fyld vand på systemet!
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Theis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 5. jun 2008, 16:59
Interesser: jagt og militæret.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Theis » 18. jan 2015, 22:22

Da jeg fik mit (ultrakorte, hjemmeværnsmodel) af taktisk førstehjælp sagde instruktøren at TQ var ikke var ilde set i civilt brug, og snarere den første som den sidste forsøg på at standse blødningen, ihvertfald ved tvivl, hellere for tidligt som for sent. dog var den niks pille når den først var lagt. Derefter var det kun "voksne" der måtte tage den af. Og det var da en eller anden chef bandit fra det rigtige forsvar der sad oppe i ålborg.
Who dares wins. /SAS.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Har man Indbygget årepresser/tourniquet i unifomer ?

Indlæg af Refraktorius » 19. jan 2015, 18:58

Frank P skrev:Ja, den er god. Lyder som et program fra 70erne, indholdet er uptodate. God posting!
Blodvolumen skal op til normal - fyld vand på systemet!

Ja, deres speakere er utroligt vel-ar-ti-ku-lerede. :giggle:

Jeg troede det var løgn dengang jeg begyndte at høre BBC's podcasts.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar