Hvordan behandler jeg læder?

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Langenge » 29. jan 2013, 22:23

Håber, jeg har smidt den i rette forum :???:

Jeg har gennem mange år prøvet meget forskelligt, men er lige som aldrig kommet frem til det rette.
Behandling af læder.

Primært læderremme til mine geværer, sekundært læderskeder til mine blankvåben, tertiært mit lædertøj.

Jeg renser med skum fra sæbespånevand, og tørrer efter med en klud, stramt opvredet i lunkent vand, og det har jeg det fint med.
Det er den efterfølgende behandling, som jeg efterhånden har set mig gal på.
Jeg har prøvet det meste af det, jeg kunne finde, med mere eller mindre held, men intet perfekt.
Jeg har googlet mig sindssyg, og fundet lige så mange forskellige "professionelle" svar, som metoder jeg har prøvet.
Hvad bruger I andre, med held?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Backfast
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 1. mar 2008, 22:10
Interesser: 2.vk , historiske militærvåben
Geografisk sted: Midtthy
Has thanked: 30 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Backfast » 30. jan 2013, 21:56

Hejsan
Jeg har brugt et produkt , der hedder læderbalsam . Det har bla. den egenskab at det er forholdsvis tyndtflydende og derfor er det meget nemt at lade emnet suge det ind i sig. Produktet sælges til hestefolket , til sadler og remtøj.
backfast

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Cmay » 30. jan 2013, 22:02

jeg har før fået god rådgivning hos dem her http://www.laederiet.dk/Produkter/Vispr ... .asp?Id=25 inde på læderiet. jeg bruger den læderfedt som regel og det er skam fint nok. har aldrig fundet noget som egner sig til hjorteskind og finer materialer men jeg vile ringe og spørge læderiet hvis jeg får brug for det. til læderemme ligesom bælter som jeg forstiller mig at rem til riffel er så må læderfedt gold quality være længe fint vil jeg gå udfra.

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Niisa » 31. jan 2013, 02:07

Hej!!

Jeg bruger Tip-top Læderbalsam til alt, læderbukser, knivskeder & geværremme. se mere her: http://www.tip-top-læderbalsam.dk
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Langenge » 5. feb 2013, 19:17

Niisa skrev:Hej!!

Jeg bruger Tip-top Læderbalsam til alt, læderbukser, knivskeder & geværremme. se mere her: http://www.tip-top-læderbalsam.dk
DEN har jeg prøvet, og det var faktisk en af de bedre :razz:
Andre gode forslag?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Langenge » 5. feb 2013, 19:19

Cmay skrev:jeg har før fået god rådgivning hos dem her http://www.laederiet.dk/Produkter/Vispr ... .asp?Id=25 inde på læderiet. jeg bruger den læderfedt som regel og det er skam fint nok. har aldrig fundet noget som egner sig til hjorteskind og finer materialer men jeg vile ringe og spørge læderiet hvis jeg får brug for det. til læderemme ligesom bælter som jeg forstiller mig at rem til riffel er så må læderfedt gold quality være længe fint vil jeg gå udfra.
Har prøvet. Var desværre ikke så imponeret, men måske fordi deres produkter kræver mere arbejde end så mange andre produkter.

EDIT: I øjeblikket er jeg på Biltemas produkter, og de er ikke helt ringe.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Stoffer » 5. feb 2013, 20:30

Hej,

Til stort set alt bruger jeg tenton læder olie, det trænger hurtigt ind, og imprægnere og blødgør læderet.
Til fx. geværremme bruger jeg ikke andet. Støvler behandler jeg først med olie og efterfølgende med almindelige produkter fx skosværte med passende farve hvis støvlerne trænger til det

Stoffer

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Langenge » 5. feb 2013, 21:21

Stoffer skrev:Hej,

Til stort set alt bruger jeg tenton læder olie, det trænger hurtigt ind, og imprægnere og blødgør læderet.
Til fx. geværremme bruger jeg ikke andet. Støvler behandler jeg først med olie og efterfølgende med almindelige produkter fx skosværte med passende farve hvis støvlerne trænger til det

Stoffer
Det er netop det blødgørende, som jeg mangler til geværremme :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Langenge » 8. feb 2013, 23:45

Så fik jeg prøvet noget, der virkede PERFEKT :shock:
Og hvor fandt jeg tippet?

Efter at have været omkring en del hestefora, endte jeg med at finde det perfekte: HER på NVF.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=12958
Cedertræsolie.

For pokker da det er dyrt, men for pokker da hvor er det godt :biggrin:
It has been tested. It is effect full. (som der også stod i den gamle bog om hjemmelavede bomber og skydevåben)
Men jeg vil godt skrive under på, at cedertræsolie er noget af det bedste, jeg nogensinde har prøvet til geværremme.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Cmay
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 353
Tilmeldt: 6. jan 2013, 22:11
Interesser: overlevelse i naturen.
Geografisk sted: vejle omegn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Cmay » 8. feb 2013, 23:47

Langenge skrev:Så fik jeg prøvet noget, der virkede PERFEKT :shock:
Og hvor fandt jeg tippet?

Efter at have været omkring en del hestefora, endte jeg med at finde det perfekte: HER på NVF.
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=12958
Cedertræsolie.

For pokker da det er dyrt, men for pokker da hvor er det godt :biggrin:
It has been tested. It is effect full. (som der også stod i den gamle bog om hjemmelavede bomber og skydevåben)
Men jeg vil godt skrive under på, at cedertræsolie er noget af det bedste, jeg nogensinde har prøvet til geværremme.
det var faktisk meget intresant. det er ganske dyrt som æterisk olie ihvertfald men brugbar viden lige at have med sig i baghovedet.

tak skal du have for at dele tippet :9

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvordan behandler jeg læder?

Indlæg af Elbæk » 17. feb 2013, 22:41

Mens jeg stadig arbejdede i museumsverdenen, var Renaissance Wax en farvorit blandt mange konservatorer; http://www.thegoodstuffshop.dk/group.asp?group=3908

Jeg må dog erkende at jeg aldrig har prøvet det selv. Jeg bruger Gold Quality fra Læderiet - og det har indtil videre aldrig skuffet mig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar