Håndbombe M/23

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Håndbombe M/23

Indlæg af Refraktorius » 19. nov 2007, 11:59

Sad og nød billedet på http://www.arma-dania.dk/granater/HG-M-1923-L-006.pdf" target="_blank

Hvordan fungerer den?

Jeg er klar over, at man trak splitten ud, og slog hårdt på pladen i toppen. Den rykker så nedad, og spidder fænghætten (der sidder i røret under pladen) på det lille trekantede metalstykke der kan ses inde i fjederen. Fænghættens flamme slår ned gennem røret........

Så langt er jeg med!


Men den store "sikkerhedspind" der sidder vandret ind i granaten sit hul afbryder helt tydeligt antændelseskæden, men....

Var der forsinkelsessats mellem den og fænghætten, så antændelseskæden først er sluttet når man kaster granaten, og pinden ryger ud (som "bore riding-safety'en" på nogle artillerigranater) eller pillede man den ud samtidigt med at man trak splitten? (så den reelt kun var en transportsikring, og ikke en egentlig beskyttelse af kasteren)


Jeg er med igen, for så vidt at den brændende forsinkelsessats så til sidst tænder detonatoren i bunden af røret, og den møfler hovedladningen af...
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Lycon » 19. nov 2007, 15:49

Refraktorius skrev:Sad og nød billedet på http://www.arma-dania.dk/granater/HG-M-1923-L-006.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hvordan fungerer den?

Jeg er klar over, at man trak splitten ud, og slog hårdt på pladen i toppen. Den rykker så nedad, og spidder fænghætten (der sidder i røret under pladen) på det lille trekantede metalstykke der kan ses inde i fjederen. Fænghættens flamme slår ned gennem røret........

Så langt er jeg med!


Men den store "sikkerhedspind" der sidder vandret ind i granaten sit hul afbryder helt tydeligt antændelseskæden, men....

Var der forsinkelsessats mellem den og fænghætten, så antændelseskæden først er sluttet når man kaster granaten, og pinden ryger ud (som "bore riding-safety'en" på nogle artillerigranater) eller pillede man den ud samtidigt med at man trak splitten? (så den reelt kun var en transportsikring, og ikke en egentlig beskyttelse af kasteren)


Jeg er med igen, for så vidt at den brændende forsinkelsessats så til sidst tænder detonatoren i bunden af røret, og den møfler hovedladningen af...
Jeg er rent faktisk ved at skrive en artikel om den danske håndgranat/bombe og jeg har derfor nedenfor indsat et forklarende uddrag fra artiklen, som forøvrigt stadig er på kladde stadiet.
Uddrag af den artikel Lycon skrev:The interrupter assures that the grenade doesn’t detonate prematurely because of a defective delay charge or before it has been thrown to a safe distance. If the delay charge burns through with the interrupter still in place, the spark will be stopped before reaching the 2 second delay flash channel. The interrupter has a channel drilled lengthwise about ¾ deep and it ends up in a vent hole. This is so the hot expanding gasses from the burning fuze can escape via the channel and out through the vent hole, into the interrupter tube and out without making contact to the 2 sec. fuze below.

It is obvious that one of the drawbacks of this design is that the grenade is extremely receptive to water and even moist, hence every single grenade was packed in a wax sealed cardboard box. The problem with moist combined with the complex functionality and cumber stone design did that it was no match to the British and U.S. pineapple or the German M24 stick grenade.

In order to throw the grenade, a firm grip a round the grenade body with the thump resting on the interrupter, are advised. Then the safety wire going through the striker is pulled out and then the other end of the wire has to be pulled from the safety interrupter. Now hit the striker plate hard with the other hand or against any hard surface with enough force to overpower the creep spring holding the striker away from the fixed firing pin, hereby ramming the percussion primer into the firing pin, initiating the primer which in turn ignites the delay charge. A hissing sound from the 3.5 sec. blackpowder delay fuze is heard and the lacquered paper covering the four vent holes will start burning away.

When thrown, the grenade will spin along the lengthwise axis like an American football, hereby causing the centrifuge power and gravity to pull out the interrupter from the grenade body. After about 3 meters (10 feet) of flight the interrupter will fall away and the grenade is now armed.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Refraktorius » 19. nov 2007, 15:59

;.;<

Takker

:razz:

Edit: Jeg kunne bare have set ordentligt efter, så burde jeg have set at der var to satse :oops:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Morten Jepsen » 19. nov 2007, 16:25

Jeg har nu hele materielbekendtgørelsen for håndbombe m. 1923 og håndgranat m. 1923. De vil blive lagt ud på Arma-Dania ved førstkommende anledning. Der er også diverse tegninger mm.

Og så venter vi på Lycon's artikel i åndeløs spænding. Jeg håber du giver et prej når den udkommer. Så bliver vi nok nødt til at købe et vist blad :-). Der er vist ikke tidligere udgivet noget samlet over de danske håndgranater og slet ikke i international sammenhæng. Det nærmeste vi kommer er et spæd forsøg på en enkelt type i VHT.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af HVK » 19. nov 2007, 17:24

Hvilket blad taler vi om - kan man løfte sløret....????
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Lycon » 19. nov 2007, 18:21

HVK skrev:Hvilket blad taler vi om - kan man løfte sløret....????
http://www.smallarmsreview.com/home.htm" target="_blank

og

http://www.armourer.co.uk/" target="_blank
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Morten Jepsen » 19. nov 2007, 19:20

Lycon

Du må hellerede forberede dem på at salget i danmark kunne blive over gennemsnit, Då bliver nok nødt til at sende nogen ekstra eksemplarer ;-)
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Tony Rosgaard » 19. nov 2007, 19:30

Der nævnes i databladet at den også findes i håndgranat. Ser den sådan ud (Arkivfoto)
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Morten Jepsen » 19. nov 2007, 19:37

Tony

Det du viser der er den løse:

http://www.arma-dania.dk/granater/HG-M-1941-L-001.pdf" target="_blank" target="_blank

Håndgranaten ser sådan ud:

http://www.arma-dania.dk/granater/HG-M-1923-L-001a.pdf" target="_blank" target="_blank

Hele oversigten er her:

http://www.arma-dania.dk/granater/index.htm" target="_blank
Senest rettet af Morten Jepsen 19. nov 2007, 19:40, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Lycon » 19. nov 2007, 19:38

Tony Rosgaard skrev:Der nævnes i databladet at den også findes i håndgranat. Ser den sådan ud (Arkivfoto)
Nej det du har der er toppen af en "Løs Håndbombe M/41" som vist her: http://www.arma-dania.dk/granater/HG-M-1941-L-001.pdf" target="_blank" target="_blank
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Morten Jepsen » 19. nov 2007, 20:12

Er der forresten nogen, der har læst noget om at danske soldater brugte håndgranater 9/4-1940.

Jeg har aldrig fundet noget om det. Var de overhovedet udleverede?
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af HVK » 20. nov 2007, 19:35

Der er en historie i "De så det ske under besættelsen" om en der den 9. april kastede en sådan mod et tog såvidt jeg husker. Det er frit efter hukommelsen. Men der var et billede af "tingen"... Om historien er sand ved jeg ikke, og jeg tror måske heller ikke at det var det største anslag mod tyskerne under krigen....:-)
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Lycon » 20. nov 2007, 20:53

HVK skrev:Der er en historie i "De så det ske under besættelsen" om en der den 9. april kastede en sådan mod et tog såvidt jeg husker. Det er frit efter hukommelsen. Men der var et billede af "tingen"... Om historien er sand ved jeg ikke, og jeg tror måske heller ikke at det var det største anslag mod tyskerne under krigen....:-)
Utroligt, man skulle tro du havde læst min artikel. *^¨
Men den var nu ikke udleveret, men "organiseret":
Uddrag af den artikel Lycon skrev:However, not all good Danes accepted the government’s recommendation of accepting the presence of the occupying force without sword blows, and on the very next day, April 10, 1940, the first illegal sabotage strike was dealt with the blast from a Danish hand grenade M 23.

The day prior, Danish engineer Erik Olsen from Odense’s electrical plant obtained the hand grenade from the Odense army barracks and subsequently threw it at a German troop transport train near Marslev. It was hardly an act that kept the German occupying force awake at night, never the less it was the opening salvo in a long line of sabotage missions conducted by a growing and extraordinarily effective resistance movement.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Morten Jepsen » 20. nov 2007, 20:57

Så den første sabotageaktion var med M.23. Det var en sjov lille anekdote.

Hvad skete der med den modige frihedskæmper ?
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af Lycon » 20. nov 2007, 21:12

Morten Jepsen skrev:Så den første sabotageaktion var med M.23. Det var en sjov lille anekdote.

Hvad skete der med den modige frihedskæmper ?
Det melder historien ikke noget om, men lige den aktion slap han ubemærket afsted med.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af HVK » 20. nov 2007, 22:48

He, he.... ja det skulle man tro. Jeg kunne også kun huske historien halvt - fra hukommelsen...:-) Jeg ved ikke helt hvad han havde forestillet sig - at kaste en håndgranat mod et tog. Hvis den skulle have en effekt at afspore toget eller at antænde ammunition på vognene - ja så var han alligevel for tæt på..... :shock:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Håndbombe M/23

Indlæg af HePe » 21. nov 2007, 07:04

HVK skrev:.. Jeg kunne også kun huske historien halvt - fra hukommelsen...:-)
Men eminent godt husket.. <**>|

PS. Off topic - men måske interessant for nogen af Jer: Man kan finde mange gode oplysninger om sabotage m.m. i "Daglige Beretninger om Begivenheder under den tyske Besættelse (fra 1. januar 1944 til 4. Maj 1945)"..
http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/dbbtb/index.html" target="_blank

Besvar