DIY eloksering af aluminium.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af Gustavhamselv » 30. apr 2023, 10:32

Som emnet siger :thumbup:.

Længe har jeg ville prøve kræfter med eloksering af aluminiums dele og emner, så de ting jeg har gået og fremstillet har kunne få et ordenligt finish.

Jeg må erkende, når første man er kommet over at lave opstillingen og fortage en prøvekørsel, er selve processen overraskende lige til, så længe man er metodisk og konsistent.
Og for at få ordenlige resultater bør man købe farve som er lavet til eloksering, som man heldigvis kan købe som privat person https://www.electronic-thingks.de/en/.

Selve opstilling er lavet med ting som er lige til at købe, min største udfordring var at skaffe svovlsyren, da kendsgerningen er at det er del komponent i krudt og ikke bliver solgt til private.
Heldigvis er 14% svovlsyre opløsning tilsyneladende noget man bruger i sin spa og pool, så der var en 20L dunk til at skaffe. Samt at 14% passer rimelig godt, når den ønsket styrke af opløsning er mellem 12-19%.

De øverige ting er fra amazon(strømforsyning og titaniumstråd) og onkel harald. udover blypladen, den skal man nok lede lidt efter.

Jeg har undersøgt emnet en del på youtube for at danne mig en idé om hvad og hvordan.
I sær med de her videoer.
https://youtu.be/QfIEBrcdzQA
https://youtu.be/nfcY6QP19OY
https://youtu.be/L2RKze7baJw
Vedhæftede filer
336963231_2129509713925684_496892497968457722_n.jpg
Prøve opstilling
338931715_797208658786017_1332027767409617613_n.jpg
Lidt mere udviklet holder.
337324510_908199900263767_5075422585595133448_n.jpg
Farve kar/ 10L gryde.
339614783_1274171429850322_7815526753162777592_n.jpg
Elokseret emne. Blæksort.
338935821_6020757344677816_3864205254161618879_n.jpg
Elokseret emne. Chokolade

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af Øboen » 30. apr 2023, 10:36

Tak for at dele din erfaring med projektet :thumbup:

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 841
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 473 times
Been thanked: 217 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af The Mad Viking » 30. apr 2023, 13:34

Meget spændende. :thumbup:

Jeg har selv kigget på det, men troede man skulle til at suge det ene batteri efter det andet tør, for at få svovlsyre.
(Som sælges i palletanke til gylletanke, hvor det åbenbart ikke er farligt, men lad nu det ligge.. :fun: )
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af Refraktorius » 5. maj 2023, 20:31

Det ligner et flot resultat.

Vi har et lille elokseringsanlæg på arbejdet. Det bruger aluplader i stedet for blyplader, og det virker glimrende.

Hvis man behandler større ting risikerer temperaturen i elektrolytten at blive høj nok til, at oxidlaget lukker, og så tager det ikke mod farven.





Alternativet til poolsyren er batterisyre, og den kan stadig købes nogen steder.

https://www.atmcteknik.dk/universalvare ... ter/18375/

(I øvrigt tåbeligt at man ikke må sælge den fortyndede syre til private. Skal man lave eksplosiver, er det den koncentrerede der skal bruges)
Syre man tapper af et batteri kunne godt indeholde nok bly til at man ikke har lyst til at bruge det til andre formål, selvom blysulfat er tungt opløseligt.

I pools bruger man ofte natriumhydrogensulfat i stedet for svovlsyre eller saltsyre, men jeg ved ikke, om den kan bruges som elektrolyt i stedet for svovlsyre.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af Refraktorius » 5. maj 2023, 20:34

The Mad Viking skrev:
30. apr 2023, 13:34
Meget spændende. :thumbup:

Jeg har selv kigget på det, men troede man skulle til at suge det ene batteri efter det andet tør, for at få svovlsyre.
(Som sælges i palletanke til gylletanke, hvor det åbenbart ikke er farligt, men lad nu det ligge.. :fun: )
Reglerne skelner mellem “erhverv” og “privat” og det er kun salg til private der for alvor er begrænset.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af Gustavhamselv » 6. maj 2023, 09:51

Refraktorius skrev:
5. maj 2023, 20:31
Det ligner et flot resultat.

Vi har et lille elokseringsanlæg på arbejdet. Det bruger aluplader i stedet for blyplader, og det virker glimrende.

Hvis man behandler større ting risikerer temperaturen i elektrolytten at blive høj nok til, at oxidlaget lukker, og så tager det ikke mod farven.





Alternativet til poolsyren er batterisyre, og den kan stadig købes nogen steder.

https://www.atmcteknik.dk/universalvare ... ter/18375/

(I øvrigt tåbeligt at man ikke må sælge den fortyndede syre til private. Skal man lave eksplosiver, er det den koncentrerede der skal bruges)
Syre man tapper af et batteri kunne godt indeholde nok bly til at man ikke har lyst til at bruge det til andre formål, selvom blysulfat er tungt opløseligt.

I pools bruger man ofte natriumhydrogensulfat i stedet for svovlsyre eller saltsyre, men jeg ved ikke, om den kan bruges som elektrolyt i stedet for svovlsyre.

Den svovlsyre jeg bruger er https://www.swimmingpool.dk/vare/svovlsyre-15-22-liter/ :thumbup:

Problemet med temperaturen i opløsningen har jeg ikke skulle gøre noget ved med endnu, fordi emnerne er så små og min rumtemperatur er omkring 18c. De gange jeg har elokseret 2 emner samtidig, er den steget omkring 1c på de 120min det får lov at stå.

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 283
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af SKS » 8. maj 2023, 16:19

Lille smule hijacking, men tænker der måske er en vidende person i denne tråd.
Jeg har fået en Spuhr montage forærende i bronze/tan, kan jeg skifte farve på den ved eloxering som den er eller skal jeg først have den glasblæst og starte så forfra?
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af BentxBetjent » 8. maj 2023, 16:36

SKS skrev:
8. maj 2023, 16:19
Lille smule hijacking, men tænker der måske er en vidende person i denne tråd.
Jeg har fået en Spuhr montage forærende i bronze/tan, kan jeg skifte farve på den ved eloxering som den er eller skal jeg først have den glasblæst og starte så forfra?
Den skal "strippes" først enten mekanisk eller kemisk.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af Gustavhamselv » 8. maj 2023, 20:06

SKS skrev:
8. maj 2023, 16:19
Lille smule hijacking, men tænker der måske er en vidende person i denne tråd.
Jeg har fået en Spuhr montage forærende i bronze/tan, kan jeg skifte farve på den ved eloxering som den er eller skal jeg først have den glasblæst og starte så forfra?
Man kan alt men, det bliver bare aldrig det samme resultat bag efter, og når det er et emne som skal overholde nogle relativt præcise mål er det nok ikke en så god idé? :fun:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: DIY eloksering af aluminium.

Indlæg af Refraktorius » 11. maj 2023, 08:21

Gustavhamselv skrev:
8. maj 2023, 20:06
SKS skrev:
8. maj 2023, 16:19
Lille smule hijacking, men tænker der måske er en vidende person i denne tråd.
Jeg har fået en Spuhr montage forærende i bronze/tan, kan jeg skifte farve på den ved eloxering som den er eller skal jeg først have den glasblæst og starte så forfra?
Man kan alt men, det bliver bare aldrig det samme resultat bag efter, og når det er et emne som skal overholde nogle relativt præcise mål er det nok ikke en så god idé? :fun:

Enig.
Man risikerer at lave sære ting med både tolerancer og udseende.

Det første bad i base har til formål at fjerne det oxidlag der altid er på aluminium.
Det vil principielt også fjerne en tidligere eloxering (som er et tykkere oxidlag man har lavet elektrokemisk), men hvordan farvestoffer, olie og alt muligt andet i laget reagerer, er lidt en joker.

Basebadet fjerner materiale, så dimsen bliver en smule mindre.
Oxidlaget fylder lidt mere end alu’et det laves af.
Ikke meget, men nok til at man skal tage højde for det, når ting virkelig skal passe sammen.



En ubekendt mere i ligningen er legeringen.
Rent aluminium er blødt. Jeg tror ikke det bruges til andet end strømkabler.
For at få passende egenskaber tilsættes andre metaller, og de kan godt lave narrestreger hvis man ikke ved hvad der skal tages højde for når man eloxerer.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar