22LR. Mundings bremse

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

22LR. Mundings bremse

Indlæg af Gustavhamselv » 26. feb 2021, 12:12

Et kreativt indskud fra sidste weekend.
22lr har som vi alle ved næsten ingen rekyl, men der er stadig en lille smule forskel i rekyl impulsen når den er på.

Fremadrettet kommer den osse til at blive afprøvet på min kommende 22lr pistol / Ruger MK4 tac, nu hvor de har det samme gevind (1/2-28).
Vedhæftede filer
IMG_3891.JPG
IMG_3894.JPG

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 12:27

Gustavhamselv skrev:
26. feb 2021, 12:12
Et kreativt indskud fra sidste weekend.
22LR har som vi alle ved næsten ingen rekyl, men der er stadig en lille smule forskel i rekyl impulsen når den er på.

Fremadrettet kommer den osse til at blive afprøvet på min kommende 22LR pistol / Ruger MK4 tac, nu hvor de har det samme gevind (1/2-28).
Det ser sgu lækkert ud👍🏼

Hvad har du brugt til at lave den i/med?🤔

Ps, er ikke helt sikker, men mener der er noget med at fremstilling af våbendele skal man have tilladelse til eller noget i den stil.. bare lige så du er obs og evt kan læse op på det selv.
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Flugteren » 26. feb 2021, 12:30

Motor222 skrev:
26. feb 2021, 12:27
Gustavhamselv skrev:
26. feb 2021, 12:12
Et kreativt indskud fra sidste weekend.
22LR har som vi alle ved næsten ingen rekyl, men der er stadig en lille smule forskel i rekyl impulsen når den er på.

Fremadrettet kommer den osse til at blive afprøvet på min kommende 22LR pistol / Ruger MK4 tac, nu hvor de har det samme gevind (1/2-28).
Det ser sgu lækkert ud👍🏼

Hvad har du brugt til at lave den i/med?🤔

Ps, er ikke helt sikker, men mener der er noget med at fremstilling af våbendele skal man have tilladelse til eller noget i den stil.. bare lige så du er obs og evt kan læse op på det selv.

En mundingsbremse er ikke en våbendel.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af HR » 26. feb 2021, 12:48

:goodpost:
Lov om våben og eksplosivstoffer m.v.

§ 1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Gustavhamselv » 26. feb 2021, 13:11

HR skrev:
26. feb 2021, 12:48
:goodpost:
Lov om våben og eksplosivstoffer m.v.

§ 1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Hvad skal jeg forstå ved denne post?, at det er en væsentlige for anvendelse af våbnet?. :???:

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Gustavhamselv » 26. feb 2021, 13:15

Motor222 skrev:
26. feb 2021, 12:27
Gustavhamselv skrev:
26. feb 2021, 12:12
Et kreativt indskud fra sidste weekend.
22LR har som vi alle ved næsten ingen rekyl, men der er stadig en lille smule forskel i rekyl impulsen når den er på.

Fremadrettet kommer den osse til at blive afprøvet på min kommende 22LR pistol / Ruger MK4 tac, nu hvor de har det samme gevind (1/2-28).
Det ser sgu lækkert ud👍🏼

Hvad har du brugt til at lave den i/med?🤔

Ps, er ikke helt sikker, men mener der er noget med at fremstilling af våbendele skal man have tilladelse til eller noget i den stil.. bare lige så du er obs og evt kan læse op på det selv.
Som nævnt i posten lige efter dig, af Flugteren, er det ikke en våben del, og kan af samme årsag købes uden tilladelse.
Om den bliver købt eller fremstillet er selvfølgelig ikke helt det samme, men resultatet er det samme.

Den er lavet i Alu, først drejet og gevindet, derefter fræset.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af C-X » 26. feb 2021, 13:22

Hvad vejer den?

Det forekommer mig at der er langt mere materiale på, end strengt nødvendigt, er det tilsigtet?

Hvordan påvirker den præcisionen?
Og kan du mærke forskel på rekyl og hørbar forskel i støj?

Hvordan har du valgt at "time" i forholdet til pibens gevind?

Spændende lille værkstedsprojekt. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Ninjakebab » 26. feb 2021, 13:38

Timingen er jeg også interesseret i at høre om. Jeg har også lavet en asymmetrisk (mht. udkastningsretning af gasserne) mundingsbremse til .22 pistol som i gevindet blot er matchet til den rigtige timing på det specifikke våben, altså kan den ikke bruges på andre medmindre jeg er overordenligt heldig.

Den er sgu flot! :razz:

Og nej, en mundingsbremse er ikke en våbendel og derfor ikke omfattet af våbenbekendtgørelsen. Det er blot en klump metal. De kan både produceres og handles uden tilladelser :TOS:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Gustavhamselv » 26. feb 2021, 13:46

Den er ikke særlig strømlinet fordi det mest er en "fordi jeg kan" og "lad os se hvordan det virker", jeg ender med at lave den igen på et tidspunkt, og så kommer den på slankekur.

Den her vejer 210g. Og den larmer mere end den std. Birdcage flamme skjuler som den bliver leveret med.

Rekylen er kun frem og tilbage, ingen bevægelse opad.
Timing er ret amatør agtig, jeg har skruet den på sat nogen tusch streger og fræset den første flade side så der har været lige meget tilbage af stregerne.
Det skal siges den sidder lidt ude af vinkel, og skal drejes omkring 2grader for at være parallel med top skinnen.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Ninjakebab » 26. feb 2021, 13:57

Ahh I see. Ja der er også chancen for at gevindet langsomt giver sig, så den kan dreje mere og mere for hver gang den bliver af/ påskruet.

Det lignede lige alu, men med den vægt må det næsten være stål? Så holder gevindet selvfølgelig timingen bedre. Ellers må du have stanset nogle shims til at time med.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2021, 14:21

Det kan godt være at jeg slet ikke forstår mig på finere våbenteknik, men jeg forstå slet, slet ikke behovet for en mundingsbremse på en .22LR

Andre har også - i en anden tråd - sagt at man kan træne rekylskræk med en .22LR
Det forstår jeg heller ikke. :???:

Peter

Brugeravatar
Motor222
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24. jul 2020, 17:06
Interesser: Luft
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 37 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Motor222 » 26. feb 2021, 14:27

Gustavhamselv skrev:
26. feb 2021, 13:15
Motor222 skrev:
26. feb 2021, 12:27
Gustavhamselv skrev:
26. feb 2021, 12:12
Et kreativt indskud fra sidste weekend.
22LR har som vi alle ved næsten ingen rekyl, men der er stadig en lille smule forskel i rekyl impulsen når den er på.

Fremadrettet kommer den osse til at blive afprøvet på min kommende 22LR pistol / Ruger MK4 tac, nu hvor de har det samme gevind (1/2-28).
Det er super, så kan du bare lave dem👍🏼

Det var bare lige for at man ikke fik fremstillet noget ulovligt i god tro👌🏼

Og de tekniske spørgsmål var det andre der var hurtigere til end mig😂😂😂

Det ser sgu lækkert ud👍🏼

Hvad har du brugt til at lave den i/med?🤔

Ps, er ikke helt sikker, men mener der er noget med at fremstilling af våbendele skal man have tilladelse til eller noget i den stil.. bare lige så du er obs og evt kan læse op på det selv.
Som nævnt i posten lige efter dig, af Flugteren, er det ikke en våben del, og kan af samme årsag købes uden tilladelse.
Om den bliver købt eller fremstillet er selvfølgelig ikke helt det samme, men resultatet er det samme.

Den er lavet i Alu, først drejet og gevindet, derefter fræset.
HW 97 KT
El Gamo Expo (F), med anden fjeder.
Zoraki HP-01-2

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af C-X » 26. feb 2021, 14:31

Hvis man absolut vil fjerne den sidste spasme, fra sin skydning, kan en mundingsbremse være vejen frem. Lyddæmpere har et ry for, at være ringe for præcision, på randtændt.

Har man først fået rekylskræk, så hjælper det at få trænet de fundamentale færdigheder, uden rekyl.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Ninjakebab » 26. feb 2021, 15:12

PSindrup skrev:
26. feb 2021, 14:21
Det kan godt være at jeg slet ikke forstår mig på finere våbenteknik, men jeg forstå slet, slet ikke behovet for en mundingsbremse på en .22LR

Andre har også - i en anden tråd - sagt at man kan træne rekylskræk med en .22LR
Det forstår jeg heller ikke. :???:

Peter
Rent funktionelt er der ikke megen rekyl at fjerne, det er rigtigt. Derfor er der også meget tale om pynt/fordi man kan princippet som Gustav også har nævnt.
Men når det kommer til hurtigskydning f.eks. med 22 pistol og rødpunkt kan der dog være en mærkbar forskel - især hvis det er en decideret kompensator som dirigerer gasserne opad.

Den nyeste jeg har lavet til min 22 pistol er yderst effektiv og eliminerer næsten hoppet, så det udelukkende er et skub bagud. Det tillader en lidt hurtigere skud kadence. Den formår endda at holde pistolen fladt hvis jeg skyder med Stingers. Her et hygge-nattebillede:
.
Komp.PNG
2 porte leder gasser opad
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af HR » 26. feb 2021, 16:21

Det der er citeret er lovgrundlaget for flugterens helt korrekte svar. Mundingsbremsen er ikke væsentlig for om din riffel kan skyde eller ej, så den er ikke dækket af forbuddet i § 1.
/HR

Gustavhamselv skrev:
26. feb 2021, 13:11
HR skrev:
26. feb 2021, 12:48
:goodpost:
Lov om våben og eksplosivstoffer m.v.

§ 1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Hvad skal jeg forstå ved denne post?, at det er en væsentlige for anvendelse af våbnet?. :???:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af FrederikF » 26. feb 2021, 16:44

PSindrup skrev:
26. feb 2021, 14:21
Det kan godt være at jeg slet ikke forstår mig på finere våbenteknik, men jeg forstå slet, slet ikke behovet for en mundingsbremse på en .22LR

Andre har også - i en anden tråd - sagt at man kan træne rekylskræk med en .22LR
Det forstår jeg heller ikke. :???:

Peter
Peter, hvis du nu er ved at skide i bukserne hver gang du ser en stor hund. Vil det så ikke være smart at træne omgang med en lille nuttet skødehund og lære at blive tryg ved tænder og klør inden du skal hjem til den nye kærestes Rotweiler.
Måske endda starte med en bamse, eller en lille hamster - afhængig af hvor stor skræk du har i kroppen.
Jeg har haft nogle år, hvor jeg det var pisse angstprovokerende for mig at gå over områder med langt græs (bange for miner) - trænede på nyslået græs.
Det er ikke meget anderledes med at træne med en .22lr mod rekyl. Kroppen lærer at aftræk ikke er farligt, at “bang” ikke er farligt, at rekyl ikke er farligt.

Behovet for en mundingsbremse på et langt skydevåben tror jeg er mere analogt med behovet for ceracote, letvægts forskæfte, og tatovering på overarmen MEN det er videnskabeligt bevist at placeboeffekt på eks bekæmpelse af hovedpine er tæt på effekten af en kodimagnyl mod samme.
Jeg havde engang en kikkert der raslede løs - det kostede mig en buk. Jeg kom aldrig til at skyde godt med den kikkert igen - årsag, omme i baghovedet var der en der betvivlede kikkertens funktionsevne. Sådan kan det sikkert være med en mundingsbremse - den ser godt ud, fjerner den sidste rekyl - jeg rammer garanteret (lidt det samme der sker når folk skyder bedre med mine hjemmelavede Eley Tenex i tenex pakker (lavet af Eley club), end de normalt skyder med Eley Club. Lidt ligesom haglpatroner med høje kapper, sex med tøser med store jader etc :giggle:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Bofhenator » 26. feb 2021, 17:48

FrederikF skrev:
26. feb 2021, 16:44
...
Jeg har haft nogle år, hvor jeg det var pisse angstprovokerende for mig at gå over områder med langt græs (bange for miner) - trænede på nyslået græs.
...
Sådan havde jeg det med at pisse i (eller bevæge mig ud i) en grøftekant...
PSindrup skrev:
26. feb 2021, 14:21
Det kan godt være at jeg slet ikke forstår mig på finere våbenteknik, men jeg forstå slet, slet ikke behovet for en mundingsbremse på en .22LR

Andre har også - i en anden tråd - sagt at man kan træne rekylskræk med en .22LR
Det forstår jeg heller ikke. :???:
...
Der er bygninger fyldt med bøger om ting du ikke forstår (og andre bygninger fyldt med bøger om ting vi andre ikke forstår, måske en anelse mindre, men dog bygninger). ;-)

Problemet er ikke at folk med rekylskræk er bange for rekylet, problemet er at rekylskrækken for skytten til at mukke i aftrækket, skytten har "lært":
"Når jeg trykker på knappen siger det højt bang og gør ondt"
Derfor mukker skytten aftrækket.

At aflære rekylskræk handler ikke om at vende skytten til at få tæsk af riflen.

Det handler om at lære skytten at han IKKE skal være bange for at trykke på knappen, så et par tusind skud der ikke gør ondt og larmer, så frygten ikke bliver forstærket og vedligeholdt, virker.

Det virker ikke at udsætte skytten for rekyl og larm der fastholder kroppen i den tro at det er noget farligt at trykke på aftrækkeren.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2021, 20:13

Bofhenator skrev:
26. feb 2021, 17:48
Der er bygninger fyldt med bøger om ting du ikke forstår (og andre bygninger fyldt med bøger om ting vi andre ikke forstår, måske en anelse mindre, men dog bygninger). ;-)
Du skal ikke satse dine sparepenge på at det forholder sig sådan.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Bofhenator » 26. feb 2021, 20:40

PSindrup skrev:
26. feb 2021, 20:13
Bofhenator skrev:
26. feb 2021, 17:48
...og andre bygninger fyldt med bøger om ting vi andre ikke forstår...
Du skal ikke satse dine sparepenge på at det forholder sig sådan.

Peter
Jeg ved det er sådan det forholder sig ;-)

Men læs nu resten af indlægget også inden citronen bliver alt for sur.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Mapzter » 27. feb 2021, 10:30

Bofhenator skrev:
26. feb 2021, 17:48
Det handler om at lære skytten at han IKKE skal være bange for at trykke på knappen, så et par tusind skud der ikke gør ondt og larmer, så frygten ikke bliver forstærket og vedligeholdt, virker.
For at komme med et helt konkret eksempel fra mig selv, så var jeg værnepligtig og udsendt første gang med gevær M/75, en sød lille sag i kaliber 7,62x51. Den er (med rette, IMHO), berygtet for at give "rekrutkind", hvis man ikke er i stand til at placere hovedet rigtigt på kolben. Det var jeg ikke. Så jeg var ikke ret glad for at skyde med den riffel, men kunne dog klare de krav der var.

Fast-forward et års tid, og vi fik udleveret GV M/95, i kaliber 5,56x45, en patron med betydelig mindre rekyl. Jeg kan stadig huske det første skud jeg afgav med våbnet, hvor jeg efter skuddet gik ikke var helt sikker på om det var mig eller naboen på skydelinien der havde skudt. Jeg kom dog frem til, at det måtte være mig, for jeg havde hørt/mærket fjederen og bufferen bevæge sig i kolben. Det var en fornøjelse at skyde med det nye våben, og jeg blev virkelig glad for det.

Fast-forward igen et år eller to, hvor jeg var udlånt til en enhed som havde udlevet GV M/75. Jeg havde nu mistet den ubehag jeg havde haft ved at skyde med riffel, og ved en skydeprøve skød jeg mig til et sølvmærke - noget jeg aldrig havde været i nærheden af før.

Så for mig hjalp det virkelig meget at skyde med en riffel med mindre rekyl, hvorefter jeg fint var i stand til at skyde med noget med mere rekyl.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Refraktorius » 4. mar 2021, 16:28

Gustavhamselv skrev:
26. feb 2021, 13:46
...
Timing er ret amatør agtig, jeg har skruet den på sat nogen tusch streger og fræset den første flade side så der har været lige meget tilbage af stregerne.
...
Det er da rimeligt prof i min verden.
Mig bekendt er den "normale måde" at bruge en crush washer (dansk ord for sådan en?) og så bare skrue dimsen på til den passer.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 283
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af SKS » 4. mar 2021, 17:42

Eller skrue den på og måle hvor mange grader den mangler i at være vandret og så fjerne materiale fra skulderen i forhold til stigningen på gevindet, så skulle den gerne passe hver gang. :)
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 29. nov 2018, 17:09
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 67 times

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Gustavhamselv » 6. mar 2021, 16:15

Jeg kender godt fænomenet med den der underlige spændeskive :thumbup:.

Fremadrettet indkøber jeg et sortiment af rustfrie shims, med forskellige hul diameter.
Jeg har siden tråden blev postet omforandret gevindet i den til 5/8-24 så den kan gå på min 308w i stedet, og den er blevet shimset med to skiver lavet af en makreldåse :rolf:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: 22LR. Mundings bremse

Indlæg af Bofhenator » 6. mar 2021, 20:35

Gustavhamselv skrev:
6. mar 2021, 16:15
Jeg kender godt fænomenet med den der underlige spændeskive :thumbup:.

Fremadrettet indkøber jeg et sortiment af rustfrie shims, med forskellige hul diameter.
Jeg har siden tråden blev postet omforandret gevindet i den til 5/8-24 så den kan gå på min 308w i stedet, og den er blevet shimset med to skiver lavet af en makreldåse :rolf:
Spændende om den lugter af fisk når du skyder den varm så :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar