Sigtekikkert - rekyl test dims

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Sigtekikkert - rekyl test dims

Indlæg af Randy M » 24. feb 2021, 20:28

Hej NVF. Da jeg skulle komme op med en sikker måde, at teste om en sigtekikkert kunne holde zero under rekyl, uden at skulle have usikkerheden fra ammo, skyttefejl, riffels egenspredning osv, så fandt jeg på denne dims.

Jeg brugte en "bushnell magnetic boresighter". Limede den på et stykke metal, hvor jeg havde lavet en lille "skinne" så man kan placere boresighteren ens hver gang. Derefter jeg limede jeg metal stykket på en gammel gevindbeskytter.

Når man så vil teste sin kikkert, sætter man først sin boresighter på riflen, stiller trådkorset så det er et helt præcist sted i boresighteren.
( Allerførst skal man slf være sikker på at montage, action screws osv ikke er løse )

Derefter skyder man det antal skud man ønsker, og sætter boresighteren på igen. Hvis trådkorset stadig er hvor man satte det til at begynde med, så har kikkert holdt sit zero.

Jeg har testet, om boresighteren kan tages af og på præcist nok til at trådkorset ikke skifter POA, og det kan man, hvis man sætter en lille markering på løb og gevind beskytter så man kan tilspænde éns hver gang ( gevind beskytter er plastik, så er der er ikke et så hårdt stop som havde den været stål ).

Det virker faktisk overraskende godt. Min jagt kammerat fandt ihvertfald ud af, at hans forholdsvis billige kikkert kunne klare 10skud fra en 300wm uden dæmper, hvor vi tjekkede efter hvert skud :smile: Jeg vil gerne lave en der er lidt pænere i finishen, men indtil videre fungere den :thumbup:
Vedhæftede filer
P1040833.JPG
P1040834.JPG

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Sigtekikkert - rekyl test dims

Indlæg af Ninjakebab » 26. feb 2021, 13:50

Ret nifty og nem test :biggrin: men er den mere præcis end, f.eks. en laser boresighter til samme formål?

Gevindbeskytteren er nu permanent, så den virker vel kun på riffel med det specifikke gevind? Hvad med forskellen i højde på løb- og kikkertakse, der er den vel også fikseret?
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sigtekikkert - rekyl test dims

Indlæg af Randy M » 27. feb 2021, 02:21

Ninjakebab skrev:
26. feb 2021, 13:50
Ret nifty og nem test :biggrin: men er den mere præcis end, f.eks. en laser boresighter til samme formål?

Gevindbeskytteren er nu permanent, så den virker vel kun på riffel med det specifikke gevind? Hvad med forskellen i højde på løb- og kikkertakse, der er den vel også fikseret?
Uden at have afprøvet en laser boresighter, så tror jeg at denne til formålet er mere præcis. Man vil med lethed kunne se hvis den afviger selv et enkelt klik fra det oprindelige point of aim. Kunsten er kunne tage den af og på så den sidder præcist samme sted hver gang.

Man kan tage selve boresighteren af og på, den sidder kun på metal stykket med en magnet. På grund af den lille skinne på metal stykket, kan man placere den helt præcist samme sted hver gang, men man kun sætte den på én måde. Hvis man har en ekstra gevindbeskytter til en anden riffel, ville man kunne lave en "montage" der passer, og på den måde kunne bruge boresighteren til at rekyl teste kikkert på mere end en riffel. Jeg er faktisk overrasket over hvor godt det virker, jeg prøvede den igen idag, hvor vi smed en gammel, gammel kina kikkert på en 300wm. Trådkorset dansede rundt mellem hvert skud.

( Man kan ikke så godt se det på billedet, men i højre side af metalpladen er der limet et ekstra stykke metal på som man kan placere boresighteren op imod, det er egentlig det som gør at den kan monteret præcist hver gang )

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Sigtekikkert - rekyl test dims

Indlæg af Ninjakebab » 28. feb 2021, 20:52

Nå ja, så forstår jeg! Så er det sgu smart lige pludselig :razz:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Besvar