Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 11:15

Inspireret af GinaErick DIY-annealeren (beskrevet på Accurate Shooter's forum) besluttede jeg mig for at kaste mig ud i et DIY projekt, som endte med at gribe om sig og har resulteret i noget, der adskiller sig markant fra det oprindelige GinaErick design.

I stedet for en kobberspole (som kræver vandkøling), benytter jeg en ferritkerne omviklet med Litz-kabel (3000 isolerede tynde ledere). Det mere end halverer den strøm som trækkes og giver mindre varmeudvikling i maskinens komponenter (elektronik og spole).

I stedet for et timerrelæ, har jeg tilføjet en arduino, som giver nogle sjove muligheder til styring:

Udglødning med pulser, dvs i stedet for 5 sekunder med fuld power kan udglødningen deles op i bidder af fast eller varierende længde, som tilsammen giver 5 sekunder. Dette for at forhindre situationer, hvor top af hylsterhals smelter inden skulder har fået nok. (Pulserne kan også bruges til at styre "udseendet" og give det rigtige look)

Jeg havde kortvarigt en udgave af AMP's Aztec funktionalitet, som går ud på at udgløde et hylster til det begynder at smelte - og bruge tidspunktet for hvornår det begynder at smelte som referencepunkt til at regne baglæns og give den "perfekte" tid (eller indstilling). Når et hylster udglødes kan man ved at måle strømstyrken observere, hvorledes den stiger nærmest lineært og på et tidspunkt stiger stejlt for derefter at knække. Den maksimale strøm er umiddelbart før hylsteret (halsen) smelter/brænder af.

Jeg opdagede at samme type hylster fra samme fabrikat giver stort set samme målinger. Og at der var forskel nok på forskellige fabrikater og kalibre, til at man måske/burde kunne skelne (og "genkende") dem fra hinanden. Derved blev ideen til "Ikke destruktiv analyse" født. Via en masse målinger og anvendelse af machine learning (regressionsanalyse) lavede jeg en model, som blot behøver nogle få målinger inden nogen del af hylsteret har opnået nogen grad af annealing. Modellen har jeg så implementeret i styringen, så den fungerer realtime - man smider blot et hylster i maskinen, maskinen gætter/forudsiger et resultat og indstiller sig selv. I teorien. Og overraskende godt i praksis :) (Masser af plads til forbedringer, men det er et spørgsmål om "træning" og indsamling af mere data)

Et DIY projekt for sig selv er den automatiske fødning jeg har smidt ovenpå udgløderen - en spand, et par skiver plexi, en billig 12V motor og et relæ.. Kræver sin egen post tror jeg ;)


youtu.be/m5Uh5PmxUpg
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Bofhenator » 28. jan 2021, 11:37

Standardelg skrev:
28. jan 2021, 11:15
Inspireret af GinaErick DIY-annealeren (beskrevet på Accurate Shooter's forum) besluttede jeg mig for at kaste mig ud i et DIY projekt, som endte med at gribe om sig og har resulteret i noget, der adskiller sig markant fra det oprindelige GinaErick design.

I stedet for en kobberspole (som kræver vandkøling), benytter jeg en ferritkerne omviklet med Litz-kabel (3000 isolerede tynde ledere). Det mere end halverer den strøm som trækkes og giver mindre varmeudvikling i maskinens komponenter (elektronik og spole).

I stedet for et timerrelæ, har jeg tilføjet en arduino, som giver nogle sjove muligheder til styring:

Udglødning med pulser, dvs i stedet for 5 sekunder med fuld power kan udglødningen deles op i bidder af fast eller varierende længde, som tilsammen giver 5 sekunder. Dette for at forhindre situationer, hvor top af hylsterhals smelter inden skulder har fået nok. (Pulserne kan også bruges til at styre "udseendet" og give det rigtige look)

Jeg havde kortvarigt en udgave af AMP's Aztec funktionalitet, som går ud på at udgløde et hylster til det begynder at smelte - og bruge tidspunktet for hvornår det begynder at smelte som referencepunkt til at regne baglæns og give den "perfekte" tid (eller indstilling). Når et hylster udglødes kan man ved at måle strømstyrken observere, hvorledes den stiger nærmest lineært og på et tidspunkt stiger stejlt for derefter at knække. Den maksimale strøm er umiddelbart før hylsteret (halsen) smelter/brænder af.

Jeg opdagede at samme type hylster fra samme fabrikat giver stort set samme målinger. Og at der var forskel nok på forskellige fabrikater og kalibre, til at man måske/burde kunne skelne (og "genkende") dem fra hinanden. Derved blev ideen til "Ikke destruktiv analyse" født. Via en masse målinger og anvendelse af machine learning (regressionsanalyse) lavede jeg en model, som blot behøver nogle få målinger inden nogen del af hylsteret har opnået nogen grad af annealing. Modellen har jeg så implementeret i styringen, så den fungerer realtime - man smider blot et hylster i maskinen, maskinen gætter/forudsiger et resultat og indstiller sig selv. I teorien. Og overraskende godt i praksis :) (Masser af plads til forbedringer, men det er et spørgsmål om "træning" og indsamling af mere data)

Et DIY projekt for sig selv er den automatiske fødning jeg har smidt ovenpå udgløderen - en spand, et par skiver plexi, en billig 12V motor og et relæ.. Kræver sin egen post tror jeg ;)


youtu.be/m5Uh5PmxUpg
For satan hvor er det skønt og nørdet!!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af 10-22 » 28. jan 2021, 11:43

Fedt arbejde og rigtig god ide med korte impulser.
:respekt:
Jeg leger også lidt med induktioner opvarmning, bruger det til at få bolte løse med.
10-22

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Boryx » 28. jan 2021, 11:58

Shit jeg er imponeret. Den er cool..

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Refraktorius » 28. jan 2021, 12:01

:10:
Den er feeeeed!


Og din hylstergenkendelse giver jo også mulighed for at sortere hylstrene efter fabrikat, hvis forskellen er rimelig til at regne med!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Werecat » 28. jan 2021, 12:07

På et punkt er internettet dårligt til vidensdeling. Arbejde som det her burde publiceres. :numberone: NVF og YouTube er godt (og jeg håber også at du har beskrevet det i de fora du har søgt inspiration fra), men det burde udmunde i en eller flere artikler i et relevant tidsskrift der beskriver processer (og programmering) og data mere uddybende.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Sila0079 » 28. jan 2021, 12:34

Hvis du søger testere til prototyper, inden du sætter den i produktion/sælger idéen, så sig endelig til :D Jeg er ingen elektronikmekaniker, som dig selv, men jegner ydert metodisk når jeg tester eller genlader.
:goodpost:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Krung » 28. jan 2021, 12:37

Så fedt du også skriver om den her! Jeg har ventet læææænge.

:respekt:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 16:52

Bofhenator skrev:
28. jan 2021, 11:37
For satan hvor er det skønt og nørdet!!
:fun: Jeg skulle egentlig bare have udglødet nogle hylstre - og så endte det med en besættelse..
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 16:58

10-22 skrev:
28. jan 2021, 11:43
Fedt arbejde og rigtig god ide med korte impulser.
:respekt:
Jeg leger også lidt med induktioner opvarmning, bruger det til at få bolte løse med.
Tak :)
Ja, induktion er effektivt og sjovt, man skal bare passe på når man leger med det - kronisk svært at betjene touch displays efter alle de gange jeg har brændt huden af fingerspidserne.
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 17:03

Refraktorius skrev:
28. jan 2021, 12:01
:10:
Den er feeeeed!


Og din hylstergenkendelse giver jo også mulighed for at sortere hylstrene efter fabrikat, hvis forskellen er rimelig til at regne med!
Takker! :)
Ja, man kan sagtens bruge data til at kategorisere/klassificere med - jeg tænkte først i klassificeringsbaner a la, hylster genkendt som 308 norma, slå op hvad 308 norma skal have - men fandt så ud af at det er ligemeget (for udgløderen) at vide hvad hylsteret er. Sjovere at den ud fra træning på en masse målinger,facit, kan forudsige det, som den ikke har set før.
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 17:12

Werecat skrev:
28. jan 2021, 12:07
På et punkt er internettet dårligt til vidensdeling. Arbejde som det her burde publiceres. :numberone: NVF og YouTube er godt (og jeg håber også at du har beskrevet det i de fora du har søgt inspiration fra), men det burde udmunde i en eller flere artikler i et relevant tidsskrift der beskriver processer (og programmering) og data mere uddybende.
Jeg har skam bidraget og delt (og gør det stadig) både ideer og beskrivelser i GinaErick-tråden på AccurateShooter. Har indtil videre haft for travlt med at bygge og tænke til samtidig at skrive artikler - men kommer nok en dag :)
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 17:19

Sila0079 skrev:
28. jan 2021, 12:34
Hvis du søger testere til prototyper, inden du sætter den i produktion/sælger idéen, så sig endelig til :D Jeg er ingen elektronikmekaniker, som dig selv, men jegner ydert metodisk når jeg tester eller genlader.
:goodpost:
Der er allerede en del "prototyper" derude - har tænkt på både at sælge færdigt (kræver nok nogle designændringer ift overholdelse af diverse direktiver og lovgivning), og som et DIY kit (en hurtig genvej, og mulig omgåelse af krav - overladelse af ansvar til den, som skruer strømforsyning og spole i. Ellers er det bare om at bygge fra bunden af selv ;) Opskriften er jo frit tilgængelig - koster prisen på komponenter, en masse ventetid på komponenter, en masse lange og sene aftener med at samle, skille ad, forfra, teste, glædesrus, frustration og glædesrus igen ;)
Jeg er ikke elektromekaniker - er blot en heldig amatør - og stædig :)
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 17:25

Krung skrev:
28. jan 2021, 12:37
Så fedt du også skriver om den her! Jeg har ventet læææænge.
:respekt:
Ventet på at jeg skriver, eller på en maskine? :fun:

Kender jeg en Krung?
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Krung » 28. jan 2021, 19:03

Standardelg skrev:
28. jan 2021, 17:25
Krung skrev:
28. jan 2021, 12:37
Så fedt du også skriver om den her! Jeg har ventet læææænge.
:respekt:
Ventet på at jeg skriver, eller på en maskine? :fun:

Kender jeg en Krung?
Ventet på du delte på et dansk forum, så vi kan få lidt fælleskøb og sådan.

Nej du kender mig ikke. Vi har kun snakket lidt om din maskine på FB.

Edit: Men hvem kan glemme en grøn mankini?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Krung » 28. jan 2021, 19:06

Tilbage på det seriøse spor: hvad bruger du til at måle strømmen med? Jeg har ikke set noget, der går op til 20A.

Har du selv vundet litzetråden, eller er den købt med 3k ledere?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 28. jan 2021, 19:41

Krung skrev:
28. jan 2021, 19:06
Tilbage på det seriøse spor: hvad bruger du til at måle strømmen med? Jeg har ikke set noget, der går op til 20A.

Har du selv vundet litzetråden, eller er den købt med 3k ledere?
Jeg bruger en hall effect current sensor https://arduinotech.dk/shop/stroem-sens ... a-20a-30a/
Jeg bruger en 30A version, 20 er rigeligt, men 30 var hvad de havde dengang jeg skulle finde dele, og jeg har ikke brug for den ekstra opløsning 20A versionen giver, så fortsatte med 30A, og slap for at ændre i koden.

Jeg var heldig at finde litz på Ali - 3000 ledere, 0.05 eller 0.04mm hver, alt over 2000 enkeltvist isolerede ledere og 0.08mm eller under pr leder burde virke.
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Raptor357 » 28. jan 2021, 20:31

Det er vanvittigt godt lavet.
Induktion er giftigt, det kan let løbe løbsk. Men det er ikke det vildeste rocket science.
Men det er din styring.
Jeg er vildt imponeret.
Som DIY projekt, så er det sværeste for hjemmefuskerne er print, de rigtige spoler og kabinet.
At lave den færdigbygget, er ikke noget du skal sigte efter. Den eneste standart apparatet måske kan falde ind under (som jeg er lidt hjemme i) er IEC61010 og det tror jeg ikke på vil lykkes.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Fastanhol » 28. jan 2021, 20:43

Kæft hvor er den fed!

Hvad er kost prisen på sådan en fætter.

Vil du dele kode og design? Eller skal den i produktion.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Krung » 29. jan 2021, 15:40

Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om hvorfor Litzkablet er trukket som det er:

1) Er der en grund til at vindingerne er så tæt på åbningen af ferritkernen?
2) Lederen fra den fjerne ende af ferritåbningen går i en stor bue - er det for at forbedre magnetfeltet eller bare en tilfældighed?

Jeg spørger egentligt bare til om det er resultatet af mange forsøg eller bare noget, der var godt nok.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 29. jan 2021, 17:37

Raptor357 skrev:
28. jan 2021, 20:31
Det er vanvittigt godt lavet.
Induktion er giftigt, det kan let løbe løbsk. Men det er ikke det vildeste rocket science.
Men det er din styring.
Jeg er vildt imponeret.
Som DIY projekt, så er det sværeste for hjemmefuskerne er print, de rigtige spoler og kabinet.
At lave den færdigbygget, er ikke noget du skal sigte efter. Den eneste standart apparatet måske kan falde ind under (som jeg er lidt hjemme i) er IEC61010 og det tror jeg ikke på vil lykkes.
Tak skal du have :)

I et metalkabinet, og spolen placeret indvendigt burde det vel kunne gå med en færdigbygget version (formoder du tænker støj/forstyrrelse fra de ca 100kHz)?

Ellers er det måske ikke en tosset ide med en kasse og styring af induktion - og så kan folk selv montere spole, induktionsboard og strømforsyning...
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 29. jan 2021, 17:58

Fastanhol skrev:
28. jan 2021, 20:43
Kæft hvor er den fed!

Hvad er kost prisen på sådan en fætter.

Vil du dele kode og design? Eller skal den i produktion.
Mange tak,

prisen afhænger lidt af hvor pæn du vil have den og hvor meget du kan (eller har værktøj/udstyr til) lave selv.

Elektronikken kan du købe billigt fra Kina, og afhængigt af hvor meget der når frem uden at PostNord har betvivlet din kinesiske vens angivelse af den afsendte gaves værdi, så ender du et sted mellem 1500 og 2000.

Oveni elektronikken, skal du så lægge det du har liggende eller er nødt til at købe eller få fremstillet til kasse/kabinet, servoarm, hylsterindsats m.m.

Jeg kunne godt forestille mig at den kom i produktion i en eller anden form som et prisvenligt alternativ til verdens første og eneste smarte annealer, som bygselv samlesæt måske (eller måske endda, hvis det er muligt som en færdig version). Hvis man vil bygge selv fra bunden, så er det en god ide at læse
https://forum.accurateshooter.com/threa ... x.3908353/

Der finder du rigeligt information og forskellige designs og variationer af GinaErick annealeren. Lige fra den oprindelige med kobberspole og timerrelæ til microprocessorstyrede (og kode), reverse engineering af AMP's Aztec mode og mine egne opdagelser vedr. pulser og forudsigelse af annealingtid.
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Raptor357 » 29. jan 2021, 18:01

Jeg er ikke EMC mand, jeg er sikkerhedsmand.
Den udvendige spole til induktion ser jeg ikke et problem i. Det er jo der funktionen sker. Der er lidt småting.
Men ja, et diy kit kan du godt lave.
Du kan nok godt slippe afsted med at lave den komplet, hvis du har en godkendt strømforsyning og sikrer apperatet lidt.
Skriv en PM hvis det er noget du vil gå videre med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Standardelg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 20. okt 2011, 22:38
Interesser: Riffeljagt, PRS og LR
Geografisk sted: Gribskov
Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af Standardelg » 29. jan 2021, 18:47

Krung skrev:
29. jan 2021, 15:40
Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om hvorfor Litzkablet er trukket som det er:

1) Er der en grund til at vindingerne er så tæt på åbningen af ferritkernen?
2) Lederen fra den fjerne ende af ferritåbningen går i en stor bue - er det for at forbedre magnetfeltet eller bare en tilfældighed?

Jeg spørger egentligt bare til om det er resultatet af mange forsøg eller bare noget, der var godt nok.
4_15_cam01298b.jpg
4_15_cam01298b.jpg (49.95 KiB) Vist 5292 gange
1) Jeg startede med at forsøge at kopiere Fluxeon's Giraud Retrofit Coil (Dem, der laver Annie-annealeren, har lavet en spole til ombygning af Giraud gas nnealeren til induktion).
Jeg opdagede at jeg fik større effekt ved at placere vindingerne tæt på gabet, hvilket nok hænger sammen med egenskaberne (permeabilitet?) for den ferritring, jeg nemt kunne få fat i. Jeg har nogle forskellige ringe liggende - og U-kerner på vej også, så jeg kan eksperimentere. Ferrit/spoleholderen har jeg lavet, så den er nem at hægte af og på, hvorved jeg bare skal laserskære ny holder, hvis jeg finder et bedre design.

2) Jeg startede med at lave vindingerne som vist på billedet (Giraud spolen), og det fungerede fint. Dog var krydset lidt i vejen, når jeg kørte større hylstre a la 375 cheytac igennem. Da jeg eksperimenterede lidt med antallet af vindinger - og fjernede en (gav en smule mere effekt), så benyttede jeg lejligheden til at eliminere "krydset", og for at der skulle være plads til at hylsteret kunne føres ud af spolen og ud over kanten af platformen, endte det med at jeg førte kablet i en bue foran. Det fungerer fint, men jeg kan optimere lidt - kortere kabel for for mindre modstand/varme etc.
Tikka T3X CTR 308
Ruger GSR
Ruger 77 mkii 223 Rem
Antonio Zoli 12/6.5x55

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Induktionsudgløder med realtime hylsteranalyse

Indlæg af MortenV » 30. jan 2021, 00:10

Standardelg skrev:
28. jan 2021, 17:19
Sila0079 skrev:
28. jan 2021, 12:34
Hvis du søger testere til prototyper, inden du sætter den i produktion/sælger idéen, så sig endelig til :D Jeg er ingen elektronikmekaniker, som dig selv, men jegner ydert metodisk når jeg tester eller genlader.
:goodpost:
Der er allerede en del "prototyper" derude - har tænkt på både at sælge færdigt (kræver nok nogle designændringer ift overholdelse af diverse direktiver og lovgivning), og som et DIY kit (en hurtig genvej, og mulig omgåelse af krav - overladelse af ansvar til den, som skruer strømforsyning og spole i. Ellers er det bare om at bygge fra bunden af selv ;) Opskriften er jo frit tilgængelig - koster prisen på komponenter, en masse ventetid på komponenter, en masse lange og sene aftener med at samle, skille ad, forfra, teste, glædesrus, frustration og glædesrus igen ;)
Jeg er ikke elektromekaniker - er blot en heldig amatør - og stædig :)
Proud prototyper aka discipel. Det er den bedste dims til genladning, jeg til dato har erhvervet mig.

Besvar