Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af JLtac » 21. jan 2021, 10:56

Så fik jeg lavet min tredie kniv færdig og vil lige dele et par billeder af den her inde. Den mangler dog at blive slebet og jeg skal ha lavet er skede til den senere. Jeg har selv lavet det hele undtagen hærdningen da jeg ikke har udstyr til det.
Den er slebet ud at stykke "damasteel vinland". Klingen er 8 cm lang og har en tykkelse på 3,2 millimeter. Grebet er lavet thujarod og pins'ene er af messing.
Jeg er ikke den bedste fotograf men håber at i synes om billederne :smile:
Vedhæftede filer
IMG_20210121_103223__01.jpg
IMG_20210121_103213__01.jpg
IMG_20210121_103306__01.jpg
IMG_20210121_103156__01.jpg
IMG_20210121_103241__01.jpg

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af Kenned » 21. jan 2021, 11:22

Flot kniv :numberone: :biggrin:

Jeg ved ikke om du ønsker det sådan, men en gang carnaubavoks på det skæfte, så vil det få et toplækkert skin :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af HR » 21. jan 2021, 12:00

Sikken en lækker kniv! Først og fremmest er det er funktionel form. Derefter kan man nyde at den også er flot. Har du overvejet at file et lille indhak der hvor æggen starter så den bliver nemmere at slibe? Og hvordan er håndens tendens til at glide frem?
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af JLtac » 21. jan 2021, 12:23

HR skrev:
21. jan 2021, 12:00
Sikken en lækker kniv! Først og fremmest er det er funktionel form. Derefter kan man nyde at den også er flot. Har du overvejet at file et lille indhak der hvor æggen starter så den bliver nemmere at slibe? Og hvordan er håndens tendens til at glide frem?
/HR
Tak. Jeg overvejede det med hakket men syntes ikke det ville passe ind i formen. Den er lavet til min hånd og der ligger den super godt og hånden glider ikke frem. Dog er der stadig plads til at jeg kan gribe længere oppe omkring klingen og at den stadig ligger godt i hånden. Jeg kan godt tage et billede af det hvis det har interesse?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af HR » 21. jan 2021, 13:47

JLtac skrev:
21. jan 2021, 12:23
HR skrev:
21. jan 2021, 12:00
Sikken en lækker kniv! Først og fremmest er det er funktionel form. Derefter kan man nyde at den også er flot. Har du overvejet at file et lille indhak der hvor æggen starter så den bliver nemmere at slibe? Og hvordan er håndens tendens til at glide frem?
/HR
Tak. Jeg overvejede det med hakket men syntes ikke det ville passe ind i formen. Den er lavet til min hånd og der ligger den super godt og hånden glider ikke frem. Dog er der stadig plads til at jeg kan gribe længere oppe omkring klingen og at den stadig ligger godt i hånden. Jeg kan godt tage et billede af det hvis det har interesse?
Du må gerne lægge et billede op af kniven i hånden. Vi ryger hurtigt ud i en formålsløs debat hvis vi ikke deler opfattelse af hvor vi ligger på skalaen mellem kunst, brugskunst og værktøj. I forbindelse med jagtknive ser jeg altid på dem fra et funktionelt synspunkt først. Hvis det er et funktionelt værktøj, så nyder jeg at det også er godt håndværk og så at det er smukt design. Men for mig personligt kommer det i den rækkefølge. Jeg vil, fks, finde det smukt hvis du brugte en helt fin "chekkering file" på tangen mellem æggen og skæftet for at fange hånden hvis den skrider. Eller hvis du lave netskæring i grebsskallerne. Det samme gælder det lille hak der gør det muligt at slibe æggen hele vejen ind. Det ville stikke mig voldsomt i øjnene når kniven er nogle år gammel og er blevet slebet mange gange hvis der var spor efter manglende slibning på de inderste 5 mm. Det er ikke ret meget du behøver at file ud. Bare nok til at der er plads til det lidt rundede hjørne på dine slibesten.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af Kenned » 21. jan 2021, 14:47

Jeg gætter på at det ikke er en brugskniv, men jeg gætter måske forkert? :smile:

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af JLtac » 21. jan 2021, 16:38

Kenned skrev:
21. jan 2021, 14:47
Jeg gætter på at det ikke er en brugskniv, men jeg gætter måske forkert? :smile:

/Kenneth
Så gætter du forkert. Har lavet 2 før denne men dimensionerne var ikke rigtige. Det føler jeg de er på den her og det er meningen jeg vil bruge den

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af Kenned » 21. jan 2021, 16:47

JLtac skrev:
21. jan 2021, 16:38
Kenned skrev:
21. jan 2021, 14:47
Jeg gætter på at det ikke er en brugskniv, men jeg gætter måske forkert? :smile:

/Kenneth
Så gætter du forkert. Har lavet 2 før denne men dimensionerne var ikke rigtige. Det føler jeg de er på den her og det er meningen jeg vil bruge den
Ok, jeg synes bare personlig at de lagdelte knive er lidt upraktiske i den virkelige verden - derfor gættede jeg den vej :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af JLtac » 21. jan 2021, 17:36

Kenned skrev:
21. jan 2021, 16:47
JLtac skrev:
21. jan 2021, 16:38
Kenned skrev:
21. jan 2021, 14:47
Jeg gætter på at det ikke er en brugskniv, men jeg gætter måske forkert? :smile:

/Kenneth
Så gætter du forkert. Har lavet 2 før denne men dimensionerne var ikke rigtige. Det føler jeg de er på den her og det er meningen jeg vil bruge den
Ok, jeg synes bare personlig at de lagdelte knive er lidt upraktiske i den virkelige verden - derfor gættede jeg den vej :smile:

Hilsen Kenneth

Det er også helt ok. Jeg sætter bare pris på at bruge noget der også ser flot ud og så gør det ikke så meget at man med tiden kan se det er brugt :smile: . Hvorfor synes du de lagdelte knive er upraktiske?
Senest rettet af JLtac 22. jan 2021, 02:08, rettet i alt 1 gang.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af JLtac » 21. jan 2021, 20:42

HR skrev:
21. jan 2021, 13:47
JLtac skrev:
21. jan 2021, 12:23
HR skrev:
21. jan 2021, 12:00
Sikken en lækker kniv! Først og fremmest er det er funktionel form. Derefter kan man nyde at den også er flot. Har du overvejet at file et lille indhak der hvor æggen starter så den bliver nemmere at slibe? Og hvordan er håndens tendens til at glide frem?
/HR
Tak. Jeg overvejede det med hakket men syntes ikke det ville passe ind i formen. Den er lavet til min hånd og der ligger den super godt og hånden glider ikke frem. Dog er der stadig plads til at jeg kan gribe længere oppe omkring klingen og at den stadig ligger godt i hånden. Jeg kan godt tage et billede af det hvis det har interesse?
Du må gerne lægge et billede op af kniven i hånden. Vi ryger hurtigt ud i en formålsløs debat hvis vi ikke deler opfattelse af hvor vi ligger på skalaen mellem kunst, brugskunst og værktøj. I forbindelse med jagtknive ser jeg altid på dem fra et funktionelt synspunkt først. Hvis det er et funktionelt værktøj, så nyder jeg at det også er godt håndværk og så at det er smukt design. Men for mig personligt kommer det i den rækkefølge. Jeg vil, fks, finde det smukt hvis du brugte en helt fin "chekkering file" på tangen mellem æggen og skæftet for at fange hånden hvis den skrider. Eller hvis du lave netskæring i grebsskallerne. Det samme gælder det lille hak der gør det muligt at slibe æggen hele vejen ind. Det ville stikke mig voldsomt i øjnene når kniven er nogle år gammel og er blevet slebet mange gange hvis der var spor efter manglende slibning på de inderste 5 mm. Det er ikke ret meget du behøver at file ud. Bare nok til at der er plads til det lidt rundede hjørne på dine slibesten.
/HR
Jeg lægger et par billeder op på søndag hvor jeg er hjemme igen :biggrin:

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af Ninjakebab » 22. jan 2021, 10:00

Lækkert lækkert håndværk :10:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af Ansoknives » 22. jan 2021, 11:25

Kenned skrev:
21. jan 2021, 14:47
Jeg gætter på at det ikke er en brugskniv, men jeg gætter måske forkert? :smile:

/Kenneth
Damasteel er et forrygende brugsstål. Der er mange andre mere eller mindre brugbare damascus stål på markedet men lige Damasteel som overstående er lavet i virker bare!

Flot kniv!
Jens Ansø

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Min 3. Hjemmelavet jagtkniv

Indlæg af Kenned » 22. jan 2021, 14:09

Ansoknives skrev:
22. jan 2021, 11:25
Kenned skrev:
21. jan 2021, 14:47
Jeg gætter på at det ikke er en brugskniv, men jeg gætter måske forkert? :smile:

/Kenneth
Damasteel er et forrygende brugsstål. Der er mange andre mere eller mindre brugbare damascus stål på markedet men lige Damasteel som overstående er lavet i virker bare!

Flot kniv!
Ok, så lærte jeg noget nyt i dag - tak :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar