Byg selv præcision riffel

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Byg selv præcision riffel

Indlæg af SuneHJ » 29. nov 2020, 10:30

Dette indlæg er nok ikke så meget "se hvad jeg har lavet" - nok mere i retning af "se hvad jeg har samlet". Ikke desto mindre håber jeg det kan have interesse for ligesindende.
Jeg har i flere år haft lyst til at anskaffe mig en af de fabriksbyggede præcisionsrifler man kan få. Enten en Ruger Precision Rifle eller en Tikka T3X Tac A1. Da jeg begyndte at se nærmere på de 2 mærker, kunne jeg godt se at Rugeren ikke leverede det jeg gerne ville have. Den virker bare ikke så gennemført som Tikka'en, hvilket måske også er årsagen til den relativt store prisforskel. Omvendt så synes jeg også at ca. 24.000kr for Tikka'en er ret mange penge.
Så jeg begyndte at se efter alternativer - nærmere bestemt at sætte en "almindelig" riffel i et dedikeret præcisionsskæfte. Jeg afsøgte skæfte markedet og landede på canadiske MDT. Jeg synes, de opfylder flere af mine krav, mht. performance, pris og udseende.
Via nogle velbevandrede personer herinde blev jeg dirigeret hen til svenske Stjernlun Custom Rifles (scr.no), hvor de handler med MDT. Jeg købte et ESS chassis med 15" forende med rail sektion.
Jeg manglede nu bare en donor riffel og jeg havde sat mig for at det skulle være en Tikka T3, så jeg gik ned for at se hvad de havde i min lokale butik i Aalborg og helt tilfældigt havde de en let brugt Tikka T3 Varmint Stainless i kaliber 30-06 til fornuftige penge. Nu ved jeg godt at mange tænker det er en forkert kaliber til langdistance, og det er måske heller ikke det bedste udgangspunkt, dog ved jeg at nemt kan få ammunition til den med boat tail projektiler som har mindst lige så gode balistiske egenskaber som f.eks. en 6,5 Creedmoor, så jeg er ikke så nervøs, og ammunitionen er også til at betale.
Vi spoler en sagsbehandlings tid frem hos PAC og nu er det tid til at se på stumperne:
Tikka T3 Varmint 30-06.jpg
Udgangspunktet.
IMG-3608.jpg
Her er riflen på bordet klar til operation.
IMG-3609.jpg
Man tager med højre hånds tommel og pege og løsner de 2 skruer der holder selve riflen fast til chassiet.
IMG-3610.jpg
Det gamle skæfte er lagt til side og alle de nye stumper er lagt frem. Det er stock, greb, midtersektion og forreste sektion.
IMG-3611.jpg
Midtersektionen sættes på først med 2 skruer.
IMG-3612.jpg
Den forreste sektion sættes på med 3 skruer (protip: Hvis du vil have rail skruet på til bipod, så sæt dem på inden du skruer denne del fast).
IMG-3613.jpg
Den multijusterbare stok sættes fast med en skrue.
IMG-3614.jpg
Til sidst monteres grebet. Jeg har valgt MDTs lodrette greb, men alle AR style greb kan anvendes.
IMG-3616.jpg
Det færdige resultat.
Kikkerten er en Vortex Strike Eagle 5-25x56
Basen er en American Defense
Bipod'en er en Atlas BT10-LW17

Indskydningen gik fint og det er ikke riflen der sætter begrænsningen. Det eneste jeg ikke havde taget højde for var at min Hausken JD224 dæmper ikke kan gå ned over mit løb, da det simpelthen er for tykt, så jeg må skyde uden, indtil videre.
Alt i alt er jeg super glad for sættet, som i alt har kostet ca. 18.000kr uden optik, montage og bipod.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af Krung » 29. nov 2020, 11:05

Savle savle...

Men har du så... Host host... Et Tikka T3 skæfte tilovers?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af Flugteren » 29. nov 2020, 11:47

Fed riffel. Hvordan føles det lige greb i hånden, kontra et mere vinklet greb?

.30-06 med moderne projektiler og ladninger er slet ikke dårlig til de lidt længere hold. Med hensyn til dæmper, så vil en ASE Utra SL7 i rustfri passe fint på riflen. De er vist frontmonterede, så de kan gå på alle rifler.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af SuneHJ » 29. nov 2020, 11:58

Krung skrev:
29. nov 2020, 11:05
Savle savle...

Men har du så... Host host... Et Tikka T3 skæfte tilovers?
Desværre - jeg sælger ikke det originale skæfte i tilfælde af at jeg engang vil skifte riffel i MDT chassiet :smile:

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af SuneHJ » 29. nov 2020, 12:00

Flugteren skrev:
29. nov 2020, 11:47
Fed riffel. Hvordan føles det lige greb i hånden, kontra et mere vinklet greb?

.30-06 med moderne projektiler og ladninger er slet ikke dårlig til de lidt længere hold. Med hensyn til dæmper, så vil en ASE Utra SL7 i rustfri passe fint på riflen. De er vist frontmonterede, så de kan gå på alle rifler.
Jeg synes det lige greb fungerer fint, og det kan også vinkles lidt og flyttes lidt frem og tilbage så det passer til dit grebslængde.
Tak for tippet mht. dæmper - måske skal jeg kigge lidt på sådan en fætter.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af C-X » 29. nov 2020, 12:05

Hvor lang er piben og hvad vejer det nuværende sæt?

Når den engang er blevet træt, så kunne den passende blive ompibet til .280 Remington.

Det ser godt ud, rigtig godt. Er der ikke mulighed for foldekolbe på det chassis?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af SuneHJ » 29. nov 2020, 12:14

C-X skrev:
29. nov 2020, 12:05
Hvor lang er piben og hvad vejer det nuværende sæt?

Når den engang er blevet træt, så kunne den passende blive ompibet til .280 Remington.

Det ser godt ud, rigtig godt. Er der ikke mulighed for foldekolbe på det chassis?
Det er en 60 cm pibe - jeg har dog ikke vejet setup'et endnu, men det er relativt tungt. Rekylen er ikke noget særligt i forhold til den Sako 75 jeg har i samme kaliber.
Man kan godt vælge foldekolbe til den, men nærigheden løb af med mig. Min kolbe koster 4650 svenske KR og foldekolben koster 7250 svenske KR, så jeg vurderede sammen med min konto at den almindelige er god nok indtil videre.

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af Kar 98 » 29. nov 2020, 21:23

Fed lekture på fodskamlen :smile: …….. og fedt projekt
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af Bemoni1 » 29. nov 2020, 21:29

Godt tænkt, med denne løsning og mange gange tillykke med resultatet :thumbup:

Jeg har været i gang med noget tilsvarende i to omgange:
Den første, var en fabriksny Tikka T3x CTR i .260 Rem, som blev lagt i et MDT HS3 chassis og den fik i første omgang en Bushnell DMR 3 - 21 kikkert på toppen, som senere blev skiftet ud med en Kahles K318i og den riffel er uden sammenligning, det bedste jeg har haft, i den kaliberklasse og på trods af, at den har snart 6000 skud gennem piben, så holder den stadig grupperne under 0,5 MOA.

Nummer to var lidt mere omfattende :blink: Min gamle 6,5x55 riffel havde en pibe, som var skudt ud og jeg stod med valget mellem at pibe om, eller bygge en ny riffel og efter lidt tænke-tid, besluttede jeg mig for at bygge nyt.
En brugt Tikka T3 Lite i 30 06 blev fundet og købt ( til en meget rimelig pris ) hos en forhandler og to stk rustfri Hardy piber i 6,5, med 7,5" stigning blev bestilt hjem.
Endnu et HS3 chassis, denne gang med Long Action, blev bestilt hjem og da alle tilladelser og stumper efterhånden indfandt sig, blev det afleveret hos Ejner i Bækmarksbro og han begyndte i ro og mag, at få kamret piberne i 6,5-284 Norma ( med en HELT ny rival.... ) og det blev så samlet og toppet med en Kahles K525I i et Spuhr mount med 12 mil cant.

Og den kan ramme, denne 6 skudsgruppe er lavet med 147 grn ELD-M, som går med 910 m/s
6,5-284 6 skud.jpg
Edit: Det her er .260'eren i sit rette element
Vedhæftede filer
Tikka MDT 4.jpg
Senest rettet af Bemoni1 30. nov 2020, 10:15, rettet i alt 1 gang.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af C-X » 29. nov 2020, 22:45

Du glemte helt billederne af de rifler :???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Byg selv præcision riffel

Indlæg af SuneHJ » 30. nov 2020, 08:41

Kar 98 skrev:
29. nov 2020, 21:23
Fed lekture på fodskamlen :smile: …….. og fedt projekt
He he :smile: faktisk ligger Franquins Sorte Sider nedenunder. Jeg skruede delene sammen i mit herreværelse - altså der hvor jeg har mine trofæer, baren og Morsø brændeovnen.
Sofaen er et arvestykke som fruen har ompolstret - stoffet er måske ikke super herre-agtigt, men resten af møblementet er :fun:
IMG-3615.jpg

Besvar