Kydex-æske til tændstikker.

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Kydex-æske til tændstikker.

Indlæg af Scout » 20. nov 2019, 16:32

Jeg færdes ofte undendørs og tænder gerne op under en kop varmt undervejs. Afhængig af, om jeg bruger spritkoger, mini-træfyr eller gasbrænder etc, så kan det nogle gange være sin sag at komme til med en lighter (BIC el. lign) og jeg bruger derfor gerne tændstikker.

En almindelig tændstik-æske har det dog med at blive klemt eller kvast i lommen eller i tasken/rygsækken og lade tændstikkerne falde ud.
Jeg valgte at lave en lille æske i kydex til tændstikæsken.

Ingredienser:
Kydex.
Hul-nitter.
Ovn og/eller varmepistol.
Dremel/boremaskine.
Træblok.
(evt paracord).

Man kan save en blok træ til i samme dimensioner som en tændstikæske (tilrådeligt, hvis man laver flere) ELLER man kan blot bøje kydex uden om tændstikæsken.

Kydex i ovnen få minutter (lad det endeligt ikke ligge i den varme ovn for lang tid) til det bliver af konsistens som tyggegummi. Man kan også springe ovnen over og bruge en varmepistol. Der efter formes den varme kydex uden om æsken. Nogle buk kan med fordel presses til med evt en træblok eller en pen o.l.
Billede
Der laves en åbning i kydex-æsken til tændstikæskens svovl.
Billede
To huller bores med Dremel eller almindelig boremaskine og nitter sættes i. Slib kydex til efter behov. Bind evt en snor/paracord i, så du ikke taber kydex-æsken.
Færdig. Hurtigt og nemt at lave og tændstikæsken bliver ikke kvast.
Billede

Hvis tændstikkerne bliver våde kan man med fordel medbringe en solid lighter i reserve. Jeg har valgt Thyrm PyroVault med min egen Zippo-indsats. Thyrm lukker godt til og tændvæsken fordamper ikke så hurtigt som i en almindelig Zippo.
Billede

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kydex-æske til tændstikker.

Indlæg af Langenge » 20. nov 2019, 22:00

Interessant.
Jeg skal have lavet mig noget lignende til fænghætter til mine forlader-legetøjer.
Det er møghamrende irriterende at producenterne leverer løse fænghætter i små dåser med et låg, der bare lige kan falde af :wall:
Helt ligesom de der fine dyre luftbøssehagl fra H&N, JSB m.v., der kommer i samme type metaldåser med et låg, der bare falder af. Hvorimod f.eks. billige Gamohagl kommer i fornuftige metaldåser med skruelåg.
Måske kan jeg godt se fornuften i ikke at levere fænghætter i en metaldåse med fastskruet låg, men når de kommer i en tynd, skrøbelig plastikdåse, så ser jeg ingen grund til, at låget ikke sidder fast.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Kydex-æske til tændstikker.

Indlæg af Scout » 20. nov 2019, 22:39

Langenge skrev:
20. nov 2019, 22:00
Interessant.
Jeg skal have lavet mig noget lignende til fænghætter til mine forlader-legetøjer.
Det er møghamrende irriterende at producenterne leverer løse fænghætter i små dåser med et låg, der bare lige kan falde af :wall:
Helt ligesom de der fine dyre luftbøssehagl fra H&N, JSB m.v., der kommer i samme type metaldåser med et låg, der bare falder af. Hvorimod f.eks. billige Gamohagl kommer i fornuftige metaldåser med skruelåg.
Måske kan jeg godt se fornuften i ikke at levere fænghætter i en metaldåse med fastskruet låg, men når de kommer i en tynd, skrøbelig plastikdåse, så ser jeg ingen grund til, at låget ikke sidder fast.
Nej, de fænghætte-dåser med løse låg er ikke meget værd.

En lignende kydex-beskytter er klart muligt at lave. Samme princip som tændstik-kassen og evt med en slids til med fingeren at skubbe fænghætte-dåsen ud af kydex-fidusen.

Hvad med ellers at genbruge de billige Gamo-dåser til fænghætter?
Jeg har også set nogle små dåser (diameter ca fem cm), hvor man skal trykke midt på låget ned for at åbne.. Det er ret smart.
Ellers sælger Varusteleka chokolade i små metaldåser, der virker efter næsten samme princip - man trykker bare på kanten i stedet for. Chokoladen er en bonus :biggrin:
https://www.varusteleka.com/en/product/ ... -red/13207

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kydex-æske til tændstikker.

Indlæg af Kleth » 21. nov 2019, 07:25

Et tip til at begrænse problemet med våde tændstikker er at man dypper ca 2/3 af tændstikken i en tynd lak og har et ekstra stykke strygepapir/stål i en vandtæt pose. Det er en fordel hvis det er lidt kraftigt til at stryge på da det bliver fyldt op af lak.
Til fjeldet har jeg en lille vandtæt dåse beregnet til tændstikker og den har også et ekstra stykke strygepapir men den er ikke så sexet som den kydexholder :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Kydex-æske til tændstikker.

Indlæg af Scout » 21. nov 2019, 15:12

Kleth skrev:
21. nov 2019, 07:25
Et tip til at begrænse problemet med våde tændstikker er at man dypper ca 2/3 af tændstikken i en tynd lak og har et ekstra stykke strygepapir/stål i en vandtæt pose. Det er en fordel hvis det er lidt kraftigt til at stryge på da det bliver fyldt op af lak.
Til fjeldet har jeg en lille vandtæt dåse beregnet til tændstikker og den har også et ekstra stykke strygepapir men den er ikke så sexet som den kydexholder :razz:
Jep, at gøre almindelige tændstikker mere langtidsholdbare og især i regnvejr er et godt gammelt råd. Smeltet voks kan også gøre det men er ikke så holdbart.
Kydex-beskytteren er kun til at hindre selve æsken med de almindelige billge/gratis tændstikker i at blive kvast. Jeg har 'storm-tændstikker,' der tænder under de fleste våde og blæsende forhold men da jeg ofte tænder op under en kop, så bruger jeg ikke de dyrere stormtændstikker på daglig gåturs-basis under almindelige forhold.
Stormtændstikker opbevares i en vandtæt cylinder.
Til længere ture har jeg en kombination af følgende optændingsmuligheder med: Vandtæt Thyrm-Zippo, stormtændstikker, ildstål, tændstikker.

Billede
Billede
Billede

Besvar