Renovering af et Gammelt Elg-gevir

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 1. sep 2018, 18:19
Interesser: Jagt, Land Rover
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 32 times
Been thanked: 53 times

Renovering af et Gammelt Elg-gevir

Indlæg af Agaarden » 3. aug 2019, 23:31

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde en tråd omkring netop dette emne, så jeg tænkte jeg ville prøve selv :smile:

Jeg fandt et sæt (tilsyneladende) gamle gevirer, fra en elg, og eftersom jeg synes det var en skam at de blev smidt ud, valgte jeg at se om jeg kunne lave et resultat der var godt nok, til at jeg selv kunne finde på at hænge dem op i huset. Målet var en billig/nem renovering og montering, der ville give et tilfredsstillende og nogenlunde pænt resultat.

Den stump kranie/pandeskal der var tilbage, var delt i 2, der var skruehuller flere steder i selve geviret, hvor der sad kroge/øjer til ophæng, farven var falmet, der var fyldt med små revner i overfladen, og de var godt beskidte og grønne af mos.
Målet var en billig/nem renovering og montering, der ville give et tilfredsstillende og fornuftigt resultat.

Til at starte med fik det hele en omgang med den stive børste, samt varmt vand og sæbe, for at få jord/mos væk.
DSC_1929.jpg
Efter hurtig rengøring/vask
DSC_1932.jpg
Skruehuller og nogle af de store revner
Herefter fik hele geviret en gang hvid træspartel (den billigste i jem og fix). Jeg gned det ind i geviret med hænderne, så godt jeg kunne, og derefter (mens spartelmassen var våd) , børstede jeg en blød børste hen over, for at få spartelmassen ud af de naturlige ujævnheder, mens det blev nede i revnerne, og lagde i et helt tyndt lag over det hele. Skruehullerne blev selvfølgelig bare fyldt op.
DSC_1936.jpg
Geviret til venstre er blevet dækket af en tyndt lag spartelmasse
DSC_1941.jpg
Efter spartelmasse
Herefter blev begge dele skruet på en træplade, så det sad godt fast.
DSC_1955.jpg
Så skulle jeg i gang med at farve hele geviret igen. Som jeg skrev i starten var målet en billig og nem renovering. Jeg lavede et par test på nogle små stumper kronvildt gevir jeg havde bleget, og farvet med lidt forskellige typer maling, grunder, og træbeskyttelse, i varierende brune farver. Enden på det hele blev ganske almindelig madkulør, inde fra køkkenet :fun: Lidt kulør rækker langt. Jeg blandede det ca. lige dele kulør og vand (10-15 dråber kulør af gangen er rigeligt). Derefter påførsel med pensel. For at få lidt farveforskel, malede jeg små områder af gangen, der fik lov at tørre lidt, før det overskydende blev tørt af med klud. Flere lag = mørkere farve (f.eks. omkringen basen). Kortere tørretid inden aftørring = lysere farve (f.eks. ved spidserne/sprodserne).
DSC_1959.jpg
bagside
DSC_1961.jpg
bagside
DSC_1969.jpg
bagside
DSC_1979.jpg
forside
DSC_1977.jpg
DSC_1992.jpg
Resultat efter farvning
Så er geviret egentligt færdigt. Herefter skal kraniet bare "gemmes væk" :blink:
Jeg fandt en pakke færdigblandet cement/puds, finkornet. Jeg kan ikke huske hvad det hed, med det vigtige var at det var beregnet til at bruge i lag op til 8-10cm.
Det blev blandet op, og så ellers formet rundt om kraniet. Jeg havde dækket lidt af geviret af med staniol, da madkulør opløses i vand (også efter det er tørt). Da pudsen/cementen var tilpas tør, fik det en hurtigt omgang med sandpapir, for fjerne div. ujævnheder.
DSC_2001.jpg
DSC_2002.jpg
Efter det havde tørret i en uges tid, var det revnet lidt, men det skal nok blive holdt på plads. Næste, og sidste skridt, var beklædning med læder. Jeg brugte en spraylim, jeg alligvel havde til at stå, hvilket gav en nem påførsel. Derefter blev et passende stykke læder strukket hen over. Jeg er ikke helt sikker på farven, men igen så var det lige hvad jeg havde liggende, i den størrelse :smile:
DSC_2007.jpg
DSC_2013.jpg
Der kom en anelse "folder" på bagsiden
Til sidst et par kantbånd af læder, i en anden farve, for at give en lige afslutning omkring baserne af geviret, og så er den klar til at hænge på væggen :thumbup:
DSC_2021.jpg
DSC_2022.jpg
DSC_2018.jpg
Alt i alt blev det nok til 3-4 timers hyggeligt arbejde, og jeg er selv ganske tilfreds med resultatet.
Inspirationen til projektet fik jeg via youtube-kanalen "Whitebone Creations". En god kanal, hvis man er det mindste interesseret i afkogning/rengøring/renovering af diverse kranier. Han omtaler denne type montering som en "Crown Mount".
https://www.youtube.com/channel/UCjBBqp ... J_AwVfztaA
Med Venlig Hilsen
Agaarden

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Renovering af et Gammelt Elg-gevir

Indlæg af Peter » 4. aug 2019, 07:35

:10:
Det ser rigtigt godt ud, og god og original idé med læder på pandeskallen. Unikt gevir!
:respekt:

Besvar