Kuglefanger til salonriflen

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af SKS » 13. feb 2019, 16:45

Skulle lige fordrive et par timer idag efter frokostpausen, så kunne jeg jo ligeså godt skære i lidt jern og svejse det sammen igen.
Det endte med at blive en kuglefanger til salonriflen, så der kan prøveskydes hjemme i køkkenet uden at skulle tænke på naboens vinduer eller huller i bagdøren ude ved fyret.
Målene er ca 350x300x270mm i 4mm plade, røret som er brugt i bunden er ø50x5mm, den vejer nok omkring de 10kg.
Inspirationen er stjålet fra google og diverse youtube videoer, det skrå stykke fladjern i bunden, inde i *cyklonen', var noget jeg tænkte kunne være smart til evt at tage noget af det bly som måske vil prøve at smutte ud igen, om det virker ved jeg ikke, skal lige have overtalt den ældste arving til at prøveskyde den inden jeg selv sætter førligheden på spil.
Vedhæftede filer
IMG_1279.JPG
IMG_1279.JPG (50.43 KiB) Vist 11367 gange
IMG_1280.JPG
IMG_1280.JPG (60.42 KiB) Vist 11367 gange
IMG_1281.JPG
IMG_1281.JPG (64.76 KiB) Vist 11367 gange
IMG_1282.JPG
IMG_1282.JPG (58.93 KiB) Vist 11367 gange
IMG_1283.JPG
IMG_1283.JPG (45 KiB) Vist 11367 gange
IMG_1284.JPG
IMG_1284.JPG (47.56 KiB) Vist 11367 gange
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Refraktorius » 13. feb 2019, 16:49

Yndig håndtaske!

Vær forberedt på at den larmer og at den nok laver blystøv nok til, at den er mindre køkkenegnet.
Jeg glæder mig til at høre om de praktiske erfaringer med den.

Og pas på splat og rikochetter.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Langenge » 13. feb 2019, 17:03

Og larmer den for meget, så fyld den op med modellervoks.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Raptor357 » 13. feb 2019, 19:50

En hård massonit plade på forsiden vil fange fragmenter.
Det er så formentligt også det eneste den mangler før den kan godkendes officielt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af ABjerre » 13. feb 2019, 20:05

Den ser knagme fin ud!

Nu vi er ved emnet "hjemmeskydning med salonriffel", så er jeg bekymret for at få alvorligt kløe i skydefingeren i løbet af de 3 uger jeg kan se frem til at tilbringe i sommerhus i løbet af sommeren - langt fra den nærmeste skydebane!

Min kære fader og jeg har begge tilladelse til samme salonriffel, og det har alle år været en stolt tradition at skyde til måls med 4,5mm luftgevær når vi har været i sommerhus. Ville man kunne optrappe til salonriffel uden for mange problemer med naboerne, for ikke at sige ordensmagten?

... og i samme åndedrag, er der så nogle, der har ideer til hvordan man nemt konstruerer et "self resetting target". Jeg tænker at man kunne have nogle (tomme) konservesdåser af varierende størrelse på en ledning spændt ud mellem 2 bukke og så skyde efter dem i en nedadgående vinkel.

Er det helt hul i hovedet?
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Ras.Killing » 13. feb 2019, 20:27

Uh! Det kommer nok rigtig meget an på hvilket sommerhusområde vi befinder os i.

Min klare anbefaling ville være nej.

Jeg går ud fra at vi snakker salonriffel registreret på jagttegn, og så må du jo lovmæssigt indskyde op til 5 gange om året på egen grund, som jeg lige husker lovgivningen.

(Om der så lige er nogen forbehold med sommerhusområder ved jeg ikke)

Rent sikkerhedsmæssigt er det så op til den enkelte jæger at vurdere om sikkerheden er i orden. Her vil de fleste nok tænke fuld dækning iform af en bakke ell. lign., et kuglefang alene vil jeg ikke mene er tilstrækkeligt. Man skal jo kunne fange en evt. forbier også!

Herefter kommer støjgener... der kan man nok slippe afsted med lidt mere ude på landet, end i et sommerhusområde :oops: en lyddæmper og subsonisk ammunition må næsten være et must.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Lycon » 14. feb 2019, 14:30

SKS skrev:Inspirationen er stjålet fra google og diverse youtube videoer, det skrå stykke fladjern i bunden, inde i *cyklonen', var noget jeg tænkte kunne være smart til eventuelt at tage noget af det bly som måske vil prøve at smutte ud igen,...
Langenge skrev:
13. feb 2019, 17:03
Og larmer den for meget, så fyld den op med modellervoks.
Nu hvor du er fra Jylland er følgende løsning nok ikke inden for rækkevidde, men du får den alligevel. :blink:

Jeg har ved et tilfælde opdaget et tætningsmassen EverFix, er et fantastisk medie som kuglefang. Det er klistret og utroligt drøjt, og udtørre aldrig.

Jeg købte derfor straks 7 kg i en plastikspand, og fyldte det i bunden af min .22LR Outers skydekasse. Alt bly bliver opfanget, og for at anskueliggøre hvor drøjt og effektivt det er, har jeg lavet en lille test.

Et skud fra min Ruger 10/22 med CCI's 40 grain (1050 fps) Segmentet Hollowpoint fra 20cm's afstand, trængte kun 3,8cm (målt fra massens overflade til bunden af projektilet) ned i massen. En test med et 40 grains rundnæset standard velocity projektil fra Eley, trængte kun 10,2cm (målt fra massens overflade til bunden af projektilet) ned i massen. Jeg testede endvidere med mit HW 97K i .22 med et 16 grain JSB Diabolo hagl fra 10cm afstand, og det trængte kun 2cm ind i massen.

Hvis du vil have et lærred hængende ned foran fanget, så brug en LinaTex måtte, men en billig gulvmåtte fra Biltema eller FT Hansen kan også gøre det. Hvis du lægger en måtte på bagsiden af den skræ plade, tager det også en del af anslagsstøjen, da metallet så ikke "synger".

Det er et fantastisk produkt, og det vil jeg bruge i alle fremtidige kuglefangs-projekter.
Vedhæftede filer
7kg. EverFix.jpg
7kg. EverFix.jpg (159.58 KiB) Vist 11076 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af CQB » 14. feb 2019, 15:59

Jeg har selv lavet en der er meget lig, dog med 8 mm plade. Min kasse er fyldt med brændestykker, den virker fint også med 9 mm og 357 magnum.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Refraktorius » 14. feb 2019, 17:10

Lycon skrev:
14. feb 2019, 14:30
...
Nu hvor du er fra Jylland er følgende løsning nok ikke inden for rækkevidde, men du får den alligevel. :blink:

Jeg har ved et tilfælde opdaget et tætningsmassen EverFix, er et fantastisk medie som kuglefang. Det er klistret og utroligt drøjt, og udtørre aldrig.

.....
Mere eller mindre end 10 år siden?
Emne: "Unigum" skydekasse
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Lycon » 14. feb 2019, 17:51

Refraktorius skrev:
14. feb 2019, 17:10
Mere eller mindre end 10 år siden?
Emne: "Unigum" skydekasse
:biggrin:
Jeg kom først. :twisted:

JSB Predator Premium Hunting Pellets test.
Lycon skrev:Man kan da også se en indikation af, at et mere sejt materiale er påkrævet for at påvirke haglet. Ved at kigge på haglene længst til højre i billedet som er afskudt i et testmedie (Everfix) som er et utroligt sejt og drøjt materiale, bliver haglene nærmest revet fra hinanden. Jeg supplerede med nogle flere ekspansions test mest for at sammenligne med andre gængse mærker.

Jeg valgte at anvende min Weihrauch HW 97K .22 da det er en fjeder riffel og har en V0 der ligger tættest på den energi, som man må forvente at gennemsnits luftriflen i de danske husstande kan levere. I det her tilfælde sender min HW 97K et 16.2 grain Predator hagl ud med V0 200m/s. Skudafstanden fastsatte jeg til 17 meter og testmediet var mit ynglings materiale i form af en pakmasse af mærket ”Everfix”.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Refraktorius » 14. feb 2019, 21:43

Damn, og jeg har ingen beviser for, at jeg brugte forsvarets forrige udgave af "blindt formbart sprængstof" (det grønne, der var ca lige så formbart som en mursten) helt tilbage i '92 i en lejlighed på Frederiksberg....
(jeg har stadig nogle af de svampede projektiler liggende i en lynlåspose, men ikke andet end en seddel der postulerer hvad de har ramt)

jeg ser mig slået, og går i seng!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kuglefanger til salonriflen

Indlæg af Langenge » 15. feb 2019, 08:47

Refraktorius skrev:
14. feb 2019, 21:43
Damn, og jeg har ingen beviser for, at jeg brugte forsvarets forrige udgave af "blindt formbart sprængstof" (det grønne, der var ca lige så formbart som en mursten) helt tilbage i '92 i en lejlighed på Frederiksberg....
(jeg har stadig nogle af de svampede projektiler liggende i en lynlåspose, men ikke andet end en seddel der postulerer hvad de har ramt)

jeg ser mig slået, og går i seng!
Jeg brugte det samme helt tilbage i 1990, men har desværre heller ikke beviser for det.
viewtopic.php?f=29&t=48951
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar