Hollowpoint værktøj

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Hollowpoint værktøj

Indlæg af SKS » 9. jan 2019, 18:23

Min chef, som jeg hjælper med at regulere råger, mente det var en god ide hvis jeg fabrikkerede et tool til at lave alm 22lr LRN ammunition om til hollowpoint. Han havde lavet en skitse af noget han havde set på nettet, vi snakkede lidt frem og tilbage og som altid så bliver det som jeg vil have det :)
En stang 30mm messing, en drejebænk og et par timer med med lidt fedten frem og tilbage (jeg er mekaniker og ikke værktøjsmager..)
Resultatet blev en patronholder med 5,65mm hul og undersænket på undersiden til randen på patronen, et styr til at sætte ovenpå der bliver centreret af en lille krave og en dorn, lavet af et 5,6mm bor slebet ned til passende dimension, til at montere i søjleboremaskinen og bruge denne som presse.

Idag skulle det så stå sin prøve, jeg havde taget noget SK standard, Blaser og Winchester Target 22 med og min chef havde sit fortrukne billige Magtech sprøjt med. Magtech viste sig at være uegnet til formålet, da de bliver presset ned i hylsteret. Løsningen blev at jeg lavede et lille bor med styr som kunne bore hul i spidsen, men generelt er kvaliteten af magtech ikke god så mere end halvdelen af dem sad projektilet løst bagefter. Bedste presse resultat, uden at kassere nogen patroner, blev med Blaser efterfulgt af mit fortrukne ammunition SK standard, Winchester T22 viste sig at være lidt større i hylster dimension så de kunne ikke gå i patronholderen uden for meget vold, og var umulige at få ud igen.