Hollowpoint værktøj

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Hollowpoint værktøj

Indlæg af SKS » 9. jan 2019, 18:23

Min chef, som jeg hjælper med at regulere råger, mente det var en god ide hvis jeg fabrikkerede et tool til at lave alm 22lr LRN ammunition om til hollowpoint. Han havde lavet en skitse af noget han havde set på nettet, vi snakkede lidt frem og tilbage og som altid så bliver det som jeg vil have det :)
En stang 30mm messing, en drejebænk og et par timer med med lidt fedten frem og tilbage (jeg er mekaniker og ikke værktøjsmager..)
Resultatet blev en patronholder med 5,65mm hul og undersænket på undersiden til randen på patronen, et styr til at sætte ovenpå der bliver centreret af en lille krave og en dorn, lavet af et 5,6mm bor slebet ned til passende dimension, til at montere i søjleboremaskinen og bruge denne som presse.

Idag skulle det så stå sin prøve, jeg havde taget noget SK standard, Blaser og Winchester Target 22 med og min chef havde sit fortrukne billige Magtech sprøjt med. Magtech viste sig at være uegnet til formålet, da de bliver presset ned i hylsteret. Løsningen blev at jeg lavede et lille bor med styr som kunne bore hul i spidsen, men generelt er kvaliteten af magtech ikke god så mere end halvdelen af dem sad projektilet løst bagefter. Bedste presse resultat, uden at kassere nogen patroner, blev med Blaser efterfulgt af mit fortrukne ammunition SK standard, Winchester T22 viste sig at være lidt større i hylster dimension så de kunne ikke gå i patronholderen uden for meget vold, og var umulige at få ud igen.

Dernæst stod den på testskydning, til formålet blev en skraldespand fyldt med vand, en trappestige og så prøveskydning 1m lodret ned.
1: SK standard 1050fps, testskud uden hollowpoint ingen deformering, 2 testskud med hollowpoint og fin paddehat.
2: Blaser 1260fps, hollowpoint spidsen af projektilet revet af.
3: Magtech 1130fps, 2 skud, ligesom med blaseren gik projektilet i stykker.
4: Winchester Target 22 1170fps, eftersom de ikke passede i værktøjet lavede jeg dem til flatnose for at se effekten, projektilet var intakt med deformering af spidsen og en fandens masse vandsprøjt.

Bedste resultat blev med SK standard, som samtidig er den eneste af de 4 som er subsonisk. Dernæst var det lige et hurtigt visit på skydebanen for at teste om de også kunne ramme. Her er SK standard klart vinderen, billedet er 3 skud på 30m, 0,5moa. De 3 andre lavede 2-3cm grupper og magtech klarede sig dårligst (projektilerne sad meget løst i hylstrene). For at være fair, skal det lige nævnes at min CZ455 i det daglige også elsker at skyde med SK standard.
Vedhæftede filer
IMG_1206.JPG
IMG_1207.JPG
IMG_1208.JPG
IMG_1210.JPG
IMG_1205.JPG
IMG_1212.JPG
Quando Omni Flunkus Moritati

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Hollowpoint værktøj

Indlæg af F U B A R » 9. jan 2019, 19:02

Alternativt en sjterne skruestækker til at (flække) spidsen
Virker på tuben :biggrin:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Hollowpoint værktøj

Indlæg af Kode1303 » 9. jan 2019, 19:17

Jeg har førhen modificeret .22lr projektiler på lignenede måde. Dog satte jeg patronen direkte i min minidrejebænk og borede en en hollow point. Testmedie var vådt avispapir.
Dit projekt er imponerende og inspirerer mig til at lave nye forsøg :thumbup: :razz:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Hollowpoint værktøj

Indlæg af SKS » 9. jan 2019, 19:27

F U B A R skrev:
9. jan 2019, 19:02
Alternativt en sjterne skruestækker til at (flække) spidsen
Virker på tuben :biggrin:
Jeg prøvede at presse med en stjerneskruetrækker, resultatet blev ikke særligt godt, jeg prøvede også at give den et dap med en hammer, men var lidt luren ved at slå ovenpå en skarp patron.
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hollowpoint værktøj

Indlæg af HappyNanoq » 9. jan 2019, 20:00

Har spekuleret på om en torx bit kan bruges... bore ud det der svarer til kernen af torx formen, så kun vingerne skal presses til.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar