Hjemmelavet mundingsbremse til .22 LR pistol

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Hjemmelavet mundingsbremse til .22 LR pistol

Indlæg af Ninjakebab » 17. okt 2018, 11:47

Jeg har været i gang igen :giggle: denne gang med en mundingsbremse/rekyldæmper/kompensator (vælg selv navn) til Beretta 92FS-22.

Man tænker nok "Hvad h%¤%#$ er formålet på en .22'er som ikke har noget rekyl i forvejen?!" joooo det er såre simpelt. Fordi det er sjovt, fordi jeg kan, og fordi jeg virkelig gerne selv ville undersøge om det netop var sjov og spas på en .22, eller der ville være en forskel.
Nok snak, mere tech:

Materiale: Messing (CW602)
Finish: Sort-oxidering
Vægt: 73 gram
Længde: 37mm
Porte: 2 stk "opad", 8mm i længden, med 2stk 5mm huller til siderne.
Projektil frigang: 0.5mm til hver side (Ø6,7mm versus kaliberen 5.7mm)
Fastgørelse: 2x M4 pinolskruer :krydsser:

Processen:

Først drejebænken
Billede

Så over i fræseren
Billede
Jeg har allerede været godt igang her, med først at plane 2,5mm af siderne, så den matcher bredden på Beretta slæden. Herefter udfræsning af de øverste porte fra siden, så jeg undgår skarpe kanter. På billedet ovenfor har jeg forboret før jeg går ned med en 8mm endefræser og fræser portene ud.

Her er portene udfræst
Billede
Portene er 14x8x19,5 mm store hvis man ser dem som en kube, fra overkanten af cylinderen. Minimum væg-tykkelse er 2,5mm.

Et til før finish ordnes
Billede

Her efter sandblæsning, klar til oxidering
Billede
Den blå væske er et tetraammonium kobber(II) kompleks med hydroxid og karbonat jeg lavede et par dage forinden, som opnås ved at opløse kobber karbonat i 3-dobbelt salmiakspiritus. Det er en proces og en anden snak, helt i sig selv :alcohol: men meget vel anvendt til messing patinering.

Puha det er en lækker finish
Billede
Den sorte farve er dog noget skrøbelig, og blot håndtering af dimsen over en dag vil fremkalde gyldne farver på udsatte punkter. det er faktisk ret flot!

Her er den, endelig, monteret (og ja, jeg kunne godt lige have afsikret!)
Billede
Pinolskruerne er planet ned så de passer i længden, dvs. 4,2mm lange ca. Hullet i bremsen passer rigtig godt, Ø14,67 mod pibens 14,62mm. Bemærk den gyldne farve der titter frem.

Den skyder også godt, og jeg synes ærlig talt der er en mærkbar forskel på opspring, og også larm lige i ansigtet :DancingBanana:
Billede

Det måler vi lige!
3 skuds bestemmelse med SK pistol match ammo (en-håndsfatning):

UDEN bremse
Vandring op | Vandring tilbage
4,2 cm .......... 1,5 cm

MED Bremse
Vandring op | Vandring tilbage
3 cm ............ 1 cm

Målt ved at filme super slowmo, med centimeter-inddelt papir som baggrund. Afstanden fra pistol til papir er ikke fastlagt, så måske mine tal skulle være enhedsløse. Her ses udklip fra omtalte videoer, som også viser omdirigering af mundingsilden! Det er altså lækkert:

Billede
Billede

Min subjektive vurdering, oveni den kvantitative bestemmelse, er at der faktisk er en mærkbar reduktion i opspring og følt rekyl. Mest mærkbart er det ekstra tryk og lyd man oplever bag pistolen (i hvert fald indendørs). Jeg prøvede også lidt hurtigskydning hvor den virkelig kommer til sin magt. Jeg har en idé om at hårdere ladt ammunition kan udnytte mundingsbremsen endnu bedre. SK er noget blødt ladet stads, som faktisk giver mig funktioneringsfejl på hver ~15 skud, fordi slæden ikke kommer helt tilbage.



Jeg kontrollerede og efterspændte bremsen efter 75 skud, og der var intet at komme efter, så jeg tror den bliver på lige foreløbig :eek: fremtidige planer er gevindskæring i løb (på denne stikker piben faktisk 12,7mm ud, kontra alm 9mm Beretta), samt blankpolering af piben.

OPDATERING MED MONTERET FRONTSIGTE

Efter 9 mm bred 2,5 mm dyb udfræsning af slidse med M3 gevind. Udfræsningen matcher 45° vinklen i front perfekt. Det behager min OCD
Billede

Kornet
Billede

Fastgjort med M3 unbraco
Billede

Det virker!
Billede

Puha den er altså lidt fræk synes jeg
Billede

Her kommer sort oxideret messing til sin ret, en lille ridse i kornet som giver naturligt god kontrast - den skinner!
Billede

Dette kombineret med nyt justerbart bagsigte gjorde at jeg i går skød 93 og 95 point (10 skud) på 15 meter, bedre end jeg nogensinde har gjort før. Den forlængede sigteradius (nu 214 mm!) samt fiksering af korn til piben lader til at forbedre præcisionen. Den er skidesjov at skyde med den her :DancingBanana:
Senest rettet af Ninjakebab 26. okt 2018, 09:27, rettet i alt 2 gange.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjemmelavet mundingsbremse til .22 LR pistol

Indlæg af Refraktorius » 17. okt 2018, 13:50

Den er fin!

("Fordi jeg kan" er IMHO en helt tilstrækkelig begrundelse)

Mindskningen af opspringet kan også skyldes, at du har monteret en hel del vægt et godt stykke foran tyngdepunktet.
Folk har brugt løbsvægte i årevis for at få noget vægt derud.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hjemmelavet mundingsbremse til .22 LR pistol

Indlæg af Ninjakebab » 17. okt 2018, 13:57

Det er rigtigt! Se, dér kunne det være interessant at sammenligne med en "dummy" uden porte med samme vægt, for at splitte effekten op tilført masse versus gas afledning :razz:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hjemmelavet mundingsbremse til .22 LR pistol

Indlæg af Ras.Killing » 18. okt 2018, 21:34

Fed idé og godt gennemført!

... Men jeg tænker nu også at den primære funktion er som løbsvægt :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hjemmelavet mundingsbremse til .22 LR pistol

Indlæg af Ninjakebab » 26. okt 2018, 09:11

OPDATERING:

Har lavet en slidse i fronten af kompensatoren/løbsvægten og lavet et korn dertil så sigtemidlerne derved er låst til piben. Det kaldes vist en "Sight block" i industrien?

Fastgjort med M3 unbraco i en 9 mm slidse:
Billede

Flere detaljer og billeder i bunden af første post
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Besvar