3D-printet patronæske til 12.7

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af I56 » 17. maj 2018, 20:41

Min søn har købt patroner, som han skal have med hjem til Grønland, hvor han har sin 12.7'er. Desværre har han fået 50 stk. leveret i en papkasse, hvor de ligger løst, og det vil flyselskabet næppe acceptere som forsvarlig emballering. Og at forsøge finde patronæsker til 12.7 i danske forretninger, ville næppe resulterer i andet end en "samtale" med PET :argue:

Da jeg lige har anskaffet en 3D-printer, lå det lige for, at bruge den til at lave en egnet emballage. Normalt indeholder patronæsker 50 stk., men da en 12.7-patron vejer 115gr. ville det give en samlet vægt på næsten 6 kg. Så for at han også kan bruge patronæskerne, når han skal ud med riflen, har jeg valgt at lave patronæsker til 5 stk. så de kan være i en stor lomme eller en rygsæk.

Æskerne er udformet, så spidsen af patronerne låses fast i et hul, og bunden trykkes ned i en fordybning, der passer bag kraven. Der er selvfølgelig også et låg til æskerne, men det ligger stadig i printeren (det tager 3-4 timer at printe hver del).
NVF_0041 (2).jpg

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af Bofhenator » 17. maj 2018, 21:05

I56 skrev:
17. maj 2018, 20:41
Min søn har købt patroner, som han skal have med hjem til Grønland, hvor han har sin 12.7'er. Desværre har han fået 50 stk. leveret i en papkasse, hvor de ligger løst, og det vil flyselskabet næppe acceptere som forsvarlig emballering. Og at forsøge finde patronæsker til 12.7 i danske forretninger, ville næppe resulterer i andet end en "samtale" med PET :argue:

Da jeg lige har anskaffet en 3D-printer, lå det lige for, at bruge den til at lave en egnet emballage. Normalt indeholder patronæsker 50 stk., men da en 12.7-patron vejer 115gr. ville det give en samlet vægt på næsten 6 kg. Så for at han også kan bruge patronæskerne, når han skal ud med riflen, har jeg valgt at lave patronæsker til 5 stk. så de kan være i en stor lomme eller en rygsæk.

Æskerne er udformet, så spidsen af patronerne låses fast i et hul, og bunden trykkes ned i en fordybning, der passer bag kraven. Der er selvfølgelig også et låg til æskerne, men det ligger stadig i printeren (det tager 3-4 timer at printe hver del).

NVF_0041 (2).jpg
Frækt!

Hvad har du designet den i? Og kan du lokkes til at dele, kunne være sjovt at skalere den op eller, nok mest, ned.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af I56 » 17. maj 2018, 21:29

Bofhenator skrev:
17. maj 2018, 21:05
Frækt!

Hvad har du designet den i? Og kan du lokkes til at dele, kunne være sjovt at skalere den op eller, nok mest, ned.
Nu er NVF jo ikke et forum for 3D-print, så vi skal ikke ind på en længere debat om det. Men jeg kan oplyse, at den er tegnet i "Fusion 360", printet på en "Prusa i3 MK3" med PETG.

Jeg vil ikke dele tegningerne på nuværende tidspunkt, da jeg betragter den som en prototype med muligheder for forbedringer.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af Bofhenator » 17. maj 2018, 21:49

I56 skrev:
17. maj 2018, 21:29
Bofhenator skrev:
17. maj 2018, 21:05
Frækt!

Hvad har du designet den i? Og kan du lokkes til at dele, kunne være sjovt at skalere den op eller, nok mest, ned.
Nu er NVF jo ikke et forum for 3D-print, så vi skal ikke ind på en længere debat om det. Men jeg kan oplyse, at den er tegnet i "Fusion 360", printet på en "Prusa i3 MK3" med PETG.

Jeg vil ikke dele tegningerne på nuværende tidspunkt, da jeg betragter den som en prototype med muligheder for forbedringer.
Nu er "Se hvad jeg har lavet" jo det sted man kan vise hvordan man har gjort dette eller hint, så om man har brugt en fuksvans, tig-svejser eller 3d-printer gør næppe nogen forskel ;-)

Jeg bruger selv fusion 360 og har en prusa mk3 på trapperne og det kunne da være spas hvis man kunne udveksle våben/skytte/jæger relevante stl filer her også :-)

Jeg har en vådtumbler på tegnebrædtet hvor alle beslag skal printes i PET-G også.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af MIKE73 » 18. maj 2018, 00:10

Grabcad.com kan anbefales. En masse dårlige/ligegyldige simple modeller, men også nogle virkelig flotte gennemarbejdede 3D modeller.
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af Refraktorius » 19. maj 2018, 08:17

Den er fin!

Der er en del muligheder for at dele 3D filer på nettet.
Mange af dem er hysteriske når det kommer til våben (og tilbehør til bajonetsave) men er der ikke patroner på billedet og man kalder den noget neutralt (“spare leg container for barbie dolls”) så passerer det meste under radaren.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af CO » 19. maj 2018, 09:50

For .510 sized legs :biggrin:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af ESAF » 21. maj 2018, 23:20

Refraktorius skrev:
19. maj 2018, 08:17
...(og tilbehør til bajonetsave)....
:giggle:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 66
Tilmeldt: 25. okt 2016, 21:20
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af Spaniel » 22. maj 2018, 17:12

Jeg synes den er rigtig fin.

Og af ren interesse da jeg intet aner om 3D print: Hvor holdbart er materialet den er printet i ? For mig som novice ligner den jo en "almindelig" patronkasse man ville kunne købe i plastik.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af Refraktorius » 22. maj 2018, 20:44

Spaniel skrev:
22. maj 2018, 17:12
Jeg synes den er rigtig fin.

Og af ren interesse da jeg intet aner om 3D print: Hvor holdbart er materialet den er printet i ? For mig som novice ligner den jo en "almindelig" patronkasse man ville kunne købe i plastik.
Overraskende stærkt.
Typisk ikke lige så stærkt som var det sprøjtestøbt og betydeligt stærkere på tværs af lagene end parallelt med dem.

Fordi man ikke printer større emner massive men med "infill" er printene imponerende stærke i forhold til vægten.
Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af Ras.Killing » 23. maj 2018, 15:40

Catfill :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af HappyNanoq » 23. maj 2018, 18:37

I56 skrev:
17. maj 2018, 20:41
Da jeg lige har anskaffet en 3D-printer, lå det lige for, at bruge den til at lave en egnet emballage. Normalt indeholder patronæsker 50 stk., men da en 12.7-patron vejer 115gr. ville det give en samlet vægt på næsten 6 kg. Så for at han også kan bruge patronæskerne, når han skal ud med riflen, har jeg valgt at lave patronæsker til 5 stk. så de kan være i en stor lomme eller en rygsæk.
Skynd jer lige at snakke med AirGreenland - det er nemlig kun tilladt at tage 5kg ammunition med i check-in-bagage. (her måler man de ellers forsvarligt emballerede pakker)

Men jo, posen/æsken hvor de ligger løst imod hinanden er de ikke glade for - det skal være "individuelt emballerede" patroner.
Som egentlig bare tolkes at de fastholdes i æsken, så de ikke umiddelbart rører hinanden. Enten som du gør dér ved individuel fastholdelse, eller ved brug af skillevægge mellem hver patron eller anden måde der forhindrer direkte kontakt mellem patronerne.


Alternativet er at sende med RAL.
Her kommer i fortsat ikke over minimumsfragten, selv med farligt gods-tillæget. Så prisen i fragt fra ålborg skulle ikke blive mere end 240kr/260Kr, eller noget i den stil.
Da jeg fik ammunition til .45/70, og fik 26kg ammunition, der kostede det fortsat kun minimumsfragten.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af I56 » 24. maj 2018, 02:34

Tak for de meget relevante oplysninger til den glade isbjørn i Nuuk.

Så bliver jeg også nød til at afsløre for dig, at den du ikke kendte, befinder sig i Qaq. og er en Barret med magasin. Så har du igen styr på, hvad i har deroppe.

Transportproblemet ende nok med at han kun tager 40 stk. med nu, og gemmer de sidste 10 til næste gang han er i land,

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: 3D-printet patronæske til 12.7

Indlæg af HappyNanoq » 24. maj 2018, 03:39

Ja, vidste ikke lige at der skulle være en .50 BMG Barrett - Kendte kun til SAI enkeltskuds og Steyr HS50 (med og uden mag).
Dog ved jeg et par stykker har kigget på Barrett 98B Fieldcraft, omend ikke i .50BMG, men i mere jagtrelevante kalibre - også magnums - men kender ikke status på hvor langt de er nået.

Men dejligt at høre at der er andre der har interessen for lidt fedt grej :) :razz:

Et lille tip, SportingServices har erfaring for at sende både våben.... og også trænings/match-ammunition hvorsomhelst hen i verden :blink: Det kan formodentlig transporteres til RAL i ålborg og tage den sidste tur relativt billigt.
En af de lokale handlende havde engang sagt, at han ikke solgte våben han ikke også solgte ammunition til - det blev dog ret svært at få fat i .50BMG-ammunition, så gravede lidt i hvor man kunne få det, og der kom jeg op med import fra england som en lige så billig mulighed som det man kunne få i Dk.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar