Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Kode1303 » 12. maj 2018, 19:00

Jeg fik et fuldt udstyret værksted, inklusiv svejeapparat, da jeg flyttede.

Mest på grund af svejseapparatet blev jeg inspireret til at lave en ‘økse’, jeg kan bruge, næste gang, der skal slagtes kyllinger. En bred, skarp økse synes jeg vil være bedre til at afkorte kyllingerne end en alm håndøkse. Smag og behag, tænker jeg. Billedet viser resultatet, der er lavet af en gammel rundsavsklinge, en stump vandrør og en stump kostedkaft - jeg beklager dybt overfor smede og andre, der faktisk KAN svejse! :getout:
Der er tale om en prototype - måske en bedre version kommer på et tidspunkt. :razz:
Vedhæftede filer
28C5E118-0DD2-4E1E-8FCB-2669C21F4D38.jpeg
AC08089A-44C4-4507-83E5-43618668A746.jpeg
Senest rettet af Kode1303 12. maj 2018, 19:33, rettet i alt 1 gang.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Marius » 12. maj 2018, 19:10

Der er da tale om en vaskeægte post-apokalyptisk zombieafretter! :respekt:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Refraktorius » 13. maj 2018, 09:07

Jeg må igen citere den navnkundige thailandske stålværkspoet Baph Minh Tap:
Han der svejser som røv, er ofte ferm med vinkelsliber.
Hvis du spartler den og maler, så vil det være ganske usynligt.


Jeg synes den er fin (men syr du også en sort læderhætte til at have på imens, og sætter en af ungerne til at stå at messe.... så regn med “en vis grad af bekymring” fra naboernes side).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af ESAF » 13. maj 2018, 10:10

Refraktorius skrev:
13. maj 2018, 09:07
Jeg synes den er fin (men syr du også en sort læderhætte til at have på imens, og sætter en af ungerne til at stå at messe.... så regn med “en vis grad af bekymring” fra naboernes side).
Og har du den slags tendenser skal du slet ikke begynde at tænke på at gå i gang med dette projekt, så vil naboerne for alvor holde øje med dig :getout:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Refraktorius » 13. maj 2018, 20:00

Jeg frygtede først, at det var Shawn Woods “museguillotine” der var blevet lavet i hønsestørrelse.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af C-X » 13. maj 2018, 20:17

Bare den ikke bliver solgt i Moderator & Admin Supply Store :axe :getout:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af ESAF » 13. maj 2018, 20:44

C-X skrev:
13. maj 2018, 20:17
Bare den ikke bliver solgt i Moderator & Admin Supply Store :axe :getout:
Er det samme sted de sælger konfiskerede bajonetsave :rolf:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Kode1303 » 13. maj 2018, 21:33

Så kommer man hjem fra tur til Tivoli Friheden med ungerne og ser, at man har gjort folk lidt ængstelige - jeg kan garantere, at der ikke er planer om læderhætter eller andet i den dur :oops:
Faktisk er designet på øksen meget overvejet. Når jeg skal hugge hovedet af en kylling/høne, har jeg ofte tænkt, at designet på en almindelig økse ikke er optimal. Derfor det brede hoved og den gode skarphed! Designet er til nogen grad kendt fra øksen, der afkortede Anders Nielsen i 1882:
Skarpretterksejpg.jpg
Skarpretterksejpg.jpg (29.97 KiB) Vist 10231 gange
Refraktorius skrev:
13. maj 2018, 20:00
Shawn Woods “museguillotine”
- oh ... jeg er nogen gange selv skræmt over de ideer, jeg får når det gælder muse- og rottefælder :mrgreen:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Sort » 20. maj 2018, 12:35

Hvis du skruer lidt op for strømmen på dit svejseapperat (til den lyder som en vred hveps på steroider eller evt begynder at hvæse lidt) og kører i små cirkler eller zigzag (bredde 3mm) med pistolen i sådan ca 70 grader, pegende fremad i svejseretningen, burde det kunne blive lidt kønnere.

Husk at sikre at du har støtte på albuer etc i hele svejsebevægelsen, før du trykker på aftrækkeren, forestil dig det lidt som hvis du skulle skyde til løbende vildt eller lign.

Ovenned svejsninge i halvtykt gods er ikke så pivede med for meget varme og jeg lover ikke at komme forbi med ultralyds eller magneflux grej.
Det gør jo ikke ondt på mig at se dine svejsninger, men der er da en slags glæde ved at du får det bedste ud af dit grej.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Kode1303 » 21. maj 2018, 10:46

Sort skrev:
20. maj 2018, 12:35
Hvis du skruer lidt op for strømmen på dit svejseapperat (til den lyder som en vred hveps på steroider eller evt begynder at hvæse lidt) og kører i små cirkler eller zigzag (bredde 3mm) med pistolen i sådan ca 70 grader, pegende fremad i svejseretningen, burde det kunne blive lidt kønnere.

Husk at sikre at du har støtte på albuer etc i hele svejsebevægelsen, før du trykker på aftrækkeren, forestil dig det lidt som hvis du skulle skyde til løbende vildt eller lign.

Ovenned svejsninge i halvtykt gods er ikke så pivede med for meget varme og jeg lover ikke at komme forbi med ultralyds eller magneflux grej.
Det gør jo ikke ondt på mig at se dine svejsninger, men der er da en slags glæde ved at du får det bedste ud af dit grej.
Tak for rådene!
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men jeg forstår det sådan, at du taler om en MIG svejser, hvor mit apparat er et ældre "SAMSON" apparat til elektrodesvejsning. Se evt. min tråd, hvor jeg - som den noob jeg er - spørger om råd til svejsning.

Øksen her er svejset med 3,2 mm all-round elektroder fra Harald Nyborg, og strømmen på Samson'en er sat til 70A. Hvis jeg skruer højere op for strømmen, har jeg en fornemmelse af, at jeg 'æder' materiale væk. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal føre elektroden i forhold til emnet. Jeg hælder elektroden let i svejseretningen og giver et let tryk i det tempo elektroden nu forsvinder.
Jeg tænker, jeg først og fremmest må øve mig - en enkelt svejsning er jo et begrænset erfaringsgrundlag - men alle råd er naturligvis velkomne :razz:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Jeg har lavet en kyllingeafkorter!

Indlæg af Sort » 21. maj 2018, 21:24

Ahh min fejl, du har gjort ret pænt rent efter slagger osv og jo elektroder kan godt æde lidt materiale (det hedder sidekærv som svejsefejl). Det er ellers korrekt nok at hælde elektroden sådan 60-70 grader og mere eller mindre trykke den lodret nedaf, så den æder sigselv.. sådan til husbehov i hvert fald, hvisman vil fylde mere i, kanman skubbe elektroden lidt ned imod svejsebadet.. sådan lade den smelte 5mm frem og så trykke 3mm elektrode ned i smeltebadet, så 5 frem osv.

Hvis du skruer lidt op for strømmen og ikke rører (spidsen af elektroden sådan 3-6mm over) emnet efter tænding hedder det spraybue, dvs en elektrisk lysbue hvor små dråber stål sprøjter ned på emnet, tendensen til sidekærv er større, men hvis man fodrer materiale nok i smeltebadet, får man en pænere og mere fyldt svejsning.

Frem for alt så køb nogle ordentlige elektroder og opbevar dem lunt og tørt. Visse elektroder kan dyppes i vand og derefter bruges som fugebrændere (dvs de fjerner stort set så meget som de burde lægge på) hvilket godt kan være lidt en skuffelse når man forsøger at udbedre et eller andet man vil prale overfor lillemor med.

https://www.youtube.com/watch?v=L5ZdgkteiuM omkring 4:40 svejser han med spraybue og får et nogenlunde resultat, det er den lyse del af smeltebadet man primært skal fokusere på. På filmen holder han sådan 3mm lysbue ca og trykker elektrode i smeltebadet til det har den ønskede ensartede bredde.
Hvis man ville lave en større svejsning, ville man lægge to svejsestrenge ovenpå, først en for neden, sådan 1/2 - 2/3 oppe på den første og så en afsluttende oppe ovenpå (mere eller mindre hvor første streng møder det lodrette rør).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar