Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 18. jan 2018, 23:49

Hej,

Som flere ved, da jeg har stillet mange spørgsmål herinde, har jeg været i gang med en vakuum-maskine i et stykke tid. Maskinen skal primært bruges til udluftning af gips(og måske støbeler), af min kone som arbejder med keramik. Gipsen bruges til forme, og det er vigtigt med så få luftbobler som muligt for at skulle rette så lidt som muligt på afstøbningen bagefter.

Der har været mange overvejelser undervejs, og også gode forslag om at købe en færdig model, men flere af de kommercielle maskiner har kun en 1,1mm tyk plade, og jeg stoler simpelt ikke på holdbarheden i et værkstedsmiljø hvor den kan få nogle knubs. Samtidig skulle vi bruge et forholdsvis stort vakuumkammer, da gipsen bobler op til 2-3 gange størrelsen under udluftningen, og hun nogle gange bruger pænt store mængder.

Løsningen blev at jeg fik lokket svigersønnen til at lave et kammer til mig af jernrør(godstykkelse 7mm) med en dørkplade i bunden. Ikke pænt, men solidt! Røret er ø33cm, og 50cm langt. Det giver en volumen på knap 39L, hvilket passer fint. Den eneste udfordring med kammeret(udover at slæbe det ned på værkstedet) var at kanten var ujævn, og låget derfor ikke var tæt. Et råd herindefra om at lime smergellærred (korn 40) på en plade og så slibe hele kanten på én gang, var det der skulle til. Tak for hjælpen! :smile:

Pumpen jeg bruger er en dual-stage 110l/min pumpe som jeg krejlede mig til på DBA for 800,- Den var reelt ubrugt da jeg modtog den. Pumpen kan teoretisk gå ned til 10 mikron, som svarer til 99,999% af totalt vakuum - langt over hvad der skal bruges til udluftning af gips. Da den er beregnet til VVS brug er den med et eller andet obskurt amerikansk ACME gevind, og efter at jeg forgæves havde prøvet at finde en ACME->rørgevind adapter, skar jeg den af slangen og satte en 3/8" slangenippel på :smile:

Låget er en hel historie i sig selv. Vakuumkræfter er voldsomme, og med en forholdsvis stor diameter, er det et punkt der kræver ekstra fokus. Jeg valgte hurtigt at bruge polykarbonat(lexan), da det modsat akryl er splintfrit, og også nemmere at arbejde i. Jeg var meget i tvivl om hvor tykt det skulle være, og jeg har set eksempler på nettet hvor folk bruger 25mm tyk lexan til forholdsvis små kamre - en dyr måde at overdrive på, da langt mindre kan gøre det. Jeg fandt en formel til beregning af trykket, som jeg lægger i næste indlæg, og med en sikkerhedsfaktor på ca to, skulle jeg bruge 12mm lexan til mit kammer. Jeg fandt dog 15mm til en merpris på kun 25,- for hele stykket på 40X50cm, så det valgte jeg.

Jeg skar uden problemer gevind i låget (tak til Marinerevolver for lån af snittap og bor). Lexan er fantastisk at arbejde i, og det gik som smurt. Der er brugt 3/8 rørgevind dele til det hele, og vakuum-metret er et billigt et til ca 150,- Det skal bare bruges til at vise at der sker noget :smile:

Der er sat en tyk pakning af nitrilgummi på låget. Det er 4 stk. á 2mm, som er skåret ud af en plade, så der ikke er nogen åbning i pakningen. Den er så limet på låget med sekundlim. Samme lim er brugt til at lime de 4 pakninger sammen. Hvorfor 4? Jo, i jeg sloges i starten meget med den ujævne kant, og troede at en tykkere pakning var løsningen - men det hjalp ikke nok. På en helt jævn kant ville én pakning på 2mm have været fint.

For at gøre det nemmere at se hvad der sker har jeg sat en lille diodelygte ind i kammeret. Den tændes manuelt inden man starter pumpen. Den klarer fint vakuummet, men det ville have været cool med en lygte der tændte selv når blev undertryk, men jeg gad ikke rode med det :blink:

En vigtig ting for hele projektet er hvor hurtigt gipsen kan blive udluftet. Der er begrænset tid inden gipsen bliver for tyk til at arbejde med, men da vi testede, fik vi vand ved stuetemperatur til at koge på 2½ minut. Helt ok for et 39L kammer synes jeg. HVIS det bliver et problem med tiden, så kan hærdetiden på gipsen forlænges ved at tilsætte noget syre, men det skal begrænses da det går ud over gipsens kvalitet(og helt kan ødelægge hærdningen) i for store mængder.

Som det kan ses på billederne så er kammeret og pumpen sat på en møbelhund, og så er der bygget en beskyttelse omkring pumpen, som også fungerer som aflægningsplads for låget.

Hilsen Kenneth
Vedhæftede filer
V1.jpg
Låget er skåret på en CNC maskine. Det er ikke billigt når man ikke selv har én
V2.jpg
CPS pumpe - ikke så kendt i DK, men vist ret udbredte i USA.
V3.jpg
Lys i kammeret.
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 18. jan 2018, 23:55

Formlen for belastningen af overfladen af en understøttet cirkelformet plade lyder således:

3/8p*(3+v)*(r/t)^2

r = radius
t = tykkelsen af pladen
p er trykket i pascal (som er 101325 ved 0m over havet)
v er "Poissons ratio" som er en værdi hvert enkelt materiale har. For akryl og lexan er den næsten ens (hhv. 0,35 og 0,37), så den nødvendige tykkelse er reelt ens for de to materialer, men akryl er langt mere sprødt i det, og kan splintre. Det er dog billigere end lexan, og ridses vist ikke helt så nemt.

Trækstyrken for lexan og akryl er 50-75MPa (afhænger af typen), og man bør regne med en sikkerhedsfaktor på 2.

I mit tilfælde gav det følgende resultater:
beregning1.jpg
Beregning af 12mm plade. Med sikkerhedsfaktor på 2 nærmer vi os max.
beregning1.jpg (47.74 KiB) Vist 14166 gange
beregning2.jpg
Beregning af 15mm plade. Med sikkerhedsfaktor på 2 er vi LANGT fra max, og det var reelt unødvendigt at vælge denne.
beregning2.jpg (47.37 KiB) Vist 14166 gange
Håber det kan bruges.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Refraktorius » 19. jan 2018, 19:16

:thumbup:

Hold øje med din olie. Der vil efterhånden kondensere vand i den, og så kommer den til at ligne the med en sjat mælk i.

Hvis der sidder en “gas ballast” ventil på pumpen, så er den til at lukke en lille smule luft ind med. Det “skyller” opløst vand og andre ting ud af olien.
(Det virker bedst når pumpen er varm. Vent med at bruge den til du ser at det er berettiget)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 19. jan 2018, 21:25

Der ER en "gas ballast" ventil på den. Det stod dog beskrevet til brug for en hurtigere tømning af tanken, hvor man så skulle lukke ventilen igen når den skulle langt ned i tryk - nu ved jeg hvad den også kan bruges til :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Refraktorius » 19. jan 2018, 21:41

Jeg tror ikke den har nogen væsentlig indflydelse på, hvor hurtigt den pumper tanken ned fra “atmosfæretryk” til “nogenlunde vakuum”.

Vær også opmærksom på, at der kommer lidt oliedis, tåge, aerosol eller hvad man nu vil kalde det ud ad udblæsningen på pumpen. Både når du pumper kammeret ned og når gasballasten er aktiveret.
Det er luften der river noget vakuumolie med, og den kan være irriterende (jeg hader lugten af vakuumolie) og kan sætte et fedtet lag på din pumpestand.

Man kan selvfølgelig købe dyre olieudskillere til at sætte på udblæsningen, men du kan også (hvis du eller fruen irriteres) tage det meste med en stump gennemhullet slange med nogle lag stof (gammelt håndklæde) rullet rundt om.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 23. jan 2018, 08:37

Jeg her læst på det igen, og kan godt se at jeg har opfattet det forkert. TIl gengæld kan man køre med porten åben altid hvis man ikke har behov for over 300micron vakuum. Til mit brug tror jeg det er rigelig godt(svarer til 29,9 mm HG), men jeg gider nok ikke have olietågen altid.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af ESAF » 23. jan 2018, 08:58

Refraktorius skrev::thumbup:

Hold øje med din olie. Der vil efterhånden kondensere vand i den, og så kommer den til at ligne the med en sjat mælk i.

Hvis der sidder en “gas ballast” ventil på pumpen, så er den til at lukke en lille smule luft ind med. Det “skyller” opløst vand og andre ting ud af olien.
(Det virker bedst når pumpen er varm. Vent med at bruge den til du ser at det er berettiget)
Jeg kan bakke 100% op om refraks indlæg. Jeg har set vakuumpumper køre under de absolut værst tænkelige forhold, men jeg har også set dem dø pga. et simpelt, manglende olieskift.
De værste har dog været dem som har suget opløsningsmidler. DMF (dimethylformamid eller ganske simpelt, die motherfucker) er en stor synder, det STINKER når det har hygget sig i sådan en pumpe og slagter den på stedet.
Nå det blev lidt off topic, men husk olieskiftene, særligt når det er så stort et kammer du skal pumpe ned.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 23. jan 2018, 09:00

Kan der siges noget som helst omkring hvor lang driftstid man skal regne med mellem olieskiftene?

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af ESAF » 23. jan 2018, 09:06

Kenneth Jensen skrev:Kan der siges noget som helst omkring hvor lang driftstid man skal regne med mellem olieskiftene?

/Kenneth
Ikke generelt, det kommer i høj grad an på hvor meget luft du suger, luftfugtighed og særligt, om du kommer til at slubre urenheder.
Hvis du direkte kommer til at suge vand eller andet, vil jeg anbefale dig at skifte olie med det samme. Kør pumpen varm og dræn det af med en lille klods under den anden ende af pumpen, skyl derefter igennem med en sjat olie, eller hvis den er rigtig slem en lille slat petroleum (her skal der skylles efter med olie, med en lille mellemkørsel) og fyld ren olie på.
Ellers må du blot holde øje med oliens farve i skueglasset. Bliver den mælket skifter du asap, og ellers, under normal drift, vil den blot blive mørkere og mørkere. Når farven er som friskbrygget earl grey er det på høje tid :thumbup:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 23. jan 2018, 09:26

Mange tak for en grundig forklaring :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Sumsar
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 9. mar 2010, 10:39
Interesser: Jagt og tilhørende udstyr
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Sumsar » 23. jan 2018, 19:56

Hej Kenneth

Jeg tror du laver en fejl, når du antager at det kritiske punkt for pladen er i centrum. Jeg er enig i at antagelsen, hvis ikke der var boret i hul til ventilen. På randen af hullet til ventilen, vil du have en spændingskoncentrationsfaktor på ~ 2-3, så jeg vil forvente at du vil nå en højere udnyttelse der? Det er ikke givet at der er en udnyttelse over 1, men jeg vil tro at du kommer tæt på.
Senest rettet af Sumsar 23. jan 2018, 20:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Raptor357 » 23. jan 2018, 20:33

bliver næsten alt vandet man koger ud af gipsen ikke fortættet igen i olien ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 23. jan 2018, 20:59

Sumsar skrev:Hej Kenneth

Jeg tror du laver en fejl, når du antager at det kritiske punkt for pladen er i centrum. Jeg er enig i at antagelsen, hvis ikke der var boret i hul til ventilen. På randen af hullet til ventilen, vil du have en spændingskoncentrationsfaktor på ~ 2-3, så jeg vil forvente at du vil nå en højere udnyttelse der? Det er ikke givet at der er en udnyttelse over 1, men jeg vil tro at du kommer tæt på.
Det er klart muligt. beregningerne er baseret på en plade uden hul.

Som bemærkning til det, så kan jeg slet ikke se nogen deformation af pladen når jeg bruger pumpen - en dag vil jeg prøve at måle den.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Refraktorius » 23. jan 2018, 22:19

Raptor357 skrev:bliver næsten alt vandet man koger ud af gipsen ikke fortættet igen i olien ?
Det er det, man kalder et godt spørgsmål.
(og lige det svar er ensbetydende med, at nu kommer en akademiker med en masse argumenter for det ene og det andet, endende i at konkludere, at det kommer an på en masse forskellige forholds indbyrdes samspil).

Når man starter udpumpningen, vil der ryge en masse luft igennem, og det vil virke som gas ballast på steroider. Til gengæld er pumpen kold, så kondensationen vil være større.
Efterhånden som pumpen bliver varm, bliver kondensationen mindre, men trykket er samtidigt faldet i kammeret, så der kommer mindre luft gennem pumpen. Da trykket er lavere, indeholder den luft til gengæld mere vand, fordi fordampningen er øget.

Når trykket er så lavt at vandet koger, er det stort set ren vanddamp der kommer ud fra kammeret.

Men det gode ved denne proces er, at det ikke gælder om at koge en vis mængde vand af gipsen. Når gipsen koger, "skylles" luftboblerne ud af den, og det er det, der er målet.
Vakuumpumper kører normalt i lang tid. Her er brugen mere "hit-n'-run".


Så konklusionen er, at det langt fra er al den vand der koges af, der havner i olien, men der er en frygtelig masse faktorer der afgør, hvor meget af den der reelt kondenseres i olien.


Hvis jeg skulle gøre det, ville jeg sørge for, at der var en hane mellem pumpe og kammer (den grønne på Kenneths kammer):

-10-15 minutter før der skulle støbes ville jeg lukke den hane og starte pumpen. Så kunne pumpen varme op.
-Gips i kammeret, åbne hane stille og roligt og vakumme gipsen. Vakummet i kammeret styres ikke ved at tænde og slukke pumpen, men ved at åbne og lukke hanen.
-Vakummeringen er færdig, luk hanen til pumpen og åben hanen der lukker luft ind i kammeret (den blå hane på kammeret).
-Støb gipsen.
-Åben gasballasten, og lad pumpen køre ti minutter med let gasballast og lukket hane til kammeret.
- Luk gasballasten og sluk pumpen
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Refraktorius » 23. jan 2018, 22:26

ESAF ved mere om pumpers røgt og pleje end jeg gør, så han må rette mig hvis jeg tager fejl i følgende:

Vakuumolie er vist ret dyr, så en anden tyndtflydende olie med lavt damptryk kunne være et alternativ (når olien begynder at blive skummel, så skift den. Den er stadig billigere end pumpen!).
Mit gæt ville være, at servo-olie kunne være et billigt alternativ, og da den ikke skal pumpe helt ned til grænsen for, hvad sådan en pumpe kan, så gør det mindre, at olien ikke er optimeret til vakuum.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Raptor357 » 23. jan 2018, 22:27

Så svaret er, kør pumpen varm, brug den, luk luft ind i pumpen en 10 minutters tid og sluk den så.

Er det korrekt forstået?
Den pumpe jeg bruger bliver aldrig mere end 54C på ydersiden. Er det nok til at undgå fortætning af vand i olien?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af DB89 » 23. jan 2018, 22:38

Kunne man mon montere selvregulerende varmekabel eller lignende rundt om pumpehuset til at forvarme olien?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Refraktorius » 23. jan 2018, 23:19

Raptor357 skrev:Så svaret er, kør pumpen varm, brug den, luk luft ind i pumpen en 10 minutters tid og sluk den så.

Er det korrekt forstået?
Den pumpe jeg bruger bliver aldrig mere end 54C på ydersiden. Er det nok til at undgå fortætning af vand i olien?
Jeps

Men kun "luk en lille smule luft ind i pumpen en 10 minutters tid og sluk den så".

Ikke nok til helt at undgå kondensation, men nok til at det hjælper gevaldigt.


Pumpen varmer fint sig selv op til den lune side af 50 grader, så der er ingen grund til at varme ekstra på den.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af ESAF » 24. jan 2018, 10:19

Jeg ville være meget forsigtig med at anvende andre olier end decideret vakuumolie i din pumpe.
Det bedste du kan gøre for en pumpe af den type der er at benytte dobbeltdestilleret eller multigrade olie. Jeg selv sværger til Edwards multigrade, men som sagt kan en billigere dobbeltdestilleret gøre tricket på en totrinsmodel som din.
Vakuumolies damptryk er væsentligt lavere end for eksempel servoolie, jeg kender ikke til viskositeten på servoolie ved driftstemperatur og kender desuden hverken svovlindhold eller hvilke additiver der er i. En olie med de gale additiver nedbrydes hurtigt under de ekstreme trykforhold og vil afsættes overalt som ubehagelige, sorte, gummilignende kager.

Jeg vil IKKE anbefale at bruge andet end rigtig vakuumolie.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Kenned » 24. jan 2018, 15:32

Jeg har netop fået oplyst prisen på 1L olie til pumpen Det er så den original olie fra producenten selv (navn/type VPOQ12) Prisen på 122,- er ikke specielt afskrækkende. Det er mere moms + fragt der gør at det ender på 278,- der får mig til at vræle :rolf:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Bemoni1 » 24. jan 2018, 16:41

Vi har et hav af vacuumpumper i firmaet og det sker ind i mellem, at en eller anden hælder forkert olie på en af dem og det bliver MEGET hurtigt noget rod!
Vores foretrukne olie er Anderol 555 eller Busch VE 101 og skifter med 2000 timers interval.
Det skal lige indskydes, at vores pumper arbejder under ret ekstreme forhold ( termoformmaskiner og ekstrudere ), men selv her går der nemt tre eller fire år mellem de store reparationer på dem.
Vores Busch pumper har både et almindeligt oliefilter og et separationsfilter på udstødningssiden, og den store synder, som kan slå dem ihjel, er flydende vand, fra et utæt væktøj.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Ninjakebab » 21. feb 2018, 15:02

Jeg kan også tilslutte mig holdet der taler for decideret vakuumolie. Der skal ikke ændres meget i additiver osv. før man ender med en olie der afsætter sorte oxidationsprodukter, der endda kan ende som helt hårde krystaller der laver ravage rundt omkring.

Jeg lavede et infrarødt spektrum (FT-IR med ATR modul) af en "ægte" vakuumolie kontra en lignende ikke-vakuum olie på mit arbejde. Forskellen var usynlig i selve kulbrintesammensætningen (og derfor også kogepunkt, damptryk, viskositet osv.), men additiverne - højst sansynligt afgjort primært i antioxidanter - gør altså forskellen.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Claws
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 119
Tilmeldt: 8. apr 2008, 11:39
Interesser: Flugtskydning, småvildtsjagt
Geografisk sted: Syd-østfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Claws » 21. feb 2018, 18:10

Nu vi er lidt offtopic, hvilken olie anbefales så til en af de små vakuumpumper flere af os har?
Olien der fulgte med, var helt uden deklaration.

Billede

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af Refraktorius » 21. feb 2018, 22:20

Det er et godt spørgsmål.

Med tanke på den "smøreolie" kinesisk udstyr ofte leveres med, så kunne jeg godt gyse lidt over hvad der kunne være i deres vakuumolie.

Jeg har aldrig set nogen forhandler deklarere deres vakuumolie i detaljer, så det er i høj grad et tillidsspørgsmål (og det er ofte indledningen til at betale mere end noget reelt burde koste).

Jeg stod og kiggede på en tube "Autosol" i dag.
Den mindede både i lugt og udseende utroligt meget om den rimeligt dyre polerpasta Tormek leverer. Er det mon reelt det samme?
En bekendt pakkede sensorer i kasser på en større elektronikvirksomhed. Den samme sensor blev solgt med fire forskellige klistermærker på til fire vidt forskellige priser.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Vakuum-maskinen er endelig færdig!

Indlæg af ESAF » 22. feb 2018, 12:47

Claws skrev:Nu vi er lidt offtopic, hvilken olie anbefales så til en af de små vakuumpumper flere af os har?
Olien der fulgte med, var helt uden deklaration.

Billede
Til singlestage pumper som det ser ud som om det der er, er en god enkeltdestilleret vacuumolie glimrende. Ultra-grade, dobbelt- eller trippeldestilleret vil være overkill, men gør ingen skade.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar