Igangværende eksperiment: Hjemmelavet "soloxideret linolie"

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Igangværende eksperiment: Hjemmelavet "soloxideret linolie"

Indlæg af Bionørden » 26. jun 2018, 21:59

Så det skulle være hurtigttørrende ifht råliniolie, som er 3-4 dage om at blive overmalingstør (afhænger også af HVOR meget man tynder farverne op/ temperatur mv).

Jeg har malet en del med både rå linolie (+ "malemiddel"/siccativ)- og med den kogte. Den sidste tørrer hurtigere, men kan give billedet et "blankt" (ferniseret udtryk), og i gamle dage gav man ofte oliebilleder en gang fernis/kogt linolie (deraf udtrykket "vernisage"/fernisering om smugpremierer på maleriudstillinger. )

Jeg foretrækker dog terpentin (vegetabilsk), men ikke indendøre! (Det er udmærket til at affedte hjerneceller med). Dels fordi, man kan spare på de dyre oliefarver- og så er det overmalingstørt dagen efter. Men man må ikke mere bruge det på fx malerkurser indendørs. :???:

HOV: Husk at linolieklude mv kan selvantænde, så opbevar brugte klude i brandsikre spande/lufttætte syltetøjsglas. Eller drukn dem i vand og brun sæbe (flydende). Pensler og en selv + ens tøj, kan også pletrenses i flydende brun sæbe. (Den faste kan bruges, men den er skrap og basisk, så den skal fortyndes med vand).
Husk, at rensevandet mv skal til miljøstationen. Det må ikke komme i vasken. Det er miljøfarligt affald...

Til træbenhandlig købte jeg noget "Tung-Oil" (baseret på olie fra kernen af en asiatisk frugt, det er ikke råolie! :neutral: ), det virker udmærket til udendørs ubehandlet træ- inde lugter det lidt ubehageligt- længe. Det var lidt dyrere end alternativerne, men det ser ud til at fungere godt nok, og er drøjt i brug.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Igangværende eksperiment: Hjemmelavet "soloxideret linolie"

Indlæg af Refraktorius » 30. dec 2018, 18:06

Opdatering:

Det ser absolut hærdende ud! Der var kommet et regulært “skind” på overfladen, som var solidt nok til, at glasset kunne vippes uden at det flød:
CE0A9641-370E-4E22-9E49-EE43CB5FB7B0.jpeg
Det lugter slet ikke som almindelig rå linolie, men derimod meget “skarpere”. Konsistensen af olien er nærmest som flydende honning.

Skindet kunne samles op med en pind:
5B33DB3E-F360-4A5B-B02A-065B054E0200.jpeg
Så der sker noget.

Jeg prøver at give noge MDF-skiver lidt olie og ser hvad der sker.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Igangværende eksperiment: Hjemmelavet "soloxideret linolie"

Indlæg af HR » 23. apr 2019, 22:59

Jeg vil lige minde alle om at det nu igen er årstid for at lave solbleget linolie med naturmetoden. Den portion jeg lavede sidste år har jeg brugt på en god håndfuld skæfter og det spiller absolut max. Olien er meget drøj i brug og en fingerspids dyppet i olien ca 3 gange dækker et helt skæfte. Olien hærder på under et døgn, og når den slibes vådt ind i træet med sandpapir korn 600 får man den lækreste finish. Årets batch bliver lavet med en koldpresset olie fra helsekostforretningen og indfarvet med efter solblejningen :smile:
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar